Nummer 9 om våra 06:or

Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Kul att ni kommer framåt med era hästar! =)

Jag hade planerat in en pay and jump på söndag och var taggad till tusen...

Fram till dess att jobbet drog i handbromsen och började ändra om arbetstider och därmed blir det en lönesänkning som följd eftersom vi inte kommer få jobba skift...
Företaget går dåligt och just nu så står varsel runt knuten och väntar...

Där rök min säsong åt helvete! Jag som hade planerat in en debut i 130 och en hel del träningar... Nu blir det till att hålla hårt i slantarna!

KL

Britta börjar bli rejält tjock nu! Är beräknad 10 maj så jag tycker det är lite väl tidigt att vanka fram som en anka...:o

Det låter så spännande med fölis:)! En del blir väl ganska stora tidigt..
Det var Canterbury eller vilken vad det nu som var pappa?

*kl*
Deppig påp mina barn..är så jobbigt ibland att vilja så mycket själv och vilja att dom också ska få sin del och utvecklas i ridningen och ändå gör dom zero själ för det allt som oftast:cry:. En ponny att dela på två då ska man väl kunna kräva att han går mer än fyra dagar i veckan? Varav en är hos tränare..?

Nä, stora dottern är på gym och lkilla messar att hon ska vara hos kompis..Blir så ledsen bara.
Funderar på att vara elak mamma och stryka dom till cr:n på söndag.
Man kan inte tro att man ska kunna ut och hoppa utan att lägga lite energi på ridningen:mad:.
Bortskämda snorungar..och när jag frågar vad dom vill så hästen vill dom ju ha till varje pris och träna för dyra pengar osv..Försöker ställa krav och få dom att gölra styall och ridshema, dom är ju faktiskt två men det blir aldrig någon ordning..

Har lust å sälja ponnyn och köpa en bebis till mig men samtidigt så äär det ju kul också när dom rider och så men lite mer engagemang annars duger skogsridning..

F´låt..Bara liiiite gnäll/deppig. Nu åker jag och Loppis till träning och då glömmer jag alla agitationer:D!!! Tjolahopp!!!

Visst kan man ställa krav på dem!

=)

Varför inte?! Man ska kanske inte hota med att sälja ponnyn för då blir det bara sura miner, kanske sporra dem och motivera dem till att lägga mer energi på ponnyn?

gör ett schema själv! Dela lika mellan dom vem som ska mocka o vem som ska rida. Maten tycker jag att du ska fixa så ponnyn verkligen får rätt giva.

Sen tar du ett litet stallmöte o förklarar att schemat ska följas fr om låt säga måndag. Du kommer INTE att mocka om det är någon annans tur och du kommer INTE att köra till träning om ponnyn inte rids enligt schema. Du ser till att få med barnen på¨detta o förklarar att konsekvenser kommer att hända om det inte följs.

Naturligtvis måste schemat innehålla stallfria dagar, det är ju barn o dom vill träffa sina kompisar, men det är ju bara att lägga in så det funkar med.

Du gör dom ingen tjänst genom att curla och det vet du ju med!:)

+Nova..Jo, jag kanske bör se till att det blir lite bättre struktur och ställa lite motkrav. Egentligen är det främst kring ponnyns motion jag stör mig. Jag är ju den som ibland har kortast dagar och så och hinner ned mock och stall lite mer. Dom nattar alltid hästarna ( jag tar morgonen ) så lite bra är det ju ibland men att på två stycken kiva om vem som ska rida ( för att dom inte vill/kan ) det gör mig lite sur ..
Sen är dom 13 och 15 och töser så jag får bli lite gnällig:D..

*kl* Träningen gick sådär..
Är lite orolig att det ställs lite för höga samlingskrav på min mot vad hon är stark nog och färdig för i nuläget men det kan ju bara vara att rida vidare och rätt vad det är så trillar det på plats även om det känns dåligt nu..?

Klart man får gnälla ibland...;)
Men är de 13 och 15 så bör man absolut ställa krav. Jag tror också att barn mår bra av att få ta ansvar.
Schema i all ära men varför inte ta en ordentlig (lugn och sansad) diskussion om det du inte tycker fungerar. Ibland har barnen själva fantastiska lösningar som man inte alltid tänkt på själv.
Jag tycker att du kan begära att ponnyn ska ridas 6 dagar/ vecka. I och med att de är två så får de ju ändå 4 stallfria dagar var.

Gör som de andra föreslår med schema etc. Om de trots detta inte "vill" rida utan bråkar om vem som skall göra det så ta en ordentlig diskussion om de verkligen vill rida. Varför lägga ut massa pengar varje månad på nåt som de gör motvilligt.:confused: Då är det bättre att ponnyn säljs eller låna ut tills de har bestämt sig om de vill rida eller ej. Kanske de behöver ett uppehåll för att tycka det är roligt igen.
Hoppas du löser detta.

Tränade dressyr idag. Red upp LA2 o det är många klurigheter. Hm får se hur det går på söndag.

Vi diskuterar ofta och dom vill verkligen ha hästen men det som brister tycker jag är planering och förståelse för kontinuitet osv..men som sagt så ska jag sätta lite press på dom för jag tycker inte det är lönt att träna och åka på cr om man inte lite har en plan även om man inte ska vara nitisk på något vis:).

Maui: La2 har jag med sneglat på;)..Var en start i mars som hade lb1 och la2 typ men vi har líte att befästa till så det blir nog inte än..
Kör igenom la1 på söndag på cr för dressyrdomare. Är ju kul att dom tar dit behörig domare med för rida upp för min tränare är klurigt..

Kl
Igår var min häst inte så himla rolig att rida.
Red på fältet men han var alldeles för pigg och stark. Att han är pigg gillar jag men när han piper och skuttar i skritten för att sen älga iväg i sin mega trav och inte bry sig ett smack om mina förhållningar :(, trist.
Får börja fundera på ett alternativt bett att byta till vid sådanahär situationer.
Vad har ni för erfarenhet av babypelham? Visst är det kortare skänklar på dem?
Rider man också med två tyglar så känns det som ett relativt snällt men ändock möjlighet till lite mer effekt...
Erfarenheter?

Idag ska jag istället ge mig ut på banvallen och försöka göra av med lite energi.
Tyvärr var det minus 24 imorse, men rider nog efter lunch...:)

Det är väl inte fel att betsla upp lite. Jag gör det med Loppan och det som fungerar bäst är kimbelwicket med tygeln löpande i ringen. Det trivs hon på och är hmla fin påp faktiskt. Tänkt prova pelham med två tyglar också.

*kl*
Hade ett riktigt dåligt pass idag jag med:cry:..
Var träningshelg och det är ju lite skojigt att vara med på men nope..fick inte till det alls. Blir så ledsen och frustrerad så jag nästan börjar lipa, barnsliga tant men när jag vet hur hon kan kännas och vad " vi kan " så blir jag så olycklig när det blir skit alltihop.
Är tråkig i munnen och släpper inte till i ryggen, sätter inte under sig och ptja, det mesta strular..
Min tränare säger att jag ger upp för lätt och släpper allt men jag vet inte..Tycker det är så svårt när man bara känner kort/spännd/motsånd hela tiden..

Hon var inte riktigt med mig i torsdags heller ´..Funderar på hur mkt vädret och så spelar in? Att det är hårdfruset och kallt?

Eller om man ska skita i dressyrträning några veckor och göra annat som skogsridning och hoppning för att bryta en negativ trend, under ett litet tag..eller ska man kämpa vidare och hoppas komma igenom och komma vidare?
Suck:confused:

Vet inte om babypelham är rätt, har aldrig testat. Är ju dock jobbigt när de blir starka och inte lyssnar :(

Polly, Nu får du förklara för mig vad ett dåligt pass är? Handlar det om lösgjordheten, får du inte loss henne? Visst spelar vädret in eftersom de inte rör sig så himla mycket i hagarna men det innebär ju att man får skritta/värma upp en längre stund. Är ju lite som en nystartad bil nu, man kan (bör inte) trampa gasen i botten direkt. ;)
Jag tycker du ska köra på, motgångar har vi alla. Vi är bara olika bra på att hantera dem. Jag tycker du ska hitta på något nytt i dressyrträningen så du själv känner att det är roligt.

När jag dressyrrider B så sjunger jag ibland, jag gör de mest konstiga övningar du kan tänka dig. Allt för att få henne att slappna av och inte tycka att vi samma sak hela tiden. Det är skoj för både häst och ryttare :)
Vad gäller bett så har jag sprenger duo när jag hoppar (gummi/plastbett) och markarbete/dressyr tredelat med fastaringar, rider ut på samma. :)

Det är rakt/lätt svängt men inte med sk. "tungfrihet". Fick det utprovat av hästtandläkare när hon var fyra.
Bra "ut i skogen bett":)!

Bra råd Tessan!:)

polly: jag tycker du skulle prova att träna dressyr för någon annan! Det är alldeles för många pass när du är missnöjd och ledsen så jag tror inte din tränare når fram till dig. Därmed inte sagt att hon är dålig utan att ni klickar inte. Du ska ha en vardagstränare som kan förklara så du kan utföra o sen ska du kunna åka på kurs o utföra o ha kul!!!

happy: babypelham tycker jag är lite snällare än kimblewick så det beror på hur mycket hävstång du behöver för att stoppa honom.

Mmm..fast jag trivs rätt bra med min tränare men det funkar inte just nu och jag tror inte det hjälper att byta..
Mer kanske bara breaka/göra nå´t annat med Loppis ett tag.

Idag var det träningstävling i dressyr och min dotter red Loppan på 60% trots en felridning i lc1 så det var roligt:).

Jag skulle testa la1 och det var dumt..vet inte mina % men 50 kanske?
Fick henne hjälpligt med mig tillslut på framridningen men det bara sprack totalt och hon var tokspännd genom hela programmet. Kunde inte påverka något utan blev bara trippigt eller springit och nä fy fasen säger jag:crazy:..

Hemskt var det och man tror sig kunna påverka något till det bättre efter en dålig inledning men nope..

Tessa: Tack för goda råd ja:). Sjunga ska jag nog inte göra, då skulle hon bli superspännd :D! Men jag brukar prata rätt mycket när jag rider. Hon blir ju inte hetsig eller stressad på det viset men känns som att rida på en såpbubbla..

Det kan inte vara så att Loppan inte riktigt fixar att ha två ryttare? Nu när din dotter rider en hel del (läst på FB ;) ) så kanske hon har svårare med dina signaler? Bulan är ju helt klart en enmanshäst, sedan är jag väldigt snål med att sätta andra på mina hästar överlag. Är väl iof svårt att säga nej till sina barn..

Vad gäller din programridning idag så tycker jag att du ska utsätta dig för ALLT, skit i procenten. Hon kanske blev nervig med dig på ryggen och du gick inte med lite höga krav?

Trist när det känns skit...
Jag brukar försöka fokusera på det som faktiskt funkar, för visst finns det något som känns bra?
Är det jobbigt med takt och känsla för tillfället så på med ditt jaktbett och ut och galoppera istället :) (om det brukar kännas bra...)
Jag tror på att bryta negativa trender, för hur som helst så finns det flera vägar som faktiskt leder till samma mål.
Lycka till!

happy: babypelham tycker jag är lite snällare än kimblewick så det beror på hur mycket hävstång du behöver för att stoppa honom.

Jag tror absolut att babypelham räcker. Har inga enorma problem men känner att jag får ta i lite för mycket för att det ska kännas helt bra. Han ger mig lite "älgkänsla" när jag rider på fältet, alltså ger sig iväg utan att vänta in mig...

Njae..jag tror inte Loppan är så enmanshästig och det lilla tösen rider ( mycket uteritt mm ) tror jag bara är bra. Kravlösa uteturer det mesta.

Jag har ju låtit dom rida henne länge och det känns inte som att det ger negativa effekter så..
Det är något annat nu:confused:..
Hon är ju så snäll, hon bråkar inte och ibland känns det som det varit bättre om hon gått i taket. Däremot blir hon "oridbar". Får inte alls kännslan att hon är genom kroppen och vill forma till höger tex..
Funderar på om hon har låsningar eller något..Eller om det är mig det beror på..suck
Kanske tränaren ska få rida henne på torsdag hela passet?

Happyrider: Förutom att jag tycker så otroligt mycket om min häst så, nä..just nu kan jag inte komma på något som känns bra..

En liten tanke är att vi jobbar med att få henne att ta i och arbeta mer med vänster bak men om det också kan skapat träningsvärk och spänningar??

Hoppas på mildare väder..Skulle behöva ut och rida i skogen en rejäl runda med härlig galopp:)!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka