Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*knapp*

Min nyblivna 4-åring idag.
Han var mer intresserad av tjejerna som står just utanför bild och lockar på honom än av ridning idag och det kändes lite som att jag fick bära honom. Det blev bättre efter ca 10 min men då hade kameran av okänd anledning självdött.
Inget superpass, men jag tänkte att om jag lägger upp denna filmen så kommer nästa film se asbra ut i jämförelse :angel:

http://youtu.be/fsGnOagG0Nw

Söt han är :) Ska själv försöka få in en liten ny film på mig och min nyblivna 4-åring men har precis börjat igen efter vilan (ridit 2ggr) så väntar nog liiite ;) och måste få nån att hålla kameran :p

Detta är också andra passet efter vilan :) Och det går jättebra att ställa kameran på en sockerbit eller pall :D Men kolla så att den inte är inzoomad... :angel:

haha, jamen dåså -då kanske jag kan våga göra det utan att skämmas ;) ska bara själv bli frisk först så jag orkar rida.
Kan säga att nuvarande tillstånd inte är fördelaktigt -sjuk med lite lagom feber sådär så huvudet är som bomull och öm i kroppen PLUS träningsvärk från gårdagens ridning XD

Vad kul att se! Jag har också en -08 som dock vilar nu (har precis ställt av henne), så det dröjer lite till innan jag får rida igen. Hur långt uppehåll i ridningen har du haft?

Han vilade 3 veckor (med undantag för ett kort ridpass efter en vecka då jag provade dressyrsadel) men så vilade han helt juni-oktober så vi har ju knappt varit igång.

Japp det gällde din film, var nog lite luddig där!

-Waco, gillar verkligen din ridning och din häst!

Linn_H , jättefin pålle, klart du kan ut och tävla dressyr med honom:)

*kl*

Här kommer en till nybliven 4-åring som "simmar ur bild" :p

Blev inspirerad och ställde kameran nere i ridhuset idag!
Marlin är alltså född 08, detta är tredje passet efter 6 månaders totalvila. Har inte hunnit få på skor än så är lite kort i steget.

http://www.youtube.com/watch?v=fm4kYbnh8VU

Oj, din har verkligen kommit längre än min! Jättefin, harmonisk och stadig ser han ut!

KL

Så, här kommer mitt lilla bidrag från idag. Även min (precis som Equilinas) är en nybliven 4-åring. Detta är tredje gången han rids efter vintervilan -med en döförkyld ryttare i sadeln ;)

http://youtu.be/e6wEEMiug9E

*kl*

Första gången jag lägger ut dressyrfilm här. :D
Hoppryttare med en häst som inte gjort nåt. Precis börja komma igång på riktigt efter år av skador. Finns ingen som helst styrka i hästen och han är stel som en pinne. ;) Våra pass går ut på att helt fokusera på att böja igenom för innern så han börjar släppa igenom och att få igång bakbenen. Han har nog aldrig använt ett par bakben i hela sitt liv. Otroligt svår häst med katastrofal (!!) exteriör. Så han har det väldigt jobbigt och man får inte en promille gratis av honom. Så var snäll mot oss :D Men konstruktiv kritik mottages gärna! Och jag vet, jag måste jobba med att räta mer på mig. ;) Den där jävla hopprumpan gör sig påmind lite för ofta.. :angel:
Detta är fjärde passet med denna tränaren, den jag hade innan funkade det inte alls med. Kom ingen vart. Men nu börjar det kännas bra. Äntligen!

http://www.youtube.com/watch?v=EH54sqRsIvg&context=C3720e54ADOEgsToPDskLNvj0H5cEkjtCk0LVr7GKu

Oj. vad är det för problem den har med bakkärran? Det ser väldigt extremt ut.

Oj. vad är det för problem den har med bakkärran? Det ser väldigt extremt ut.

Den ser hemskt knackigt ut bak tycker jag. Har den problem med bakbenen?

Sweep har länkat till tråden där en del står skrivet. :) Finns mer historik på hästen. Men jag kan lägga in inlägget där det står skrivet

Var ska vi börja?

Som 6 åring gick han omkull och krossade bärbensknölen vänster bak.
Som 7 åring fick han en roterande spricka genom hela skenbenet vänster bak.
Som 8 åring fick han en smäll av en hagkamrat vänster bak så han fick en komplicerad griffelbensfraktur (som han reds med 4 gradigt halt i flera månader hos förra ägaren, när jag tog över honom blev det operation samma vecka han kom till mig) som krävde två operationer innan han var haltfri.
Idag är han nybliven 10åring och först nu igång helt. Tagen enormt långsamt efter all skit han dragits med.

Alla dessa skador har resulterat i en höft vänster bak som är framförskjuten flera cm och helt fastlåst. Ryggen och länden är helt och låst sned pga snedbelastning och avlastning av vänster bak i många herrans år. Ryggkotorna har roterat maximat åt höger pga vänster bak och ja, jag kan fortsätta rätt länge.

Hästen är genomgådd av veterinär (senast för 2 månader sedan), kärnfrisk. Gås igenom av ET var tredje vecka. Idag är han så bra han kan bli. Inga låsningar, ryggen är nästan helt rak, länden inte låst och höften strax på plats.

Under ''normala'' ridturer stryker han sig normalt, alltså lite ibland. Inget att fundera över. Det är nu när vi börjat jobba honom riktigt i dressyren som han inte riktigt är stark nog ännu som han stryker på sig väldigt hårt bak. Framförallt vänster bak. Det är i de mest krävande momenten som han gör detta. Men min tränare vill att jag fortsätter att pressa honom här så han blir starkare någon gång. Det är alltså när han verkligen släpper igenom och börjar bära sig som han blir trött och när han blir trött så börjar han gå på sig lite för hårt.
SÅ, jag tror detta är övergående. När han är stark nog så kommer detta bli bättre. Han är precis rehabbad och helt igång efter operationerna för griffelbensfrakturen för 1½ år sedan nu. Vi har tagit det väldigt långsamt pga problemen med alla låsningar, hans exteriör (som är av det värsta laget!!) och pga att han är en enormt tung häst. Han har noll styrka i sin kropp. Väldigt gänglig och svag i bakkärran. Av naturliga skäl tycker jag. Hästen är felriden hela sitt liv hos tidigare ägare, så han har aldrig fått bygga upp en ordentlig grund och styrka. Vi börjar på noll med en häst som väger nästan 700kg (och bara 165 hög) och dessutom skall byggas om helt.

Så nu när hans arbete börjar kräva något av honom som han aldrig någonsin behövt göra innan så orkar han inte hålla ordning på tassarna. Det är min teori. Så pga av hans historik, hur han ser ut, och att jag har hundra koll på honom med hjälp av ET och veterinär så blundar jag för detta. Han får hålla på såhär nu under en period innan han får styrkan. Då är det ändå rätt billigt att köpa nya skydd en gång om år För som sagt, mina skydd med hård skål rår han inte på.

Hur han hamnade hos mig

Var ner och provred han 50 mil ifrån mig. Hästen var som sagt 4 gradigt halt och helt galen. Ägaren kunde inte hantera honom och hon var ''utstött'' i stallet. Hennes mor hade precis gått bort och hela hennes liv var totalt söndertrasat. Och där stod hon med en halt häst som gjorde livet till ett helvette för henne. Hon visste inte om att han var halt. Hon hade inte ridit honom sedan han kom från fodervärd då hon inte klarade av honom. Hon älskade honom men kunde inte hantera honom. Han är rätt svår att ha och göra med om man är lite osäker. Han tar över direkt och gör som han vill. Han var utlämnad till en fodervärd (där han blev skadad och riden trots hältan) och hon ringde ägaren och sa att hon fick hämta honom ikväll annars binder hon honom i ett träd tills hon kommer för hon ville inte ha honom. Hon tyckte han var värdelös som dressyrhäst (och ja jag har sett filmer på när hon red och ja.. med gråten i halsen idag för hur fan han såg ut!)

Jag åker hem med tom transport och säger åt ägaren att ta honom till veterinär. Hon ringer dagen efter och säger att jag får honom om hon får köra upp han till mig omedelbart. Hon orkade inte ta tag i han och hans hälta.

Så nej, jag köpte inte honom. Men ja la en hel del pengar på operation och veterinärkostnader och för att inte tala om ET. Men det finns ingen häst som träffat mig så i hjärtat som denna så vad ska man göra? Satt med gråten i halsen alla 50 mil hem med tom transport.

Och jag har fått världens bästa häst!! Kommer aldrig hitta en som denna! Underbar häst på alla sätt och vis. Han har allt emot sig med han bara kämpar.

Kan lägga in en bild på honom så ni ser hur han ser ut. Det är inte lätt att få med sig dehär bakbenen. tyvärr. Men han kämpar på så gott han kan min fula ankunge.. :) Ett hjärta av guld har han iafl. :love:

Samma tidpunkt som operation
30897029.jpg

Ett år efter
32383918.jpg

I somras, har dock bara med sadel på.
32751439.jpg

Så ja, exteriören och hans sjukdomshistorik gör ju inte det lättare för honom. Men alla mina tränare tycker att han utvecklas enormt och att han blir bättre och bättre. Så jag hoppas han en dag kan bli en häst. :)

Senast ändrad:

haha, han går väl inte i slowmotion? :p

Det roliga är att Calle ofta känns som att han går i slowmotion. Jag är faktiskt förvånad över hur energisk han ser ut, haha ;) behövde se detta och se att han inte går och sover även om det känns så.

Kan inte annat än:bow::bow::love:

Han har verkligen exteriören emot sig och det är inte många som kämpar så som du har gjort, all respekt för det!
Han ser go och glad ut på bilderna och jag hoppas att han kommer stärka sig och hålla för det ni vill göra tillsammans.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Wingates
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 018
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 190
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 419
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama