Nu är det gjort!

Sv: Nu är det gjort!

*KL*
Inte för att vara dum, utan för att jag är ärligt nyfiken på hur man tänker när man väljer adoptera från utlandet, så undrar jag varför man inte väljer ta hand om och adoptera hundar från sverige?
Finns ju massor av hundar här som vill ha hem, och med tanke på att att en del av de här hjälporganisationerna utomlands har uttnyttjats av valpfabriker så blir jag betänksam.

Hittade denna artikel idag om svensa hundar som söker hem:
http://www.expressen.se/husdjur/1.1474828/ge-mig-ett-hem

Jag köpte hund från Irland för att jag inte hittade det jag ville ha i sverige. Så enkelt är det. Visst, vill man ha en stor svart hanhund av bruksblandraser finns det massor i sverige, är man ute efter något annat är utbudet mycket mer begränsat.
Jag förstår inte riktigt argumenter att det finns så många omplaceringshundar i sverige, hade jag köpt valp hade jag ju valt ras noggrannt för att den ska passa mig och mitt liv men bara för att jag vill ha en vuxen hund förväntas jag ta vad skit som helst.

Jag köpte hund från Irland för att jag inte hittade det jag ville ha i sverige. Så enkelt är det. Visst, vill man ha en stor svart hanhund av bruksblandraser finns det massor i sverige, är man ute efter något annat är utbudet mycket mer begränsat.
Jag förstår inte riktigt argumenter att det finns så många omplaceringshundar i sverige, hade jag köpt valp hade jag ju valt ras noggrannt för att den ska passa mig och mitt liv men bara för att jag vill ha en vuxen hund förväntas jag ta vad skit som helst.

Exakt så var det för mig också när jag letade omplacering. Därför blev det Irland.
Skulle inte kunna tänka mig att adoptera från ett land där det finns hundsjukdomar som inte finns i Sverige, dock. Men Irland har inga sjukdomar som vi inte redan har här.

Nu förstår jag inte....skulle hundar som söker hem i sverige vara mer skit än de som finns utomlands?
Det finns många vuxna hundar till omplacering i sverige, och nej inte bara stora svarta blandrashanhundar. Man kan ju till och med välja ras och utgå från det!

kollade på en del omplaceringshundar när vi hade belsutat att skaffa hund. var och gjorde hembesök hos några, det sa klick hos en speciell hund som fanns i ett jourhem.

jourkvinnan tyckte vi passade jättebra och ville att vi skulle hem och fundera och höra av oss om vi skulle ha honom då.
vi pkte hem. där hade jag fått ett mail, nästan direkt efter att vi åkt ifrån jourhemmet, att "tyvärr, ni passar inte min hund (hennes hund liksom ?!), ni får leta vidare".
det var 2 år sedan. han bor fortfarande i jourhemmet.
jag tror att hon ville behålla honom själv och inte gå miste om hundmatbidraget hon får från hjälporganisationen, hennes andra hundar äter samma mat dessutom så hon sparar nog bra med det bidraget :devil:

synd, gillade den hunden skarpt men hittade till slut en valp på annat håll som jag är väldigt väldigt nöjd med :love:

försökte att göra dem på hjälporganisationen uppmärksamma på det men de sa att jourkvinnan har varit hos dem i så många år och hjälpt så bra att hon inte ville ifrågasätta henne. men att de hade en massa andra fina hundar på irland eller i spanien som jag kunde ta em när som helst :confused:

Vissa jourhem betér sig som ena riktiga:devil:
De verkar finnas i de flesta organisationerna. Jag hade kollat runt en hel del på nätet, vad andra hade skrivit om organisationerna och så, innan jag skickade en intresseanmälen och upptäckte att jourhemmen inte alltid var särskilt tillmötesgående. Läste en del historier om detta.
Därför blev jag heller inte nedslagen när samma sak hände mig på första hunden vi skulle kolla på. Visst blev jag lite besviken och tyckte att det var synd att det verkade vara så illa organiserat hos jourhemmet och dålig kontakt mellan jourhemmet och organisationen, men jag letade vidare och hittade min lilla tjej hos HuH:)
Den första var alltså inte en HuH-hund, men har hört om jourhem med tråkig attityd hos dom också.

Nu förstår jag inte....skulle hundar som söker hem i sverige vara mer skit än de som finns utomlands?
Det finns många vuxna hundar till omplacering i sverige, och nej inte bara stora svarta blandrashanhundar. Man kan ju till och med välja ras och utgå från det!

Nej men utbudet är begränsat. Jag letade en viss typ av hund i nära två år innan jag tittade åt irland. På irland hade jag drösvis med hundar att välja mellan, i sverige kom det ut några få om året av den ras jag var sugen på men ingen verkade passa in hos mig. Så nja, det beror helt på vilken typ av hund man vill ha.

Jag tror inte Haukur menade att alla omplaceringar i Sverige är skit, utan snarare att om man ska välja rashund ska man vara så noggrann med att rasen passar en perfekt, men är man intresserad av en vuxen omplacering ska man ta en i Sverige om det så betyder att man ska behöva ta en hund som inte passar en alls, bara för att man ska hjälpa hundarna i Sverige i första hand.

Menar inte att tala för Haukur, men jag uppfattade hennes inlägg så, och det är så jag själv har upplevt det.

Vilken organisation och hund gällde det? Pma gärna om du inte vill skriva i tråden. Varken HUH eller NNL betalar ju maten för sina jourisar...

Jag måste bara säga, HERREGUD va söt hon var :love: hoppas det går bra för er och att ni får henne :D

Var tar alla "uttjänta" kapplöpningshundar vägen? I BÄSTA fall avlivas de men allt för många sparkas bara ut, många skär först öronen av hundarna för att de inte ska kunna kopplas tillbaka till ägaren. Jag tycker allt att vi har en bra mycket bättre djurhållning i sverige än på irland.
Har du varit på Irland och sett hur det ser ut eller upprepar du bara vad någon av "organisationerna" skriver på sina hemsidor??

Jag har nämligen bott på Irland större delen av mitt vuxna liv så jag vet vad jag snackar om. Och nej, djuren har det inte alls bättre i Sverige än vad de har det på Irland. Det är rent skitsnack att någon säger så.

Visst finns det en kapplöpningsindustri inom hund som inte är den bästa. Men att de i bästa fall avlivas är fel. De allra flesta hundarna avlivas faktiskt. Men nu när vissa "organisationer" gjort pengar på att adoptera bort hundarna kommer vi att få se ännu mer greyhounds som inte har några hem då alla vill få del av pengarna.

Hundarna är vaccinerade, chippade och KASTRERADE (något som kostar tusentals kronor i sverige) sen kostar ju flygresan också. Om jag nu skulle fått henne gratis, vem skulle stått för vacc, chip, kastrering och flyg?
Skojar du eller?? Hundarna är vaccinerade, chippade och kastrerade i alla fall. Det är nämligen så att de flesta veterinärer på Irland gör sånt gratis eller till mycket reducerat pris för rescue centerna. Dessutom bedriver irländarna själva många välgörenhetsarrangemang för att dra in pengar till rescue centers och SPCA-centers.

Att flygresan kostar är jag helt inne på. Den ska givetvis köparna betala för. Men jag har flugit rätt så många hundar mellan Irland och Sverige och det kostar inte mer än max 1000:-/hund.

Nu har de gått någon dag och jag har inte hört något än. jag ligger och är sjuk så jag hoppar nästan ur sängen varje gång de ringer ;) de är väl bara att vänta

Nu såg jag! Konstigt. Tittade där igår också. Måste ha missat. Tack!

Jättesöt ju! Lycka till!

kl

nu har ännu en dag gått. har även mailat kontaktpersonen. dom kanske inte tycker att vi passar:(

Har du varit på Irland och sett hur det ser ut eller upprepar du bara vad någon av "organisationerna" skriver på sina hemsidor??

Nej jag har aldrig varit på Irland men jag har ett ex som är född och uppvuxen på irland och flera vänner som både rest till Irland och även bott och jobbat där så jag upprepar inte vad "organisationerna skriver på sina hemsidor".

Stora blandras hanar är vanligast på hundstallen, det är jag den första att erkänna.
Men om man letar lite så är det inte svårt att hitta andra hundar. När jag bestämmde mig för att köpa äldre valp eller omplacering, och dessutom främst hade en - två raser jag ville ha + en massa "krav" så tog det ändå inte mer än ett par veckor innan jag fick hem Ceasar. Då hade jag dessutom haft ett par stycken intressanta hundar "på gång".
Både genom blocket, rasklubben och genom att ringa runt till uppfödare av rasen jag var intresserad av. Nu kryllar det ju dessutom av småhundar både rasrena och blandisar.

Stora blandras hanar är vanligast på hundstallen, det är jag den första att erkänna.
Men om man letar lite så är det inte svårt att hitta andra hundar. När jag bestämmde mig för att köpa äldre valp eller omplacering, och dessutom främst hade en - två raser jag ville ha + en massa "krav" så tog det ändå inte mer än ett par veckor innan jag fick hem Ceasar. Då hade jag dessutom haft ett par stycken intressanta hundar "på gång".
Både genom blocket, rasklubben och genom att ringa runt till uppfödare av rasen jag var intresserad av. Nu kryllar det ju dessutom av småhundar både rasrena och blandisar.

Det beror ju som sagt lite på vad man är intresserad av. Jag letade dels lundehund i två år dels whippet eller möjligtvis passande Greyhound men jag hittade ingen som passade in hos mig, antingen åts det katter eller så var det hanhundar eller hundar som inte kunde vara ensamma eller andra problem. Jag ville ha en problemfri liten tik som funkade med katter och var mentalt stabil, jag hittade inte det jag ville ha i sverige trots att jag DÅ hade inställningen att jag aldrig i helvete ville ha en utlänning.
Nu har jag svårt att se varför man "måste" ta svensk i första hand heller, vill jag ha en irländare, so what? Mamma importerade t.ex. en basenji trots att det fanns gott om valpar i sverige...

Varken tibetansk terrier eller mellanpudel är några stora raser:-) Dessutom är jag ju som sagt rätt petig, så jag tror inte att det borde vara så svårt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 050
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 933
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 922
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 646
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka