Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Varför följa "utbildningsstegen" så exakt efter hästens ålder? När den är 6 år är det enligt ditt resonemang ok att rida slutor, för det ingår i FEI:s finalprogram för 6-åriga hästar. Ska jag då börja öva detta i januari det år hästen blir 6 år för att kunna rida dem fyra månader senare på tävling, dvs forcera fram rörelsen för att få den "visningsklar" i tid? Det måste väl ändå vara bättre att börja med olika sidvärtsvarianter tidigt? Sedan, huruvida det är lämpligt att starta en viss klass på en viss häst som är si eller så gammal, det låter jag vara osagt.

*over and out från denna diskussion som inte ger mig något*

Du har ju missförstått hela diskussionen, varför ens forcera fram överhuvudtaget? Du menar att det är bättre att forcera fram en 5 åring i öppnor och slutor för att den skall bli klar som 6 åring än att bygga styrka över hela vintern när den är 5-6 för sedan bli stark nog för att bära sig i skolorna? Det är ju inte skolorna i sig som är problemet det är ju styrkan, när den infinner sig är ju inte skolorna något problem, eller sitter ni och nöter skolor på unghästarna i tron att det bygger styrka?

Är man en duktig ryttare så får man hästarna visningsklara i tid utan att behöva forcera fram saker och ting, det är ju det utbildning handlar om men tyvärr om man får tro Bo Tibblins statistik som mooona plockade fram så har ju över 62.5% av ryttarna som startat MsvC helt missat detta!

En tanke..

En 6 åring behöver ju inte ens kvala i MSVC, dom får ju starta MSVB direkt på reg. tävling utan att kvala först i MSVC. Varför är det då så konstigt (igentligen) om man provar på en MSVC på hösten när dom är 5?

En tanke..

En 6 åring behöver ju inte ens kvala i MSVC, dom får ju starta MSVB direkt på reg. tävling utan att kvala först i MSVC. Varför är det då så konstigt (igentligen) om man provar på en MSVC på hösten när dom är 5?

Läs mitt inlägg 501 så får du en av många förklaringar på den frågan..

6 åringar behöver inte kvala i MsvC just för att man skall kunna hinna kvala dom till BT utan att behöva forcera fram kval- starter som den inte är klar för som 5 åring ;) Med det systemet kan man ta det lugnt och utveckla dom över vintern istället, det händer ganska mkt i kroppen på unga hästar också det måste man ju ta hänsyn till.

Senast ändrad:

jo men om en 5 åring på hösten inte ens får testa på en MSVC , hur ska dom då vara mogna att starta MSVB som 6 åring, och då redan får vara startbenägna på våren. Det blir ju faktiskt ett väldigt hopp i utbildningskalan ändå. MSVB kräver ju faktiskt mer av hästen än en MSVC. Svårare linjer, mer samling och dylikt och då. Det känns ju inte logiskt att man ska hålla sig till enbart LC/LB/LA som 5 åring (tävlingsterminen är ju ändå tom nov..) och sen vips kunna starta MSVB som 6 åring när terminen börjar runt mars...SÅ mkt hinner man inte utveckla hästen.

Unghästar utvecklas ju enormt fort de första åren man rider dom. Om man i det läget forcerar, hoppar för höga hinder, rider rörelser som deras kroppar inte är färdiga för, kräver samling osv så kan man jämföra det med att barn i 7-8 års åldern skulle hoppa från lågstadiet till 5:an direkt o DET är ingen som skulle tänka den tanken ens eller hur?

Att utbilda en unghäst är iaf i MIN värld en sak man åtagit sig o bör förvalta väl. I det ingår ABC i nämnd ordning för att hästen ska trappstegvis bli starkare och orka med. Den ska känna glädje och tycka att ridning är roligt, det gör dom inte om man går för fort fram eftersom då muskler och huvud inte hänger med.

En hel vinters utbildning till gör ju all skillnad I VÄRLDEN för en 5-åring som ska gå breeders på hösten som 6-åring. Men jag har svårt att tro att det finns så jättemånga som startar MSVB med sina 6-åringar i mars bara för att dom är 6 år....att kvala till breeders hinns ju med ändå. De proffs jag känner som utbildar o rider unghästchampionat gör iaf inte så.

just gällande unghäst championat så har jag mkt ryttare omkring mig som visar hästar varje år på sånt där. det innebär att man fått se mkt träning inför det. en 4 åring som gick på 80% på championat tränade med gummisnodd. graman och långpisk bakom. en av våra godkända unghingstar tränade i ökad trav som 3 åring. jag vet allt att dom pressas för att visa en del.

Som jag har upplevt det är det ingen skillnad att rida ett LA program eller ett MSVC program beträffande samlingen. Jag försökte förklara att jag har ridit på samma sätt och att det har gått bra.
Min gamla häst är född 93 och var alltså långt äldre än 5-år.

Tycker det är tråkigt att bara för att dressyrtemet skriver att hon startat en Msvc för att testa så blir hon fullständigt sågad här. Är det inte bättre om vi glädjs för att hon har kommit så långt med sin häst så hon tyckte att det var dags att testa detta program.
Om man ska vänta tills man är helt klar innan man startar så lär man väl aldrig komma ut på några tävlingar.

Hade varit roligt att veta vad du har för häst Rider och vad du tävlar för klasser.

Du har nog missat hela poängen.

Varför är det positivt att en 5-åring startar en msvC-klass?
Varför är det positivt att man hoppar över grundutbildningen?
Varför är det positivt att man har så himla bråttom.

Att en 6-åring får starta msv-B tycker jag inte heller är speciellt lysande. Många av de unghästar som snabbt ska upp i klasserna försvinner pga att de tagits för hårt.

Du skriver att du red på samma sätt i LA som i msvC och det gick alldeles utmärkt. Vad är utmärkta resultat för dig?
En ritt under 60% är inte godkänd
En ritt på 60% är precis godkänd, inte mer
En ritt på 70% är ganska bra
En ritt på 80% är bra

Rider tävlar svår klass samt utbildar unghästar.

Hur vet du att hon har hoppat över grundutbildningen för att hon testar att rida en MSVC tävling?
En ritt på över 80% skriver du är bra. Det är nog inte många som får den % i vanliga klasser som LA - Msv.
Sist jag tävlade fick en ryttare 82% i LA1. Har aldrig varit med om det tidigare att någon kommit upp i över 80%.

just gällande unghäst championat så har jag mkt ryttare omkring mig som visar hästar varje år på sånt där. det innebär att man fått se mkt träning inför det. en 4 åring som gick på 80% på championat tränade med gummisnodd. graman och långpisk bakom. en av våra godkända unghingstar tränade i ökad trav som 3 åring. jag vet allt att dom pressas för att visa en del.

Om du ser så mycket unga hästar som pressas så så borde du ju själv inse att samling för MSVC inte är att rekommendera för unga hästar? Bara för att du har några avarter runt dig så är väl inte deras exempel nåt att framhålla?

0 = Ej utförd/helt misslyckad
1 = Mycket dåligt
2 = Dåligt
3 = Ganska dåligt
4 = Ej fullt godkänd
5 = Med tvekan godkänd
6 = Godkänd
7 = Ganska bra
8 = Bra
9 = Mycket bra
10 = Utmärkt

Detta är vad det olika betygen motsvarar.
Har du 7or rakt igenom så är det alltså en ganska bra ritt. Har du 8.or rakt igenom så är det en bra ritt.

Nej det är inte vanligt att man får 80% eller över det.

Vad tyder det på tror du?

Sen att man personligen kan vara väldigt nöjd med ett resultat på 62% är en annan sak men man måste ändå vara medveten om att själva ritten är tämligen medioker för klassen man valt.

Beroende på vilken klass jag själv rider så kan ett resultat på 62% vara urdåligt eller jättebra. Men det är enbart för mig personligen.
Får jag 62% i en st Georg är jag jättenöjd, skulle jag däremot få det i en msvB2 så skulle jag vara väldigt besviken.

Glöm inte att det krävs 62% i MsvC för att kvala till MsvB.
Hur många % ska hästen då haft i en LA för att få testa en MSVC?
För ska man kika på här ovan så skulle hästen med andra ord ha 62% i en LA för att "kvala" till Msvc.

Ja eftersom ni snackar om massa tabeller.

Glöm inte att det krävs 62% i MsvC för att kvala till MsvB.
Hur många % ska hästen då haft i en LA för att få testa en MSVC?
För ska man kika på här ovan så skulle hästen med andra ord ha 62% i en LA för att "kvala" till Msvc.

Ja eftersom ni snackar om massa tabeller.

Jag tror personligen inte att så många testar MsvC om dom ligger under 60% i LA.

Mer intressant är det ju att 62.5% inte uppnår godkänt resultat i i MsvC. Poängen brukar rasa markant från LA till MsvC och det är ju bara att läsa tävlingsrapporteringen på dressyrforumet för att få en snabb uppfattning om att så är fallet och det hade det knappast gjort om det bara var att rida likadant, om så sker har man inte lyckats utveckla hästen alls under den tiden.

Tackar för listan! Intressant att se lite vad siffrorna säger även för mig som nybörjare. Jag som är hyffsat nöjd för 6:or då i dom låga klasser jag rider:angel:.. Men faktiskt kul att veta, ska skriva av den så jag kan ha och förklara lite även för dottern som börjat nosa lite på dressyrtävlan..

*kl* Vilket underbart väder, kom precis hem från jobbet. Jag skiter nog i tvättkorgen som står och ropar på mig och ger mig ut på en härlig ridtur bland älgalössen:D!

jo men om en 5 åring på hösten inte ens får testa på en MSVC , hur ska dom då vara mogna att starta MSVB som 6 åring, och då redan får vara startbenägna på våren. Det blir ju faktiskt ett väldigt hopp i utbildningskalan ändå. MSVB kräver ju faktiskt mer av hästen än en MSVC. Svårare linjer, mer samling och dylikt och då. Det känns ju inte logiskt att man ska hålla sig till enbart LC/LB/LA som 5 åring (tävlingsterminen är ju ändå tom nov..) och sen vips kunna starta MSVB som 6 åring när terminen börjar runt mars...SÅ mkt hinner man inte utveckla hästen.

Bevisligen eftersom majoriteten av 5 åringarna inte startar nån MsvC det året.
Det händer grymt mycket i hästen under vintern och åren från 5-6 år om man kan utbilda.

De allra flesta rider unghästprogrammen även som 6 åringar där är linjerna i galopp tex enklare än vad dom är i MsvC2 som innehåller förvända 15meters bågar och enkelt byte på medellinjen utan något som helst stöd av vägg eller staket. I 6 års programmen vänder man över ridbanan och gör 2 byten på medellinjen samt vänder halvt igenom och gör 2 byten bokstaven efter man kommer ut på långsidan =stöd av staketet. I 6 års programmen finns inte heller några enkla byten.

Det är synd att inte fler tittar efter vad som är svårt för en UNGHÄST i programmen.

Men det är ju just det jag o dom andra skriver om o om igen, att oavsett % i LA så är 99% av hobbyridna unghästar inte klara styrkemässigt för MSVC. Normalt sett har inte hobbyryttaren den teknik eller kompetensen utan det tar längre tid än för ett proffs. Å varför man ska testa den nivån då är obegripligt?

För mig är tävling lite av ett kvitto på vad jag uppnått men allra viktigast är att den unga hästen inte åker hem med dåliga upplevelser. För att säkerställa det så långt jag kan så håller jg mig till lämpliga klasser för en 5-åring på hobby nivå.

Man har ett stort ansvar som utbildare av unghästar o där ingår helt klart att hålla sig till utbildningsskalan o låta bli att forcera den även om man som ryttare vill testa när man har en ambitiös o arbetsvillig unghäst.

Kl

I helgen är det redan dags för årets sista fälttävlan...snyft nu finns det ju inget kul kvar att se fram emot o HUR fort fick denna säsongen??? Visserligen missade jag ju en del pga min skada men ändå...
Nåja, Majken har iaf visat vilken fantastisk hopp o terräng maskin hon är o vintern ska ägnas åt dressyr trim!:banana:

men allra viktigast är att den unga hästen inte åker hem med dåliga upplevelser.

Fast i så fall är jag ju ännu gladare för att jag åkte iväg denna gång då det va den tävling som gett mig allra bäst känsla på honom. Det va ju därför jag var så nöjd över starten. Med andra ord åkte vi ju hem med positiv känsla och det är ju också det jag försökt säga hela tiden att i det stora hela så kändes det ju så himla positivt. Det var nästan lite skönt att ha lite mer moment i pogrammet, han tittade inte till så ofta utan försökte lyssna mer istället.

Det är ju bra att nånting jag säger kan göra dig glad!:grin: Att du sen tar mina ord o sätter in dom i ett sammanhang som dom inte var menade till är en annan femma....

Om jag tittar på hur länge du ridit din häst o i vilken takt du sen tagit upp honom i klasserna så måste jag ju ändå dra slutsatsen att ABC för dig är ACH och hur det går ihop med unghästridning och utbildningsskala undrar jag?
Istället för att gå i försvar på allt vi säger så vore det intressant att få veta efter vilket system du rider? För du har väl ett system?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka