Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jag har haft en Vega icelandic, sålde den iår. Sadlarna från Amerigo är fina, men jag fastnade nog aldrig riktigt för sadeln. Just icelandic är väl inte så många som har. Men den påminner om Vegan men Icelandic har mer flat säte.

Fölet är kanske något bättre idag. Började dia när hon fått Finadyn. Har problem att böja ner halsen och är fortfarande jättesvullen. Ingen snuva så veterinären avvaktar att ta prov tills i morgon.
Äter lite hö om man lägger det högt. Fick komma ut en liten stund.
99611.jpg

Får penicillin vilket inte kanske är helt korrekt om det skulle visa sig vara kvarka.:confused:

Det som kändes mest fantastiskt med Amerigo sadlarna var att dom som inte passade mig kändes ju förstås inte bra men dom 2 som PASSADE var som gjorda för min kropp! Vilken känsla när man helt plötsligt kunde sitta rätt upp o ned utan att kämpa med nåt...häcken i sadeln o benen stilla rakt ned.

Har ju ridit i grannens Childeric det sista för den är den sadeln som legat bäst på Majken o som hon accepterat. Det är en DI, dvs flat sits också som Amerigo DJ o Vega CC, o även om jag suttit bra i den o den är bekväm så har jag aldrig haft den balansen som i Amerigo sadlarna. Mina skänklar framförallt har åkt fram o tillbaka i Childericen. Det gäller ju att hitta en sadel som passar både en själv o hästen.

Å idag har jag gjort en helomvändning o bestämt mig för en DJ istället! Jag satt så himla bra i den så det får det bli....men det blir ju en begagnad så nu måste jag ut o leta!

Här har du bilder på bägge två happy:

Vega CC:
32720660.jpg

Amerigo DJ:
32720662.jpg

Avel: Hoppas det har vänt o bara var en kraftig förkylning eller möjligtvis nåt allergiskt med tanke på halssvullnaden. Jag håller tummarna för det iaf!

Skitsnygga sadlar!! Perfekt när man "hittar hem" i en sadel...
Blir det brun eller svart sadel?

Är förresten nöjd med min dressyrsadel också:), där hade du ju ett finger med i spelet...
Framför allt verkar pållen trivas och rör sig på ett trevligt sätt i den.
Jag själv behövde en inridningsperiod efter att ha ridit i hoppsadlar i ca 15 år, men tycker jag sitter bättre och bättre. (fick 8:a på sitsen på min dressyrtävling sist) Så skam den som ger sig:).

Fyamejdå..tråkigt när di små blir sjuka och att du fick ställa in resa..Håller alla tummar att fölis friskar på sig fort!

Det som kändes mest fantastiskt med Amerigo sadlarna var att dom som inte passade mig kändes ju förstås inte bra men dom 2 som PASSADE var som gjorda för min kropp!
Jag känner samma sak med Amerigo, antingen känns det topp, eller så kan man knappt sitta/rida i dem. Disa går med en Cortina (dressyr) som köptes till förra hästen. Som tur är passar den även henne. Tur för mig för jag älskar sadeln och tur för plånboken som inte hade uppskattat ett till sadelköp.

KL

Trimmar vidare med Disa. Dressyrar och hoppar samt rider ut. Nya tävlingspiloten trimmar lite också och plockade hem ytterligare rosett och plakett för en vecka sedan. Nästa tävlingsstart om en vecka, två veckor erfter det går finalen i div III-dressyren och sedan avslutar de säsongen med att rida en fristående LB:3. Siktar på div II till våren.

Vill också byta sadlar.. är inte nöjd trots justering hos sadelmakaren..(Tror han är för partisk då han är åf:crazy:..)

Dessutom är min älskade lilla knasbubbla till hund sjuk i livmoderinflammation:cry:.. Tänker inte operera pga hennes ålder och andra faktorer men fått en dunderkur med sprutor och pencillin och värk och antiinflammatoriskt. Det är fördelen med en labb..bara lägga fram medecinen, åh, godis, nå't ätbart..slurp..
Däremot så..lyckas vi inte häva det här så..snyft..hon har nämligen också arros sen länge men jag vill liksom inte att det ska vara slut riktigt än..

Fördelen med Amerigo är ju att dom tar och byter in sadlarna så man inte måste punga ut för en helt ny Amerigo om man vill byta modell. Nu valde jag att inte köpa ngn ny Amerigo vid sadelbyte så jag sålde min privat (och dom är ju lätta att sälja vidare sedan också) men annars är det ju en bra möjlighet att kunna göra så. Fast nu passar ju din på Disa så det var väl igentligen ett knapplån :laugh:

Min 06.a hade en test period nyss igen då han testade sina gränser. Vi tog oss igenom den fort och nu har han varit superrolig i flera pass! Så där rolig så man bara väntar på nästa ridpass. :) Men så åkte jag på förskylning bara för det :devil: Idag har han iaf lunkat ut i skogen med en tjej som var snäll o red han medans jag haft en trist hemmadag.

Usch då, livmoderinflammation har jag haft på 2 schäfrar o nu senast hade en kompis Golden det. Alla 3 har ju opererats men dom var ju unga förstås. Hoppas verkligen det ger sig.

Ang sadelbyte så är det ju inte kul men nödvändigt ibland. Jag sålde ju 3 sadlar tidigare för att ha råd med 1 från Amerigo...:grin: Och nu måste jag sälja min älskade hoppsadel med för den passar inte på nån av dom...allt sånt kommer i sjok tycker jag. Så fort man tror att man har lite bättre ekonomi då händer det nåt!

Men igår hände nåt lustigt iaf, jag la ut min bil på Blocket för jag har köpt en annan, 5 minuter tog det sen ringde en människa från Sundsvall (!!!) o köpte den....:banana: Herregud vad billig den måste ha varit...:o

lucky cheese:D!
Annonserar ut mina sadlar och får inte ett svar på flera månader..
Fast igår ringde en på dressyrsadeln:D..
Det är bara det att jag inte vet vad jag vill ha istället för nå´t som inte är så dyrt...
Alternativt om den blir såld att försöka byta in hoppsadeln, köpa en bättre dressyr och en enklare variant hopp..

Det är ett himla meck med sadlar. Plötsligt så passar inga.:crazy: Blir alltid så himla dyrt i sista änden.

Polly, så tråkigt med din hund. Hoppas hon reagerar på medicinen och blir bra. De rekommenderade oss på hundkursen att operera bort livmodern på tikarna i förebyggande syfte. Menade att det blev lika dyrt som självrisken för en akut operation.:confused: Jag har i alla fall låtet vår 1-åring ha kvar sin.

KL

Lilla fölet bättre idag. Lägre feber, mindre svullen och ingen snuva alls. Veerinären tror inte på kvarka längre så vi ska inte skicka in prover. Äter finadyn och penicillin och är mycket piggare. Undra vad det kan vara?:confused:

Håller med om sadlar. Jag tycker det är hårresande att hålla på att sälja så jag kör helt enkelt på sadelutprovning hos sadelutprovare som köper tillbaka sadlar som inte längre passar. Säkert förlorar jag ngn krona på det också (de drar av 2000 per år i slitage) men ack så skönt att slippa ha ågren med prutande människor:P

Stämmer nog ganska bra att de minska 2000:- om året. Hade en Isabell Werth som jag köpte för 20.000 och fick 5 efter 8 år.

Eftersom vi inte är isolerade längre red jag ut på Rivica. Hon var pigg och vild.
Steppade runt, taktade och bockade i galoppen. Hon är i alla fall inte sjuk.:D

Håller med om sadlar. Jag tycker det är hårresande att hålla på att sälja så jag kör helt enkelt på sadelutprovning hos sadelutprovare som köper tillbaka sadlar som inte längre passar. Säkert förlorar jag ngn krona på det också (de drar av 2000 per år i slitage) men ack så skönt att slippa ha ågren med prutande människor:P

Sa gor jag ocksa, saljer tillbaka till sadelmakare alltsa. Avskyr att salja privat :crazy:
Vissa marken haller vardet battre an andra, precis som bilar, har jag markt. Min sadelmakare kopte tillbaks en val anvand Albion K2 hopp for 650 pund, som jag kopt for 850 pund minst 6 ar tidigare (minus kommission fick jag en bit over 500 pund i handen vilket jag tyckte var helt ok!). Men han ville inte ens hora talas om den Jeffries dressyr som jag kopte till Joey tidigare i ar (fran en annan sadelmakare) och som han bara bockar i, trots att den ar i princip helt ny, bara riden i ett fatal ganger.... Och den kostade mig over 1000 pund, hjalp vilken dalig affar om jag inte kan bli av med den :eek:

Dessutom är min älskade lilla knasbubbla till hund sjuk i livmoderinflammation:cry:.. Tänker inte operera pga hennes ålder och andra faktorer men fått en dunderkur med sprutor och pencillin och värk och antiinflammatoriskt. Det är fördelen med en labb..bara lägga fram medecinen, åh, godis, nå't ätbart..slurp..
Däremot så..lyckas vi inte häva det här så..snyft..hon har nämligen också arros sen länge men jag vill liksom inte att det ska vara slut riktigt än..

Usch vad trakigt :cry:

Jag har ocksa en labbe. Forstar hur du kanner :(

Mmm, gillar labbar..blir en så´n igen nå´n gång senare när det är dax för ny... Tappat räkning på hur många vi haft i släkten..

Var hos tränaren igår, alltid kul men det blir lite slitig ridning då både jag och hästen är otränade;)..
Får kämpa lite för att få ihop henne och få med bakkärran så hon jobbar genom kroppen..vet ju att det blir bättre sen om jag arbetar medvetet på det men, men..
Behöver trotsa regnet för imorgon skall dottern iväg med sin nya ponny på hoppeträning!

Jag har missat vad det blev för pawnie till slut polly? Vad har den gjort tidigare?

Träna är kul! Hopptränade igår med Grå (som idagsläget är lergegge brun...:eek:) och det var jätteroligt! På torsdag är det Majsans tur med lite hoppträning. Blir inte så mycket hoppning för mig under ft-säsongen för jag tycker dom hoppar tillräckligt då men nu har jag bara 1 tävling kvar så då får det bli hopptävling/träning och dressyrträning/tävling i höst.

Min var på hoppträning igår igen med dottern. Hoppar riktigt fint nu och tekniken har blivit bättre, MEN Sara red sin i gruppen före och jag hade först henne kvar i manegen men då stod hon och gnäggade så hon åkte ut i transporten och då började Rivica gnägga.:mad: Himla liv på dem och de gillar inte ens varandra. Dumma ston.:confused:

Sara var förbannad men sa att hon vill fortsätta hoppa henne. Tycker det går bra.:D Himla bussig häst jag har. Kanske kan ni få se en film då jag filmade.

Det bidde en brun söting. Dock inte "gjort" något men regelbundet tränad dressyr och tidigare hopp. 9år, jättesnäll, behöver kanske lite jobb i dressyren. Har tyvärr lite dålig framåtbjudning där men gillar hoppningen bättre. Tyvärr också lite stum i munnen. Vet inte riktigt hur man trollar fram lite snabbare reaktion för skänkel? Tips?

Jo, visst är det kul att träna:)!

Hoppas det går bra med din hund Polly!!
Angående bjudningen så märker vi på våra ponnysar att just under "sommaren" är de i regel lite lojare men att det brukar bli mycket bättre då vi stallar dom och det blir mer höst(högre, kallare luft). Sen hänger ju en del bjudning på om de är i kondition och om de är smala/ feta...

Kl
Runda i skogen idag. Red själv och klarade av både kossor, får och två halvgalna nordsvenskar i en hage.:) Det tar sig... (sa pyromanen)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025