Här är en till som inte vill ha barn. Även om jag har blivit ifrågasatt upplever jag inte att inte vilja ha barn som lika normbrytande som att jag (som kvinna) inte alls är intresserad av barn. Jag ser inte den stora tjusningen och gillar inte att interagera med dem. Sedan om det handlar om lekar, gosa, samtala eller annat, spelar ingen roll. Bebisar är heller inget jag blir berörd av, och det är tydligen konstigt. Bebisar som är det underbaraste och vackraste som finns, enligt många.
Jag blir ofta besvärad när barn kommer på tal eller finns i samma rum som mig. Det finns en förväntning att jag ska vara positivt inställd, men jag har inte det intresset. Detta gör mig till en barnhatare, tydligen. För älskar man inte allt vad barn heter måste man vara en barnhatare. Jag hatar inte alls barn, men jag är inte heller förtjust i dem.
Förutom barnafrågan sticker det även i folks ögon att jag varken nu eller i framtiden önskar ha ett förhållande. Jag trivs med mitt singelskap och vill inte ta hänsyn till någon annan. Jag vill bestämma fritt och inte behöva kompromissa. Om jag ändå skulle kära ner mig i någon är det en särborelation som gäller. Att vara nära på någon hela, hela tiden är inget som lockar. Jag trivs bäst med att vara ensam och ha distans.
Sedan finns det annat, mer eller mindre, provocerande…
Jag dricker inte kaffe, föredrar te men dricker inte det heller i några mängder. Vatten is da shit.
Jag dricker vare sig vin eller öl. Inga mängder alkohol annars heller för den delen.
Jag festar inte och har aldrig gjort.
Jag är inte ett dugg sportintresserad. Tittar inte på’t och kan inget om det.
Jag föredrar att arbeta kväll/natt istället för kontorstider.
Jag är inte social och sitter hellre i min ensamhet än umgås med folk.
Själv tycker jag inte att jag är annorlunda, men folk reagerar som om jag vore det. Jag förstår inte varför det inte bara går att respektera andras åsikter istället för att bli sura och försöka argumentera för deras åsikt eller tala om för mig att jag kommer lära/ändra mig. Så tröttsamt.