Men kränkt räcker det inte att man inte har lust att sitta och motivera sina upprepade gånger för olika människor? Jag har tex varit vegetarian sedan slutet av 90-talet och även om det lugnat sig nu så är det en ständigt återkommande middagskonversation som jag "utsätts" för av mina bordsgrannar. Ibland känner folk även sig tvungna att oombett motivera sitt eget köttätande. Det är helt enkelt ett ohyfs. Det är ju det som är problemet vid normbrytande att det finns människor som befinner sig inom normen som känner ett stort behov av att diskutera just mina val i livet och förklara sina egna, helt oombett. Man blir helt enkelt trött på att höra andras historier och förklara varför man själv gjort det här valet och motivera det upprepade gånger. Jag har en gång blivit tvungen på ett julbord att sitta och lyssna på en bordsgranne som ingående förklarade att hon faktiskt var djurvän och räddade daggmaskar ur pölar trotts att hon åt kött. Det liksom triggar något hos människor och ibland retar ens val upp folk, trots att det inte påverkar dom alls om jag väljer bort barn eller kött eller vad det nu är.
Vad synd att du ser det som ett ifrågasättande av ditt val i stället för nyfikenhet (och jag tror att det kan vara både - och).