Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Ja och det har jag, jag tycker det är helt ok att alla har olika åsikter. Var och en avgör vad dom vill göra och det är upp till andra att acceptera enskilda individers val. Det enda jag igentligen reagerat på är att det lät som jag var den enda som gjort det från början och det stämmer inte. Men som sagt, jag vill inte diskutera det mer för då blir det bara sida på sida av massa töl och tjafs från olika användare. Roligare stämning än så ska vi nog ha.

Jag provade att köpa en äldre häst nyss men tyvärr var den inte frisk så den åkte tillbaka.

Är det därför du tar ut unghästen mera istället?

Men min poäng var tidigare att tittar man på ett proffs som Hester eller för den delen de som rider landets bästa 5-åringar (som i sushmeisters statistik) så tycks de ha en annan filosofi än du, Avel, Jempa, samt den andra som startar 5-åringar i msvc som du visst hittade. Vems linje skulle man då tro är den mer sunda? Din o Jempas o co? Tror inte det.
Man kan tycka olika men som jag skrev förrut så har det en viss betydelse vem som tycker vad också. Tycker inte det är så tjafsigt att diskutera i en tråd som handlar om just 5-åringar?

Din ena 5-åring skulle säkert göra ett ganska bra resultat i msvC med tanke på hur välriden den är nu men jag tycker du är klok som inte pressar på. Ni har ju framtiden för er sas.:D

Ja den fick närmare 70% i LA igår, det var riktigt kul :) Jag har valt att inte ta den till championatet iår utan jag väntar tills nästa år istället.

Gaia..vilka underbara bilder på din fina häst:love:! Å katten var söt också;)!

Gabby_ossy: Grattis till kanonpoäng..vad tråkigt att han åker..

frittan: Figaro r och vad mer? Jag har ju en liten figarotjej, inte heller så utbildad och lite sen..Hon har dessutom haft en knäledsinflammation och varit konvalecent.

*kl* Uteritt med dottern på sin nya ponny..Har nog aldrig sett min häst tokbrunsta som hon gjorde idag? Är det för att det är 20grader varmt tro?
Trevlig å rida ändå men pigg och lite stark..imå´n till tränaren:D!

Jag å dottern, samt nya ponnyn:)!
32747037.jpg
32747031.jpg
32747035.jpg

VAR läser du att jag tycker att det är ok att en 5-åring startar MSVC?

Jag har skrivit att jag sett 5-åringar starta MSVC i mitt hemområde.
Jag har skrivit att jag antar att man får starta 5-åringar på kandar i msvc eftersom det är en godkänd betsling för klassen.
Jag har skrivit att jag tycker att det är ok att starta i en klass (inte nödvändigtvis MSV, utan det gäller LC, LB etc också) även om man inte är helt redo för alla moment som ingår, att man anpassar ridningen/svårigheterna efter hästen.
Jag har skrivit att jag tycker att det är ok att börja med olika varianter av sidvärtsrörelser innan året hästen fyller 6 år.

Jag tycker inte att ovanstående är synonymt med att jag förespråkar 5-åringar i MSVC.

Senast ändrad:

Snor min egen knapp och uppdaterar lite om Disa och tävlingspiloten.

65% i en LB förra helgen och en 3:e placering
61% i LA-debut (LA:1) samma helg

Nästa helg är det dags för finalen i div 3.

Vad mysigt det ser ut! Hoppas verkligen att mina flickor fortsatter rida nar de blir aldre.

Jag har spenderat helgen med att leda ponny (borjar bli jobbigt nu nar de vill trava hela tiden :eek:), och Joey har latat sig i hagen for han ar inte 100%. Osteo kommer pa tisdag, men jag ar ratt saker pa att det ar dressyrsadeln som spokar.

Vilka fina bilder. Nya ponnyn ser fin ut:D Härligt när ni kan rida ut tillsammans.

Planerade att testa LA3 om två veckor men fick ta tillbaka anmälan då dottern absolut skulle på hopptävling just den dagen. Vad gör man inte för sina barn?:grin:

Ja men dåså Jempa då utgår jag ifrån att även du tycker att det INTE är ok att starta 5-åringar i msvc precis som många av oss andra tycker:) Det var lite svårt att utläsa det av ditt argumenterande för nämligen. Men vad bra, då inser även du att det är helt galet att ha så bråttom.

jag tror inte du läste rätt där. vad jobbiga ni är som omvänder ord och meningar i allt ni skriver. kan ni inte presentera era egna 5 åringar istället.

*Knapplån igen*

Ursäkta att jag lägger mig i igen, en så här vacker måndag.

Eftersom jag vet att "det finns fler sidor än en av varje mynt", så kommer tjafs, otrevligt betende och liknande, om man är oense beträffande när, vad, var, varför och hur man själv och personligen vill och ska tävla sin häst, men tycker att det är trevligt att diskutera det. Så att som moderator kommer jag inte tveka att ge "alla två" sidor i såna diskussioner färgade kort om jag anser att det är befogat.

Med detta menar jag: Om någon/några gång på gång trianglar i en tråd och ber om hjälp, för att någon/några vill peka på otrevlig stämning och jag som moderator går in, rensar något och sätter ner foten. Då ska någon/några som trianglar inte själv/själva fortsätta med det otrevliga beteendet, som någon/några själv/själva inte vill bli bemött av. Det tycker jag inte känns seriöst och det kommer sällan något bättre, ut från ett sådant beteende.

Tack för mig och ha en fortsatt trevlig dag.

Mvh

Moderator

Senast ändrad:

Håller med. Presentera era egna 5-åringar. Kan ju vara kul att vet vilka ni är som skriver.:D

Håller fortfarande på att det inte är någon större skillnad på LA och Msvc beträffande samlingen. Diskuterade detta med min tränare som är Grand Prix domare. Hon sa att i Msvc är det takt och balans man koncentrerar sig på. Det blir den samling som rörelsen kräver.

Tycker fortfarande att man kan testa en Msvc om man känner sig mogen för det. Därmed inte sagt att man ska tävla det varje helg eller träna som om man skulle göra det.

Rider ut ofta på min häst för att hon ska få bygga upp sig och tycka att livet är kul.:laugh:

KL

Nova, kom du inte iväg på fälttävlan? Kunde inte hitta dig i listorna

Jag har ingen 5-åring men jag har ju haft flera så jag kan ju faktiskt ha synpunkter ändå, och jag delar inte heller dina ang 5-åringar. :D

Den närmaste nu är en hingst f 05, jag rider en hel del utom min egen som är äldre. :o Men det är inte mycket att komma med i denna tråden:p

Trots det kan man som sagt kanske läsa lite här och var och ha synpunkter även om jag inte vill lägga mej i fn.:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Men du IngelaH:
Om jag i en diskussion där jag har tveksamma skäl för mina ståndpunkter skule få en rad synpukter från andra som tycker annorlunda, och jag då blir sur och trianglar, betyder det att dom andra får varning då? :o He he he det kan vara bra att ta till när man ger sej ut på för djupt vatten :devil:

Förlåt, jag ska inte mera lägga mej i men det var så jag måste tolka att du skriver som du gör just här. Nu drar jag mej lika snabbt ur denna tråd igen eftersom jag inte har nån 06:a att diskutera:o

frittan: Figaro r och vad mer? Jag har ju en liten figarotjej, inte heller så utbildad och lite sen..Hon har dessutom haft en knäledsinflammation och varit konvalecent.

Jasså, vad kul med en till Figaro- avkomma! Tråkigt med skadan, är hon bra nu ?

Figaro-avkomman jag har på foder är efter Figaro R - Gassendi. Din då?

Men du IngelaH:
Om jag i en diskussion där jag har tveksamma skäl för mina ståndpunkter skule få en rad synpukter från andra som tycker annorlunda, och jag då blir sur och trianglar, betyder det att dom andra får varning då? :o He he he det kan vara bra att ta till när man ger sej ut på för djupt vatten :devil:

Förlåt, jag ska inte mera lägga mej i men det var så jag måste tolka att du skriver som du gör just här. Nu drar jag mej lika snabbt ur denna tråd igen eftersom jag inte har nån 06:a att diskutera:o

Nej, det måste det inte betyda, utan det tar vi som moderatorer hänsyn till från fall till fall. I såna här diskussioner har jag börjat lära mig att först läsa i kapp lite. Så här har INGEN fått varning eller något, utan bara liten påminnelse om vad som kan vara bra att tänka på, i en diskussion där alla inte tycker likadant.

Och därför har jag sagt i från här öppet, till "bägge sidor". För att ingen här ska tycka att jag som moderator, tar parti för "ena eller andra sidan".

Mvh

Moderator

KL

Igår kom jag hem till kalla Sverige efter jag haft fyra underbart varma och soliga dagar i Spanien. Möttes av tokglada hästar och en hund som slickade igenom hela ansiktet :) Det är kärlek det ;)
Bulan har vila fram till onsdag och Rosie vilar fortsatt på. Nu har det lättat lite på jobbet så nu ska bägge komma igång igen.

Magen den växer så fint den med v14 alla redan, nu förstår jag varför alla säger att det går så fort. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka