Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Du känner vad som är bäst själv :)

Jadu, hon går i hagen och äter massor, så rund och fin nu så ;) Skämt å sido, efter lymfangiten i mars, min olycka, bröllop och allt annat så fanns inte motivationen att få igång henne rent konditionsmässigt igen. Det är så himla synd för jag älskar att rida henne, men jag orkar inte hela den proceduren och hon om någon behöver klättra i skogen och träna kondisen. Och som det är i dagsläget så är Bulan i bra kondis och underbar att rida och då blir ju valet lätt varje dag, och med heltidsjobb osv får jag svårt att hinna.
Rosies kondition går ju inte att träna i ridhuset heller så när mörkret faller på finns inte mycket att välja på.

Ok. Då förstår jag! Allt har sin tid (som jag försöker intala mig själv) och är Bulan igång och du får härlig feeling så tuta och kör med henne! Hästar dör inte av att gå i hage och inte göra så mycket det är faktiskt helt i deras natur att äta sova och fly från hemska monster det är bara vissa människor som ibland ojjar över icke använda hästar men djuren trivs ypperligt;)!

Jo, som du skrev så borde jag ju veta bäst fast jag dras ändå med osäkerhet om vilket som är rätt..Men hon har kännts så här innan och efter viss tids jobb så hamnar bitarna på plats och hon sitter ihop bättre men iom skadebiten så är ju extra nojjig..
När får vi komma å hoppträna hos dig:D?

Ja det är ju så, sedan är det himla tråkigt att min fina Rosie bara skrotar just nu. :/

Haha, ni är så välkomna! Vi får väl kolla på ngn intressant tränare och dra ihop ett gäng som vill komma ner :D

Det är knöligt det där att avgöra om hästen är trött och behöver en paus eller om man ska våga traggla lite till. Jag tror att man får försöka bena ut om hästen känns lite "ovillig" vid ett enstaka pass eller om det verkar lite mer ihållande.

KL

I mitt område är det inte ovanligt alls att se 5-åringar ute i MSVC. Ryttarna är duktiga och anpassar ridningen efter hästarnas utbildningsnivå och de allra flesta rids på träns. Jag tycker inte att det är konstigt att man "provstartar" en klass även om man inte är helt tävlingsklar för klassen. Disa gick t.ex. en LA:1 i helgen - trots att ryggningen inte är befäst som tävlingsrörelse. Men jag vet att andra resonerar annorlunda. *vi gillar olika*

KL

Disa fortsätter att göra bra resultat på tävlingsbanan med nya piloten. Placerad 5:a i LB:1 för två veckor sedan med 67,24% och i helgen blev hon 3:a i samma program med 65,86%. I helgen blev det även LA-debut i LA:1. Vi hade haft lite funderingar över den förvända galoppen eftersom Disa byter galopp väldigt enkelt, men hon fick faktiskt sjuor på dem! Däremot en fyra på ryggningen. Tävlingspiloten och jag ryggar på olika sätt, och öht så är ryggning inte alls befäst som rörelse, men det är ju bara att träna vidare. 61,32% och första utanför placering.

Vilken duktig häst du har!! Roligt när det går framåt och man ser att saker och ting utvecklas.

Kl
Polly: Är det bara i ridhuset du upplever henne "tassig"? Har för mig att du skrivit någon gång att du får bättre känsla, bjudning, övergångar mm ute i skogen. Jag skulle nog i sådana fall försöka arbeta på lite mer ute, för att på så sätt hitta takt och tempo på ett lite enklare sätt. Hitta tillbaka till känslan helt enkelt...
Lycka till!

Nu måste jag få lägga mig i debatten. En MVSC är ju inte en MSVB utan ett mellanting. Har man ridit LA3 med bra resultat är det inget större steg att rida en MSVC. Det krävs ingen samling i den klassen, det är bara att rida på som vanligt.;)
Skillnaden mot LA är ju skolorna och att det i det ena MSVC programmet är bakdelsvändningar. Inte speciellt märkvärdigt.

Nova; det stod i proppen (om man läst den) att de kunde flytta tävlingsdag vid få anmälda. Inte sitter man och bevakar det inte:mad:

Klart du får vara med i debatten! Ju fler kockar desto BÄTTRE soppa just i detta fallet!:idea:
Men jag anser att du har lite fel...för det är faktiskt SAMLAD trav o SAMLAD galopp i MSVC till skillnad mot LA. Och för att ens få godkänt i det så krävs en viss samling, dock inte som MSVB naturligtvis. Men det är ju därför som klasserna är ändrade, tanken är ju att man ska vara klar för samling för man kvalar ju faktiskt till MSVB genom detta program.

Nu måste jag få lägga mig i debatten. En MVSC är ju inte en MSVB utan ett mellanting. Har man ridit LA3 med bra resultat är det inget större steg att rida en MSVC. Det krävs ingen samling i den klassen, det är bara att rida på som vanligt.;)
Skillnaden mot LA är ju skolorna och att det i det ena MSVC programmet är bakdelsvändningar. Inte speciellt märkvärdigt.

Nova; det stod i proppen (om man läst den) att de kunde flytta tävlingsdag vid få anmälda. Inte sitter man och bevakar det inte:mad:

Hur menar du att det inte krävs samling när det står samlad trav och galopp :confused: Det står även ökad trav och galopp och det krävs en del samling för att lyckas med det. Samt så är ju skolorna samlande. Bara rida på som vanligt :confused: Inte så speciellt märkvärdigt med att det är skolor istället för skänkelvikning och bakdelsvändningar :confused:

Det ÄR stor skillnad mellan LA:3 och MsvC-programmen.

Har du kollat in Bo Tibblins statistik över godkända ritter i MsvC??

Man kan tycka att det inte borde behöva finnas några kval på denna nivå. Men går man in och tittar på resultaten av de MsvC-klasser, som har ridits hittills i år, får man tänka till. Jag har kontrollerat åtta tävlingar från Umeå i norr till Sydslätten i söder. Dessa omfattar 181 starter. Av dessa har endast 44% uppnått 62% eller högre. 21% ligger mellan 62% och 60%. Under 60% ligger 35% av ekipagen. Det är självklart att alla inte har ridit denna klass för att kvala till MsvB. Men siffrorna visar tydligt att här finns ett utbildningsbehov. Här tycker jag att kvalgränsen mer skall betraktas som ett klargörande för tränare och ryttare att ekipaget måste vara mer befäst i de krav klasse ställer. Här måste tränarna ta sitt ansvar.

Enligt befintliga siffror såg det 2010 ut så här:
I 72 klasser hade 25% 62 el högre. 12,5% hade mellan 60 och 62. 62,5% hade under 60 procent. Inte heller då särskilt imponerande
.

Så Avel du är helt ute och cyklar med dina antaganden!

Senast ändrad:

KL

I mitt område är det inte ovanligt alls att se 5-åringar ute i MSVC. Ryttarna är duktiga och anpassar ridningen efter hästarnas utbildningsnivå och de allra flesta rids på träns. Jag tycker inte att det är konstigt att man "provstartar" en klass även om man inte är helt tävlingsklar för klassen. Disa gick t.ex. en LA:1 i helgen - trots att ryggningen inte är befäst som tävlingsrörelse. Men jag vet att andra resonerar annorlunda. *vi gillar olika*

.

5-åringar får väl inte ens gå på kandar? Jag har inte heller någonsin sett några duktiga ryttare rida sina 5 -åringar i MsvC däremot mindre duktiga ryttare, alltså "vanliga" hobbyryttare. Tittar man på alla våra bästa unghästutbildare så rider dom max unghästprogrammen och LA:3 på sina 5 åringar och då är det ju inga dåliga hästar direkt. Så bara där borde det ju ringa några klockor med tanke på att dom är flera mil mer långt gångna vad det gäller kunskap.

Det är väl samma sak när det gäller hoppning ? 5 åringarna får gå 130 men inte sjutton gör någon det som är någorlunda vettig utan dom håller sig till 120 och 125.

knapplån

det märks att man har delade åsikter :laugh:
Min häst ska starta LB/LA nästa gång, så det är inte så att han direkt går ut på en massa "svåra starter" bara för att man testat på en gång.

Jag antar att man får starta MSVC på kandar med 5-årig häst eftersom den är berättigad att starta klassen. Däremot rids de rena unghästklasserna på endast träns.

Jag vet inte vad du bor och vilka ryttare du refererar till, men i mitt område och med de unghästutbildare som finns i det området så förekommer det så som jag skrev, men alltså inte på kandar.

Jag tycker att det är skillnad på att starta MSVC för att "prova på nivån/svårigheterna" eller för att "kvala till MSVB". Sen huruvida en del tycker att det första alternativet är vettigt eller ej kan man ju tvista om.

KL

Egentligen borde man helt enkelt ändra reglerna och endast tillåta start för 5-åringar upp till LA3 eller motsvarande unghästprogram. På samma sätt som att 4-åringar bara får starta upp till LB.
Jag är inte mycket för förbud men eftersom det verka råda lite väl mycket okunskap vad samling är och att en del tycker att det är ok att sätta kandar på så unga hästar vore det på sin plats med en regeländring.

Någon skrev tex "att jag sätter ingen samling i hästen" Vad innebär "att sätta samling i hästen?" Är det att man sätter på ett kandar och drar ihop den i nacken bara? En häst kan inte gå i ärlig samling om den inte är tillräckligt stark.
Eftersom det är en klass där kandar tillåts är det uppenbart att många lockas av att använda det eftersom den betslingen är mycket skarpare och man kan lättare dra ihop hästen i något man kanske inbillar sig är samling.

Det finns ju dressyrprogram som är anpassade för 5-åringar så varför rida ett program som kräver en samlingsgrad som hästen ännu inte orkar bära sig i.:confused:

Med min gamla häst tävlade jag Msvc och Msvb. Det gick aldrig speciellt bra i MsvB men MsvC vann vi ett par gånger. Det är stor skillnad på samlingen som krävs i dessa program.
Jag red MsvC på samma sätt som jag red LA och det gick alldeles utmärkt.:)

KL
Var och tränade igår och fick öva på ökningar. Att det ska vara så himla svårt. Hästen har längningen i sig men jag sitter och stör. Måste komma ner i sadeln och hålla händerna stilla.:crazy: Fick mycket skäll av min tränare som för övrigt är domare i dressyr och kan berätta när vi kan starta MsvC;)

bäst att tillägga att jag aldrig ridit min häst på kandar. Man får ju som sagt starta på träns .. sedan vill inte jag rida dessa unghäst bedömningar då dom mest tittar på blivande ämnen i ridsporten. och lösa svenska papper. deltagarbevis och vara beredd på att åka över halva Sverige efter ev. kval. det är inte samma sak som åka på en vanlig tävling.

för det är faktiskt SAMLAD trav o SAMLAD galopp i MSVC till skillnad mot LA. Och för att ens få godkänt i det så krävs en viss samling, dock inte som MSVB naturligtvis. Men det är ju därför som klasserna är ändrade, tanken är ju att man ska vara klar för samling för man kvalar ju faktiskt till MSVB genom detta program.
Faktum är att det ingår SAMLAD trav och SAMLAD galopp i "FEI:s finalprogram för 5-åriga hästar" som är det program som används för Breederskval och även för att kvala till Falsterbo, har jag för mig. Och dessa kval sker ju på våren när hästen är nyss fyllda fem år, om den ens hunnit fylla år. Och nog är det dessa duktiga unghästutbildare som rider de här programmen och inte bara vanliga hobbyryttare. Jag har sett de duktiga unghästberidarna rida dessa program med mycket samling och jag har sett hobbyryttarna rida MSVC med mindre/obefintlig samling.

Senast ändrad:

Faktum är att det ingår SAMLAD trav och SAMLAD galopp i "FEI:s finalprogram för 5-åriga hästar" som är det program som används för Breederskval och även för att kvala till Falsterbo, har jag för mig. Och dessa kval sker ju på våren när hästen är nyss fyllda fem år, om den ens hunnit fylla år. Och nog är det dessa duktiga unghästutbildare som rider de här programmen och inte bara vanliga hobbyryttare. Jag har sett de duktiga unghästberidarna rida dessa program med mycket samling och jag har sett hobbyryttarna rida MSVC med mindre/obefintlig samling.

Ja det ingår samlad trav och samlad galopp i unghästbedömningen, men INGA skolor överhuvudtaget, inte ens skänkelvikning för att kompensera upp det.

Med min gamla häst tävlade jag Msvc och Msvb. Det gick aldrig speciellt bra i MsvB men MsvC vann vi ett par gånger. Det är stor skillnad på samlingen som krävs i dessa program.
Jag red MsvC på samma sätt som jag red LA och det gick alldeles utmärkt.:)

Du vann MsvC med din 5 åring som du red på samma sätt i LA? Eller var hästen äldre för då är det ju en väldig skillnad.

Sen vad är utmärkt i din värld? Att vinna och placera sig ett par ggr och sedan ha halvkassa resultat resten av starterna eller att ligga på runt 68-70% i start efter start? Ligger man på det sistnämnda så har man inte ridit på samma sätt som i LA:3 iallafall det säger ju sig självt och ligger man på 68-70% i MsvC så gör man inga dåliga resultat i MsvB.

Personligen skulle inte jag se något annat som utmärkt i ett större perspektiv som det ändå måste anses att vi pratar om här. Det blir bara duktigt fel om man skall gå in på individuella resultat i just den frågan. Dock tycker jag ditt resonemang gör en logisk kullerbytta :D

*kl*

Majoriteten av ryttare kommer ju aldrig längre än till MsvB av en massa olika skäl så varför ens skynda upp i MsvC som 5 åring för att sedan stanna i MsvB 15 år??. Om man skall anta att det beror på ryttaren så är man inte själv begåvad nog att rida en 5 åring i det svåraste den får lov att gå. Detta var bara en allmän reflektion och inte riktad till någon specifik.

Varför jag just reagerar på 5 åringar är att man rider saker som inte ens ingår i finalprogrammen dvs skolor och att svårigheterna i dessa program är utformade efter vad de bästa hästarna skall klara av tillsammans med det duktigaste ryttarna.

Fast...dom tittar ju inte bara på "rörelserna" i dessa bedömningar. Dom tittar på hästarna, hur dom rör sig etc. Och ju mer tryck och ju mer gång hästen visar ju mer wow blir det. Det är ju massa diskussioner just nu om detta med unghästbedömningar och att det inte döms rättvist etc. Det är nog rätt så många som inte tänker så mkt på dessa bedömningar i varken hopp eller dressyr. Hur många i denna tråd åker ut på en massa kval och dylikt. Ett par enstaka.

Min gör likadant när man sätter upp en nybörjare i sadeln.. :p Ganska skoj att se för sen när man sitter upp själv 10 minuter senare så börjar bocksprången och studsen osv...

*kl*

Har en kompis som börjat rida igen efter nästan 10 års paus, nu har hon skruttat på min ett par gånger och börjar gå riktigt bra. De tränar mest på att rida lätt och svänga och trava samtidigt. Hästen tycker det är jätte skönt att skrutta runt en dag i veckan utan några som helst krav alls utan bara gå framåt och svänga.. :D

Varför följa "utbildningsstegen" så exakt efter hästens ålder? När den är 6 år är det enligt ditt resonemang ok att rida slutor, för det ingår i FEI:s finalprogram för 6-åriga hästar. Ska jag då börja öva detta i januari det år hästen blir 6 år för att kunna rida dem fyra månader senare på tävling, dvs forcera fram rörelsen för att få den "visningsklar" i tid? Det måste väl ändå vara bättre att börja med olika sidvärtsvarianter tidigt? Sedan, huruvida det är lämpligt att starta en viss klass på en viss häst som är si eller så gammal, det låter jag vara osagt.

*over and out från denna diskussion som inte ger mig något*

Fast...dom tittar ju inte bara på "rörelserna" i dessa bedömningar. Dom tittar på hästarna, hur dom rör sig etc. Och ju mer tryck och ju mer gång hästen visar ju mer wow blir det. Det är ju massa diskussioner just nu om detta med unghästbedömningar och att det inte döms rättvist etc. Det är nog rätt så många som inte tänker så mkt på dessa bedömningar i varken hopp eller dressyr. Hur många i denna tråd åker ut på en massa kval och dylikt. Ett par enstaka.

Fast hela dressyren är ju ett enda stort diskuterande vad det gäller bedömningarna även i de vanliga klasserna :) Märks väl mest från de tävlingar där det är 3 domare, man ser ju hur placeringssiffrorna varierar stort mellan dessa. En kan ha ett ekipage som nr 2, den andra domaren har ekipaget som nr 7 och den tredje kan ha ekipaget som nr 18. Då undrar man ju om dom sett samma ritt. I den absoluta toppen brukar de ju vara rätt så överens (dvs de 3 bästa i klassen)men mellanskiktet kan ju variera väldans ibland. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka