Nummer 10 om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Självklart bidrar sadeln om denna nu passar henne. Det är ju redan krångligt för hästarna att jobba riktigt när det sitter en människa på ryggen och med fel sadel så blir ju inte saken bättre. Hoppas det enbart går i rätt riktning nu :)

Maui, tack! :) Jag ska på Cr:en men det kanske hon också ska? Skönt att allt går bra med hoppehästen ;) Men du, nu blev man ju inte alls LITE avis. Så himla gott att komma iväg. Hoppas ni får det varmt och soligt!!!

Happy, fy vad trist. Jag lider med dig :( Vad säger din magkänsla om att det kan vara?

Hoppas att de hittar vad som är fel och att det går att "åtgärda". Förstår att det är nervöst. Man tror alltid det värsta när man åker iväg med dem. Håller tummarna.

KL
Igår red jag lektion med jaktbettet på.;) Nu skulle vi träna byten utan att hon tar ett språng som om hon hoppar vttengrav när hon byter. Sist drog hon mig ur sadeln hela tiden.:mad:
Nu gick det bättre. Hade full koll på henne före och efter. Fick testa att vända halvt igenom och fånga bakdelen lite och sedan byta vid spåret. Åt ena hållet får vi fina byten åt andra är det fortfarande lite stora "skutt".
Sen vände vi igenom volten och bytte. Vänster till höger inga problem men åt andra hållet måste jag göra rätt. Svårt med timingen.

Sara rider tävlingen på KRK. Är det c-r på eftermiddagen? Hade ingen koll. Skoj att du kommer iväg med honom. Roligt att det funkar.:)

Nästa söndag planerar vi att plocka hem vårt "föl". Hon blir 2 år i juni men är bara 152 hög.:crazy: Undra om hon når upp till 160? Ska bli roligt att få börja greja med henne.

Så ledsamt Happy..
Hoppas dom kan säga vad det beror på!
Styrkekramar till dig!!!
Vad är det som liksom indikerar på att han inte är hundra? Vet ju om hans besvär med nackkotorna men är det relaterat till dom tror du?

*kl ;)
Igår var hon riktigt trevlig på träningen:), mjuk och loss. Hon behöver ju mer styrkla och träna på att runda sig mer..
Red mycket skolor samt galopplinjerna i la4:an..Hu, dom är lite svåra på ett sätt tycker jag:eek:..

Maui: Novis som jag är..tränar du enkelt byte då med skrittsteg emellan eller är det byte i språnget? Eller hur gör man när man börjar träna byten???

Nej vi tränar "riktiga" byten.
Börja med att träna enkla byten med några skrittsteg emellan. Var noga med att det blir rena skrittsteg innan du fattar den nya galoppen. Kan säkert bli fler än 3-4 stycken i början.
Be sedan om hjälp med de riktiga bytena när du rider för tränare. Är svårt att känna om de blir rena eller kommer efter bak.

Galopplinjerna i LA4 är lättare än i LA3. Du ska ju bara vända över banan och fortsätta en bit på långsidan. Det grejar du lätt.:D
Ökningarna på långsidan och upptagningarna före kortsidan kan vara trixigare.
När har du nästa tävling?

Vilken fantastiskt snygg häst!!

*kl*

Jag presenterade min Sam i den allra första tråden om 06: orna tror jag... det var ett tag sedan nu! Han är alltså född 2006, korsning Nordsvensk brukshäst/Halvblod/Engelskt fullblod och är 180 cm i mankhöjd. Vi kanske inte har gjort allt som en 7-åring ska ha gjort, jag vet inte, men det har tagit tiiiid att växa så mycket! :o

Färska bilder från idag då vi hoppade vår första omhoppning med endast en rivning! :)

Troya+Horse+Arena+023.jpg

Troya+Horse+Arena+024.jpg

Troya+Horse+Arena+025.jpg

Troya+Horse+Arena+027.jpg

Troya+Horse+Arena+034.jpg

Tack så jättemycket:love:

Vi har inte heller kommit så långt i utbildningen, det är inte förrän denna våren som Zorro börjat kännas vuxen och "färdig".

Din ser verkligen stor ut i kroppen, har det varit svårt att få ihop honom i galoppen?

Ja, han är riktigt stor och det har varit - och är fortfarande - svårt med galoppen. Det fattas så himla mycket muskler i bakkärran, vi jobbar på med klättring, studs, galopper ute i varierad terräng m.m. men det går saaakta framåt... åtminstone går det framåt, det är ju bra! :D

Åh, så fina bilder Jordgubben:)! Har ju sagt det innan att jag tycker din häst är superläcker:love:

castle_bar: Fiiin!! Häftig korsning, men oj,oj, 180 i mkh..måste vara mycket häst att rida:eek:!!

*kl
Varit på lillsemester med gubben. Hann med en skogstur i fredags innan vi åkte och i går hoppade barnen..Gillar jag inte riktigt när jag inte är hemma:mad:..skogsluff är en sak men att skutta 110 hinder utan att veta vad man pysslar med, morr..

Hon skulle vila idag men tyckte hon var lite underlig när jag ledde in henne..( Var nog bara "brunststopp":crazy: )Men jag linade henne i grimma lite för att se om hon ville röra sig..Brukar inte göra det men hmm, vad hon inte ville ställa utåt i höger varv..I vänster joggade hon på helt ok..
Brukar ju alltid få jobba med den där högerbogen/ställningen åt höger men vet inte hur "orolig" jag behöver vara att det märks så tydligt utan påverkan från innspänning etc sas? :(

Ja min häst (dock endast 175cm) har också svårt att hålla ihop i galoppen, rekommenderar långsam galopp i uppförsbacke ;) Sen hjälper det inte att min hjärna låser sig i galoppen så att jag inte rider som jag ska, jag som tidigare haft så lätt för galopp :banghead:

Polly p: Ja han blir bara tjusigare o tjusigare, ska ta grönt kort i höst och kanske ge mig ut på en Lc i vinter, tror jag ska kunna lotsa runt oss på godkända % där

Oj, vilken stor kille. Då är det alltså du som fött upp honom? Ser vänlig och fin ut...

Jordgubben: otroligt blank och fin han är din häst, det går ju nästan att spegla sig ;).

Tack! Självklart finns det fler bilder på "lille" store grabben!

Bohuscupen+dressyr+Sam+011.jpg

Bohuscupen+dressyr+Sam+008.jpg

Bohuscupen+dressyr+Sam+023.jpg

536703_10151011019996383_528148161_n.jpg

156153_10150957551476383_1896340622_n.jpg

happyrider: Ja, det är jag och min mamma som har fött upp honom... Mammas häst är korsning nordsvensk brukshäst/halvblod och vi betäckte henne med ett halvblod från början men det tog sig aldrig, så då föreslog hingstägaren ett engelskt fullblod istället (Stravinsky xx) och så fick det bli!

polly p : Det värsta är att komma upp på honom! ;) Haha, nej då... Han känns inte så stor eller tung när man väl sitter i sadeln. Väldigt känslig och lyhörd, annars hade jag aldrig orkat rida ihop honom. Men det är galoppen då, där han nästan är för stor för sig själv för att orka med ordentligt. Men det blir bättre hela tiden och han ska bli stark där också har jag bestämt mig för! :)

Senast ändrad:

Åh, jag fick ett föl 05 efter Stravinsky xx 1075, fast då var mamman e. Amiral, han är väl ca 165 cm nu. Men din häst var onekligen läcker!!

Känner att jag är värdelös på att följa alla här i tråden, samt uppdatera hur det går för mig och Cookie. Igår var ET ute och behandlade honom, och det såg bra ut.
Red Cookie idag och det kändes bra, tyvärr är Linnéa inte superförtjust över att titta på när mamma rider (håller på att få tänder samt är förkyld), så det blev inget avancerat eller särskilt länge.

Ska försöka få till lite foton och filmer på oss så ni får se vad vi gör här...

Bjuder på bilder på Linnéa iaf.

03ED1AF6-orig_zps8945b845.jpg

CBA8C754-orig_zps01455921.jpg

Naaaaw!!! Så söt hon är:love:! Å, en liten Linnea..Min är 15 och söt ibland bara numera;)..

castle_bar: Förstår att det kan behövas..stege(?);)!
Tycker han är jättehäftig, verkligen!!!

Vilken liten "sötnöt"... Kan vara besvärligt när de får tänder. Hur gammal är hon nu?

Castle_bar: jättekul med så många bilder. Söt han är med sin ljusa mule. :)

Jättesöt bäbbe Suzie!

happy: när hade du veterinärtid?

kl
Jag har lite ridförbud ett par dagar...har visst ramlat av i paddocken när jag red dressyr, livsfarlig sport det vet alla:crazy:, och sen agerat helt koko så jag blev skjutsad till sjukhuset där jag fick övernatta i lördagskväll....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
19 20 21
Svar
400
· Visningar
27 804
Senast: Piaff
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
281
Senast: Jeps
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 442
Senast: Idaw83
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025