Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Inte överkänslig, jag förnekar inte att hon är lite rund, men viktkommentaren kändes onödig - hon är ju liksom inte hälsovådligt fet. Ädel var det exetriördomaren som skrev som kommentar, jag blev faktiskt förvånad över det. Ang övrig rundhet får man också komma ihåg att Youtube många gånger "mixtrar" med filmerna vid uppladdning så att det ofta blir lite hoptryckte = kort och bullig häst blir ännu rundare.

Tycker du? Jag tycker ofta hästen blir så långbent och ädel och ryttaren så trevligt smal:) Fast din film verkar inte hoptryckt?
Söt häst du har, den ser trevlig och bussig ut!

Vi har en kiropraktor som kommer till irländaren varannan månad. Känns som om hon aldrig blir färdig behandlad.:crazy:
Han har kännt på Rivica några gånger men inte hittat nåt speciellt så nu får det vara tills vidare. Har även haft en med Biolight som har gått över henne några gånger. Avvaktar tills jag känner att det blir problem innan jag anlitar någon igen.

Ikväll är det hoppträning:banana:. Första någonsin i grupp för oss...
Hoppas bara inte att de andra är låångt före oss utbildningsmässigt.
Ska iaf bli superkul!

Nej, jag tror inte att du ville vara elak, det brukar vi väl inte vara i den här tråden :) ? Jag reagerade mest över viktkommentaren eftersom jag (partiskt ;) ) inte tycker att Disa är särskilt mycket mer överviktig än andra hästar.

KL

Maui: Jäpp, Disa är efter Dionysos. Jag tycker D-blodet och gillar att det genom honom ändå är lite uppblandat med det eminenta R-blodet. Sedan har Disa svenskt på mammans sida och det gillas också eftersom jag gärna värnar om de gamla svenska, beprövade stammarna.

Etti: Mina filmer brukar bli lite hoptryckta på YT, men det skiljer sig säkert från vilket format man använder.

KL

Jag kommer att helklippa Disa inom de närmsta dagarna (ogillar "mönster"), var iväg och tränade idag och hon blev helt sjöblöt av svett. Egentligen hade jag tänkt vänta till efter vilan som hon ska ha om två veckor, men ska jag kunna rida något alls under tiden fram till den så måste pälsen bort. Det känns ju liksom inte så lockande att behöva helbada hästen efter varje pass vid den här årstiden.

Etti: Mina filmer brukar bli lite hoptryckta på YT, men det skiljer sig säkert från vilket format man använder

Det finns bot för det, genom att trycka in en bokstavs-sifferkombination i fältet taggar så kan man få ett ihoptryckt format att bli normalt.

KL

Igår firade jag och Bulan ett år tillsammans :D Tänk att tiden går så himla fort!!
Hon fick nya catago skydd, grimma och ett grimskaft. Min lilla skatt :)

Är det verkligen redan ett år sedan du köpte din "Bula"? Jag kommer ihåg det som det var igår...:laugh:

Kl
Himmel vad kul det var att hoppträna igår. Min toppenhäst skötte sig jättebra och hoppade faktiskt riktigt bra. Jag har ju tyckt att han varit lite slarvig ibland men han var riktigt fin över hindrena. Avslutade med en liten "bana" på fem hinder och det var inte några problem överhuvudtaget.
Det enda problemet var att jag var tillbaka i stallet kvart i elva :crazy:, känner att det funkar tyvärr inte. Skrev däremot upp mig som första reserv om någon ordinarie inte kan. Förhoppningsvis kanske det blir träning någon gång i månaden iaf.:)

Ja jag vet, det är helt sjukt!!! :)

Skoj när det gick bra på träningen! Då är du med på tävling till våren med killen ? :)

Ja någon liten tävling ska vi nog våga oss på...:D

Ikväll blev det en skogstur i beckmörker med tre ponnyungar och fyra pannlampor:laugh:. Men det var härligt, precis lagom temperatur!!

KL

Då var vi hemma igen från Turkiet o DET var en resa som jag snabbt vill glömma...:eek: 13 grader när vi kom ned=svinkallt...blev bättre framåt veckan o vi solade i 4 dgr men kvällarna var jättekalla. Hotellet slitet o halvrisigt, maten ok men man åt i en skolmatsal o eftersom det var så kallt så satt alla inne vilket då ledde till att ljudnivån var helt otroligt hög! Kunde inte höra vad sambon sa när han satt mitt emot mig!

Så dit åker vi inte igen...

Men har redan hunnit rida ut med Majsan och dressyra med grå! Härligt!

Välkommen hem! Vad tråkigt att det vart så på din resa! Nä, då förstår jag att du inte vill tebaks.. Vi hade en liknande Egypten resa, dock inte riktigt så kallt men äh, inget land jag åker tillbaka till..

*kl* Laddar för morgondagens lilla tävling..Forserad och knottrig häst, bättre kan det inte bli;), dessutom släktkalas hela em. och kvällen.. Så nu måste jag plocka ihop tävlingssuiten och se´n ut å försöka köra lösgörande övergångar, m.m..Nästa helg km, då testar vi en lb1.

Ja, du... än en gång "borta bra men hemma bäst" eller hur?:)
Nej men tråkigt att ni inte var nöjda...

Polly: Lycka till på tävlingen!! Var och hur?? Är hennes "skållor" bättre??

32790201.jpg
Tävlat idag och blev tvåa i lc1 med 70%..Är nu lycklig ägare till bla en shrek-handduk;)..Schabrak grimma och å plakett+rosett också..:D
I lb0 blev hon lite spänndare och jag fick 64%. Är trots allt gga nöjd med dagen.

Funderar lite på att hon blir så kort i ffa skritt och trav, mer när hon är trött/spännd..Hoppas det är något som bättrar sig med tiden men är så oerfaren så jag vet inte..Skritten kommer väl aldrig att bli kanon men..
Måste ju se till att hon nu är ganska svag/omusklad på överlinjen och varit konvalecent men vet inte om man ska "kolla" henne mer eller bara rida med förhoppningen att hon blir starkare och då också kan länga bättre i mellangångarterna??? Kommer en suddig film senare men datorn är sååå seeeg..

Åsså då lite film.. Suddig och dunkel men..
Är gga nöjd med hennes form faktiskt, lite lustigt för just gga var något som återkom i hela protokollet trots genomgående 7:or i allmänna intrycket:D..Stämmer säkert in på ritten men låter lite komiskt..
http://youtu.be/kh1MkuNOiBI

*kl*

Här är en film på min lilla knabbe som äntligen är igång igen.

http://youtu.be/IEcJW7b-XuU

P.g.a. tidigare vanvård är väldigt sent tagen men nu börjar vi komma igång..
Har just börjat sitta ner på honom så vi försöker bara hitta en takt å bra form.

Vad roligt. Grattis!

Jag tycker att "större" gångarter kommer med mer styrka och bättre avslappning (om man tänker tävling). Vissa hästar har ju mellangångarter (ex mellantrav med bensträck) mer naturligt i sig medan andra mer måste "lära sig" detta. Disa har ju startat rätt regelbundet här i höst och det är först nu som hon börjar få styrkan och balansen för att orka länga på steget och inte bara springa fortare.

Grattis Polly!! Vilka fina procent:bow:.
Måste kännas jätteskönt efter skador och andra motgångar.
Känn dig stolt och glad! Bra gjort...

Grattis till toppen %!!! Måste kännas härligt!

Ang traven o skritten så hänger alltihop med att hon inte är riktigt lösgjord än. Den dag du kan rida ett program o ha henne framför hjälperna hela tiden så sitter även takten där. Nu blir hon lite spänd, du "finrider" istället för att mata på o få det lite skumpigare där uppe o då blir resultatet en mindre trav o spänd skritt. Men även i galoppen kan du fläska på lite till o inte finrida så mycket. Då får du finare, tydligare fattningar, och allt ser flashigare ut!:)

Kl

Igår skulle det äntligen komma en liten film på majsan...släpade med mig motvillig tonåring som skulle filma. Fick hota, lirka och muta.:mad: Börjar rida o hon går sådär, har ju skrotat i skogen i 3 veckor...fortsätter o hon börjar lossa lite grann. Gör 100 övergångar o PANG där sitter traven o det börjar låta TJONG, TJONG TJONG under mig! Jag vinkar vildsint till filmaren att NU kan du börja o rider glatt vidare....hästen känns jättefin o jag galopperar en sväng o saktar sen av o vänder mig glatt till den truliga Teenagern...som säger...:

Mamma, om jag nödvändigtvis ska med till detta ställe o filma så KAN du väl se till att batteriet är laddat???:crazy:

Ha, ha:D
Visst är det härligt när allt bara samarbetar precis som man vill....

Jätte GRATTIS Malin! Superbra gjort! :)
Som jag har sagt innan, lägg din energi på att få henne lösgjord och jobba med henne istället för att undra vad som kan vara fel på henne. Hon kommer bli starkare men blir det inte om hon hela tiden ska kollas och vila för ev skador. Din klippa är superfin så fortsätt såhär så blir ni ju riktigt farliga till våren :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix