Sv: Ny filmtråd på våra hästar....
Det var fasligt så få filmer det var i dslutet av denna tråd hehe mest babbel nu ett tag=)
men jag slänger mig in i bubblet=)
Angående att häsatr går sönder, de har dom ju gjort i alla år.
Och att risken för skador ökar ju mer och högre vi tävlar är inge konstigt alls.
Precis som det är med människor så ju högre upp i tävlingarna vi kommer dessto högre risk är det att vi skadas någongång.Väldigt få elititrottare glider igenom sina tävlingsår helt skadefria. Vissa får bara små skavanker och andra mer allvarliga.
Och det är precis likadant med hästen ska man upp och tampas på eliten eller strax under där ökar vi risken att få framförallt överansträningar och måste vara noga med att sköta om hästen liiite extra och kolla igenom hästen titt som tätt.
Vi som hobbyrider och lallar runt på en liten klubbtävling här och där ja skadorisken är int elika hög och risken att vi rider för hårt inte lika hög.
Precis som om jag bara springer 5 km ute på spåret 2 dagar i veckan är risken och slitaget inte lika stor på min kropp som om jag springer 3 mil 3 dagar i veckan!
Det är ju en risk vi tar oavsätt gren vi tävlar.. alla fälttävlansryttare har hela tiden i bakhuvudet att OM det blir ett felsteg över hindret kan häst och jag dö eller skadas så svårt att vi aldrig mer kan tävla.
Men denna risk är man alltså berädd att ta vissa klarar sig andra inte.
Att hon kan skada sig i hagen i boxen ja jag kan snubbla och dö när jag går över en gata..Sånt kan man inte gå runt och oroa sig över då blir man ju hypokondriker och rädd för allt.
Sedan är det ytterst FÅ som rider perfekt... väldigt få... vi vanliga döingar kämpar på i våran vardag med att bli bättre men vi ha alla våra olater och problem. Jag tex som har problem med hängande innerhand den bara är SÅÅÅ irriterande.. går den att kapa av tro?? haha.. men men jag kämpar på vet om mitt problem och försöker ändra på det hela tiden.
Jag brukar sjunga iiinnnerhaaaanden..... iiinnerhaaanden haha så jag alltid tänker på den=)
Men man kan se felet påde flesta bilder och trots detta fel så lider inte min häst av de direkt=)
Hon har aldrig varit skadad trots en "hämsk" ryttare under snart 5 år