Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Så roligt!

KL
Sista omgången av division 3 idag, finalen gick i LA:1 och det var andra gången som Disa startade den klassen (och LA öht). Disa och tävlingspiloten fick ihop 61% vilket räckte till en 11:e plats individuellt. Laget kom 2:a denna omgång och totalt blev de också 2:a, så ändå en liten hög med rosetter, plaketter och hederspriser att ta med hem!

32758385.jpg

Grattis, fina rosetter.;) Kul att det gick bra för hela laget.

Grattis till bra ritt och placeringen med laget!

Polly, det låter som om dina "bubblor" är lite större än vad regnskållor brukar vara. Hursom så kommer regnskållor av att hästarna inte är riktigt torra utan fuktiga, blir ju lätt så med den kommande vinterpälsen och fukten som bildas under täcken. Det som hjälpte mig var att klippa HELA hästen och sedan se till att den alltid är torr.
Tvätta med lactacyd eller klorhexidinschampo och låt henne ha täcke under natten. Regnskållor gör ont och smittar så in i bänken, tänk därför på att ha separata borstar till dina hästar. Tar ca 3-4 månader att bli av med.
Bulan har inga än iår som tur e men Rosie har åkt på det igen :(

Dom är inte stora..Små ganska hårda bulor som krustar och sedan vätskar..Det som ser lite konstigt ut är att det var så centrerat och väldigt tätt på just flanken (?)..Började ju som en liten ring med bulor lite högre upp men har ju spridit sig. Uttryckte mig fel då¨jag inte har direkt under sadeln utan bakom där sadeln slutar.. Ska för säkerhets skull åka till vetten så det inte är inflammerat också, känns nästan så då det känns varmt och iriiterat och vätskande. Aber:cry:..

Då är det garanterat regnskållor! Inget att åka till vet med, men det kommer sprida sig troligen över hela kroppen. Bulan hade inte lika ont av det som Rosie. Hennes fick jag inte röra, så jag klippte henne, höll henne torr och tvättade. Det är en svampinfektion som happy skriver och troligen kommer den från allt regn och fukt som varit nu under höstens början.

Hade gärna sluppit vet.besök:crazy: men eftersom det ser inflammerat ut så bör jag nog göra det tyvärr. Jag vet ju hur regnskållor kan se ut och har haft det på hästar innan men det har liksom inte betett sig såhär, har inte åkt till någon vette då men äh, känns som det är säkrast så..Även om jag nog tror att det kan vara sådana men iom att det varar och släpper hud och päls mer än bara litegrann ( vilket det ju gör när man pillar bort regnskållekrustor ) så jag inte står med en naken häst. Så jag hoppas jag inte åker i onödan och att hon får rätt behandling..
Jag får väl klippa min med men just över det området i flanken är det inte möjligt just nu..

Regnskållor men det vart som jag trodde inflammerat å då känndes det lite tvetydligt att "mecka" själv. Så snyggt "punktrakad", ser ut som en nakenskäck:crazy:..Pencillin och kortisonsalva..
Såå, ingen tävling nu på söndag men det finns en nästa och näst nästa kör Länghem..de´blir nära å bra de´me, hi, hi..

Skönt att du åkte iväg med henne och fick medicin. Hoppas det går bort snabbt.;)

KL
Var hos veterinären med fölet. Tömde bölden på var. Usch det var ett par dl. Stackars häst. Gjorde nog ont. Veterinären tror att det berodde på ett yttre sticksår.:confused: Tveksam till ormbett då de brukar bli väldigt sjuka, men det var hon ju tidigare...
Kan i alla fall inte vara något som Rivica kan ha haft.:) Red ut en promenad med henne och hon var pigg och tämligen vild. Lät normal i andningen tills hon började stressa upp sig och göra luftskutt. Hon är nog tämligen ok igen.
Tar det lugnt veckan ut och fortsätter tempa henne.

Men vad skönt att du fick det konstaterat och rätt behandling, nu ska du se att det ger sig snabbt!!:)

Avel: Skönt att Rivica är sig själv igen:), är oroligt när de inte är som vanligt...

kl
Besök av tandläkaren idag, såg fint ut, bara lite vass ena sidan. Om ni kommer ihåg så blev ju min häst sparkad på munnen i våras men det fanns inga skador på några tänder.:)

Var satt bölden Avel? Låter ju helt hiskligt med så mycket var...:eek:

Skönt att du fick hjälp polly!

Idag har jag haft ett bra dressyrpass på Grå!:banana: Han har annars varit rätt trist ett tag, gjort sig lång o tråkig, men idag kom jag åt honom o genast var det mycket roligare att rida! Synd bara att det blir mörkt så fort...jag hinner ut på banan till ca kvart i 6 o halv sju börjar det skymma...:crazy:

Majsan har ledigt från mig i några veckor, rids ut av min medryttare några dagar per vecka. Kände att hon behövde få vara lite ledig.

På måndag åker vi på solsemester 1 vecka! Ska bli härligt!:banana:

knapplån

Hur är det med älgjakt ute i skogarna hos er nu? Här är dom i full igång med sådant. Vi va ute på tur igår med hästarna i skogen, men det började skymma då så sista jägaren vi såg gav sig hemåt då. Insåg för övrigt att jag nog måste köpa en del nya reflexer. Blev mörkt väldigt snabbt ute. När vi red iväg var det ljust och när vi kom tillbaka var det kolsvart och vi var nog bara ute en timme.

Har era börjat sätta vinterpäls än? Min ser ut som ett gotlandsruss varje vinter och han har redan fått massa päls på benen som lockar sig :o

Var ute och red i skogen i veckan och hade "glömt" älgjakten. Så länge jag rider på ridspåret är det lugnt. Det är en heldel motionsspår och en golfbanan bredvid så jag tror inte att de får jaga där.;)

Bölden på fölet satt nån dm ner på undersidan av halsen. Från början var hela halsen svullen, sen gick det tillbaka och så bildades bölden som var hård. Usch.
Nu mår hon bättre. Är så snäll att hålla på med. Kan ställa henne i gången och göra rent såret vid dränaget.
101040.jpg

Red Rivica en stund i paddocken och hon var pigg och "lät" normalt igen. Fortsätter ta tempen på henne. Verkar som om hennes normal ligger på 38.0

Solsemester låter underbart just nu, vart ska ni??

Här jagas det också älg men rider man ut då det börjar skymma finns inga jägare kvar.

Min har satt jättemycket vinterpäls så han är redan klippt en gång (hals och bog) och vår ponny är klippt 2 ggr redan.

Vad skönt att fölis är snäll att hantera. Min första fölis blev jätteskygg efter att ha fått tillbringa en vecka på djursjukhus med sjuk mamma. Han blev själv sjuk (säkert smittad av baciller) och hanterades nog inte på bästa sätt av en massa veterinärstudenter...

KL
Hos oss jagas det också älg, men då vi inte har så mycket skog alldeles intill vår anläggning klarar vi oss ganska bra. De jaktlag som finns runt omkring har en bra dialog med stallvärden och talar om i förväg när de ska jaga.

KL
Jag är sjuk!!! Halsont och snuva och väldigt trött. Disa har fått några dagars extra ledighet vilket hon säkert bara mått bra av, men imorgon kommer dressyrtävlingspiloten och trimmar lite.

Turkiet!:laugh: Men just nu är det ju på väg att bli kallt där...snyft...

Idag fick Grå vila o Majsan med. Imorgon blir det trimning igen.

Ha en riktigt skön semester! Åkte till Turkiet runt 25 okt för några år se´n å det var helt ok väder. Stämmer inte alltid med det som visas på klart.se heller märkte vi för när vi åkte visade dom runt 26 men varmast var det typ 41;).

*kl* Tar det lugnt med ridning men åkte lite barbacka igår och testade ett lånat sidepull. Tog lite på hennes tänder när jag ändå var där, hakar på höger sida. Tandläkaren rekommenderade koll efter 8 månader men iom hon tjaffsar lite mer så bad jag vet kolla. Red nya ponnyn idag, har lite framåtbjudningsproblem samt svårt att ställa upp sig i halten och vill rygga-tänka bakåt.
Imorgon blir det fjordtilltuffs så han håller sig i skinnet när lillmatte tävlar på lördag i sista lagomgången div III:D...

Ha en skön semester.;)

Nu har vi kallt. Fått skrapa bilen på morgonen flera gånger.
Inser att Rivica måste klippas men avvaktar nog efter nästa helg då vi ska tävla. Kommer att börja med att klippa hals och bog. Räckte bra förra året.;)

Ha en riktigt skön resa :D Plats i resväskan kanske? Behöver bättra på brännan efter spanien :)

KL

Nu har pållarna kommit igång igen. Två pass har jag hunnit med och det har varit ut i skogen på Bulan och Rosie som handhäst. Har gått finemang bortsett från en liten incident första dagen. Rosie sprang före Bulan och korsade vägen så jag släppte grimskaftet och skulle räcka mig efter det på andra sidan. Det klant Emma hade glömt var att spänna sadeögjorden så när jag böjde mig så sa det TJOFF! och jag låg pladask på backen, haha. Bulan vart livrädd för sadeln som satt på sidan men gick att lugna och Rosie undra va f*n vi syssla med.

Igår gick det kanonfint, Bulan har blivit så himla fin, köpte nytt bett på h**ks och det verkar som om hon gillar det. Inte alls samma fläng med huvudet och hon går stadigt och fint. Känns skönt då jag ställde henne med visst missnöje.

Även jag kommer klippa mina, och det blir helklippning. Jag är korkad jag vet men jag tycker det är fult med halvklippta hästar. Vet att det är lika fel som ni förmodligen kommer att påstå då de behöver sin päls men det är antingen eller för min del. Rosie har ju dessutom lyckats få regnskollor iår igen så där måste pälsen av och Bulan svettas en del.

Jag har skaffat en ny profil då jag inte tycker att "avel" var ett bra namn, speciellt inte nu när det inte ska bli fler föl hemma. Hittade på det i panik när jag ville ha hingst tips för någåt år sedan. Nu heter jag som fölet istället.:laugh:

Tycker också att halvklippa hästar är "fula". Det är därför jag klipper henne efter tävlingen. Men det räckte förra året, Rivica har ganska kort päls, så jag börjar med det.;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg