Brandgul

Trådstartare
Hur länge skulle det ta att uppfinna en ny ras? Angående en annan tråd här om att hitta den nya ultimata hunden :p

En bra retriever/spaniel i botten med god samarbetsförmåga, bra näsa och arbetslust, bra on/off-knapp osv. Det är ju redan något som ska vara en retrievers adelsmärke, även om nu inte alla lever upp till det.

En lättsam hund tror jag kommer att få mer motion och stimulering eftersom att den är rolig och lätt att ta med och gå ut och gå med!

Storlek ungefär som en mindre Tollare/Tollartik. De väger väl kring 15-16 kg??

Den ska finnas både i korthårig och långhårig variant. Sen ska det paras in lite roliga färganlag så att valparna kan få nästan vilken färg som helst, det är lite skoj!

Hur lång tid tar det att få en homogen ras?´Hur lång tid skulle det ta innan SKK erkände den :devil:

Sv: Ny ras!

Nu antar jag att du skämtar lite, men om du är nyfiken på framtagandet av en ny ras kan du googla lite på Silken Windhound och tex Kennel Kristull. (Ej SKK godkänd ras)

Nu antar jag att du skämtar lite, men om du är nyfiken på framtagandet av en ny ras kan du googla lite på Silken Windhound och tex Kennel Kristull. (Ej SKK godkänd ras)

Eller kromfohrländer En ganska ny ras som uppkom mellan korsning av basset griffon vendeén och foxterrier.

Skämt och skämt. Jag har ingen möjlighet till det, men det skulle ju vara möjligt. Jag undrar hur lång tid det kan ta att skapa en ny ras. Så fort det går att förstöra en ras så borde man kanske kunna återskapa en annan?

Att förstöra en ras tar ju inte många generationer, men att bilda en ny homogen rasgrupp tar desto längre tid och kräver bra mycket större hundkapital än "förstörandet" av en ras.

Men hur många generationer tro?

Är det ingen som ser det som en spännande tanke? Skulle man hinna under en livstid tro? Har man en renras som grund som man hela tiden kan återpara til går det kanske snabbare? Eg. ä´r det främst storlek som blir utmaningen. Färganlag går bussnabbt att para in.

Är det ingen som ser det som en spännande tanke? Skulle man hinna under en livstid tro? Har man en renras som grund som man hela tiden kan återpara til går det kanske snabbare? Eg. ä´r det främst storlek som blir utmaningen. Färganlag går bussnabbt att para in.

Du kan säkert hinna under en livstid om du inavlar rätt så ordentligt, men då lär det inte bli en vidare frisk ras. Den största utmaningen är att lyckas skapa en frisk ras.

Är det ingen som ser det som en spännande tanke? Skulle man hinna under en livstid tro?
Jo, jag tycker frågeställningen är rätt så intressant. Ser man det rent krasst så borde man väl hinna med 5 generationer på 10-12 år - om man har bråttom, alltså;) Hur många generationer det behövs för att betraktas som en "ras" vet jag dock inte.

Mig veterligen kan man inte genom parning av 2 renrasiga hundar skapa en ny ras som blir godkänd som ras.

Vill minnas att jag läst detta någonstans. De "nya" raser som blir godkända är ju "gamla raser" sas.

Med dagens stora utbud av renrasiga hundar inom alla områden, så ser jag inte heller behovet av fler raser.

Mig veterligen kan man inte genom parning av 2 renrasiga hundar skapa en ny ras som blir godkänd som ras.

Vill minnas att jag läst detta någonstans. De "nya" raser som blir godkända är ju "gamla raser" sas.

Men hur stämmer det med t ex kromfohrländern då?

Varför läser du inte mitt svar? Där står ju när tanken föddes, när de började skapa rasen och hur långt de har kommit idag.

Ett stort problem som jag ser det är att vi inte har en lika osentimental syn på hundar som för 100-200 år sedan då väldig många raser togs fram eller förädlades och fick sin rasstandard(det är naturligtvis positivt egentligen). När man tar fram en ras kommer det att födas mängder med hundar som inte håller måttet, dels sådana som inte duger som avelsmaterial men säkert riktiga "skräphundar" också. Så om man inte har en stor gård och tillräckligt med pengar för att hålla dessa flockar av kasserade hundar finns det två alternativ; att de avlivas(vilket jag har svårt att tänka mig skulle accepteras) eller att de säljs - och det innebär att det skulle pumpas ut hundar på blandrasmarknaden.

Ja å 5 generationer är ju inte mycket för att skapa något nytt... Hmm... Det skulle ta enorm tid.

Senast ändrad:

Nej det skulle vara fler än två rase inblandade. Bla för att få in färg- och håranlag.

Trots alla raser som finns så skulle det finnas folk på lilla Buke som skulle vara intresserade. Också en intressant tanke...

Man skulle ju behöva vara en 10-20 uppfödare som jobbar ihop med stora resureser och stora möjligheter att hålla hund.

Och jag tänkte också tanken, vad gör man med resten? Gör som Hundskolan och har massor av fodervärdar och plockar russinen ur kakan?

Spelar ingen roll hur många renraser du korsar in..
En ny ras blir knappast (i dagsläget) godkänd om den är en blandning av andra renraser och vill man nu avla fram en ny ras, så bör väl målet vara att den kan stambokföras och bli godkänd??

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 130
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 080
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 877
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX