Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jag tycker inte jag gått i försvarställning i denna diskussion. Jag har diskuterat lugnt och sansat och mest kommit med frågor.. precis som flera andra användare gjort i samma diskussion. Sedan har det varit delade meningar och åsikter användare imellan. Ena skaran anser en viss sak, andra skaran anser en annan sak. Det är väl så det är, alla är vi olika. Nu känner jag att jag lämnar diskussionen, eftersom den ändå inte leder ngt vart.

Knapplån

Har köpt en tixerant gjord till 06.an. Han sa ja tack till den iallafall. :laugh: Synd att den är grå i färgen. Men så länge som hästen är nöjd så :) Igår var jag faktiskt modig och red cavaletti och småhinder med han. Jag va dock i grund och botten skitnervös. Han blir ju så himlans sprallig med hinder :angel:

KL

Fick igår besked om att jag måste betala för tävlingen som jag inte kan starta på söndag då de ändrade dag. Måste lära sig att läsa hela proppen. Konstigt att de får ha en alternativ tävlingsdag. Förstår att de fick få anmälda. Man vill ju veta när tävlingen ska vara.:mad:

Det låter märkligt att de först kan byta dag och sen kräva betalning?

Polly: Här skiner solen idag också... Jag är ledig från jobbet och ska tillbringa hela fm i stallet:).
Jag klipper nog min idag, en sån där "snygg" halvklippning (hals o bog) till att börja med. Igår var han genomsvettig efter canter på stora fältet. Iof extra varmt igår men han är lurvig nu:).

Mmmm..visst e d kanonväder idag me men jag ska ner till släkten fre lö grrr..
Hi, hi..idag har jag gjort intresseanmälan till unghästhoppträningsgruppen.. Hade var´t så skoj å hoppa varrannan vecka samt dressyra varrannan..
Lagom grupp med lite tre fyraåringar så min blir veteran isåfall:D..

Jag tycker inte jag gått i försvarställning i denna diskussion. Jag har diskuterat lugnt och sansat och mest kommit med frågor.. precis som flera andra användare gjort i samma diskussion. Sedan har det varit delade meningar och åsikter användare imellan. Ena skaran anser en viss sak, andra skaran anser en annan sak. Det är väl så det är, alla är vi olika. Nu känner jag att jag lämnar diskussionen, eftersom den ändå inte leder ngt vart.

Visst tycker man olika men sen har det kanske en viss betydelse VEM som tycker vad? :) Tyckande finns mycket av men allt är inte så välgrundat alltid.

Här är en liten inspirationsfilm för er med femåringarr, en riktig topphäst, och en toppryttare som delger sina tankar om unga hästar. Och - detta är ingen hobbyhäst och ingen hobbyryttare som tycker ditt eller datt.

Se lyssna och njut:love:

http://www.youtube.com/watch?v=xdya3mXZJOM

traceys... det där var inte riktigt schysst... dräggelvarning de luxe

KL

Visst, testa en dressyrklass kan man väl göra eftersom man inte sätter hästen i skiten på samma sätt som om det hade gällt hoppning eller FT.
MEN har roat mig lite med att kolla antal starter och klasser på några hästar.

Etta 2010:
FEI finalprogram -- 6
Allmänt Intryck Unga Hästar -- 1
Lätt A:3 -- 2

Tvåa 2010:
FEI finalprogram -- 5

Trea 2010:
FEI finalprogram -- 7
Lätt A:3 -- 1

Vinnare Breeders Trophy 5-år 2009:
FEI finalprogram -- 3
Lätt A:4 -- 1
Lätt A:3 -- 2
Lätt A:2 -- 1

Vinnare Svenskt 5-årschampionat 2009:
FEI finalprogram -- 5
Lätt A Unga hästar -- 1

Vinnare Breeders Trophy 5-år 2008:
FEI finalprogram -- 5

Vinnare Svenskt 5-årschampionat 2008:
FEI finalprogram -- 4

2007 och 2006 ser ungefär likadant ut. FEI-klasser, LA 3 och 4 samt LA Unga hästar.

Med reservation för tankevurpor och felaktigheter i tdb... :o

KL

Var ute och red i morgondimman;) Använde appen Runkeeper på mobilen som visade att jag red 7,3 km på 55 minuter. Låter inte så mycket, men det är kuperat och då blir det mer skritt än man tror.:)
Ska testa den nästa gång jag rider i paddocken. Spännande att se hur långt man rider på ett vanligt träningspass.

Tycker fortfarande att hon andas tyngre främst i galoppen. Har bokat veterinär till nästa vecka för vaccinering och tänder. De ska även få lyssna på henne.:confused:

Jag ha lagt ner diskussionen men idag har iaf en annan 5 åring startat en MSVC i närheten! Ja, ensam om att göra det är man alltså inte. Ville bara ha det sagt :laugh:

Två fel gör ett rätt:confused::o

Vad säger du om sushmeisters statistik över hur de verkliga topphästarna i åldersgruppen är startade?

statistik stämmer sällan överens med verkligheten.
den häst som starta igår tävlades av en hästutbildare/instruktör/dressyrdomare :)

nej nu ska jag iväg på tävling o utsätta hästen för tåg. huh.

Nu har vi tävlat idag på helt ny plats, det blev en spänd ritt med tåg som (aldrig sett förut) kom när jag red och domarbord i transport som stod väldigt nära tävlingsbanan, Men vi kom iaf förbi transporten. Känslan på förra tävlingen var mkt bättre..!! (men då slapp han se transport..haha) slutkommentar "mkt lovande häst" dessvärre var han lite väl spänd för allt omkring idag så känslan var inte den bästa för min del. Men, det var flera stycken som kom fram och sa att han var Jättefin! När det känns lite motigt så ger det en liten extra motivation när folk kommer o peppar! Nu ska vi ladda upp inför nästa tävling tom ett par veckor, LA:1. Förhoppningsvis utan transport :D

*KL*

Har fått en ny kamera som jag varit ute och lekt lite med. Kan nada om alla inställningar och finesser men med lite tester hit och dit blev det några roliga kort.

32746007.jpg

32745992.jpg

32744736.jpg

32746003.jpg

Uttråkad häst som tröttnat på att vänta på matte som ska hålla på och fingra på den där mackapären :angel:

32745993.jpg

32746005.jpg

32746001.jpg

32745997.jpg

OT men katten kom med på ett hörn också
32746016.jpg

*kl*

Har inte skrivit här på läänge, men nu äntligen har Baristo kommit igång såpass att vi kunnat testa en liten tävling.

Resultatet blev 71% i LC:1 och 66,5% och tredjeplacering i LB:1!

Tyvärr blir det inget mer nu, han ska åka hem nästa vecka, men det var iaf superkul att vi hann komma iväg på den här tävlingen! :)

Bjussar på en kass mobilbild från kvällspromenaden efter badet igårkväll.

DSC00352.jpg

Nu har vi tävlat idag på helt ny plats, det blev en spänd ritt med tåg som (aldrig sett förut) kom när jag red och domarbord i transport som stod väldigt nära tävlingsbanan, Men vi kom iaf förbi transporten. Känslan på förra tävlingen var mkt bättre..!! (men då slapp han se transport..haha) slutkommentar "mkt lovande häst" dessvärre var han lite väl spänd för allt omkring idag så känslan var inte den bästa för min del. Men, det var flera stycken som kom fram och sa att han var Jättefin! När det känns lite motigt så ger det en liten extra motivation när folk kommer o peppar! Nu ska vi ladda upp inför nästa tävling tom ett par veckor, LA:1. Förhoppningsvis utan transport :D

Jag får intryck av att det är viktigt för dig att få bekräftelse och att du vill att vill få medgivande från folk i din omgivning och här på buke att du "gör rätt". Några håller med dig och tycker att det är helt ok att ta ut 5-åringar i msvC-klasser medan andra inte tycker att det är särkilt klokt och ganska omotiverat. Du får nog acceptera att det är så.

Filmen som någon la in på den extremt talangfulla 5-åringen visar hur CH tycker att man ska arbeta en 5-åring. Gissar att du inte förstår vad han säger men han understryker det viktiga i att arbeta hästen i en lämplig unghästform och de visar också hästen i den formen. Dessutom säger han att de bara tar med sina 5-åringar till tävlingsplatsen utan att starta dem. Bara låta dem få känna på atmosfären utan att ge dem dåliga erfarenheter. Detta är ju från en clinic och handlar väl om tips på hur man bäst förbereder sin unga häst för en framtida tävlingskarriär.

Antar att du gillar att tävla väldigt mycket och inte har tålamod med att vänta tills hästen mognat mer. Kanske skulle du ha köpt dig en äldre häst istället för unghäst.:confused:

Personligen tror jag inte att CHs upplägg är helt uppåt väggarna. Han är nog hyfsat rutinerad och vet vad han pratar om.

knapplån..

Nu kikar jag in här :) Fick för några veckor sen hem en 06:a e figaro r som är tänkt att jag ska utbilda vidare och tävla lite dressyr med kanske. växt sakta och ligger lite efter i sin utbildning men en härlig häst med kanonpsyke! :)

2011-09-17_17_35_166634543.jpg

Ja och det har jag, jag tycker det är helt ok att alla har olika åsikter. Var och en avgör vad dom vill göra och det är upp till andra att acceptera enskilda individers val. Det enda jag igentligen reagerat på är att det lät som jag var den enda som gjort det från början och det stämmer inte. Men som sagt, jag vill inte diskutera det mer för då blir det bara sida på sida av massa töl och tjafs från olika användare. Roligare stämning än så ska vi nog ha.

Jag provade att köpa en äldre häst nyss men tyvärr var den inte frisk så den åkte tillbaka.

Jag får intryck av att det är viktigt för dig att få bekräftelse och att du vill att vill få medgivande från folk i din omgivning och här på buke att du "gör rätt". Några håller med dig och tycker att det är helt ok att ta ut 5-åringar i msvC-klasser medan andra inte tycker att det är särkilt klokt och ganska omotiverat. Du får nog acceptera att det är så.

.

Av någon anledning brukar de som tar ut sina 5 åringar i MsvC vara samma som de som lätt rider 20-30 starter på dom, helt vansinnigt x 2 alltså.

71 % i LC var ju superpoäng. Måste väl blivit en placering också
Grattis till fina resultat.

Av någon anledning brukar de som tar ut sina 5 åringar i MsvC vara samma som de som lätt rider 20-30 starter på dom, helt vansinnigt x 2 alltså.

Din ena 5-åring skulle säkert göra ett ganska bra resultat i msvC med tanke på hur välriden den är nu men jag tycker du är klok som inte pressar på. Ni har ju framtiden för er sas.:D

*Knapplån*

Kära vänner. Förlåt att jag lägger mig i och lägger sordin på den fantastiskt trevliga stämning, som råder.

Detta är en tråd om era fina 06'or. Nog kan ni hitta på trevligare diskussioner och diskussionsobjekt, än vad som har varit senaste sidorna. Jag skickade en skriftlig varning till en person härom dagen. Men nu är detta en "kompanismörjsvarning" Fortsätter detta hackande, är det färgglada kort och inte bara till en person, som gäller.

Låt nu andra skribenter komma till tals i en trevlig tråd om era fina -06'or, där det finns både hobbyryttare och tävlingsryttare, som inte ska behöva stå till svars beträffande hur, vad, varför och när - tävling. Det finns ett annat forum för. http://www.bukefalos.com/f/forumdisplay.php?forumid=67. Här får man skryta och glädjas över det lilla, i så väl vardagsarbetet som glädjestunderna på en publikomringad bana.

Med vänliga hälsningar

Moderator

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka