Nummer 9 om våra 06:or

Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Det är så svårt att råda när man inte ser er live. Prova att låta tränaren rida hela passet o se om det hjälper, alla sätt är bra utom de dåliga!!:)

Har äntligen fått fatt i min filmkamera som blev kvar på hoppträningen förra helgen. Här kommer liten film på Harriet från framridning o när vi började skutta lite. Första gången hon hoppade serie.

http://www.youtube.com/watch?v=N_0_VLAVXTw&feature=youtu.be

Hon ser himla käck ut din Harriet :laugh:

Polly, det är inte så att du analyserar för mkt o bara kommer ihåg det som inte var bra? :confused: Du verkar vara väldigt kritisk hela tiden.
Låt tränaren rida henne så kan du se från backen vilken fin häst du har.
KL
Red seriedressyr idag i Gbg. Är som c-r men man lägger ihop alla gånger om man rider flera o utser en vinnare så småningom.
Började rida LA2 o hon var så spänd. Gnäggade sig igenom ryggningen :mad: och i skritten. Var rätt nöjd ändå då det blev sämre där jag visste att vi inte var klara. Fick ihop 63%.
Hade en timma till nästa start i LA1. Nu var hon lite trött så jag fick rida på framåt, lite ovanligt men så mkt bättre. Slapp gänget och fick över 70% och var bäst idag.:D Så himla kul.
Blir inga fler starter i serien då dottern ska på hopptävling de helgerna.

Hon är jättefin!
Syns att hon är grön men vilken himla härlig inställning till jobb och hopp.
Har för mig att jag brukar imponeras av dina hästars inställning....måste vara något med din ridning, ser väldigt okomplicerat ut! :love:

Men oj vad kul, vilka bra procent.
Nästan synd att hon ska vara hopphäst framåt, tror ni hade varit farliga annars...

Åh, vad roligt Maui:)! Fina Rivicca
Det är cr men går ändå via tdb? Såg länken på fejjan:D..

Tack alla! Hon är en helt underbar häst men vad det blir i framtiden får man ju se. :) Har räknat ut iaf att hon är riden totalt i 4 månader nu så jag är rätt nöjd med henne så här långt. Majken var ju också okomplicerad men hade mycket svårare för sig i dressyren. Men å andra sidan var hon ju hoppavlad så det visslade om det o det var även där som hennes bästa sida kom fram!:love:

Vi har troligtvis hittat grundproblemet till förra årets skada, det tidigare roterade bäckenet har troligtvis resulterat i en höftledsinflammation, som obehandlad gav knäledsinflammationer båda bak nov 2011, som ,trots att jag tyckte att det satt högre upp då, behandlades och sedan lång igångsättning, friskförklarades feb 2012.

Ridits igång sakta men säkert pga inte helt passande sadel och då en spänning i länd som inte velat ge med sig.

Sept beställdes måttanpassade sadeln som sagt och lång väntan på den. Kommit igång fint men "skadan" återuppstod.

Veterinären som också är kiropraktiker kände först igenom honom och sen linades han, hon såg flera olika symptom som inte passade ihop. Knakades i hela bakdelen och lossade hela ländryggen som satt fast. Linades sen igen och gick ngt bättre. Tiden tog slut för denna gång och hon kommer igen på torsdag och ska då ultraljuda höger höftled så får vi se vad som finns där. Otroligt smidigt med en veterinär som kan komma ut med all utrustning.

Så får vi se vad som kommer härnäst. Fram tills på torsdag ska han ridas fullt ut, vilket kanske inte är så skoj alltid men vi körde på cavaletti idag och han var rätt uppblåst i början av skritten men lossnade till slut. Fin i traven och kickade i ena galoppfattningen.

Det där låter så himla osannolik med roterade bäcken? Jag har hört det från ett antal kiropraktorer då om mig själv, och att roten till allt ont sitter i att jag har roterat bäcken. Men oavsett hur många kiropraktiska behandlingar jag gjort så har jag inte blivit bättre. Själv har jag hela tiden trott på inflammationer i muskler och muskelfästen och jag har nu fått medicin mot det o på 1 vecka är redan väldigt mycket smärta borta.

Så att en häst skulle få roterat bäcken låter i mina öron totalt omöjligt och jag skulle gärna vilja att nån expert förklarade hur det går till? Hur ser ett roterat bäcken ut? Hur kan ett så stort djur få nåt sånt?

ja alltså hans ena höftknöl är en bit längre fram än den andra, och detta kallar vi iaf roterat/snett och i mina öron är det ju med största sannolikhet en bidragande faktor till att man blir sned i kroppen och snedbelastar. Vilket i sin tur kan ge oönskade inflammationer. Rätt logiskt enligt mig. Då har ju bäckenet roterat ngt. Han kommer alltid vara lite sned men har blivit nästintill rak nu.

Att bäcken snedheten är roten till alla problem trodde inte vet utan att den eventuella inflammationen i höftleden skulle vara det.

Hmm ja det kan ju vara som du säger men jag har alltid tänkt "förflyttning cirkelvis" när jag tänker rotera, typ som en boll som rullar!:D Och det måste ju kräva en enorm kraft att få en hästs bäcken att rulla? Och även en människas med för den delen.

Han kan inte ha det som medfött tro? Eller nåt som hänt när han var liten? Och säkert är det inflammationerna som stör honom nu, jag känner ju själv hur mycket liksidigare jag redan blivit på 1,5 vecka med medicin så blir han av med smärtan så går ju rehaben bättre det är klart!

Hoppas det löser sig nu iaf.

Med tanke på förutsättningarna: snöig ridbana, halstäcke, termobyxor som är såphala inuti så gick dagens pass riktigt bra.
Hästen min var superladdad men så länge han håller sig i skinnet och är såhär mjuk och eftergiven som han var idag så älskar jag all hans energi.:love:

Jo självklart är det lite fel användning av ordet rotering, jag ser framför mig hur bäckenet roterat framåt neråt liksom, troligtvis en skada som kommit när/om han gått omkull eller så.

Ja jag hoppas på att han "endast" har en inflammation i höftleden så att när det försvinner så kan vi äntligen komma igång ordentligt.

Så att han kan fortsätta utvecklas även inom hoppningen.

Här är två filmer med en månads mellanrum. Ingen talang någonstans och ryttaren har bara ridit honom på träningarna.
Började hoppträna varannan vecka from 12/7 2012
Augusti
http://www.youtube.com/watch?v=0-BgGSCfrhk&feature=youtu.be

September
http://www.youtube.com/watch?v=eKqyfKnHMUE&feature=youtu.be

Undrade först Happy ang. halstäcke men det är för kotorna i halsen och att han ska hålla sig varm:)?

Har också ridit ut en timma i mörker fast det var himla ljust ändå iom. snön, stjärnor och månljus och pannlampa förstås..

Ganska kravlöst och det var :love:..Förlåt, förlåt matte..du var besviken på mig igår även om jag egentligen inte gjorde något fel..jag vill ju väl, sa hon idag, tror jag iallafall, för det känndes så:)..

Ibland rider jag barbacka med henne täckad och i skoteroverall då är det mkt teletubbies varning på mig iallafall:D..

Kan inte uttala mig så mycket om hoppningen men jag tycker din häst är himla fin:)!
Gillar hans varmbruna färg och uttrycksfulla huvud. Sen tror jag han påminner lite om min i kroppen genom att vara lite kort i rygg och storbogad med manke;)!

Eftersom det är en seriedressyr och man korar segrare efter tredje omgången så går resultatet via tdb, så det är lite mer än vanlig c-r.;)

Undrade först Happy ang. halstäcke men det är för kotorna i halsen och att han ska hålla sig varm:)?

Ja precis, med tanke på hans halskotor så rider jag alltid med halstäcke om det är minusgrader. Har märkt att han blir stelare vid kyla så jag kör med så mycket värme jag kan...:)

nä hoppningen är vad den är ;) Hade du träffat honom tror jag du hade smält lite, han älskar människor och är inte sen med att upplysa en om det. Flera har varit lite rädda för honom pga hans storlek men hästvana som icke hästvana har oftast honom som favorit i stallet på 20 hästar ;)

Skönt att Ni verkar få koll på allt. Hur kommer det sig att han började hoppas in så sent? Du får uppdatera mig :)

KL

Har ju börjat rida B nu och idag hade jag ett riktigt bra pass. Sedan årsskiftet så har jag tränat och rört på mig, dags att bli av med gravidmagen och de extra kilona som tillkom. Har helt klart gett resultat och jag känner att jag kommer till bättre ridning. Idag satt jag ner större delen av travpasset och det har jag aldrig klarat tidigare :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 343

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka