Nummer 9 om våra 06:or

Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Jag frågade flera ggr om detta och hon ville verkligen inte att han skulle stå still och bli stel utan ska motioneras dagligen så att allt som är manipulerat i länd och bäcken ska hållas fräscht. Inflammationen var inte så stor som hon trodde heller. Jag får ju ge det en chans och se vad som händer. Vet att hon utgår från Helsingborgs regiondjursjukhus så så fel kan hon ju inte ha.

Nja, har nog 15 mil till Falkenberg, så det är lite för långt för mig.:)
Det är himla surt att de inte släpper sina propositioner påTDB. Jag vill gärna kunna planera min säsong + att jag måste samplanera med dottern...

Tjena syster!
Lägg därtill att ha två ridtjejer samt jobba var tredje helg..puh. Ibland får man nog inse att man nog är lite nördig;)..
Äh, det är ju himla kul och mina barn har inte (får inte ha) så stora ambitioner.
Men dom var visst tilltänkta till Gotacupen och div III dressyren i höst:)!

Jag vill också kunna planera men det blir nog väl i slutändan..Hoppas kunna komma iväg till fler än fyra tävlingar i år iallafall..:crazy:

Idag vart det ett pass rakt fram på vägen med fokus på balans på "yttertygel"...

Svettigt men nyttigt!!

Nya pannbandet klär honom väldigt bra!
wpid-20130128_132809.jpg

Testade även att släppa ut honom i hagen... Tjenamors! 15 minuter tog de innan han började brotta sig ut! På kuppen vart det ett snyggt Blåmärke/ödem... Bra där!
wpid-20130128_120403.jpg

Imorgon ska han få lyxbehandling av Joakim Mossenberg!

Det beror på att det sitter ideella människor i andra änden som glömt av att göra sina proppar!:D Det tar en bra stund att göra en propp, mängder av info som ska fyllas med klasser o bedömningar o meddelanden. Mycket mer än man kan föreställa sig. Förut fyllde man i ett papper, skickade till distriktet för godkännande o vips kom en propp ut på nätet...:d

Det förstår jag absolut. Men lite märkligt är det när en stor klubb som Jönköping ska ha tävling 24 februari (alltså inte ens en månad kvar) och det finns ingen propp än.
Tycker det borde ligga i deras intresse att få veta i så god tid som möjligt hur många deltagare det blir på tävlingen.
Det är därför jag börjar fundera på att det kanske inte blir någon tävling....?

Kl
Idag ett ok pass på banan med våra allra första långsidor i förvänd galopp. Pållen bara tuffar på :love:, så duktig.

Redan skillnad i ridningen på Zorro, i skritten när han väl slappnade av, så gick han med lika långa steg båda bak, sköt inte över mig på ena sidan heller. I traven hade han så bråttom så svårt att säga, väldigt pigg och på tårna. I galoppen däremot är jag än en gång lycklig över vilken fin galopp han kan ha. I vänster varv har han haft svårt att fatta rätt galopp, rullade igång hur fint som helst, hann knappt ge hjälpen. Höger galopp fanns där helt plötsligt ork och en rygg dök upp. UNDERBART!:bump:

Vänster galoppen har innan bara gått snabbare och snabbare, han har liksom inte kunnat hålla ihop sig, idag gjorde jag en oplanerad sväng(pga annat ekipage) och han höll balansen utan problem. Högergaloppen har mest gått uppåt än framåt och har hela tiden vält inåt. Helt rak och bärig.

*kl

Funderar på hur ofta vågar man rida på lite skarpare bett?
Jag har ju lagt mina åt sidan ett tag egentligen men testsade i fredags med pelhamet+bubbel tygel. Har ju också kw men det har jag inte heller använt nu på ett tag?

Igår red jag på det vanliga raka men hon blir så "trutig", och fram på bogarna eller hur jag ska uttrycka det och jag har skitsvårt att ute i skogen påverka henne till en position där hon sätter under sig och känns något lyssnande.

På bana eller när jag rider för min tränare fungerar det vanliga tredelade jättebra. Jag kan påverka och få henne att lyssna och inte hänga osv..

Men är mer så hon inte blir avtrubbad om jag väljer uppbetslat alternativ kanske tre dagar i veckan:confused:..( Alltså blir stum och inte lyssnar på vanligt bett ).

Även om jag jobbar övergångar, ryggningar, sidvärts, bla, bla,, ;)så lyckas jag inte få till den kommunikation jag vill ha med tränsbett i skogen..

Även om jag bara vill rida "kravlöst" så vill jag inte ha en olyssnande häst som hänger och inte vill lyssna, där jag inte kan jobba lite galopp på mina villkor och inte bara på hennes..?

Det har du absolut rätt i, kravlöst för mig betyder inte olyssnande häst som ligger på. Utan att jag accepterar en lägre form och ett friare tempo med inte för mycket krav. :)
Den erfarenhet jag har av skarpare bett (förvisso ganska liten) är att hästarna i regel lyssnar bättre på vanligt bett efteråt, ungefär som att "jaha, vad det så här du menade, matte..." Så jag tror inte du behöver vara rädd att hon ska bli avtrubbad, jag tror du rider med så mjuk och känslig hand att det inte gör någon skada alls. :)

Jag tycker absolut att du kan testa lite olika bett!

Ingen häst mår dåligt utav de, vissa hästar lär si väldigt fort hur ett bett fungerar och därför kan de motverka det rätt fort... Då kan ett bettbyte göra susen

Jag frågade flera ggr om detta och hon ville verkligen inte att han skulle stå still och bli stel utan ska motioneras dagligen så att allt som är manipulerat i länd och bäcken ska hållas fräscht. Inflammationen var inte så stor som hon trodde heller. Jag får ju ge det en chans och se vad som händer. Vet att hon utgår från Helsingborgs regiondjursjukhus så så fel kan hon ju inte ha.

Jag förstår att hon inte ville att han skulle bli stel, men 3 dagar?! Känns som om en en veckas vila med skritt hade varit bättre då, men veterinären borde ju veta... hoppas iaf att han blir bra snabbt.

Ja jag håller nog med dig. Att spruta i en led är ju inget man börjar trava bommar o galoppera 3 dgr senare på som jag känner till men å andra sidan så skulle hästarna stå på box 14 dgr förr när man sprutade en kota o DET vet man ju att det är helt fel nuförtiden. Nya tider, nya rön.:)

polly: Nu vill jag att du en HEL månad går på din känsla!;) Dvs, är Loppis stark o din känsla säger: Ta ett annat bett! Så go with the feeling...
Är Loppis tassig på lektionen, o din mage skriker: Tränartjejen sitt upp! Go with the flow o hoppa av hästen o ge till tränaren...
Om barnen rider i fel varv o din mage skriker: Höger varv för HELVETE!!! :o:devil::rofl: Go with the flow o se till att ungen byter varv...

Hänger du med?;)

Du är jättebra på att läsa av Loppan, dina barn, voffsen och din älskade gubbe så FÖLJ din inre känsla, den är RÄTT!:banana:

Du e´så snäll:)!
Magkännslan? En annons på Hastnet och sen en tur till cykelaffären istället..Nä, skojar..Nu var jag liiite överdriven;)..

Jag ska nog hålla mig till att rida på lite skarpare bett under ett tag utom på träningarna och när padocken är ridbar..
Har ju inte användt det på någon månad men tycker ju hon blir gga olydig iom jag riderså mycket ute och hon har rätt bra kondis och energi:)..

Håller med att det känns en aning hastigt, men förmodar att hon inte tyckte att han var så illa däran att han behövde det, har haft 4 veckors igångsättning på tidigare häst vid ledsprutning så blev också förvånad. Men jag ger det en chans så får vi se

*KL*
Tömkörning idag och en häst som inte visste vad broms var, han är så hemskt pigg så jag vet inte vad. Har aldrig varit så förut inte ens när han stått i 2 månader utan hagkompis och endast skritt vid hand. Börjar undra om han är väldigt glad i sin nya kropp eller att han kanske börjar bli vuxen. Har alltid varit lite åt det "lata" hållet förut så jag är lite förvånad.

KL
Igår var min dressyrhäst hopphäst igen. Hon är så himla käck (opartisk matte) och hoppar då fint nu.:D
Ska på hopptävling på lördag och gå avd A i 105 och 110. Nu får vi hoppas att det går lika bra där.

Ang bett så är min gamla lite dragig i skogen. Inser då att jag "åker" häst och inte använder benen. Ju mer ben jag har desto mindre problem med stark häst.
Det kan inte ligga nåt i detta Polly?

Tänkte vara lite fräck och hoppa in i denna tråden också ;)

Har en -06 hemma visserligen inte min men har honom på foder och har haft sen juni 2011.

Amberfield´s Dun Heartbreakin´ aka Scooby är en musblack morganhingst. När jag fick hem honom var han utbildad LB dressyr och vi debuterade i somras MSVC :1 med 65%

Han har just nu vintervila då jag väntar tillökning nu i februari men sen ska vi forsätta med inkörning då han bara har körprovet kvar för att bli AB godkänd. Sen kommer vi träna och försöka komma ut och tävla stadiga rundor på MSV.

292039_10151081854444145_210259983_n.jpg

Bild från första träning med kandaret.

Vilken fin kille och fantastiskt härlig färg!
Roligt att du hittat hit....
Fler bilder hade varit jättekul.:)

Vad kul med en "annorlunda" ras som går så bra i dressyr!:banana:

KL

Igår fick jag bekänna färg...åkte snabbt till ridhuset för det blåste storm ute, o skulle hinna rida innan hopplektionerna började. Två hästar till, ägda av vänner till mig, fanns där inne varav en longerades lugnt o stilla. Jag satt upp o skrittade runt, pratade med mina kompisar o ska passera linlöpningshästen då PANG! Harriet står RÄTT upp på bakbenen, inte en gång utan ett antal ggr...:eek: Får till slut ned henne på en minivolt o travade sen iväg, resten av passet fortsatte hon att gå precis lika bra som vanligt. Hästuschling!:mad: Rättare sagt: Unghästuschling!:)

Jo men visst har det betydelse hur mycket ben man använder och så men och jag rider nog tyvärr med för mycket hand och lite ben även om jag försöker men iom vi hamnat i en lite tråkig cirkel så betslar jag upp vid skogsridning ett tag..
Då blir jag väldigt mjukare också såklart och rider faktiskt bättre med benen och har lättare att rida in bogen liten och lätta ordentligt och snabbare än när hon "trutar" på och inte låter sig påverkas som på tränbett..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka