Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Att jag startar utan att vara 100% frisk själv är ju för att jag tävlar inte på blodigt allvar, utan som en kul grej. Jag är nöjd med dagen. Man kan ju faktiskt vara väldigt nöjd och glad även om man inte åker för att tävla om rosetter.

Sedan så är det skillnad på att starta för att starta och prova på och starta för att verkligen tävla. Jag startade som en kul grej. Det var en till 5 åring anmäld på samma start men dom strök sig i morse! Sedan så är det upp till ryttaren hur mkt den kräver i programmet också, man måste inte sätta en massa samling om man inte vill. Jag styrde mest runt och fick en ny erfarenhet med en mkt positiv häst, och jag är nöjd o glad o hästen kändes nöjd så jag ser det som vi haft en trevlig dag tillsammans.

Du kan inte mena allvar :eek:

Jo jag menar allvar att jag inte forcerade med en massa samling på våran teststart i msvc, om det va det du inte fattade.

Tack hurrudu du för igår! Supertrevligt!! :)
Och ja allesammans, jag hade händerna fulla med att mata min brorson på snart 1 år så Nova har helt rätt :D

Red en 85 och en 95 klass. Jag var inte helt hundra fokuserad tyvärr så första rundan fick vi ett stopp på första då hon blev lite rädd för det som var under hindret. Sedan flöt det på bra men hon slår i frambenen på det mesta så det trillar ner en hel del bommar.
I nästa klass så red jag fram mer och det blev en bättre runda men samma sak här, frambenen som hänger. :mad: Man blir lite förtvivlad då hon nästa är lite loj mot bommarna, för vissa språng blir så sjukt bra.
Men efter pepp av Nova så ska jag ta tag i det här nu. Eftersom jag ändå ska bli tjock så kommer ju hoppningen att bli mindre och då är det ju perfekt att öva på detta under vinterhalvåret :)

Kul att du kom i väg på tävling.;)
Om hon har slappa framben behöver hon hoppa mycket gymnastikhoppning. Hur går det har du fått tag i nån tränare som vill komma till dig?

PollyP; åk till Hemrnastorp så träffas vi där :D Jag ska rida LB2 och LB3.

Rivica fick vara nybörjarhäst i helgen. Saras pojkvän ville rida. Hur han än försökte så vägrade hon trava. Trodde nog inte han skulle sitta kvar då.:D Det var rätt roligt att se.

PollyP, blev lite fundersam när du skrev att tävlingen var på söndag. Gick in och tittade, då hade de skrivit att om det var få starter skulle både ponny och häst vara på söndag. Från början skulle ju häst vara på lördag.:confused:
Jag kan inte rida på söndag då dottern ska tävla då.:mad:
Konstigt sätt att byta tävlingsdag, hur ska man då kunna planera???:crazy:

Nej återigen, Jag la inte massa samling på en 5 åring som en äldre häst. Jag ser inget konstigt med det att jag valde att rida försiktigare. Verkar som du har lite svårt att förstå det. Nåja, det är inte mitt problem.

Jo jag menar allvar att jag inte forcerade med en massa samling på våran teststart i msvc, om det va det du inte fattade.

Och det är det som nog både Rider o jag iaf inte förstår, dvs varför du startar en klass som KRÄVER samling? Likaväl som ett barn får gå i 1:an 2:an 3:an osv o inte hoppa från förskolan till 3:an i ett svep så tar man ju hästens utbildning i trappsteg. Och har man då inte kommit till trappsteget "samling för MSV C klass" så finns det ju inte någon anledning att tävla i den klassen.

Ja det är bara att öva på! Själv ska jag fortsätta att öva på att vänta....vänta....VÄNTA för hindret kommer ju för 17 UTAN att jag lutar mig fram!:idea:
:rofl::rofl:

Avel: Låter ju helkonstigt med ändrad tävlingsdag utan att det framkom i proppen? Örebro gjorde ju visserligen så men dom mailade ut till alla berörda o man fick anm avgiften tillbaka om man inte kunde starta på ändrad dag.

happy: Jag red Grå häst så jag red inte samma klasser. Vi var där för att få lite flyt i hoppningen och jag är jättenöjd med honom! Ngt mindre nöjd med mig själv vid 2 tillfällen dock....:cool:

Å ja hade inte pengar på tdb..orkar inte ringa om efteranmälan.. Är ju borta fredag-lördag så jag hoppar tävling!
Blir i Svenljunga i mitten oktober istället..känner mig kanske mer "färdig" då:crazy:..
Idag till tränaren, alltid lika kul å komma iväg!

För att rida lite andra vägar och moment kanske, att få en försmak på vad som komma skall och vad som känns bra på banan och vad man ska tänka på framöver o träna lite mer på? för många ggr är det ju så att det som känns bra på träning kan kännas lite annorlunda på tävling och då är det faktiskt bra att känna efter. Eftersom en 5 åring får starta den klassen så har man ju rätt att testa, sedan kanske man inte väljer att sätta massa samling på en 5 åring men det ser jag inte som ngt konstigt. Snarare skulle jag se det konstigt om ngn kräver massor utav sin 5 åring och räknar med att dom ska vara med och slåss i startfältet. Då kan man nog börja fundera på hur höga krav man som ryttare ställer på sin häst. Min häst har ändå vart ute på en del tävlingar och gått 1 st LA:1 (och 1 st LA:1 på programträningstävling) och 2 st LA:3 iår så jag tycker ändå han gått i dessa sk trappsteg.

Senast ändrad:

Nu måste jag få lägga mig i debatten. En MVSC är ju inte en MSVB utan ett mellanting. Har man ridit LA3 med bra resultat är det inget större steg att rida en MSVC. Det krävs ingen samling i den klassen, det är bara att rida på som vanligt.;)
Skillnaden mot LA är ju skolorna och att det i det ena MSVC programmet är bakdelsvändningar. Inte speciellt märkvärdigt.

Nova; det stod i proppen (om man läst den) att de kunde flytta tävlingsdag vid få anmälda. Inte sitter man och bevakar det inte:mad:

kl
Min häst var lite mer svullen runt sitt sår igår men inte öm eller halt på något sätt. Red därför en runda i skogen, helt kravlöst...
Idag föreläsning på jobbet till 20.30 så därför får dottern fixa hästarna idag.

Avel o Polly: trist med inställd tävling o dyl. Men det går ju fler tåg...:)

Tessa och Nova: Låter så grymt kul att vara ute och tävla hoppning, jag ska försöka ta mig i kragen och kanske våga mig ut på ngn pay´n jump till.

Det här med frambenen på din häst Tessa är ju inte helt enkelt. Visst kan det bli bättre med mycket studs o dyl men sen är det ju såhär att en del hästar har det i sig och en del inte... Sen börjar ju en del hästar inte hoppa ordentligt förrän det blir lite höjd på hindrena. Sådan är nog min häst litegrann, slarvar och tar inte i om det är för lågt.
Men du löser det säkert, duktig och ambitiös som du är!!

Ja det är bara att öva på! Själv ska jag fortsätta att öva på att vänta....vänta....VÄNTA för hindret kommer ju för 17 UTAN att jag lutar mig fram!:idea:
:rofl::rofl:

Haha, nej precis!!! :rofl:

Happy; Det är ju så, en del är inte skapta för att hoppa men någonstans i mitt ego huvud så tror jag att Bulan har det, men som du skriver så blir hon loj på lägre hinder och hon har ingen smärtgräns den här hästen. Även om hon smäller i en gång med benen så gör det, tyvärr måste jag säga, inte tillräckligt ont i benen för att hon ska lyfta dem nästa gång.
Vi har ju hoppat 115 banor utan problem men jag ska testa studs och låta henne sköta det så får vi se om det ger resultat.
Nästa steg om det inte fungerar så ska jag testa en annan ryttare, kan mycket väl vara så att det är jag som är problemet. Rädsla och osäkerhet är ju något som påverkar dem riktigt negativt och vem vet, omedvetet kanske jag förmedlar det till henne.
Har ju en orädd kompis som har en lika galen häst som Bulan fast lite värre så hon ska prova och hoppa lite så får vi se om det blir ngn skillnad.

Klart du ska ut och hoppa!!! :D

Tkr du är jätteambitiös och duktig med din Bula! Blir lite avis då jag också skulle vilja hoppa/få min hoppad och tävlad;)..Men, men..var sak har sin tid..
Ska nog som Happy försöka hitta nå´n cr i höst iallafall men barnen å deras pownies måste gå före där..
Träningen gick skit igår:cry:..tycker hon är tassig och inte "genom" i kroppen..Vet inte om man ska vila eller jobba vidare för att komma åt det och att hon blir starkare...
Nu ska jag rida igenom nye ponnyn å se´n liten skogstur på Loppis..

Tack! Du jobbar på bra du med. Men jag tycker som så att ta det lite lugnt med träningarna. Hon e bara fem och har nyss haft en längre vila. Ta ut henne i skogen och ha roligt. Inte så mycket krav. De tappar fort lite muskler när de stått några veckor.

Jag rider max ett pass just nu i veckan i ridhuset, allt annat är ute i skogen och Bulan älskar det. Önskar jag fick motivation att hålla igång Rosie med men där är jobbet större, tyvärr.

Fast jag rider ju mitt enda ridhuspass i veckan hos tränaren;)..
Tror ändå att hon är såpass "igång" så jag kan och bör jobba på lite mer ihopsättning fast jag är inte hundra..hmm.Ja, ja..dessemellan är det mestadels skogsridning i varierande terräng även om jag försöker ha en "röd tråd" och lite jobba på det som vi fokuserar på hos tränaren..
Känns som om jag lullrider ett par veckor till och inte jobbar på att hon ska få med sig bakbenen och arbeta mer genom kroppen så hamnar jag på ruta ett igen? Skitsvårt tkr jag..
Berätta mer hur det går med Rosie, vad är det som gör att motivationen tryter där? Bara lite nyfiken på hur det går..:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka