Nosludd i panbandet?

Sv: Nosludd i panbandet?

Fladde skrev:
Ok

Jag håller mig nogbtill Helsingborg jag:)

det hade inte jag gjort ;) Hade åkt tillTornell, han har bra mkt bättre röntgen där och behandlar sveriges (nordens) bästa tävlingshästar.

Om man läser alla dina inlägg som du skrivit så verkar du ha stora problem med din häst..Far ut och in från djursjukhuset varje dag typ! Och om jag inte minns fel så var det du som hade 10 hästar förut va..Det var det du sa på Lunar iaf..

smurfliza skrev:
Om man läser alla dina inlägg som du skrivit så verkar du ha stora problem med din häst..Far ut och in från djursjukhuset varje dag typ! Och om jag inte minns fel så var det du som hade 10 hästar förut va..Det var det du sa på Lunar iaf..

:crazy: :confused: :mad: :devil:

Fattar noll :smirk:

Jag har varit på djursjukhuset 6ggr på 7 månader jag äkt hästen men varge gång har det ju varit nått.

Eller du kanske tycker jag ska reskera hästen och mitt liv??

Lord Owen skrev:
Leta upp en bild på hästens egentliga synfält så fattar du att vem du än hörde det där av har fattat rätt fel. ;)

Nä det är faktiskt rätt, hästar ser inget framför nosen men har mkt bra preferiseende. Med nosludd ser de nästan ingenting frammåt

Och förresten..Om du nu hade en sena som hade gått av i foten eller vad det nu var..Hur kan du springa med hästen då?

smurfliza skrev:
Och förresten..Om du nu hade en sena som hade gått av i foten eller vad det nu var..Hur kan du springa med hästen då?

Den var spräkt..

Jag har inte gjort det det gjorde djursjukvårdarna på djursjukhuset :smirk:

Fladde skrev:
Jag var och behandlade hästen igen den 17 feb i rygg och knä med kortis idag skulle vi upp till djursjukhuset igen för att "fys" ska
behandla ryggen och Vet ska kolla hältan igen..

Men pga snöoväder går det ej :crazy:

Som jag skrev innan så rek jag dig att åka till annat ställe med den, detta säger jag pga egen erfarenhet av kliniken du åker till.

Jag tycker att du skall åka till den jag rek innan och det mkt pga att det är en bra häst du har och du vill antagligen att den skall blir frisk igen!?

Inget elakt utan bara välvillja och konstaterat fakta

olgaklara skrev:
Som jag skrev innan så rek jag dig att åka till annat ställe med den, detta säger jag pga egen erfarenhet av kliniken du åker till.

Jag tycker att du skall åka till den jag rek innan och det mkt pga att det är en bra häst du har och du vill antagligen att den skall blir frisk igen!?

Inget elakt utan bara välvillja och konstaterat fakta

Jag gillar h-borg ..
Jag har hört både posetivt och negativt om alla kliniker.
Jag har varit på dom flästa med ponnyn.

Tråkigt med ryggbesvär.

Tråkigt med din häst och de problem du har. Jag har ju haft snarlika bekymmer med min häst, och vi har ju dessutom haft samma veterinär/fysterapeut i H-bg.
Tycker att många här har hoppat på dig för att du rider din häst - men det är ju enligt veterinärens ordination! Jag var själv i samma sits - fast min häst protesterade mindre högljutt (han bytte bara galopp samt skrapade med hoven när jag skulle sadla honom). Jag ringde då till H-bg och där blev jag också tillsagd att hålla honom igång med skritt och lite trav fram till återbesöket. Och att liksom du varva uppsutten ridning med promenader.
Och det där med att ryggskott inte brukar komma tillbaka - det stämmer inte enligt de fysterapeuter (två st) som jag anlitat. Det är vanligt att en långvarig låsning kommer tillbaka om hästen gör någon plötslig rörelse (exempelvis brallar loss i hagen el dyl). Om en muskel varit låst under lång tid så har musklerna omkring den aktuella muskeln blivit "snedfördelade" och det tar mycket tid innan man får tillbaka en jämn muskling.

Jag håller tummarna för dig o din häst och hoppas att du får en ny tid snabbt nu när det :devil: snöovädret lugnat ner sig.

Sv: Tråkigt med ryggbesvär.

Lazza skrev:
Tråkigt med din häst och de problem du har. Jag har ju haft snarlika bekymmer med min häst, och vi har ju dessutom haft samma veterinär/fysterapeut i H-bg.
Tycker att många här har hoppat på dig för att du rider din häst - men det är ju enligt veterinärens ordination! Jag var själv i samma sits - fast min häst protesterade mindre högljutt (han bytte bara galopp samt skrapade med hoven när jag skulle sadla honom). Jag ringde då till H-bg och där blev jag också tillsagd att hålla honom igång med skritt och lite trav fram till återbesöket. Och att liksom du varva uppsutten ridning med promenader.
Och det där med att ryggskott inte brukar komma tillbaka - det stämmer inte enligt de fysterapeuter (två st) som jag anlitat. Det är vanligt att en långvarig låsning kommer tillbaka om hästen gör någon plötslig rörelse (exempelvis brallar loss i hagen el dyl). Om en muskel varit låst under lång tid så har musklerna omkring den aktuella muskeln blivit "snedfördelade" och det tar mycket tid innan man får tillbaka en jämn muskling.

Jag håller tummarna för dig o din häst och hoppas att du får en ny tid snabbt nu när det :devil: snöovädret lugnat ner sig.

Ska upp där den 14 mars till "fys" och Vet.
Hoppas värkligen jag kommer upp då.

Hästar ser inget precis framför nosen och inte precis bakom sig men i övrigt ser de runt om hela sig. De blinda fälten är rakt framför nosen, ryggen och precis bakom rumpan. Dock kan de ju vrida huvudet och på så vis se även på dessa ställen. Att ett nosludd skulle hindra synen tror jag inte ett smack på, då ska det nog vara ett j*vligt stort nosludd.

Självklart hindrar nosluddet synen nedåt, du kan själv ta och testa på dig själv genom att ta något framför näsan. Nosludd är ett hjälpmedel för just markskygga hästar och det är just därför många använder det i tex hopp/terräng

hHästen har ju ett mkt mer brett synfält än det? Och hur som helst ser inte hästen något rakt fram,och nosluddet sitter ju rätt fram på nosryggen. Att nosluddet sedan kommer ner på sidorna av hästhuvudet kanske hindrar synen just där nosluddet sitter, men att hästen inte skulle se neråt pga ett nosludd ställer jag mig mkt tvivlande till.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 305
Senast: Häst_
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama