Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Vart med om det en gång på min praktik, hade glömt hovarna så skulle göra det efter att utrustningen var på, hästen bara trillade omkull :crazy:
Enligt de som hade stallet var det något lättare variant av sadelgjordstvång, det märktes inget annat på den hästen iaf. Men sedan vad sadelgjordstång är är väl iof inte heller helt klart, kan myckel väl ha med nerver att göra.

Måste erkänna att jag är dålig på att planera, oftast blir det som det blir. Försöker rida ut ofta. Snart går det ju bara på helgerna pga mörkret.
Vi har två dressyrlektioner i veckan som jag o dottern delar. Oftast tar vi varsin men händer att jag rider båda.
Brukar rida 4-5 dagar i veckan. När jag rider i paddocken är det sällan själv träningen förutom skritten är mer än 30 min. Lektionerna är 45 min men det går oftast bort lite i början till prat.
Har märkt att när vi rider ut så är det inte så effektivt som man tror. Blir mkt skritt som man inte tänker på. Har kollat med en app hur långt vi rider.

Tömkörde i dag. Väldigt pigg så det blev mer dubbellongering. Ska försöka jobba henne från backen mer regelbundet nu när mörkret kommer.

Måste erkänna att är det skit väder så skippar jag oftast att rida.:angel:Jk

Fanns en häst med det i vårt stall i min ungdom. Spände du för mycket i stallgången blev den tokig. Kastade sig helt vilt. Var som en rodeohäst. Hon fick leda runt den o spänna ett hål i taget.
Låter inte som om det var sadeltvång Tessan. Måste vara nåt annat
Har du hoppträning hemma?

Har aldrig hört talas om en häst som ramlar 2 gånger så tätt inpå, låter mycket märkligt...

Frittan: Funderar lite på din hästs foderstat, du kanske kan ändra något där för att få henne lite mer lagom framåt. Sen är det ju viktigt med kompisar och mycket utevistelse.
Jag hade nog lagt mina pass på banan dagen efter ett utepass eftersom du skrev att hon är lite mer sansad då.
Sen är det härligt med mycket energi tycker jag:). Men det är klart, springa till de nästa trillar är väl i överkant kan jag tycka...

Kl
Andra dagen på min kurs. Fick ett satans ridsår på ena knät igår, ömt och varigt idag:cry:. Det hämmade mig faktiskt lite, speciellt i nedsittningen i trav. Lite mer galopparbete idag, jättenyttigt!! Min häst har skött sig toppen, det är så roligt att ha en sådan positiv och arbetsvillig häst, tycker såå mycket om honom:love:.

Frittan: Funderar lite på din hästs foderstat, du kanske kan ändra något där för att få henne lite mer lagom framåt. Sen är det ju viktigt med kompisar och mycket utevistelse.
Jag hade nog lagt mina pass på banan dagen efter ett utepass eftersom du skrev att hon är lite mer sansad då.
Sen är det härligt med mycket energi tycker jag:). Men det är klart, springa till de nästa trillar är väl i överkant kan jag tycka...

Ja, nu har hon gått på hö. Hon har alltid fått fri tillgång. Vi fick hem hösilaget idag och jag väntar nu på analys på det. I övrigt får hon lite betfor för magens skull och lite proteinpellets.

Och ja, jag älskar hennes energi! Men jag tycker det är lite otäckt att tömma henne när hon springer tills hon stupar ungefär...

Har någon tips på ett bra sätt att spänna in vid tömkörning? Min pålla är ganska grön inom tömkörningen så det ska vara något som hjälper henne och som gör så jag kan kontrollera och hjälpa henne jag med :) Hon är som sagt mest riden i skogen...

Maui: Okej, med att du rider 4-5 dagar i veckan, är det RIDER då du menar eller räknar du in tömkörning i detta? :) Låter som du har ett bra upplägg och visst, det blir ju mest skritt, speciellt på uteritterna.

dressyrteamet: Hon går i stor hage med en kompis och de busar ganska mycket av vad jag sett. Verkar väldigt nöjd i hagen och är ute ca 7-19 varje dag.

"Rak töm" på ytter och en ledande inner töm (från din hand - genom bettringen utifrån och in - fäst i gjorden), då blir du lite starkare och kan lättare bromsa upp när hästen rusar på lite för snabbt.

Min häst är en sådan där energisk sak och hon funkar bäst när hon går några dagar i följd - även om hon aldrig blir jobbig eller farlig att rida efter flera dagars vila. Hon går oftast två dagar, vilar en, går två osv.

När jag skriver rider räknar jag med även tömkörning etc. Alltså hon vilar 2-3 dagar i veckan. Går i hagen och skrotar.

När Rivica är för pigg i tömkörning tar jag yttertygeln genom bettringen och tillbaka till gjorden. Får en starkare yttertygel då. Nackedelen är att vissa bara böjer in huvudet då.

Såhär i efterhand så tror jag inte att det är sadeltvång, men som du skriver, det är ju oskrivet om vad som är sadeltvång men detta gick så himla lugnt till, hon la sig precis som de gör när de ska vila en stund. Inget att hon kastade sig ner utan jag höll i benet hela vägen ner och hon la sig lugnt och fint. Så fort jag släppte så ställde hon sig upp.
Kollade imorse och då var allt lugnt, kanske var hon trött :D

Avel, nej men N.P. bor endast 20min skrittavstånd från mig så jag brukar skritta ner vid fint väder. Tyvärr hade något idiot börjat avverka i skogen så det superfina skogsvägen var helt förstörd. :(
Men jag kommer ha hoppträningar hemma om någon vecka, vi måste bara skala av lite underlag, det verkar som om det blev för mycket trots att vi tog mindre än vi tänkte från början...

frittan, jag har inte alls hängt med på vad som hänt din häst men om hon är snubblig och allmänt "klantig" så har jag en likadan hemma. Rosie har flertalet gått ner på frambenen pga sin klumpighet, men märkte att det gick över när hennes växtperioder var över. Kan inte vara så att ditt sto precis hamnat i en?

frittan, jag har inte alls hängt med på vad som hänt din häst men om hon är snubblig och allmänt "klantig" så har jag en likadan hemma. Rosie har flertalet gått ner på frambenen pga sin klumpighet, men märkte att det gick över när hennes växtperioder var över. Kan inte vara så att ditt sto precis hamnat i en?

njäe alltså hon är inte klantig. hon är bara väldigt väldigt väldigt pigg :)

idag var hovis ute och skodde första gången sen hon kom till mig. skötte sig fint men sliter snett på höger bak. får se om det är något hon gör eller om förra hovis har verkat snett. det märker vi vid nästa skoning. tyckte inte hon såg helt fräsch ut heller, ska kolla henne igen imorgon.

Frittan, ja men då borde den ju göra sig av med energi i hagen...:D
våran arab, 22 år, är väldigt het att rida. Blir aldrig trött. Vissa bara är såna :D

knapplån

Lägger in två bilder för en gångs skull på min grabb.
bukes_170932658.jpg

buke4_170932936.jpg

Han ser rätt maffig ut. Vad har han för stam?

Vad var det för tävling ni hade varit på? Kul med blå-gula rosetter.:D

KL
Vilket skitväder vi har fått idag. Tur att jag ska rida i manege:) annars hade det inte blivit någon ridning.:grin:

KL

Nu har jag beställt licens till Rivica. Räknar med att det blir billigare än att betala per år i framtiden.;) men man vet ju aldrig vad som händer.

Här är också skitväder, men planen är att rida lite senare i kväll. Min häst vilade igår..och även mitt skavsår:).
Jag funderar också på att lösa licens på min häst, känns smidigt att ha en livslång istället för att lösa ny varje år. Har tyvärr haft en del extra utgifter just nu (hästtandläkaren, hovis om en vecka, ev kiropraktor/ET inom några veckor) men visst kunde man lösa den ända till 1 jan 2012?

Jag slutade mäta honom förra året då han var 4 år, då var han 170 i mkh. Han har nog växt sedan dess. Rosett från lagfinal. Inte hans bästa tävling dock men laget vann iaf. Han är efter denna hingst: klicka

ang licens så har jag löst licens till min 2 åring. pga dom nya reglerna.

Han är så fiiin:love:!!
Ang. licens så har jag skickat in ansökan..ska bara få in pengarna med..håller me´Happy..lite utgifter även denna månad..(vettten..)
Frittan..min Figaro är också superpigg.
Red ut i söndags och hon skrittar snällt men i traven får hon för sig att kika på saker och låser sig i giraffställning och blir ganska svårpåverkad..På ridbanan och i ridhus är hon inte alls likada´n så det får nog bli kimbelwicket vid uteritt:cry:..
Tömkörtde igår inspirerad av er andra..Hon var fin men är svårare att få inramad i vänster varv..Det "syns" så tydligt också närman tömkör, bra faktiskt..

Idag, kära vänner, blir det HOPTRÄNING.. Så nu får tidsoptimisten skynda ..wrooom:D..

Dressyrträning idag som gick fint tills vi började träna på LA3 rörelserna o jag insåg att det är inridning i galopp.:crazy:
Har aldrig gjort halt från galopp o nu skulle det ske på medellinjen. Inte lätt inte. Får träna vidare, hoppas på bättre väder i morgon så jag kan rida i paddocken.;)

Disa fick sin licens redan i våras för de enda dressyrtävlingarna som fanns i vårt närområde var det regional status på. Så här i efterhand känns det väldigt skönt att ha den fixad.

KL

Idag fick vi lite hastigt och lustigt tömkörningsträna för AE. Ett sent återbud och platsen var redan betald och AE på plats. Så fick snabbt sadla av Disa och slänga på tömkörningsgjorden istället. Dock fick AE tömköra en hel del själv då jag varit sjuk och inte orkade springa omkring efter Disa. Jätteskoj att få se Disa från sidan tömkörd av en sådan skicklig person!

Han är så fiiin:love:!!
Ang. licens så har jag skickat in ansökan..ska bara få in pengarna med..håller me´Happy..lite utgifter även denna månad..(vettten..)
Frittan..min Figaro är också superpigg.
Red ut i söndags och hon skrittar snällt men i traven får hon för sig att kika på saker och låser sig i giraffställning och blir ganska svårpåverkad..På ridbanan och i ridhus är hon inte alls likada´n så det får nog bli kimbelwicket vid uteritt:cry:..
Tömkörtde igår inspirerad av er andra..Hon var fin men är svårare att få inramad i vänster varv..Det "syns" så tydligt också närman tömkör, bra faktiskt..

Idag, kära vänner, blir det HOPTRÄNING.. Så nu får tidsoptimisten skynda ..wrooom:D..

Kanske helt enkelt jag som får vänja mig vid hennes explosivitet :) Idag såg hon fräsch ut i alla fall, jag nojjar mig nog mest :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix