Nosludd i panbandet?

Sv: Nosludd i panbandet?

Hon får mindre än shettisen här hemma.
Har provat hon blir nästan livsfarlig om hon bara få gå ca 1-2 timmar dagen

Fladde skrev:

men det är ju uppenbart som alla andra också påpekar att du behöver hjälp med hästen!!!

Du hade väl en liten ponny förrut och nu har du en jättestor kaxig häst som rent av är farlig när hon bär sig åt?! har du ingen som hjälper dig?!!!!
Såna här problem är ju inget du kan fixa bara av våra råd här på forumet, du måste ta hjälp av någon kunnig och dessutom få svar på om det är att hon har ont i ryggen fortfarande, annars bär det käpprätt med hela saken och jag tycker inte det är nåt man ska syssla helt själv med att lösa när det pågår sånt här - spelar ingen roll om man är oerfaren eller kunnig rent av, hjälp behöver man.

Ursäkta men jag blir frustrerad när jag läser sånt här..... ta hjälp omedelbart så inte du och/eller hästen kommer ytterligare till skada!

Men det är SVÅRT!
Har ju ett erbjudande att vara med i Monty roberts upvissning med henne i April.
Men tror jag kommer tacka nä.
På ett sett värkar hon ha ont men på ett inte Vetrinären som vi använder på djursjukhuset litar jag på till 110%

testa att slå ett ägg i huvudet på henne då tror hon att hon har slagit i huvudet..

Fladde skrev:

Men är din stora häst i behov av kraftfoder?
Vad jag tycker så är hon inte det. (min häst rids 4 dagar i veckan, å får enbart hö, några morötter och mineraler, skulle jag ge han kraftfoder skulle inte han gå att hantera).

Varför vill ingen hjälpa dig med hästen, (eftersom du skrev innan att du frågat)?
Jag tycker det är värt med en sådan häst som du har, att kolla igenom den ordentligt, för att sedan påbörja ev. behandling (och så småningom ridning).
Lämna bort henne till tillridning(när det är dax för ridning), dom är vana vid knepiga hästar, å får betalt för att slå halvt ihjäl sig.

Lär dig NH!
Det är både roligt å lärorikt, samt bra, ur säkerhets synpunkt!

Cronis skrev:
Varför vill ingen hjälpa dig med hästen, (eftersom du skrev innan att du frågat)?
Jag tycker det är värt med en sådan häst som du har, att kolla igenom den ordentligt, för att sedan påbörja ev. behandling (och så småningom ridning).
Lämna bort henne till tillridning(när det är dax för ridning), dom är vana vid knepiga hästar, å får betalt för att slå halvt ihjäl sig.

ja precis!!!!!

Jag skrev förut att hon kunde lämna bort den... Men fick itne svar på det...

Cronis skrev:
Jag skrev förut att hon kunde lämna bort den... Men fick itne svar på det...

Har för dåliga efarenheter av det :crazy:
Har tänkt om det är nått med rygg/knä igen får hon åka till ett rebaliteringsänter med olika behandlinga bla laser, simmning m.m.

Men varför har du inte lämnat bort henne som konvalecent tidigare?
Just nu mår hon ju bara dåligt, å du åxå.

En ond cirkel

HoppFantasten skrev:
testa att slå ett ägg i huvudet på henne då tror hon att hon har slagit i huvudet..

Varför straffa hästen mer, det är ett sätt för hästen att visa att hon har ont! Räcker väl med att hon har en ryttare på ryggen hon försöker bli av med..

nej men lika säkert är det då att det inte är säkert att det definitivt är enbart dumhet.

Tänk att lyckas med bedriften att sitta på en högt hysteriskt stegrande häst och försöka värna om livhanken samtidigt som man koncentrera sig på att knäcka ett ägg i huvudet på den :D Låter verkligen förnuftigt :p

Dessutom är detta också en gammal bonn myt att det botar hästen från att stegra som olat.

Nej, det har jag inte skrivit heller. Det var domino som skrev att det inte var det. :smirk:

Det var iaf en tråd om att man kunde göra på detta sätt för längesedan och enligt många bukefalister var det framgångsrikt.

Och allt som skrivs på buke ska man använda sig av då tycker du? :smirk: *skakar på huvudet*

Och ja, jag är rätt säker på att hon gör så för att hon har ont!

Humelibumlan skrev:
Testade du nosluddet idag?
Hur reagerade hästen? Blev det bättre/sämre?
*Nyfiken*

Ska till sytallet nu.
Ska prova nosluddet.
Ni får en raport när jag kommer hem ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 305
Senast: Häst_
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama