Nu har jag bestämt mej.

Sv: Nu har jag bestämt mej.

Det gör du nog inte. Jag har fn inte råd att i en stöt lägga ner så mycket pengar, om jag ska kunna ha ett bättre startkapital.

Senast ändrad av en moderator:

Dessutom är jag mer intresserad av blandraser.

Men har du några raser som fallit dig i smaken då?
För i såfall kan du alltid kolla med rasklubbarna och se om de förmedlar omplaceringar av sin ras.
Och vill du nu ha en renras så tar det trots allt ett litet tag att hitta en bra uppfödare, en bra/passande kombination och då kanske du hinner spara ihop mer pengar ända fram tills valparna är leveransklara? För ett valpköp sker oftast inte över en natt:)

Jag är faktiskt mer intresserad av en blandras än av en renras. Är i kontakt med många blandraser och letar lite lagom för att hitta nån som passar.

Dessutom är jag mer intresserad av blandraser.

Hur kan du skriva så, blandras är ju inte en specifik sort utan det kan bli lite "hur som helst".

Förstår inte hur man menar när man säger att man är mer intresserad av blandras faktiskt.

Förklara gärna varför du är mer intresserad av en blandras?

Hur jag kan skriva så? Ja, för att jag inte är inriktad på någon specifik ras och jag tycker att korsningar är intressanta. Jag kollar efter olika för att se om det finns någon som passar mej och mitt liv.

Men hur resonerar du om att du inte har råd att lägga säg 10 000 på en valp?

Vad gör du då om din vuxna hund behöver veterinärvård för den summan?

Okej *fundersam*

Men då handlar det ju om äldre hundar, nu på slutet har du ju varit intresserad av valpar och då kan man omöjligt säga hur en blandras blir när den växer upp.

Varför försöker du inte hitta en renras som du kan spåra tillbaka och se så att du försöker få en så frisk individ som möjligt, samt en hund som passar dina önskemål?

Menar inte att kritisera, men jag blir så fundersam ?

Jag har inte råd idag, och inte om tre månader men om ett halvår har jag.

Då har du ju 6 månader på dig att fundera ut vilken ras du är intresserad av och vilken som kan tänkas passa dig. Prata med en massa uppfödare och forska i ev valpens förflutna .

Men om hunden blir dålig och behöver vård om 2 månader då?

( Menar inte heller att kritisera, men det kan vara bra att tänka på. Att kanske kolla om man har någon förälder som kan ställa upp som backup om olyckan är framme. )

Jag har föräldrar som ställer upp, det är det som är saken. Om hund behöver veterinärvård kommer de att finnas där, men de tänker inte betala för köpet av hund i fråga.

Okey, hmm...
Oavsett om du är i mkt kontakt med blandraser idag så säger inte det ett jota om hur Din blandras valp kommer att bli, och därmed är det rätt så Omöjligt att säga att du letar efter en som passar för du kan aldrig vara säker på hur en blandrashund kommer att bli.

Nej det vet jag, men har ju en litet hum med tanke på vilka raser det är. Eftersom jag letat i tio år utan att hitta någon specifik ras så får det helt enkelt bli en blandras.

Men vad är det för raser du spånar på då?

Vad är det för speciella egenskaper du vill ha hos en hund som du inte kan hitta hos flera hundra renrasiga?

Jag har inte råd idag, och inte om tre månader men om ett halvår har jag.

Så varför ha bråttom?
Då har du ju 'all' tid i världen på att leta efter en ras som passar dig, efter en bra uppfödare och allt som hör till-och i ärlighetens namn så är det lite av det roliga när man ska köpa hund, att just leta efter den 'perfekta' hunden för en själv!:)
Samt att om du köper en hund från en seriös uppfödare så blir bara det en trygghet för dig, som alltid finns där och ställer upp för dig och din hund.
Kan vara värt att tänka på iaf.;)

Men en blandras består ju av två eller flera renrasiga hundar så jag förstår inte alls ditt resonemnag.

Vad är det du vill ha som gör att du måste skaffa en blandis för att du inte finner de egenskaperna hos en renrasig ?

Senast ändrad:

Jag är nog mycket ute efter lite överraskning. Jag vet vilka raser jag INTE är intresserad av, och det är just det som är saken: "flera hundra renrasiga" - vilken väljer man? Jag har helt enkelt svårt att välja.

Jag vill ha en blandis helt enkelt. En som inte liknar någon annan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 478
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka