Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

*kl*
Hoppningen gick ok. Bara jag tänkte på att rama in och räta på mig..( Hoppar ju så gruvligt sällan å att då sitta på en häst som laddar och har bråttom, bråttom..hmm.)
Mycket studs och bommar..Älskar den tränarens kreativa övningar!!!
Men hon var ju ganska springig och stark och känndes "oriden"..Vet inte om det hänger ihop med att hon är svag bak eller något annat, är ju alltid orolig att hon har ont eller något annat fel? Får hoppas jag får bättre ridbarhetskännsla imorgon.. Verkade dock ha väldigt skojjigt, min poppsa:)..

Kul att ni kom iväg på hoppträning. Visst borde man göra det mer regelbundet.:crazy:

Red lektion igår och hästen blev svettig i sin långa päls. Funderar på om jag ska ta fram saxen idag i alla fall.:(

Inser att LA3 var betydligt svårare än vad jag kom ihåg. Inridning i galopp och avslutning i galopp. Hade helt missat det.:o Tränaren tyckte jag kunde test, får se hur jag gör.

Kul med hoppning! Är det på hemmaplan som Ni har hopptränare? Jag tror hon var springig pga att det var skoj och det är inte alltid lika lätt för en 5-åring att gå korrekt i hoppning som den kanske gör i dressyren, inget att fundera på. Låt henne har skoj och se ut som taikon det är bra för deras självförtroende.
Jag tror inte du ska fundera så mycket på om hon har ont eller ej, hon visar troligen tydligt om det inte är något som är rätt.

Maui, jag har ju klippt Bulan och hon tycker det är så skönt, slippa kliet och svetten. Gällande programmet så har jag inget erfarenhet, men känns det inte bra så hade jag inte ridit. Tycker känslan inför en tävling är det viktigaste, sedan kan det naturligtvis går bra ändå, men du kan ju trava de passager som är galopp om du inte tror att det går. Är ju trots allt erfarenhet för dem ännu att komma ut och se sig om. :)

Jag var hos Eva i Tranemo:)! Hon har jättekul, lösgörande genomtänkta, gymnastiserande övningar, verkligen kul.
Jo, det är väl lite som du säger.. Hon borde visa tydligt om hon har ont..

Var å tränade dressyr igår, gick ganska ok. Lite öppna så fick vi bättre håll på vänstersidan.
Tränaren tyckte att jag blir lite för fokuserad på hennes mun, hon HAR en problem-mun, thats it, typ, bara rid:crazy:!
Ledig idag å tänkte rida ut men vart tog det fina höstvädret vägen???

Jag kan inte trava där det ska vara galopp:D Antingen så rider jag och vi gör vårt bästa eller så är jag nöjd med första klassen.

Fick höra på dressyrträff på klubben att det nya är att ryttare som tror att de ska få låga poäng inte rider klart programmet utan tackar för sig och utgår. Bara för att slippa få dåliga % registrerade på sig.:grin:

Det jag menade var att om du travar där och får lägre procent så är väl inte det hela världen? Vilken är första klassen?

Om man travar där det ska vara galopp är det felridning och domaren blåser och du för göra om rörelsen.;)

Första gången jag tävlade med kandar gjorde jag sista halten på fel ställe. Hälsade, släppte tyglarna och klappade hästen och började skritta ut. Då ropar domaren att halten ska inte vara där. Ok, tänkte jag då får jag väl 2 poängs avdrag för felridning, men nej. Gör om ropade hon.
Bara att samla ihop alla tyglarna igen och starta om hästen som trodde att hon var klar för att rida upp på medellinjen igen och galoppera 15 meter till innan jag gjorde halt. Kändes helt onödigt och blev verkligen inte bra då vi var inställda på att vi redan var klara.:mad: Vissa domare är petiga.

Låter jättekul med lite hoppträning...
Tror som Tessa skriver att du ska försöka släppa att hon har ont. Utgå från DIN häst och där ni nu befinner er och bara rid på ett tag. Försök att känna glädje istället:).

kl
Skulle ut i skogen på en härlig runda idag men hästen var spänd och inte alls arbetsvillig så den rundan blev inte mysig alls:crazy:. Jag är inte van vid att han är såhär "stretig" så det var inget kul alls...
Får ta nya tag imorgon istället!!

Maui: När är din tävling? Även om det känns svårt idag så kan ett par veckor göra stor skillnad. Du känner ju bäst själv vad som passar er och vad ni är klara för..

Kl
Nu har vi tävlat. I LB2 kändes hon fin men domaren tyckte jag red med bromsen i. Fick 60 procent.
I LA 3 var hon mer framme men jag gjorde världens miss fick fel galopp i första fattningen till serpentinerna och känner det ej.:o
Domaren är bussig o blåser så jag får göra om o får avdrag för felridning. Kunde låtit mig fortsätta o gett mig 0 om jag inte märkt det.
Fick ihop nästan 60 procent så det får jag vara nöjd med. Kom 8a av 24 starter. :d
Nu har vi lite att träna på i vinter.

Det var verkligen godkänt, grattis!!

Kl
Red på banan idag och min häst var riktigt laddad men kändes ganska fin på slutet. Om jag jämför med i somras så är min häst helt annorlunda nu, faktiskt mer som jag vill han ska vara:). Massor med energi och såå arbetsvillig.
Det är så roligt att rida!!!!

Duktiga ni är!

KL
Disa tävlar imorgon. Tävlingspiloten var ut nu ikväll och trimmade lite. Fick även hjälpa till att knoppa manen. Det är alltid jag som gör det annars, men någon gång är det skönt att slippa och ikväll hade piloten tid över. Mycket trevlig kväll i stallet med planeringssnack inför nästa år.

32780032.jpg

Låter mysigt...:)
Ska piloten fortsätta tävla henne nästa år?
Vad rider de för klasser imorgon? Måste vara ganska härligt ibland, att få stå vid kanten och njuta av sin fina häst. Hoppas det går bra!!

Det är jätteskoj att få se hästen på tävlingsbanorna! Jag har inget eget intresse av att tävla (Tränar gärna, men tävla...? Nej!) så därför är det jätteskoj att min kompis ställer upp som tävlingspilot.

Imorgon rider de LB:3 (Debut på lång bana för dem, de har bara ridit på kortbana tidigare i höst och i våras när Disa gick på lång bana hade jag en annan pilot på henne). Sedan är planen att de provar på LA:4 under andra advent innan det är dags för lite ledighet.

Planen för nästa år är att följa division 2 som rids i LA:4 (grundomgångarna och MSVC:1 (finalen). Så under feb/mar-maj blir det LB+LA på lång bana och så siktar vi på att kunna debutera i MSVC i slutet av maj eller juni beroende på hur tävlingarna ligger och hur det går med utbildningen.

Låter ju jättebra att ha en långsiktig plan, då vet man hela tiden vad man strävar efter. Tror jag ska försöka mig på något liknande, jag behöver något att träna inför annars är det lätt att jag "nöjer mig".
Det kan räcka med ett tävlingsdatum för att jag ska ta mig i kragen och ställa lite mer krav på både mig och häst.
Plan:
Jag rider en lokal dressyrtävling (LC:2) om några veckor tänkte sen försöka träna på lite för att kunna starta LB till våren.
I hoppningen har jag anmält mig till träning varannan vecka men hamnade på reservlistan:mad:, hoppas jag kanske kan få hoppa någon gång i månaden iaf.
Hade varit kul att kunna starta ngn LD till våren...

Hoppas förresten det gick bra för ditt ekipage idag Jempa!

Ska träna på tisdag sen ska Rivica få vila i nästan 2 veckor. Åker till värmen på lördag.:laugh:

Under vintern ska vi träna tills underlaget blir kasst, då ska hon få vintervila. Målet är att lära henne byten under vintern. Sen måste jag få till en bättre form så jag kan visa upp henne på ett bättre sätt.:crazy:

Här är ett klipp från tävlingarna i helgen. LB2. Det ser så "snällt " ut när vi rider. Måste vara mer "stuns" i ridningen för att inte hamna på 6-or hela tiden.

http://www.youtube.com/watch?v=Dzs7oMmU5_Q

Har försökt klippa bort början av filmen då det tar drygt 2 minuter innan programmet börjar, men lyckas inte.:confused:

Planering är bra att ha, tycker jag. Sedan är den ju inte ristad i sten, behövs den justeras så gör jag det, men det är skönt att ha en grund att utgå ifrån.

Det gick bra för Disa och tävlingspiloten igår. De har tävlat på lång bana var för sig tidigare, men nu var det sådan debut tillsammans. LB:3 på programmet och de fick ihop 66,34% vilket räckte till en fjärdeplats.

Suddig bild från gårdagen

32782853.jpg

Jag har en film också, får se om jag kan fixa till den lite så kan ni få se pållan i rörelse.

Grattis. Roligt att det gick bra.;)

Hur gör ni med träningen? Piloten måste väl träna henne också? Hon kan väl inte bara tävla henne?

Jättebra gjort!!
Din häst är verkligen fin och har en otrolig utstrålning.:love:

Kl
Idag har hovslagaren varit här och vi satte på snösulor...:crazy:
Känns sådär faktiskt, men nästa gång hovis kommer är vi i december.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix