Nummer 9 om våra 06:or

Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Han reds in som 4 åring av tidigare ägaren, dock aldrig i galopp pga storlek och vinglig.
Reds väl ca 6 månader sen stod han pga tidsbrist, såldes oriden till mig mars 2011, mest bara skrittat lite, inte alls igång. Jag började med att rida och tömköra en del, började galoppera honom utomhus för att ens få honom att bjuda till det i slutet på sommaren 2011, nov 2011 började han bete sig underligt, kickade med ena bak, gick ännu sämre framåt så blev veterinären, behandlades båda bakknäna, friskförklarad feb 2012, lugn igångsättning, hoppades in sommaren 2012. Kort o gott ;)

Sen är jag ingen strålande hoppryttare pga olycka som resulterade i stor osäkerhet hos mig, och anser även att jag är för tung och obalanserad. Så hyr en tjej i stallet istället.

igår hade jag väldiga problem på dressyrlektionen. Rivica var väldigt uppspelt och spänd redan när vi skrittade till mangene. Började fundera på om vargen var i närheten så som hon betedde sig.:D

Efter den vanliga framridningen i lättridning skulle jag sätta mig ner. Det var "omöjligt". Satt ovan på henne och skumpa. Kunde inte inverka alls.:crazy:

Då la min tränare raskt om lektionen och vi tog och arbetade henne i galopp och hade lättridning emellan så att hon skulle börja bjuda framåt och inte tänka "uppåt".

Så på slutet kunde jag sitta ned på henne igen.:)

Vad jag menar Polly är att en tränare måste ju se vilka problem man får och hjälpa en att lösa dem. Man får ju inte sluta med en dålig känsla. Gäller att backa tillbaka så att det blir bra innan man slutar. Det är ju därför man har en tränare för att hjälpa en med problemen och hjälpa en att komma vidare.

Tackar för pepp:love:! Förstår vad du menar! Ska prata med henne om att det kanske är bättre att göra så dom ggr det låser sig för både henne och mig.
Kruxet är lite att varannan vecka tränar en kompis samtidigt och hennes häst är utbildad och tävlad någon gång också i msv. Hon rider på kandar och dom lägger ribban utifrån deras ambitioner vilket tyvärr inte alla gånger funkar för mig och Loppan:grin:.

Hon känner ju min häst mkt väl och tycker väl att vi ska kunna hänga med men det vore ju bättre att backa tillbaka rejält då när det blir struttigt..

Imorgon skulle jag tränat själv men tänkte att tränaren får rida igenom henne istället..

Nu ska jag pälsa på mig och ut och göra stall och ta en rejäl lösgjörande ( för kropp och själ ) skogstur :)..

Kl
Idag struntade jag i att rida.
Vi har haft vansinnigt kallt hela dagen, brr...
Jobbar tyvärr sent både torsdag och fredag men, men han dör inte av att vila några dagar.

Ja just det ja, så var det. Får verkligen hoppas att det går bra nu med ultralljudet. Var det imorgon?

Maui, det är ju för att hon vill vara hoppehäst :bump:

Happy, Visst är det kallt ute. Skulle ridit imorse men fick ställa in det, brrrr

*kl*
Skriver här för lite känner jag. Fullt upp med bebis och annat ju.

Här är också svinkallt, jag har inte börjat rida än, det får bli i mars, barnmorskorna tyckte att det var dumt pga kejsarsnittet, även om jag inte har ont, kan det gå upp och göra stor skada, lika bra att det får läka ut ordentligt.
Cookie gör tydligen framsteg och har blivit starkare i kroppen osv nu, har inte varit och titttat när hon ridit än, svårt att hitta tider vi båda kan, men den dagen vi gör det blir det filmer och bilder att titta på. Nu har jag bara en bild som togs i tisdags utanför ridhuset.

Han har ju fått flera cm pannlugg nu, växer för sakta.
Cookieparingvift_zps8193d19f.jpg

Fann en inflammation i höftleden så sprutades där, ska vila 3 dgr sen är det ridning igen, mkt bommar, lösgörande osv. Duktig häst som är aningens rastlös redan när han inte får gå i den kuperade hagen med de andra 10 hästarna utan just nu går han själv i en ganska plan hage. Stackarn, men veterinären anser att han måste jobba upp styrkan så att han är mer jämn innan han springer och busar med de andra.

Återbesök den 14/2

Så skönt ändå att "hitta" något"! Nu håller vi alla tummar att han snart är helt okej:)!

*kl*
Liten filmsnutt från igår när tränaren red..Inget wowigt eller suberbra så men hon var gga lugn och avspännd sen är ju min tränare tio ggr mjukare och snabbare i sin möjlighet att korrigera..Loppan har lite speciell mun och har alltid haft, sen om det är jag som skapat det eller div. tandrelaterade problem som vi också haft men det är väl en kombo..http://s1265.photobucket.com/albums...n=view&current=januari2013016_zpsad91c9c6.mp4

Ska jobba mycket med att få henne mer avslappnad och böjd i bålen i främst högersidan för att också få henne att ta i mer med vänster bak.

Han tömmen i manen menade på att hennes "problem" är "vardagsproblem" och så är det är det nog..bara det att Loppis råkar ha en orolig och analyserande matte:crazy:..

Shit the same..Jag är himlans kär i min lilla röda räka:love:

I eftermiddag ska jag ut i skogen me henne och sen hinner jag inte rida i helgen men får säga som Happyrider..Hon dör nog inte:angel:..

Men hon ser väl fin ut din häst.;) Tycker dock att hon går lite bakom hand men tränaren kanske ville ha henne så.

Red hon hela passet? Är det alltid henne du tränar för, även när ni är två. Försökte själv för några år sedan att rida två på lektion, men det är väldigt svårt. Blir ofta inget bra då den ena eller andra får mer hjälp och den andra får rida mer självständigt.:crazy:

KL
Igår var Rivica som vanligt igen.:) Nu fungerade traven direkt och jag kunde sitta ned på henne. Nu kunde vi fortsätta traggla med slutor. Går betydligt lättare åt ena hållet.:mad: , men känns som om vi går framåt.
Har anmält till tävling i Falkenberg i mars. Måste ha något att sikta på.;) annars blir det inte ordentligt ridit i kylan, - 15 grader i morse.

Jag tycker hon ser jättefin ut!
Framförallt väldigt stadig och hon gör rörelserna så fint.
Tror inte du ska oroa dig för mycket utan jobba på och försök att fokusera på positiva saker...:)

Kl
Träning med dottern både lördag och söndag. Igår var jag i stallet kl 9 och red en tur och idag tänkte jag galoppera lite på fältet ikväll...

KL*

Hästskrället har börjat rymma igen... är ute 20 minuter sedan är det latjolajban och tar sig numera IN till andra hästar också!! Häromdagen skulle han inte i stohagen =O Då hade han mer eller mindre blivit ihjälslagen! Nu får han gå ut de gånger jag kan vakta staketet...

Rids två gånger om dagen...

Idag vart det en tur på åkern i snön och sedan en löshoppningstur på em
http://www.videofy.me/v/804574

Fann en inflammation i höftleden så sprutades där, ska vila 3 dgr sen är det ridning igen, mkt bommar, lösgörande osv. Duktig häst som är aningens rastlös redan när han inte får gå i den kuperade hagen med de andra 10 hästarna utan just nu går han själv i en ganska plan hage. Stackarn, men veterinären anser att han måste jobba upp styrkan så att han är mer jämn innan han springer och busar med de andra.

Återbesök den 14/2

Tre dagars vila efter behandling i en led? Låter suspekt, har aldrig hört talas om en vila kortare än minst en vecka efter behandling i led. Möjligtvis vila under rörelse (kortare skritturer, medan häst står på box eller sjukhage).
Vad behandlade de med då, kortison, tuppkam (hy50) eller ngn annan dunderkur?
Veterinären vet väl iofs vad de gör (får man hoppas). Kul att de hittade vad det var ändå och hoppas verkligen att han blir frisk nu då!

Det var ett språng som hette duga..
Inte kul att han rymmer. Min hade blivit helt nipprig av att inte få gå ute hela dagarna.

Asså han är filbunke! Helt J sjukt! Han står som ett ljus när jag gör iordning, han är lugn i ALL hantering! Trots att han står inne så mycket...

Han verkar inte påverkas så mycket utav de?!

Jag tolkar honom som en väldigt självsäker individ med full kontroll på sig själv och sitt sinne =P

Fast han älskar hoppning? ;):rofl:
Gott att han är cool men förstår att det är ett aber att han "rymmer"..

*kl
Sitter å kollar tdb..suger lite i tävlingstarmen trots att jag tycker vi är kassa för tillfället, ha, ha..

Testade att rida på pelham med två tyglar i fredags när jag red ut..
Funkade bra men var lääänge sedan jag red med dubbla ( graman:crazy: ibland på min förra som gärna lättade framtill )så det blev lite klumpigt och hade tjocka vantar men känndes liksom som ett bra sätt att kunna inverka mer med "stången" när det behövdes..

Ja han ja! Så fort det är hinder i ridhuset så går och och drar emot dem och bjuder, trots att han är en bra it ifrån...

Han har en AVknapp och en PÅknapp... Så länge jag inte sitter på är han het stencool... Men så fort jag kommer upp är det mer fart!

Kollar också TDB :D.
Men jag tycker det är märkligt att det inte går att anmäla till tävlingar som ska vara inom en månad. Har två styck här i närheten, en i slutet på februari och en i början på mars. Står bara antagen, finns ingen proposition...
Är det någon som vet varför det är såå segt? Ska jag räkna med att det inte blir några tävlingar?

Är de antagna borde det ju bli tävlingar. Konstigt att vissa klubbar är så sega med att man kan anmäla sig.:crazy: Hoppas det blir av så att du får åka och tävla. Du funderar inte på att åka till falkenberg+ Kan väl inte var så långt ifrån dig heller?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 343

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka