Nosludd i panbandet?

Sv: Nosludd i panbandet?

domino skrev:
Och allt som skrivs på buke ska man använda sig av då tycker du? :smirk: *skakar på huvudet*

Och ja, jag är rätt säker på att hon gör så för att hon har ont!

Kunde inte skrivit bättre själv... :bow:

Allt man läser här på buke måste man ju ta med en nypa salt ju...
Allt är inte användbart!

Fladde skrev:
Ska till sytallet nu.
Ska prova nosluddet.
Ni får en raport när jag kommer hem ;)

Ska du RIDA iaf, trots att du bara ska skritta hästen för hand?

Eller stegrar sig hästen även vid denna hantering?

Cronis skrev:
Ska du RIDA iaf, trots att du bara ska skritta hästen för hand?

Eller stegrar sig hästen även vid denna hantering?

Ja det gör hon även vid hand....

Humelibumlan skrev:
Men enligt veterinären skulle hon ju rida? Väl?? :confused:

I ett inlägg på sidan 1 så skriver Fladde att ryggskottet ska ridas bort, men att hon ska gå med hästen...

Jag tycker det låter konstigt att ett ryggskott ska ridas bort, men jag är ju inte en vet...
Jag fattar som att trådskaparen både rider å skrittar hästen för hand...(och att vet. har ordinerat båda?)

Cronis skrev:
I ett inlägg på sidan 1 så skriver Fladde att ryggskottet ska ridas bort, men att hon ska gå med hästen...

Jag tycker det låter konstigt att ett ryggskott ska ridas bort, men jag är ju inte en vet...
Jag fattar som att trådskaparen både rider å skrittar hästen för hand...(och att vet. har ordinerat båda?)
Nu har jag läst igen... Hon ska skrittas och travas t o m återbesöket..
Sen skriver hon att hon ska mest gå med den? I min värld kan det betyda både uppsuttet och träckas?
Vad hon menar i detta fallet är inte klart??

Det beror ju på hur du definerar ryggskott?

Precis!!
Både ridas och skritt vid hand (jag fattade inte ridning alls den dagen...)
Men hade min häst haft ryggskott skulle jag aldrig rida mni häst, utan behandla den...?

Som jag skrev i ett inlägg, varför hon inte lämnat in den som konvalecent, på ett center, (hon pratade om det i ett inlägg åxå)...
Det är ju bättre för BÅDA parter, då hästen får rätt behandling...
Så som läget är nu verkar det inte säkert...varken säkerhetssynpunkt eller "sjukdomsmässigt" fårstår du hur jag menar?

Fladde skrev:
Men det är SVÅRT!
Har ju ett erbjudande att vara med i Monty roberts upvissning med henne i April.
Men tror jag kommer tacka nä.
På ett sett värkar hon ha ont men på ett inte Vetrinären som vi använder på djursjukhuset litar jag på till 110%

Varför ska du tacka nej till Monty Roberts? Där har du en jättechans att få din häst att fungera, om hon har ont så borde ni ju hinna upptäcka det till april...

HoppFantasten skrev:
testa att slå ett ägg i huvudet på henne då tror hon att hon har slagit i huvudet..

haha förlåt det h'r kanske är en seriös tråd, men det där lät faktiskt riktigt kul. hahahaha :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

jag blir ännu en gång tacksam för att jag alltid kollar upp mina hästars temp. ordentligt innan jag köper dem. :smirk: (även om denna beteendestörning kan bero på annat)

jag håller med många andra och tycker det låter som att hon har ont eller är oupfostrad. finns alltför många hästar som har olater nuförtiden :mad: . hur som helst. jag tycker du ska skicka henne på tillridning (om hon är helt frisk vill säga), till en riktigt bra, och se till att få tillbaka en harmonisk UPPFOSTRAD häst. så slipper du ta hand om något som verkar vara för mkt för dig också :)

Cronis skrev:
Precis!!
Både ridas och skritt vid hand (jag fattade inte ridning alls den dagen...)
Men hade min häst haft ryggskott skulle jag aldrig rida mni häst, utan behandla den...?

Som jag skrev i ett inlägg, varför hon inte lämnat in den som konvalecent, på ett center, (hon pratade om det i ett inlägg åxå)...
Det är ju bättre för BÅDA parter, då hästen får rätt behandling...
Så som läget är nu verkar det inte säkert...varken säkerhetssynpunkt eller "sjukdomsmässigt" fårstår du hur jag menar?
Men ingen kan väl på allvar mena att man ska ut och kuta med hästen för hand?? :eek:
Jag har inte föjt tidigare trådar ang. denna häst, så jag kan inte uttala mig i den frågan?

Vad felas hästen? Varför har den vila osv... Vad säger veterinären? Vad är gjort och vad ska göras??

Humelibumlan skrev:
Men ingen kan väl på allvar mena att man ska ut och kuta med hästen för hand?? :eek:
Jag har inte föjt tidigare trådar ang. denna häst, så jag kan inte uttala mig i den frågan?

Vad felas hästen? Varför har den vila osv... Vad säger veterinären? Vad är gjort och vad ska göras??

Ut å gå promenader är väl en bra idé eftersom hästen har vilat i 3 månader...(pga skador)
Å jag anser att det är dumt att rida en häst som enl. vet har ryggskott.
Bättre att promenixa med den ju.

Om den har ont, å ska behandlas, är mitt förlsag att den lämnas på konvalecent-stall.

Har skadorna läkt ut å hästen ska ridas igång, är förslaget återigen att den lämnas på tillridning, eftersom hon inte klarar ut hästen själv.

Lord Owen skrev:
jag blir ännu en gång tacksam för att jag alltid kollar upp mina hästars temp. ordentligt innan jag köper dem. :smirk: (även om denna beteendestörning kan bero på annat)

jag håller med många andra och tycker det låter som att hon har ont eller är oupfostrad. finns alltför många hästar som har olater nuförtiden :mad: . hur som helst. jag tycker du ska skicka henne på tillridning (om hon är helt frisk vill säga), till en riktigt bra, och se till att få tillbaka en harmonisk UPPFOSTRAD häst. så slipper du ta hand om något som verkar vara för mkt för dig också :)

Trodde jag kollat hennes temp när vi köpt henne.
Provred ca 5ggr åkte iväg på tävlingar & träninga och till klinik för vetrinärbesiktning.

Jag använde nosluddet idag och hon stegrade inte sig lika mycket men klydda med så mycket annat:(
Nu ska jag bara gå med henne ca 1 tim imorgon och på söndag sen ringa djursjukhuset och beställa tid så snabbt som möjligt.
Dom får kolla rygg, ben igen ordentligt.
Hon är behandlad för Ryggskott och knäledsinflamation nu och det skulle varit bra vid förra besöket.

Nu är jag super förvirrad.... sa du inte tidigare att du HAR en tid om några veckor och att det var DÅ som slutgiltig diagnos/friskförklaring skulle göras....? Dvs hela anledningen till att det fortfarande fanns ett visst frågetecken runt hennes tillfriskning var att du hade ett till klinik besök med diagnos att åvänta?

Senast ändrad:

mackan skrev:
Nu är jag super förvirrad.... sa du inte tidigare att du HAR en tid om några veckor och att det var DÅ som slutgiltig diagnos/friskförklaring skulle göras....? Dvs hela anledningen till att det fortfarande fanns ett visst frågetecken runt hennes tillfriskning var att du hade ett till klinik besök med diagnos att åvänta?

I December fick jag klart för ridas igång återkom om 2-3 mån för att se så allt går åt rätt hål
Jo har en tid om ca 3 veckor men ska ändra den till tidigare.

Cronis skrev:
Ut å gå promenader är väl en bra idé eftersom hästen har vilat i 3 månader...(pga skador)
Å jag anser att det är dumt att rida en häst som enl. vet har ryggskott.
Bättre att promenixa med den ju.

Om den har ont, å ska behandlas, är mitt förlsag att den lämnas på konvalecent-stall.

Har skadorna läkt ut å hästen ska ridas igång, är förslaget återigen att den lämnas på tillridning, eftersom hon inte klarar ut hästen själv.
Jaha? Konvalicent stall är ju nästan gratis?? :eek:
Är det inte bättre att rekommendera ekipaget att uppsöka en duktig tränare, att skicka iväg ena delen av ett ekipage är väl inte så smart... då tar det ju inte särskillt lång tid innan problemet är tillbaka?

Självklart ska båda träna!!
Men om hästen ska stå som konvalecent, är det ju bra om den gör det på ett rehabcenter, där hästen får det den behöver.

Sen kan man ju se på träning av häst OCH ryttare, vad dom ska träna på tillsammans.

Som sakt Mamma ringer djursjukhuset på måndag och beställer en tid så snabbt som möjligt.
Sen får vi se men har hon ont igen så ska hon till ett rebaliteringscenter.

När uppkom ryggskadan?
Fick hon den INNAN du köpte henne, eller fick hon den efter köpet....

Jag bara funderade eftersom din ponny åxå hade problem med ryggen (dock av en felanpassad sadel, men iaf..):smirk:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 305
Senast: Häst_
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama