Nu ska ni få höra nåt ni aldrig trott

Sv: Nu ska ni få höra nåt ni aldrig trott

Nu kommer jag med mina frågor igen;)

Hur fungerar det på en exteriörbeskrivning? Har aldrig varit på en. Är det som utställning? Att man ställer upp hunden fast att domaren fyller i protokollet istället för kritiklappen? Hur mycket hantering ingår? Vad är det som görs?

Har sett protokollet så jag förstår att allt ska kollas, men jag funderar på om det bara ska kollas eller om domaren gör en mer ingående hantering?

:)

Det är typ som på utställning fast det tar längre tid eftersom det är mycket mer som ska kollas och fyllas i.
Du ställer upp och sen kommer också domaren be dig röra hunden fram och tillbaka så hen kan se rörelserna.
Jag har bara varit med om en exteriörbeskrivning och då var det mer utförlig hantering än på utställning. Domaren grävde rejält i munnen och kände och klämde överallt. De mäter ju även en massa grejer med måttsticka.
På utställning brukar de ju mest känna klämma och kolla mest symboliskt kan jag tycka.

Då är nog det inget för oss :( Jag hade hoppats på att domaren inte klämde/kände så mycket utan mest kollade..

Har en ny fråga som handlar om Mentaltestet. Vad jag har förstått så måste man ha en viss poäng på del 1 för att bli godkänd? Samt gdk på skott. Vad är minimum poängen? Samt hur räknas den? Jag tänker på social och hanteringen. Kan man bli gdk fast att domaren inte kan lyfta hundens ben? Eller åker man ur direkt?

Minimum poängen är 300, MEN vissa moment som har kursiverad text måste vara godkända. Nu har jag inte koll så här på rak arm vilka momenten är, men det kan du kolla upp på sbk regler för korning.

Hunden måste få godkänt på skott och hantering och totalt minst 300 p varav minst 50 på lekdelen). Liknar hanteringen den på MH (som hunden måste ha gjort först iaf) så handlar det inte om att lyfta några ben utan mer stryka längs sidorna och kolla tänderna.

Edit: Hade fel om lekpoängen.

Senast ändrad:

Kolla på den här nyckeln: http://www.brukshundklubben.se/Documents/1_startdelen/3_hundar/mentalitet/anvisningar_bestammelser/ah_mt_bedomningsmall_nyckel_120101.pdf

De rutor där texten är kursiv får inte fyllas i om hunden ska bli godkänd, oavsett övrig poäng.
Det exemplet du tog upp skulle nog resultera i ej godk. Hunden måste kunna genomföra hanteringen.

I anvisningarna står:
För godkänd mentaltest krävas att hunden:
efter 18 månaders ålder vid officiell mentaltest erhållit + 300 poäng och inte kryssats i någon ruta med kursiverad text.
Förutom minimipoängen skall poängfördelningen minst vara 50 poäng i del 1
(Samarbete – uthållighet) samt minst 215 poäng på resterande del i protokollet. Hunden kan även uppnå ett ”väl godkänt” resultat, vilket innebär 480 poäng eller högre.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 995
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 882
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
872
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 763
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar