Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Ser så fint ut så, men jag skulle aldrig våga mig på det dära. Hua vettja! ;) Håller med om dimman, är det inte lite svårt att rida i det?

KL

Har Ni hästar med mycket personlighet? Jag kan ibland tycka att vissa hästar ser väldigt tråkiga ut just för att de inte har någon personlighet, de bara gör allt man ber dem om och är till lags konstant.

Mina tokstållor hemma har verkligen härliga personligheter. Ett exempel är igår när Rosie skulle få kvällsmat så brukar jag alltid hälla i lite vatten i hinken så det inte är helt torrt. Hade torkat ur och skurat krubborna och det är tre hål i varje krubba för att vattnet ska rinna ur när man tvättar men det sitter pluggar när de äter. Hade naturligtvis glömt dessa och hör hur det börjar frusta och stampa inne i hennes box.
Hon hade SKRÄCK, herregud!, rinner det vatten ur min krubba?!?!, ni skulle sett hennes uttryck :D , och så fort jag gick fram så kommer hon och "gömmer" sig. Hon är bara så underbar och gick bara fram till krubban när jag stod brevid henne.

Haha, totalt ointressant info för eran del men något som gjorde min kväll igår :)

En annan sak som är positiv i stallet nu är Bulan, hon fick ju min gamla hästs box efter att hon avlivats förra lördagen och det verkar som om hon fått en bättre plats. Hon ser positiv och glad ut hela tiden och vill hela tiden kela. :D Framgång!

Jag skulle vilja säga att din tränare har okunskap, för en duktig tränare anpassar träningen efter hur hästen är byggd och dess förutsättningar. Förstår absolut att du tröttnar, säger som de andra. Kolla runt och byt, inte ska du gynna henne om du inte får ut något av det. Duktiga tränare finns det gott om.

Men hästlicensen gäller väl från regional och uppåt? Då är det inget problem för min del ;)

Nix, gäller även lokal fr.o.m. nästa år...

"Från och med 2012 måste häst- och ponnylicens lösas varje år, även för lokal tävling. Livstidslicensen försvinner, men redan lösta livstidslicenser kommer att fortsätta gälla efter årlig uppdatering i systemet."
http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2011/10/Nyttlicenssystemfran2012/

Det var säkert jättebesvärligt med dimman på morronen men när jag red så såg jag som vanligt.

Jag har också två hästar med personlighet o det är ju helt underbart!:D Grå är som en busig cockerspaniel, vill sitta i knät o vara med överallt. Majken är mycket bestämd av sig men är världens snällaste som ställer upp i alla lägen fast kan hon nypa dig lite i armen när du går förbi då gör hon det...:o Bara för att!:D

Har Ni hästar med mycket personlighet? Jag kan ibland tycka att vissa hästar ser väldigt tråkiga ut just för att de inte har någon personlighet, de bara gör allt man ber dem om och är till lags konstant.

Biancas främsta personlighetsdrag är att hon är så nyfiken! ALLT ska kollas!

Senast i helgen så höll "stallhusse" på att såga i någon metallgrej så att det sprutade gnistor på gårdsplan när jag skulle gå förbi med henne in i stallet. Men istället för att följa med in så skulle hon promt gå fram för att se vad han höll på med...

Lite senare grävde stallhusse med grävskopan och även då skulle hon fram och kolla om han möjligt vis höll på att gräva fram något gott att äta ur marken :rofl:

För ett par år sedan när jag red i paddocken så blåste det iväg en rög agilitytunnel över fältet bredvid paddocken. Hon gav sig inte förrän någon hämtat den till henne så att hon kunde stoppa ner huvudet i den :D

KL

"Inneliga", nej någon sådan tycker jag mig inte märka av. Visst märks det att några känner varandra bättre än övriga, men det beror nog till stor del på hur de bor geografiskt (hyfsat nära varandra). Jag som bor "en bit ifrån" har så klart svårt att vara med på gemensamma aktiviteter, samma tävlingar etc, men "utanför" känner jag mig inte. Jag tycker att när jag uppdaterar med lite aktiviteter från Disas liv så får jag god respons och pepp.

KL

Disa fick sin licens redan i våras, det fanns bara regionala dressyrtävlingar i mitt område när det var dags för henne att äntra banorna.

Jag har också en mycket personlig häst. Han är otroligt social och vill alltid vara i centrum. Jag tror att han är en kille med ett gott självförtroende, han tar plats på ett självklart sätt!!
Min häst är väldigt "plockig" av sig och vill hålla allt i munnen, smaka och nafsa en del. Leder jag honom går han helst med grimskaftet eller tygeln i munnen. Ska jag tränsa av så vill han alltid bita fast bettet innan han släpper det. Plockar och drar mycket i mina kläder osv...
Men jag tycker att han är underbar:love:.

Det här med någon inneliga i tråden hoppas jag inte folk känner av (inte jag iaf). Jag tycker att vi alla är väldigt välkomnande, positiva och peppande mot varandra. Sen är det ju alltid så att vissa är mer aktiva än andra men även det går lite i perioder tycker jag.

Det är ju så underbart när de har sina egenskaper :)

KL

Vi ska ha en sadelutprovning här hemma i slutet av oktober om någon är intresserad, för mer info så kolla bloggen. Ett välkänt företag från FBG med väldigt mycket begagnat om man är inte vill köpa nytt. :D

Pållarna får vila på lite till, har en lillebror som fyllt 16år och eftersom man numera har åldern inne så vill han att jag ska vara en utav hans hanledare till körkortet och då måste man ju gå kurs och den kom naturligtvis så fint tills imorgon :)

Jaaa, det är jag intresserad av! Pm:a gärna..Mitt guldfiskminne sträcker sig inte så långt så jag kommer ihåg vad bloggen heter ;)! Har ändå ev. planer att byta...Vill ha en check hur mina funkar, kan iof inte köpa nå´t annat innan jag blivit av med åtmindstonde en av mina..

Loppis är en liten personlighet hon me´, ganska gosig och gillar pyssel..Lite drottnig bland herrarna i hagen, ska släppa henne med grabbarna imorgon..har gjort prov på nå'n halvdag och det har verkat funka kanonbra..

Hmm..hon har konstiga bulor liksom bakom nedanför sadelstaden mot länden och lite längre ner i ett litet område på ena sidan..dom krustar sig och vätskar..Känns som bett av nå´ insekt eller om hon rullat sig eller gått in i någon växt? Ser inget kul ut..tvättat med både hibiskrubb och jodopax..finns det någon salva? Vågar man ta 1%kortison? Eller aloeverasalva till att börja med?

Många hästar här har konstiga insektsbett just nu. Tvätta med vatten o ta aloevera salva o se vad som händer.

Dina sadlar borde ju vara värda en del, firman kanske byter in dom?

På tal om sadlar så har jag också bytt hoppsadel precis. Min älskade Jensen ligger inte bra på någon av hästarna så den är nu ute på annons och en Butet har inhandlats begagnad förstås. Ligger kanon på Majken o ok på Grå men jag ska försöka hitta en DJ till honom istället. Får ge upp förhoppningen om att kunna ha samma hoppsadel till dom.

Jag skulle vilja säga att din tränare har okunskap, för en duktig tränare anpassar träningen efter hur hästen är byggd och dess förutsättningar. Förstår absolut att du tröttnar, säger som de andra. Kolla runt och byt, inte ska du gynna henne om du inte får ut något av det. Duktiga tränare finns det gott om.

Nej okunskap har hon definitivt inte. Jag tror att hon var trott och less for hon haller pa och flyttar (bor man i England fattar man varfor just det ar sa jobbigt ;)) sa hon gnallde val av sig lite, sa dar som man gor ibland. Jag blev bara lite less pa att hora det.

Kiropraktorn var ute igar. Joey var helt stel i ryggen och nacken, holl huvudet snett at vanster, och sternum (svenska?!) var sned och otroligt kansligt. Han hoppar ju ut ur hagen med jamna mellanrum och kiron sade att det mycket val kan ha orsakat detta och sedan har han kompenserat och gjort det varre med tiden. Skont att hora att det inte var dressyrsadeln trots allt.

Nu ar han behandlad och skall vila idag, rida ut tor+fre, sedan ett enkelt och kort markarbetespass och sedan som vanligt. Phew!!

KL

Har vaccinerat o kollat tänderna idag. Tänderna behövdes inte åtgärdas. Longerade henne precis innan vet. kom så hon kunde lyssna på lungorna. Tycker att hon andas tungt. Lungorna lät bra men vet tyckte också att hon var flämtig. Tog blodprov som visade på aningen låg halt av vita blodkroppar. Hon har troligen haft en infektion. Ska ta det lite lugnare några dar o se vad som händer.

Hoppar du honom alls nuförtiden? Jag minns dina filmer på honom som 4-åring...absolut den finaste hopphästen av alla i denna tråden!:love::love:

KL

Usch, Rosie har varit tjock två mornar i rad i vä bak och idag kom det vätska och hon hade tom torkat blod.. :( Verkar som om det blir en resa till med lymfangit! Jag tror jag går och gräver ner mig, varför i h*e ska det regna så hagarna snart flyter bort. Om jag bara fått med mig mannen så hade jag flyttat ner i Europa istället...

Verkar som om många hästar har problem nu. Rivica hade ju för låga vita brodkroppar och det står i förrättningsunderlaget att hon ska ta det lugnt i nån vecka. Strök mig från tävlingarnan nästa vecka.
Ev är det ett virus vi haft i stallet som påverkat henne och fölet. Ultraljudade stoet och hon var inte längre dräktig. Även hon kan ha haft ett virus. Får börja tempa dem igen.:confused:

Ja det är väl så. Bulan har också mugg men hennes ben är väl härdade.
Rosie hade 38gr imorse men hon kan svänga lite så jag ska ta temp ikväll igen och se hur det är så, ev får det bli Slöinge imorgonbitti.

Tråkigt med ditt sto att fölet gick förlorat. :(

Trist med krassliga hästar, både du och avel. Min kompis hade mugg på sin och lymfangit men hon botade muggen med kopparsulfatsblandning.
Gissel det där..

*kl* Grr, vill ju rida mina fem dagar i veckan iallafall men det spricker nog i det här skitvädret..
Får väl låna ut henne ändå om jag ska få ihop mitt liv med ridande barn också, jobb var tredje helg+kvällsjobb, funkar sådär:crazy:..Se om jag kan traila iväg till ridhus idag..orka..

Avel: Vad tråkigt med fölet!:( Är ju säkert stoet som haft en infektion som fölet fått o sen spridit vidare till Rivica. Var försiktig när dom blir tunga i andningen, har sett 2 hästar som fått hjärtmuskelinflammation o blivit odugliga som ridhästar efter att ha haft vanlig infektion o blivit ridna för tidigt/för hårt för att ryttarna inte fattade att hästarna var sjuka...

Tessa: sulfatlösning kan mycket väl fixa ditt problem, kolla med polly vilken lösning som användes. Jag fixade svår mugg med sånt på 80-talet iaf!:) Sen åk o köp nån mag-tarm balanserare för ofta kommer ju sånt även inifrån.

polly: äsch kom igen, du behöver inte rida mer än 3 dgr/vecka just nu för att hålla igång din häst o det fixar du gladeligen SJÄLV!! kram!

:D..Trodde det klarna så jag kom ut..men ack vad jag bedrog mig=blöta. Men det känns skönt, då ska jag inte stressrida, vill ju göra två tre starter och första är nu den 16, så då vill jag ändå ha hyffsad kontinuitet, men sen tar jag det lite piano med ggott samvete..
Måste avslöja en pinsamhet..har lätt träningsvärk ovansida lår..hoppade henne lite i padocken igår.
Kanske läge att börja få ändan ur sadeln;), fältsits, fältsits, fältsits...

Även jag hoppade igår, och det händer typ aldrig. Va ute i terrängen med 06.an o skutta lite terränghinder. (i dressyrsadel! haha) Idag hoppade jag en liten bana, men då var det med andra pållen. Så 2 dagar har jag utsatt mig för såna där saker :D till helgen ska jag rida klubbhoppning med andra hästen. Fast bara låga hinder, men hoppar man aldrig så är det ju alltid ngt :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka