Sv: Ny ras!

Mmm läs första inlägget igen...

Jag kan citera:
"Hur lång tid skulle det ta innan SKK erkände den"

Så jag förstår inte riktigt ditt svar...

Självklart skulle måldet vara att den skulle bli stamboksförd!!! Annars skulle jag väl inte frågat det?!

Nu är ni bara sura och petiga och hjälper inte alls till att svara på mina ytterst intressanta frågor! Inte ett svar har jag fått förutom från en person.

Jag tycker det är du som är sur och otrevlig. Jag tog mig tid och letade upp en länk som mycket bra beskriver tidsåtgång och ide med att ta fram en ny ras. Vad får jag för det? Inte ens ett tack, utan du fortsätter att ställa frågor som framgår i länken och när jag frågar varför snäser du att du inte läser engelska.
Det är ju rätt ovanligt, och alltså inte så lätt för mig att veta tyvärr.

Nu är ni bara sura och petiga och hjälper inte alls till att svara på mina ytterst intressanta frågor! Inte ett svar har jag fått förutom från en person.
Äh, bry dig inte om surkarten;)

Allvarligt talat, så tror jag det största probemet i ett sånt här projekt skulle vara att hitta riktigt bra hundar att avla på, de bästa individerna i en ras används ju knappast i blandrasavel.

Äh, bry dig inte om surkarten;)

Allvarligt talat, så tror jag det största probemet i ett sånt här projekt skulle vara att hitta riktigt bra hundar att avla på, de bästa individerna i en ras används ju knappast i blandrasavel.

Man får väl köpa in bra avelsmaterial?
Problemet som jag ser det är vad tusan gör man av alla misslyckade hundar? Man får gallra hårt och slå ut de misslyckade individerna - och vilka som blir lyckade vet man inte förrens de är ett par år. En del sjukdomar debuterar sent och och avlar man snabbt så kan man hinna få en hel del avkommor innan problemen visar sig.

Man får väl köpa in bra avelsmaterial?
Ja, fast det lär ju bli rätt många hundar av olika raser, ju.
Problemet som jag ser det är vad tusan gör man av alla misslyckade hundar?
Nu beror det ju på vad du menar med "misslyckade", är de riktigt dåliga så är det ju inget man kan ens kan omplacera, men de andra - som motsvarar den typ av hund man kan fortsätta avla på - behåller man, och resten kan man kanske kastrera och sälja/omplacera efter ca 1 år? Det lär också bli många hundar;) Men nu är ju tanken att man ska få fram hundar med bra mentalitet, som är lätta att ha att göra med, så har man ordentligt med utrymme (och pengar!) så skulle det kanske kunna gå.

Senast ändrad:

Inköpet av ett par hundar är nog den minsta kostnaden. Även bra hundar är rätt billiga jämfört med att dra runt en storskalig kennelverksamhet.

Inköpet av ett par hundar är nog den minsta kostnaden. Även bra hundar är rätt billiga jämfört med att dra runt en storskalig kennelverksamhet.
Ja, vi menar nog samma sak, fast du missförstod mig. Det var inte själva inköpen av hundarna som jag menade kostade pengar, det kostar ju massor att ha många hundar. Vill man dessutom röntga alla hundar både fram o bak, ögonlysa, samt meritera på något sätt, så lär det ju dra iväg och kosta massor.

Mmm läs första inlägget igen...

Jag kan citera:
"Hur lång tid skulle det ta innan SKK erkände den"

Så jag förstår inte riktigt ditt svar...

Vad är så svårt att förstå?? En ras som tillkommer genom att man korsar renrasiga reggade, erkända rashundar med varandra blir inte godkända som en ny ras öht, som det ser ut i dagsläget..

det kostar ju massor att ha många hundar. Vill man dessutom röntga alla hundar både fram o bak, ögonlysa, samt meritera på något sätt, så lär det ju dra iväg och kosta massor.

Oh ja, det gör det redan när man har en 8-10 stycken ;)

Ja jag var inne på att man kunde ta valpar mycket snabbare än 2 år. Kanske redan efter 1 år (Då halverar man ju tiden...) Men det har du banne mig rätt i att många sjukdomar debuterar sent... Att vänta tills rätt hund blir 5 år hinner man ju knappast om man vill fram snabbt i arbete.

Sen är ju inte mentaliteten färdigutvecklad så snabbt. Knappt ens vid två år. Då skulle det bara bli bedöming efter utseende, och det var ju det man skulle komma ifrån ;)

Många som vill föda upp snabba slädhundar föder ju upp rätt så storskaligt och avlivar även rätt så storskaligt (kan man inte dra så behöver man inte leva...) Där korsar man bla in olika slags fågelhundar för att få snabbare hundar. Men... Det känns grymt att vara så hård. Det blir ju ett moraliskt dilemma.

Det har skrivits ett oändligt antal trådar om att skapa ny ras under årens lopp på vovve.net.

Sök där, och sök inte bara under åren 2007-2008 utan även tidigare.

Oh ja, det gör det redan när man har en 8-10 stycken ;)
Jag vet, jag har bara tre nu men har haft 6 vuxna hundar som mest - och herregud, vad det kostade! Hos mig är det dessutom så att alla bor kvar tills de dör av ålder, om de funkar i flocken och mår bra av att ha många hundar omkring sig. De kostar ju också, men det här förstår inte folk som inte föder upp, de tror bara att man sitter och håvar in pengar - men så funkar det ju inte... Man kanske har en eller två tikar som går i avel, de andra kostar bara.

Har man tur så lyckas man ansluta en veterinär också. Själva vaccinet kostar ju eg. inte många slantar om någon skulle göra det mot förbrukningskostnad.

Ja se det börjar reda upp sig :p

T.ex. SHK har egen veterinär som läser av röntgenplåtar för deras registrering. Hundskolan hade väl också det med det gamla systemet, eller minns jag fel? Är alla deras gamla resultat registrerade? Ja de kanske är det..?

Ja jag var inne på att man kunde ta valpar mycket snabbare än 2 år. Kanske redan efter 1 år (Då halverar man ju tiden...)
Det skulle jag inte vilja göra, en 1-åring är alldeles för ung för att få valpar.

Sen är ju inte mentaliteten färdigutvecklad så snabbt. Knappt ens vid två år. Då skulle det bara bli bedöming efter utseende, och det var ju det man skulle komma ifrån ;)
Mja, en hel del hinner man ju se av mentaliteten på två år i alla fall. Man kanske kunde anlita någon som gör MH på dem? Inofficiella, blir det ju då.

Många som vill föda upp snabba slädhundar föder ju upp rätt så storskaligt och avlivar även rätt så storskaligt (kan man inte dra så behöver man inte leva...) Där korsar man bla in olika slags fågelhundar för att få snabbare hundar. Men... Det känns grymt att vara så hård. Det blir ju ett moraliskt dilemma.
Håller med, jag skulle inte kunna vara så grym.

Om man nu fortsätter spåna på "projekt ny ras" - vilken ras skulle man börja med? Spaniel eller retriever? Om någon av dessa raser, vilken typ? Själv föredrar jag ju jakttypen av båda där raserna är mer eller mindre delade, eftersom de har mycket mer samarbetsvilja än showtypen, mer lyhörda och inriktade på arbete.

Ja det var i de banorna jag också tänkte... Jakttypen av spaniel med retriever. Eg. hade jag tänkt jaktretriever som bas tror jag...

Vilka raser kan lämna släthårigt och långhårigt i samma kullar?

Mja, en hel del hinner man ju se av mentaliteten på två år i alla fall. Man kanske kunde anlita någon som gör MH på dem? Inofficiella, blir det ju då.
.

Men jag tycker att många av de egenskaper som jag INTE vill ha debuterar så sent... Mina hundar tycker jag visat sitt rätta jag efter typ 3 år... Vad gäller skärpa och sånt..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 130
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 080
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 877
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V