Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Spännande med nya ponnyn. Hoppas allt blir som ni har förväntat er.;)

Idag blir det dressyrlektion igen. Glad att man får komma inomhus ibland men just nu har vi SOL.:)
Åker till Korsika på lördag så då får hon vila 1 vecka. Kan behövas.:)

Hon är såå himla läcker, din häst! Hoppar jättebra. Tycker att det ena inte behöver utesluta det andra...även om Sara tävlar henne ibland så tycker jag att du också ska göra det.:banana:

Kl
Red dressyrträning i onsdags, hästen skötte sig jättebra, han har en himla arbetsmoral min häst:love:, men mig fick tränaren tjata en del på:(. Hur svårt ska det vara att hålla axlarna lika eller att inte bli för stum i vänsterhanden....
Nåja, det finns lita att träna på i alla fall.

Jag har anmält mig till två klubbtävlingar i dressyr nu framåt, ska rida LC:2 i båda. Det ska bli jätteroligt!!!

Härligt att ha dig hemma igen ;)
Har det gått bra med ponnyn idag? Tänkte på tränaren, var hon iväg för tillridning eller bara för att hålla igång henne under semestern?

Happy, kul med tävlingar! När infaller de? :)

KL

Vet inte hur jag ska skriva det här men till våren nästa år så kommer jag behöva hitta en ryttare till pållarna några månader. Det är nämligen så att, ja och håll i er nu!!! Om allt går vägen så ska Emma bli mamma i april :D !!!!!!!!!!!!! ps...inte helt officiellt ännu...
Därför kommer min fråga, hur hittar man duktiga ryttare? Ska jag lämna iväg dem eller be någon komma och rida? Hur har ni andra gjort? Känner inte för att ställa av dem i två månader i sträck det året också.
Tänkte om jag är ute i god tid nu så kanske man kan hitta en duktig tjej eller kille som har tid och kunskap att rida. Är dessvärre väldigt kräsen med ryttare till dem men någon måtte det väl finnas...?

Please help me!

:bump:Inofficiella stora bamsekramar då!!! Grattis!
Kan däremot inte ge några råd ang hålligångfunderingarna..Min vännina lånade ut sin sista delen av grav och även ett tag efter födseln. Ingen krävande ridning utan mest "hålligång". Nu var det ju närboende som är "kända" i klubben mm så det var ju ganska safe..

Loppan var mest hos tränaren för att hållas igång och lite lösgörande, inte dax att göra för mycket konstigheter än och Annika min tränare litar jag på..

*kl* Pigg:devil: och lite jobbig att rida ut på..suck..begår man typ en dödssynd om man betslar upp vid uteritt? Känner mig så osäker men på jaktkandaret tex så funkar hon jättebra då..Är orolig att hon kanske blir stummare på vanligt sedan?

Grattis Emma!!! Såå himla kul att du ska bli mamma. Jag har inte haft egen häst vid mina 3 graviditeter utan hjälpt till i olika stall så det var enkelt med uppehåll för min del.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med hjälpryttare. Men tror att du ska räkna med att du kommer ha längre uppehåll än 2 månader. Jag har velat gå på efterkontrollen innan jag börjat rida igen och den har jag för mig infaller 6-8 veckor efter födseln. Sen är det INTE värt att riskera något med bäbisen genom att rida för nära inpå. Du måste absolut vara rädd om dig!!!!

Mina tävlingar infaller de två första helgerna i oktober.:)

Grattis Emma. Så spännande.:D
Några två månader kan det ju inte bli... Tar nog längre tid än så;)

Jag hade helst velat ha en medryttare och ha kvar hästarna hemma så att jag hade haft kollen på dem ändå. Försök redan nu hitta någon som kan rida nån gång i veckan. Måste väl räcka om nån håller i gång dem åt dig. Den riktiga träningen kan du sköta när du börjar rida igen.

Att skicka bort den till ett "proffs" blir ju otroligt dyrt och man vet inte alltid vem det är som rider dem ändå.:crazy:

Tack allesammans!!! :) Jag letar för fullt men Horred är inte stort och tyvärr är väl intresset inte så stort för folk att åka hit för att rida. :/ Jag ska ta mig en funderare på hur jag vill ha det etc. Blir ju en stor förändring i livet men rida ska jag absolut göra :)

Ha ha ha jag måste vara synsk eller nåt!:rofl: Försökte läsa ikapp o satt o läste om ditt ridhus på förra sidan o tänkte: 5 spänn på att Emma ska skaffa barn nu när hon gift sig o ridhuset är klart!...
Vänder på sidan o vad hittar jag väl där....GRATTIS Emma! Det kommer att bli superkul o jag är levande exempel på att det minsann går att få barn o hålla igång hästar. Tycker du ska behålla dom hemma o tömköra när du inte kan rida o ingen medryttare visar sig. Kör dom till tränare 1 gång per vecka som dressyrrider dom så håller dom sig någorlunda i trim. Hellre det än att få hem ett par hästar kanske både trasiga o ridna på ett sätt du inte är van vid.

Liten uppdatering om oss:
Blev ingen operation eftersom i måndags började det trilla ut frön o små små barkbitar genom dräneringshålet i tandköttet!:eek: Trodde inte mina ögon...sen är det inte så himla mycket bättre med svullnaden men är ju röntgad nu o jag har en fraktur i näsbenet o antagligen så är det små ben fragment som syns på röntgen. Detta tänker dom inte göra nåt åt i första skedet då tydligen sånt läker av sig självt...kan säga att svullnaden är obehaglig men jag har ju nu fått svar på varför jag har ont i tänderna! Frakturen gör ju det...

Nåja, rider som vanligt gör jag förstås, blir ju varken bättre eller sämre av det. Å Majken o jag var o tävlade förra helgen, regnet vräkte ned o gjorde hoppbanan till lervälling...inte kul så vi rev 2 o missade b-hindret i kombinationen o fick hoppa om den...terrängen var STOR :eek::eek: å jag funderade både 1 o 2 ggr hur det skulle gå men Majsan...hon är en klippa! Missade lite på 3:an, som var en underlig slags stenmur, såg ut som en mindre bank på håll men när man kom intill så skulle man hoppa överalltihop, så vi hoppade flaggan där o fick ta det igen. För övrigt felfri på hinder o hon var helt underbar!:banana: Dressyren gick som vanligt, hon är inte bättre än så i dagsläget. Men jag är jättenöjd med henne iaf!

Glömde kameran hemma men här har ni iaf bilder på några hinder:

Nr 1 i nedförsbacke med en gran mitt i anridningen..

32717149.jpg

Nr 2 röd soffa
32717151.jpg

Nr 3 konstig stenmur

32717152.jpg

Nr 5 trippel

32717154.jpg

Nr 9 stor låda

32717157.jpg

Resten av bilderna här:
http://www.pixbox.se/pic_show_id32717157.html

Tror knappt det är sant att ditt ansikte krånglar fortfarande... Tur att du ändå lyckas hålla dig såpass positiv och att du kan rida:laugh:.

Ja, herregud vilka stora hinder. Vad var det för klass? Heter det debutant och lätt nuförtiden? Förstår att du var stolt över din lilla Majsan!!

Fast lite mer förstår jag ju nu när jag vet att det var en fraktur också...det enda jag inte fattar är varför dom inte röntgade mig tidigare???

Det var debutant som i dagsläget heter 90 klass, Lätt klass heter 100! Ja, jag är jättestolt över henne, dressyren ska jag trimma till i vinter o hoppning ska vi öva mer också fast där är det jag som behöver öva o inte hon!:cool:

Ha ha ha!! :) Tänka sig att du hade rätt. Sanningen är den att jag inte är den personen som egentligen skaffar barn, fram tills i tisdags då vi fick de den lilla saken. My god så chockad jag blev. Det hela blev så verkligt och jag längtar verkligen till april :D
Det här med hästarna så ska jag precis som du skriver försöka hålla igång dem själv, ska prata med min tränare om hon ev kan tänka sig att rida någon gång då och då för att hålla igång dem.

Men du, det här med ditt ansikte är ju värre än jag förstått. Din stackare! Det här med frakturer verkar vara den svenska läkarkårens specialitet att missa, samma sak var det ju med min rygg. Synd är det för när de väl upptäckt det har ju kroppens egna läkningsprocess kommit igång.
Hoppas att du mår bättre snart och slipper det här!

Grattis! :)

Medryttare skulle såklart va det bästa alternativet. Men om du har svårt för det, kanske fodervärd är ett alternativ? Själv är jag lite misstänksam att låna ut på foder men det finns ju bra fodervärdar också.

Du har dock guldläge med eget ridhus, så igentligen kan du ju hålla igång dom med avsuttna aktiviteter (och bara rida när du känner för det) i form av löshoppning, tömkörning etc. Men kanske är tiden ett bekymmer och allt kringjobb med eget stall!? Det beror ju lite på omständigheterna.

Tack! :)

Fodervärd är inget alternativ då jag inte litar på någon annan, tyvärr måste jag säga. Men sedan vill jag ha dem hemma. Det löser sig säkert :)

Vilken bana. Redan vid andra hindret hade jag utgått. Är detta verkligen debutantklass.:crazy:

Himla otur med ditt ansikte att det skulle bli så illa. Hoppas det läker som det ska nu.

KL

Skulle åkt till Korsika idag men upptäckte i morse att fölet var dåligt så det blev till att stanna hemma. I värsta fall har hon fått kvarka.:crazy:
I bästa fall en allergisk reaktion, svullen hela halsen, hängig och feber. Veterinären har varit här och titta på henne. Kommer tillbaka om en stund för att ge dropp eller sondmata då hon inte vill dia.

Vilken debutantbana! Verkligen imponerande med endast ett stopp:)

KL
Jag har just kommit hem fårn vår första lokala start. Bara en 90, men vi seglade över felfritt. Loppan (som hon kallas av uppfödaren) skötte sig exemplariskt med allting och jag är så jättenöjd. Nu återstår det bara 1 meters tävlingar i närheten och jag funderar på om man ska våga sig på en sån?

Förstår det! är också tveksam till fodervärd. Såvida man inte känner till personen sedan innan vill säga, men dom är väl svåra o hitta :D

Ånej vad tråkigt att fölet är dåligt, håller tummarna för att det går över och inte är något allvarligt. Kvarka vill man ju inte ha in i stallet:crazy:.

Ja den var rätt stor o lååång framförallt!:D Lite synd att vi hoppade flaggan för hon hoppade jättefint bägge gångerna på hindret men men jag får lära mig att styra!:cool:

Tessa: Visst är det häftigt med ultraljud? då plötsligt förstår man att det är en liten människa därinne...:banana:

Avel: Men du...det där lät ju inte bra alls. Hoppas verkligen inte det är kvarka!

Idag har jag varit på sadelutprovning med Amerigo provare. Jättekul men jag fick ju mina misstankar bekräftade...dressyrsadel var ju ganska lätt men hoppsadel!:eek: Totalt omöjligt att få henne att gilla nån! Kvittade hur bra den låg för hon 4-taktar i galoppen o vill inte galoppera alls i vissa...så det får bli annat märke i hoppsadel. Men en Vega Icelandic blir det i dressyren iaf.

Hur har det gått med fölis? Har tänkt på er en del...

Novali: Kul, kul med ny sadel!! Jag vet inte hur en sån ser ut, så visa gärna bild.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix