Nosludd i panbandet?

Sv: Nosludd i panbandet?

Cronis skrev:
Självklart ska båda träna!!
Men om hästen ska stå som konvalecent, är det ju bra om den gör det på ett rehabcenter, där hästen får det den behöver.

Sen kan man ju se på träning av häst OCH ryttare, vad dom ska träna på tillsammans.
Du menar alltså att så fort man har en konvalicent ska den skickas på rebhab?? :eek:

Fladde skrev:
Som sakt Mamma ringer djursjukhuset på måndag och beställer en tid så snabbt som möjligt.
Sen får vi se men har hon ont igen så ska hon till ett rebaliteringscenter.
Hej...
Jag har missat vad som hänt dig hst och vad som är problemet, mer än att den "bråkar" med dig..
Har du lust att ge en snabb resume´för min skull? :)

Cronis skrev:
När uppkom ryggskadan?
Fick hon den INNAN du köpte henne, eller fick hon den efter köpet....

Jag bara funderade eftersom din ponny åxå hade problem med ryggen (dock av en felanpassad sadel, men iaf..):smirk:

Den uppkom när vi hade haft henne i ca 3 mån så började hon halta men sen när ryggskadan kom det kan ha varit lång innan:(
Min ponnis ryggproblem var helt anorlunda. :smirk:

Humelibumlan skrev:
Hej...
Jag har missat vad som hänt dig hst och vad som är problemet, mer än att den "bråkar" med dig..
Har du lust att ge en snabb resume´för min skull? :)

Okej en kortis då;)

Vi köpte henne i Aug förra året efter ca 3 veckor började hon halta.
Vi tog ut vetrinär som behandlade med fenadyn en vecka men då det inte hjälpte fick vi en remiss till djursjukhuset.
Vid första besöket bedöva dom olika dellar i bennen samt rönkade hittade ett ömt ställe på ryggen som sen dom sa var Ryggskott.
Återbesök några dagar senare till en ryggspecilist som behandlade ryggen. Nästa återbesök ca 4 veckor efter var ryggen helt återställd men hältan kvar. Hästen behandlades för knäledsinflamation. Sista återbesöket i dec förra året så var hon bättre och tappade bara bakbenet lite vid longering som Vet sa var pga hon var svag och skulle arbetas upp med viter på bennen.

Fladde skrev:
Den uppkom när vi hade haft henne i ca 3 mån så började hon halta men sen när ryggskadan kom det kan ha varit lång innan:(
Min ponnis ryggproblem var helt anorlunda. :smirk:

Även fast din ponnys ryggproblem va annorlunda så tycker jag att det verkar konstigt...
Jag menar din ponny hade problem med ryggen, å nu din stora häst?

Man kan ju fundera på varför? (även om det nu "bara" va en felanpassad sadel på ponnyn) :smirk:

Ja det är klart man kan fundera på varför.
Men Ryggskott är så långt ifrån det problemet min ponny hade.
Sen kan det ju ha varit där innan köpet då hon inte går riktikt rent på provridningsfilmen :smirk:

Jag måste bara fråga en sak, du har skrivit i en annan tråd att hon haft misstänkt korsförlamning tidigare (innan du köpte henne) och nu har hon ont i ryggen. Funderade du aldrig på att hon hade kanske hade svag rygg från början? Vet. borde kanske ha märkt något när du köpte henne? Jag menar, du är ute efter en hopphäst som håller för stora påfrestningar, är du säker på att hon helt enkelt inte har haft svag rygg hela sitt liv?

och varför köpte du en häst som inte gick helt rent om du vill tävla den en massa och så vidare? jag menar, om JAG skulle ha en tävlingshäst skulle jag absolut inte köpa en som gick orent redan när jag köpte den. :smirk:

(detta har inget att göra med stegringarna jag vet :p bara en liten funderare)

Senast ändrad av en moderator:

Lord Owen skrev:
Jag måste bara fråga en sak, du har skrivit i en annan tråd att hon haft misstänkt korsförlamning tidigare (innan du köpte henne) och nu har hon ont i ryggen. Funderade du aldrig på att hon hade kanske hade svag rygg från början? Vet. borde kanske ha märkt något när du köpte henne? Jag menar, du är ute efter en hopphäst som håller för stora påfrestningar, är du säker på att hon helt enkelt inte har haft svag rygg hela sitt liv?

och varför köpte du en häst som inte gick helt rent om du vill tävla den en massa och så vidare? jag menar, om JAG skulle ha en tävlingshäst skulle jag absolut inte köpa en som gick orent redan när jag köpte den. :smirk:

(detta har inget att göra med stegringarna jag vet :p bara en liten funderare)

För hennes journaler från danmark fick vi förra veckan :smirk:
Det syns inte om man inte tittar riktigt noga och som sakt har hon en svår vetrinärbesiktning på klinik som det står UA på

Är detta sant?!
Du menar att du ska få bukt med stegringar genom att sätta ett nosludd på hästens nacke? Äh, vill inte vara oförskämd, men det här tror jag inte en sekund på...
Om det, mot förmodan, är sant ska du glömma alla sådana saker som att knäcka ägg, slå pisk på öron och gud vet allt man kan höra om stegrande hästar.
Nr 1 är att ta reda på varför och till dess sitter du inte på om du är en seriös ryttare. Om du får konstaterat att det är olater ska du ta professionell hjälp. OM du ändå sitter på och den stegrar ska du så snabbt som möjligt rucka balansen på den genom att ta i innertygeln och flytta den undan för innerskänkeln. Detta ska du naturligtvis helst göra innan den får för mycket luft under framhovarna, dvs du känner ganska snabbt när den tänker lätta...

Malinigbg skrev:
Är detta sant?!
Du menar att du ska få bukt med stegringar genom att sätta ett nosludd på hästens nacke? Äh, vill inte vara oförskämd, men det här tror jag inte en sekund på...
Om det, mot förmodan, är sant ska du glömma alla sådana saker som att knäcka ägg, slå pisk på öron och gud vet allt man kan höra om stegrande hästar.
Nr 1 är att ta reda på varför och till dess sitter du inte på om du är en seriös ryttare. Om du får konstaterat att det är olater ska du ta professionell hjälp. OM du ändå sitter på och den stegrar ska du så snabbt som möjligt rucka balansen på den genom att ta i innertygeln och flytta den undan för innerskänkeln. Detta ska du naturligtvis helst göra innan den får för mycket luft under framhovarna, dvs du känner ganska snabbt när den tänker lätta...

I pannan inte nacken :smirk:

Läs resten av tråden..

Fladde skrev:
Ja det är klart man kan fundera på varför.
Men Ryggskott är så långt ifrån det problemet min ponny hade.
Sen kan det ju ha varit där innan köpet då hon inte går riktikt rent på provridningsfilmen :smirk:

Vad va det för problem ponnyn hade då? (jag vet bara att det va problem med rygg pga felanpassad sadel)
Tycker det är konstigt att en å samma ryttare kan få två hästar att bli "fel" i ryggen...
Jag menar inte att det är du som har orsakat den senaste skadan med din stora häst, men man börjar ju spekulera lite, eftersom du nu skriver åxå att du köpt en häst som går orent på provridnings filmen...
Varför köper man en sån häst?
Va hon inte hel från början?
Vad fick ni reda på av förra ägarna innan köp?
Blev ni lurade? :crazy:

Cronis skrev:
Vad va det för problem ponnyn hade då? (jag vet bara att det va problem med rygg pga felanpassad sadel)
Tycker det är konstigt att en å samma ryttare kan få två hästar att bli "fel" i ryggen...
Jag menar inte att det är du som har orsakat den senaste skadan med din stora häst, men man börjar ju spekulera lite, eftersom du nu skriver åxå att du köpt en häst som går orent på provridnings filmen...
Varför köper man en sån häst?
Va hon inte hel från början?
Vad fick ni reda på av förra ägarna innan köp?
Blev ni lurade? :crazy:

Ponnyn hade ett större problem och skulle vila ett år minst.
Kommer inte riktikt ihåg vad.

Man SER det på filmen om man tittar NOGRANT
Innan vi köpte henne gick hon igenom en vetrinärbesikning på klinik med rönken m.m
Förra ägaren sa att det var en bra häst.
Vet ej..

Fladde skrev:
Ponnyn hade ett större problem och skulle vila ett år minst.
Kommer inte riktikt ihåg vad.

Man SER det på filmen om man tittar NOGRANT
Innan vi köpte henne gick hon igenom en vetrinärbesikning på klinik med rönken m.m
Förra ägaren sa att det var en bra häst.
Vet ej..

Men allvrligt talat, tror du att säljaren SKULLE berätta för dig vilken dålig rygg hon hade osv och inte säga att hon var en bra häst när det handlade om 160.000 kr? :crazy:

Får inte ihop allt, du sitter och skrittar en häst som är konvelasent med gipsad fot, denna häst har problem med rygg och reser sig.

Hur kan du rida med rätt hjälper när du har gipsad fot?

Har du ingen tränare som kan hjälpa dig?

Om nu du har fått erbjudande att vara med på Monty R clinic, hade det inte varit en ide att testa om du fått godkännade fårn vet?

Han kan mer än lasta hästar.

Du har skrivit i annat inlägg att du har god kontakt med en välkännd hopptränare i Skåne, när du letar efter häst som kan hoppa 140.

Vad säger han om dina problem?

Många frågor när jag försöker få ihop dina inlägg.

Förklara för en okunnig vad nosluddet skulle hjälpa i pannband har inte förstått.

Jag känner säljaren.
Har med snackat med andra som sett hästen m.m.

Hur kan du rida med rätt hjälper när du har gipsad fot?

Det gör man nog inte

Har du ingen tränare som kan hjälpa dig?

Inte med dom problemen jag har nu

Om nu du har fått erbjudande att vara med på Monty R clinic, hade det inte varit en ide att testa om du fått godkännade fårn vet?

Vi ska först upp och kolla så hon inte har ont

Du har skrivit i annat inlägg att du har god kontakt med en välkännd hopptränare i Skåne, när du letar efter häst som kan hoppa 140.

Ja han hjälper mig gärna hitta en ny häst.
Han såg även denna innan köpet

Vad säger han om dina problem?

Att vi måste få ett slut på detta NU

är det inte lustigt att när man köper en häst så tycker man att man har kollat upp ALLT och man har en massa framtidsplaner och är jätteglad etc men sen lyckas allt ändå gå käpprätt åt helvete :)

Lord Owen skrev:
är det inte lustigt att när man köper en häst så tycker man att man har kollat upp ALLT och man har en massa framtidsplaner och är jätteglad etc men sen lyckas allt ändå gå käpprätt åt helvete :)

Mmmm

Det blir aldrig som man tänkt sig.. :crazy:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 305
Senast: Häst_
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama