Men du... om hästen känns bättre och bättre och du är nöjd så är ni ju säkert på rätt väg, eller hur?
Jag tittade på klippet, dock utan ljud så ang tränaren har jag inget att säga alls, men jag förstår precis vad ni vill uppnå - och jag ser absolut inget problem med att arbeta hästen på det viset. Men det är förstås en bra idé i allmänhet att fråga sin tränare varför man gör det man gör och vad det ska leda till (om inte annat för att kunna bemöta påhopp på internetforum
)
Det ni gör är en form av korrigeringsridning och såklart inget man kommer att fortsätta med hela tiden framöver. Så fort hästen vänjer sig vid att lägga sig tillrätta med eftergift i överlinjen kommer man inte behöva den överdrivna böjningen i halsen. Men vad man behöver komma ihåg är att man inte kan begära att hästen ska gå med fullt påskjut i den formen, man får tillåta hästen att gå med kortare steg med bakbenen (eller kortare och kortare, man kan inte kräva att den ska ta ut steget mer än den gör normalt iaf). Påskjutet får komma när hästen är så pass lösgjord att man kan räta ut och rida framåt utan att tappa eftergiften.
Keep up the good work!