Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
En klar fördel med att vara lärare är att man har skrivare :devil: Har nu skrivit ut NATOs alfabet och klistrat in det i pärmen på mitt träningsblock. Har börjat använda orden som kommandon. MYCKET smidigt och bra tips jag fick!

Alltså, jag såg detta på insta nyss. Men jag fattade inte riktigt :angel: Please, explain :D

En månads sjukdom har gjort att det varit stiltje här hemma, men peppar peppar - nu verkar skiten äntligen ha släppt någorlunda. Firade med en långpromenad i solen både igår och idag. Mötte hundar båda gångerna och även om det är väldigt sällsynt så slås jag varje gång av vilken jävla duktig hund jag har. Idag fick vi trycka oss förbi en stor svart hund som stod med sin matte, det kan inte ha varit mer än en halvmeter mellan oss och Lars tittar nyfiket men pinnar på. :love:

(Okej, igår mötte vi en lös valp-usling som var beyond söt och busade runt med Lasse som är cirka världens snällaste lekfarbror :love: den gamla gubben med valpen hade inget koppel med sig vilket resulterade i att vi fick stanna till flera gånger så att han fick kalla tillbaka valpen, sen hann vi bara några meter innan den kom flygandes igen :D tillslut fick vi helt enkelt vända tillbaka så att gubben fick chans att ta upp valpen i famnen istället, han tackade så mycket och sen satte vi av fort som fan så att vi slapp upprepa proceduren. :angel:)

Alltså min Lars. Världens snällaste hund. Han får verkligen hundägandet att vara som en dröm. :heart

Alltså, jag såg detta på insta nyss. Men jag fattade inte riktigt :angel: Please, explain :D
Det var @Monstermom's tips! Det är ju så svårt att komma på ord till olika kommandon (som inte är moment typ Sitt). Jag vill inte använda ord som jag ofta råkar använda i vardagen som kommandon, så då är NATOs alfabet perfekt. Det används ju för att kunna bokstavera utan att ha möjlighet att höra fel, då orden är väldigt olika från varandra. Och de allra flesta orden är så pass ovanliga/olika andra ord att de inte går att ta miste på för hunden (tänker jag).

Så jag har tex Foxtrot som "startord" när vi börjar träna och Uniform som "slutord". Echo är frisignal, Whiskey är handtarget. Jag inbillar mig att det är lättare för Hund att höra skillnaden på orden om de är olika, och framför allt så är det lättare för mig. Både för att komma på kommandon men också för att jag inte ska råka säga massa ord som betyder något i fel situation.

Det var @Monstermom's tips! Det är ju så svårt att komma på ord till olika kommandon (som inte är moment typ Sitt). Jag vill inte använda ord som jag ofta råkar använda i vardagen som kommandon, så då är NATOs alfabet perfekt. Det används ju för att kunna bokstavera utan att ha möjlighet att höra fel, då orden är väldigt olika från varandra. Och de allra flesta orden är så pass ovanliga/olika andra ord att de inte går att ta miste på för hunden (tänker jag).

Så jag har tex Foxtrot som "startord" när vi börjar träna och Uniform som "slutord". Echo är frisignal, Whiskey är handtarget. Jag inbillar mig att det är lättare för Hund att höra skillnaden på orden om de är olika, och framför allt så är det lättare för mig. Både för att komma på kommandon men också för att jag inte ska råka säga massa ord som betyder något i fel situation.

Åh, guldstjärna till dig! :up::up::up:

Jag ska sno den idén! :up:

Alltså, jag är med på idén, men då ska man ju själv MINNAS alla de där orden :D

Jag har glömt att äta lunch för jag har skrivit, klippt och klistrat till mitt träningsblock :rofl: Tur att eleverna slutar 13.10! Jag får handla något innan jag ska iväg på fortbildning. Är det av denna anledningen folk påstår att man blir smal av att ha hund? :angel:

Vi förväntar oss ju att hunden ska lära sig orden vi bestämmer - varför inte kräva samma sak av oss? ;)

(jag har blivit så hjärntvättad! TVÅ lektioner tog det)

Alltså, så höga krav har inte jag på mina hundar :angel:
Vi kör mycket "ööh!", "öööh!", "öh..." och "öh!" i kombination med diverse vevande armrörelser. Det fungerar ok, men jag är helt med på att förfinade ord och så är att föredra när man ska utföra lite fler moment :D

Alltså, så höga krav har inte jag på mina hundar :angel:
Vi kör mycket "ööh!", "öööh!", "öh..." och "öh!" i kombination med diverse vevande armrörelser. Det fungerar ok, men jag är helt med på att förfinade ord och så är att föredra när man ska utföra lite fler moment :D
Hund ska ju bli champion, så här ska det inte vevas något :angel:
Men ja, den pedagogiken körde jag med Alice. Mycket Hepp hepp, Böpp böpp och pruttljud (som betydde leka).

Jag hinner inte läsa alla fb-kommentarer nu men: jag såg just detta på Polisen på facebook. Vad är sånt, smuggelhundar?

Polismyndigheten har ett 30-tal hundar till salu. Det är små hundar, blandras med bland annat Jack Russel.
Nu säljer vi valpar, en kull som är 9 veckor och en kull som är upp mot 15 veckor. Från nästa vecka finns en kull till som då är 8 veckor.
Priset är 6 000 per valp.

My point exactly! Jag är så snurrig så det hade aldrig gått. Jag försöker använda ord på andra språk, lättare att komma ihåg om ordet har en betydelse för mig.

Precis :D
Många med retriever använder deras namn i stället för "apport" men så mycket som jag använder hans namn skulle det aldrig funka :p Däremot har jag tänkt använda en förkortning av hans stamtavlenamn, Break, i stället.

Jag hinner inte läsa alla fb-kommentarer nu men: jag såg just detta på Polisen på facebook. Vad är sånt, smuggelhundar?

Polismyndigheten har ett 30-tal hundar till salu. Det är små hundar, blandras med bland annat Jack Russel.
Nu säljer vi valpar, en kull som är 9 veckor och en kull som är upp mot 15 veckor. Från nästa vecka finns en kull till som då är 8 veckor.
Priset är 6 000 per valp.

Förmodligen beslagtagna hundar. Kan vara vanvårdsfall eller från människor som har djurförbud till exempel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 048
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar