Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Ok, då får man vänja sig vid detta istället...
Trodde vi fått en nykomling i tråden:).

Tycker också att helklippning är det snyggaste MEN för min del är det inte det mest praktiska. Mina hästar går ute hela dagarna i ur och skur och de som släpper ut på morgonen har inte möjlighet att byta/ sätta på x:tra täcke.

Kl
Red i beckmörker igårkväll, tur att det finns pannlampa så att vi hade lite ledsyn. Nu har vi även fått lampor runt vår ridbana så det kommer underlätta mycket för mig...
I helgen väntar dressyrkurs, ska bli skitskoj!!:banana:

Säger som du, kan bli Beata ett tag framöver :)

Kul med dressyrkurs! :) Någon speciell tränare som kommer?

Välkommen med nytt namn :) !

Disa har 2 veckors avställd vila i början/mitten av november och jag räknar med att klippa henne direkt efteråt. Jag kommer att helklippa då hon brukar bli så himla luddig att det inte blir så tjusigt med olika mönster.

Bra , då vet vi:D! Alltid kul att spåna varför folk har det användarnamn man har.
"Polly P" blev också till när jag letade hingst och var inne på avelsforum. Hade ett fullblodssto som hette Polly Peachum:), krativiteten är oootrolig ibland, he, he. ( Kom dock icke själv till skott men hon har idag två vackra Luddebebisar efter sig..)

*kl* Fasen vad jag ångrar att jag är en så´n curlingmorsa som tillät lilldottern åka på bio när hon ska tävla imå´n. Blir jag som får rida igenom och sen packa å pynta gule..grr, slipper ju fläta iallafall..

Kul det lät med helgkurs i dressyr..
Såg att vår klubb har kick off m. Stefan Jansson i vår..undra om man vågar va me´..

Kul med användarnamnen, jag ville att mitt skulle symbolisera att jag är så glad och lycklig när jag är i stallet (lite töntigt, I know...)

Träningen i helgen blir för den tjejen jag tränat för några gånger förrut, hon höll även i kick offen i våras, hon är ridhuschef i klubben.
Blir kul med två dagar i rad...

Klart du vågar vara med!!!
Passa på när det kommer någon och du har verkligen inget att skämmas för!

Jag red för honom på en kockoff för många år sedan. Mkt bra.
Klart du ska vara med, blir toppen.

Fick svar på analysen nu av fölets var. Är inte kvarka som tur är. Men hippotrim hjälper ej så nu får jag börja med sprutor igen.

I morgon kommer Sara hem så slipper ta hand om hennes häst. Visst curlar jag också.:)

Fy på er! Inte curla barnen!:mad: Jag blir skogstokig när jag ser alla barn vars föräldrar skjutsar, fixar, ordnar och donar gör allt för att ungen ska kunna hålla på med sin idrott! Alla barn som har ett idrottsintresse behöver ta eget ansvar, det finns alldeles för många små prinsar o prinsessor som åker omkring på sina hästar medan mamma/pappa fixar allt. När hästen sen går dåligt så får den en spark i magen o ett ryck i munnen.

Mina ungar kör ju cross, den store 15 år, får t om tvätta sina egna kläder, packa allt (inte meka så mycket för det är han inte kompetent till, det ska ju inte bli farligar att köra än det redan är...:cool:) fixa sin fikakorg och hjälpa lillebror, 7 år, så att allt kommer med. Påföljden: 2 grabbar som fixar det mesta o klarar sig själva. Inte utan visst gnäll naturligtvis men ändå. Säger inte detta för att låta så himla bra själv utan allt kommer sig naturligtvis av att jag själv fick lära mig tidigt att fixa med hästen själv. Hur svårt är det att sitta upp på en färdiggroomad häst? Ju mer ansvar desto mer framgång, det tror jag iaf.

Sen att man tar hand om sin dotters häst när hon är bortrest, det är ju självklart, jag menar mer till vardags.

Ang klippning så helklipper jag med. Av den enkla anledningen att det sällan blir snyggt när man halvklipper....:angel: Men jag har ju eget stall o bestämmer själv varje morgon vilka täcken som ska sitta på, underlättar betydligt. På tal om det så ska jag nu gå ut o täcka mig själv med vita hår...dvs klippa Grå häst!:banana:

Faktum är att jag överdrev ganska friskt om curlingen....
Min dotter är 12 år och fixar ALLT det vardagliga själv, dvs mocka, fixa foder, sopa utanför sin box + givetvis allt när det kommer till ordningsställande av häst inför ridning. Däremot är hon bara i stallet 5 dagar/ vecka de övriga två är det jag som sköter ponnyn (det är lite curling...) MEN i gengäld fixar hon min häst de gånger jag absolut inte kan pga av jobb odyl.
Tror att det lätt blir lite curling då man har samma intresse som sina barn. När jag var i hennes ålder cyklade jag ett par km till stallet varje dag och tog verkligen ansvar för ALLT, tom hovslagare och veterinär.
Sen kommer säkerhetsaspekten in lite grann när barnen håller på med hästar. Jag vill inte att hon är i stallet helt ensam, hon får heller inte rida om det inte finns någon vuxen på gården.
Hon fick sin första ponny när hon var 6 år och då var det jag som gjorde det mesta men succesivt har hon klarat att ta eget ansvar.

Ja det gjorde du verkligen ;) för det är inte curling i mina ögon. Att man hjälper till är ju självklart men du förstår säkert vad jag menade. Jag tror ärligt inte att nån av oss här curlar nåt vidare men åk ut på lite nationella ponnymeeting så ska ni få se scener utspela sig som man inte i sin vildaste fantasi kunde tänka sig!:eek: Å det gäller både dressyr o hopp i ponnyvärlden...

Ponny föräldrar på meetings är ett släkte för sig.;)

Dessvärre räknar dottern , 21 år, att jag fixar det hon glömmer som att tömma skottkärran mm som är tungt. Hon kan i o för sig mocka åt mig.:)

Åkte till Florida i 10 dar o räknade kallt att jag skulle ta hand om kusen och rida henne, vilket jag har gjort. Så lite curling är det allt. Men jag åker om två veckor till Kanarieöarna o lämnar allt till henne, så jag får lite hjälp tillbaka.

Kl
Provred två hästar för min syster idag. Var 8 o 9 år. Kunde inte alls det som Rivica kan. Känns som om hon har kommit en bit på väg.:d

Det är ju så med hästeriet att hjälps man åt så går det lite lättare för alla.
Jag skulle säga att Rivica är en välutbildad 5-åring, där har du gjort ett bra jobb!!

Kl
Har varit och ridit lite dressyrkurs. Jag hade inte kollat upp det hela ordentligt, man red 3 och 3 och vi var på olika nivåer alla tre. Jag föredrar egentligen att rida själv men detta var också en nyttig erfarenhet. Tränaren var duktig på att se var vi befann oss.
Min häst var så rolig att rida idag, riktigt laddad speciellt i början av passet så jag fick fokusera på att rida lugnare men ändå behålla takten. Fick honom riktigt fin tillslut:) Tränade även på övergångar trav-galopp och tvärtom, jag måste vara jättenoga med traven innan jag gör fattningen, då blir det ok. I avbrotten måste jag rida fram i avsaktningen för han bromsar sig lätt för mycket. Självklara saker egentligen men jag behöver bli påmind!!

Härligt Happy! Man blir så glad efter lyckade träningspass! Var det imå´n med eller bara endagarskurs?

Maui ( hi, hi..var sååå nära att skriva Avel;)..) Klart det känns skit kul att känna att ens häst ligger på en bra nivå, är nog nyttig att se/rida andra ibland för att värdera det man har! Du har gjort ett kanonjobb på en riktigt läcker häst:).

Hmm, fast jag curlar nog tyvärr mina barn lite. Dock är lilltösen kanon på tävlingsplatsen och fixar mycket själv och väldigt sportslig och fair mot sin inte alltid lätta gula kompis..
Nu med alla nya avgifter för tävling känns livet lite småjobbigt om vi ska köra alla tre. Man ska väl sätta barnen främst, gulp.. Jag kan ju rida loppan på halvfart och halvhjärtat i några år men det känns inte så kul..Nu e´jag sådär gnällig igen men..Fy, ni anar inte vad detta stressar mig:cry:...
Skulle önska att hon kunde få mer rutin, främst mer i hoppningen av nå´n med mer erfarenhet än jag. Men även i markarbete då hon är en riktig manegehäst:D..( Gillar verkligen att jobba där..)

Ha en skön semester.;)

Nu har vi kallt. Fått skrapa bilen på morgonen flera gånger.
Inser att Rivica måste klippas men avvaktar nog efter nästa helg då vi ska tävla. Kommer att börja med att klippa hals och bog. Räckte bra förra året.;)

Ska du verkligen tävla när hästen har haft sådana problem? Den är ju bara 5 år. Du vet ju inte ens om den är ok om du inte ens arbetat den än. Har den svårt med andningen bör man ju vara försiktig och göra ett arbetsprov först och främst.

Ja det har jag tänkt. Ska rida lektion på tisdag o om det känns ok så startar jag. Är på hemmaplan. Att tävla är inte jobbigare för henne än en lektion, rider aldrig fram länge.
Dessutom konstaterade veterinären att hon hade haft en infektion och att jag kunde ta det lugnt några dar.
Blir sista tävlingen i år. Ska vila efter den då vi bl.a. reser bort.

Åh, tur jag läste tillbaka att du bytt användarnamn, så man va med i svängarna :D

knapplån

nu börjar min pojke bli så hårig så jag satt häromdagen med en sax och försökte klippa benen från allt hår som spretade ut. Aldrig haft en häst som får så himlans mkt hår på benen med vinterpäls, det lockar sig och han får korkskruvar...hujjaligen.

knapplånar.

Har alltså en 06:a e. figaro r sedan en månad tillbaka ungefär. Det är ett sto jag har på foder på obestämd tid. Hon ligger lite efter i utbildningen då hon växt sakta och sådär.

Hennes starkaste plus är att hon har ett så otroligt bra psyke. hon blir inte rädd för saker och går fram överallt (hittills iaf, peppar peppar) och då är det mycket tung trafik som passerar plus människor på rullskidor, mc-gäng, bilar som kör långt över 50 som är tillåten hastighet osv osv.

Vårt "problem" är väl snarare att hon har föööör mycket energi ibland. Att jobba från marken blir då väldigt svårt för hon ligger på och springer tills hon nästan ramlar omkull :eek: Och jag vill ju jobba henne mycket frå marken med tömkörning.

Även när jag rider på bana så är det väldigt piggt och springigt i början tills hon fått "springa av sig" det värsta.

Dagen efter hon fått jobba brukar det vara bättre men eftersom hon inte jobbas varje dag nu när hon fortfarande växer så blir det lite knepigt vissa dagar då hon vilat innan :p

Har ni några tips för att kunna jobba från marken med en så energifull häst? Måste väl vara fler med energiknippen menar jag :bump:

Och hur brukar ni andra lägga upp träningen? Alltid kul att se. Vi är mest ute i skogen eller jobbar från marken. Blir kanske 1 pass i veckan på bana uppsuttet. :)

KL

Hoppträning för första gången idag sedan vilan. Alltså nästan 3 veckor. Bulan var kanonfin och hade faktiskt med sig sina framben(!). :) Hon är helt fantastiskt denna dam för hon har verkligen utvecklats precis åt det hållet jag velat nu det sista. Ruskigt härlig framåtbjudning och är med på allt som jag hittar på.
Något märkligt hände dock idag när vi skulle ge oss av. Jag skulle skritta ner till träningen och Bulan var fullt utrustad och skydden på benen var på, dock inget träns men hon stod lös i stallgången. Tog upp vänster fram för att kratsa hoven och då lägger hon sig ner i stallgången!!! :O Lika fort som jag släppte så ställde hon sig upp och vi blev förmodligen lika förvånade båda två. Tog benet igen och samma sak händer!?! Brukar inte kratsa hovarna med utrustningen på men nu blev det bara så idag, kan det vara så att jag kom åt en nerv?
Tredje gången gick det bra men hon blev aningens ställd efter det hela.

Vad tror ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix