Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

*KL*

Här går det riktigt seg. Hästen var halt nu i lite över en vecka. Hovslagarn som jag använt hela tiden hade verkat av hans hovar så att trakterna var miniminimini och han kunde inte gå på flera dagar.. :mad: Den hovisen rör inte min häst nå mer!!

Men för övrigt har det gått ok. Nu har han en trots period igen, helt hopplös att rida. Rör sig knappt framåt, segar och segar. Tränaren tjatar bara på om att smälla till han med spöet tills han sköter sig men det hjälper inte och har ingen lust att sitta och slå på hästen precis..

knapplån

määäähhh...segdragen förskylning eller vad det nu är. Fått mer feber och hostar så det värker i lungorna. Suck! inte ridit sedan i fredags och så är startavgiften betald till tävlingen denna helg. Hoppas på att kunna rida ett "känna på" pass dagen före, men inte precis att man kunnat ladda upp inför denna start precis. Får se om vi är med ens. Trycker i mig c vitaminer och hoppas jag vaknar upp frisk imorrn.

Kul att du skriver, känns som om det var längesedan, eller så kanske jag missat det :)

Tråkigt när hovslagare gör ett uselt jobb. Hovar är ju något som tar tid på sig att växa. Men jag har varit i samma sits, dock fick jag stop på det innan hästen blev halt. Låt du han vila lite och ta det lugnt så hältan går över.
Håller med dig gällande spöt, lägg ner träningen två-tre veckor och ut i skogen, där är bjudningen lättare att hitta :)

Dressyrteamet, väldans vad du är sjuk din stackare. Hur har det gått med benet?

Många sjuka i närheten, tror det är omöjligt att klara sig ifrån :o sambon va sjuk förra veckan. Men han slapp febern... Har varit inne och röntgat benet men inte fått svar ännu.

Hoppas allt går bra med benet.

Hannlon; himla illa när hovslagaren gör hästen halt.:mad: Förstår att du byter till nån bättre.

Vårt lilla föl är helt friskt igen.:D Måste varit ett ormbett.

Var ute och susade runt i skogen med dottern igår. Pigg häst som bockade lite och tyckte livet var kul. Låtit henne vila från all dressyr denna vecka och bara ridit ut och så en hoppträning.:) Hon skulle ju egentligen haft vila.
Nu hoppas jag att regnet tar slut. Det kan ju bara inte finnas mer vatten kvar i molnen.:crazy:

Härligt att fölis är bra!!!
*kl* Ska på hoppeträning med tantgruppen idag, spännande..har inte hoppat se´n maj:crazy:..Känns lite lagom:D..

Hur gick träningen? :)

Avel: Tack!

ÅHH...segdraget är det här. En vecka har jag vart sjuk nu. Är det ngn som har bra tips mot hosta? Jag kan inte sova på nätterna, hostar hela tiden. Är helt utmattad av all hosta och hostmedicinen från apoteket hjälper inte! Kanske finns det ngn husmankur som funkar bättre? tips ngn? Dessutom är det tävling denna helg. Imorgon får pålle komma ut i skogen igen med en bekant så han blir riden iaf ifall att han ska starta. jag har en dag till att försöka bli av med sjukeländet! :devil:

KL

Idag är det sorg på Höjden, har avlivat min allra första häst och känner mig tom och ledsen. Har förberett mig i ett helt år men ändå känns det som alldeles för kort tid. Trots alla tårar och saknaden så vet jag att jag tagit rätt beslut men det gör det inte lättare för det.
Imorgon är det tävling i Borås, ska försöka ladda om för den men kommer inte ha några större krav på Bulan då Tessan var som hennes mamma så saknaden är nog stor även där. :(

Ni får hålla tummarna för oss

Ja det är hemskt sorgligt att ta bort ett djur...
Även om man får tid till att förbereda sig så kan man nog inte riktigt sätta sig in i hur tomt det blir.

Hoppas verkligen det går bra för dig imorgon så du får känna dig lite gladare.
Är det hopptävling? Vad rider du för höjder?

kl
Red igenom dressyrprogrammet idag (inför nästa helg) och det kändes ganska ok. Hästen sköter sig men jag känner att jag måste bli starkare i min sits, jag "lossnar" lite för ofta för att orken tryter. Tex efter galoppen har jag svårt att direkt hitta ner i sadeln utan det blir lite skumpigt, jag blir så irriterad på mig själv:mad:.
Men, men det är väl bara att träna på antar jag...

Fy, stackars tessa! Det är alltid lika tungt!
Hoppas det gick bra tävlingen!

Härligt Happy, vad ska du rida för program?
Sitter själv här och blev lite sugen på att efteranmäla mig till nästa söndag i Hermanstorp. Är totalt ofärdig för start egentligen men risken är att jag kommer att tycka det i evigheter framåt så det är för att få "ändan ur vagnen" i så fall, men jag ska fundera lite till:crazy:..
Hon känns lite "oriden" men äh, shit the same, vi behöver ju ut å öva på att tävla..Vill nog köra lb2 för att få rida lång bana även om vi inte kan visa några mellangångarter.
Hoppträningen var rolig men lite samma där..Hon var stark, drog gärnet, rusade iväg efter hindren, ville inte riktigt lyssna, vägrade lite i början..Sista sprången gick iallafall ganska okej. Hon verkade ha vääldigt kul iallafall, lilla poppsan:D..

Jag känner precis som du, ska jag vänta tills vi känner oss "färdiga" så får jag vänta läänge...
Samtidigt är det ju så jäkla kul!!!!:banana:
Jag kommer att rida en LC:2 på klubbtävling i Ulricehamn, känns ganska lagom.
Flickan min ska rida första klassen på sin ponny och sen får jag köra hem med ponnyn som en idiot för att hämta min häst, men vad gör man inte för sina barn:grin:.

Anmäl dig du till Hermanstorp (eller kom till U-hamn nästa söndag:):))
Det blir skoj!!

Tessalonica:
Ja inte är det kul att se att trakterna är 2 cm lägre än vanligt och de nästan rinner blod ur fötterna.. :mad: För tillfället har vi ingen möjlighet att rida ut, är ingen annan som kan följa med varken till fots eller till häst och själv ger jag mig inte ut på 80 vägen som man måste gå på 1,5 km för att ta sig någonstans.. :crazy: Dock så har vi försökt rida lite på grannens åker där vi får rida på hösten men han är lika seg där, spelar ingen roll vad man gör om man är ensam eller med andra hästar.. Börjar verkligen tappa motivationen igen.. :confused:

Synd med hästen också! :cry: Aldrig roligt att ta bort en vän.

Avel: Nej de är de inte.. De roligaste med det hela är att jag haft samma hovslagare hela tiden under vår tid i Finland och han skor/verkar alla andra i stallet också så förstår inte alls vad han hållt på med.. (är aldrig i stallet när han skor/verkar då han kommer på förmiddagarna då jag jobbar och stallägaren sköter det där)..

Lycka till alla ni som varit iväg på tävlingar, hoppas det gått bra! Vi har lite tävlingspaus nu efter att ha tävlat hyfsat mycket under sommaren. :)

U-hamn hade varit skitkul men jag kör nog Falkenberg..Ringde min bussiga tränare :D..Skönt att ha henne å bolla med och hon tyckte jag skulle köra. Hon sa att hon kunde filma lite för att jag ska få se och förstå skillnaden när jag rider henne mer fram och upp än låter henne bara gå och kroka av lite fram utan att hänga med me bak..Lägger in klipp från förra starten i samma program..Det var ingen höjdarrunda, men tips på vad jag ska tänka på mer än forma bättre, noggrannare vägare m.m . tar jag gärna emot..( Hon var jättespännd för det vita staketet i "hennes" ridhus ;). )
http://youtu.be/CoC7TjjXUqA
Tråkiga är att hon vila på fradagen men jag rider ju igenom på lö eftermiddag.. Måste hälsa på lilla farmor och lite övrig släkt..

trots brist på ridning så tävlade jag en msvc:2 idag. nu va vi ju ingen konkurrens till våra medtävlare som alla var äldre och tävlade flera msv iår. lite missar fick vi. råka bryta av i förvänd o slutorna var sådär. men jag är nöjd. 55,78% med missar o sjuk matte. men han va trevlig på banan:) inga dumheter :) bara träna vidare :)

Varför tävlar du MsvC2 på en 5 åring????? Det är ju helt vansinnigt, inte ens i unghäst VM går dom så svåra program.

fast det är ju en la egentligen. bara med nytt namn

Hur tänkte du nu?

Du får väl titta på vad som ingår i programmet och inte bara att det heter LA.

LA:3 som är brukligt att man max rider på en 5 åring ingår max skänkelvikning samt arbetsgångarter dvs arbets trav och arbetsgalopp

I LA:5 (msv c2) som du nu red ingår samlad trav öppnor och slutor och ökad trav och samlad galopp med svåra linjer med förvända bågar i galopp, enkla byten och bakdelsvändningar och ökad galopp.

I FEI programmen för 5 åringar som man använder i unghästFINALER och då talar vi om de bästa i landet och i världen såsom BT och unghäst VM så ingår samlad trav samlad galopp, bakdelsvändningar och förvänd galopp och enkla byten på betydligt enklare linjer. Dvs INGA öppnor och slutor eller ens skänkelvikningar. Ingen ökad trav eller galopp utan bara mellangångarter

I FEI´s 5 års program som man rider kvalen i så ingår samlad trav och galopp förvänd galopp på enklare linjer, enkelt byte och ryggning, alltså inga öppnor och slutor eller skänkelvikningar eller bakdelsvändningar, ingen ökad trav och ingen ökad galopp bara mellangångarter.

Du ser ingen skillnad eller? Finns inget proffs i världen som ens skulle drömma om att ta ut sin 5 åring i MsvC2 även om det bara heter LA.

Nu får ju 5 åringar starta MSVC enligt TR så jag tror faktiskt det faktiskt förekommer.

Sedan så är det skillnad på att starta för att starta och prova på och starta för att verkligen tävla. Jag startade som en kul grej. Det var en till 5 åring anmäld på samma start men dom strök sig i morse! Sedan så är det upp till ryttaren hur mkt den kräver i programmet också, man måste inte sätta en massa samling om man inte vill. Jag styrde mest runt och fick en ny erfarenhet med en mkt positiv häst, och jag är nöjd o glad o hästen kändes nöjd så jag ser det som vi haft en trevlig dag tillsammans.

Jag kommer nog aldrig riktigt förstå ditt tänk med unghästar. Att försvara det med att du inte rider honom i formen för klassen (du skrev att man inte behöver kräva så mycket samling) då är det ju meningslöst att starta en MSV om hästen inte är klar för det? Att dessutom göra en sån start när man inte är 100% frisk själv?

KL

Jag var i Borås idag o tävlade o vad träffade jag väl på där om inte Emma!:banana: Blev helt paff för jag hade inte kollat varken här eller på startlistorna! Vi hade iaf jättetrevligt och satt o surrade länge o väl medan Emma tränade på sin kommande roll....:rofl::rofl:

Kul med så trevligt sällskap!!:)
Men HUR GICK DET PÅ TÄVLINGEN DÅ?
Är ju jättenyfiken, red ni samma klasser?

Kl
Fick telefonsamtal från stallägaren idag, min häst gick på fältet utanför hagen och käkade gräs:confused:. Han hade blivit själv kvar i hagen (vilket han blir nästan varje dag) och börjat "rejsa" och på något sätt kommit igenom staketet.
Ett litet sår ena bak annars lika fräsh som vanligt, tack och lov!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?