Jo, fast måste vi vara så snabba att bli kränkta? (jag syftar uppenbarligen inte på de situationer då någon uttrycker sig illa så som bla
@Bison har beskrivit att hon blivit bemött utan på bland annat så som diskussionen gått i den här tråden: man beskriver var sin upplevelse och ena eller andra eller båda parter går in och känner sig kritiserade)
Om nu någon unnar mig något som är värdefullt för den men jag har gjort ett annat val.
Måste jag då känna mig kränkt av att man unnar mig det som är värdefullt för den?
Måste jag då känna mig ifrågasatt?
Eller kan jag se det som just god vilja?
Jag tänker lite så här:
Jag kan inte förändra hur andra människor gör eller vad de vill.
Men jag kan påverka och förändra min reaktion på vad de säger.
Som den där mannen som "tjatar" lite på mig om att skaffa familj.
Han gör det inte för att underkänna mitt val, utan för att han är så lycklig över sin familj.
Antingen kan jag ju tänka att "varför måste han ifrågasätta mitt val?" och bli lite sur på honom.
Eller så kan jag tänka "han unnar mig det som är så viktigt och positivt för honom, vad omtänksam han är!" och så behöver jag ju inte göra mer åt saken.
Jag behöver inte förklara mig, inte försvara mig. Jag behöver inte ens känna mig kritiserad.
Men visst, det är ju enkelt eftersom den personen inte är viktig i mitt liv och jag träffar honom i sociala sammanhang tre-fyra gånger per år. Så jag behöver inte låta det gå mig nära.
Ibland, tänker jag, är vi så snabba att anse oss ifrågasatta och kritiserade; det går att se flera gånger i den här tråden också.
Man är så snar att ta allting som kritik mot det egna valet, i stället för att se att en annan person beskriver sin verklighet och sin upplevelse av samma eller motsatt situation.
Det är svårt att formulera på ett koncist sätt, men man behöver ju inte ta alla bemötanden som inte är samstämmiga eller instämmande som just ifrågasättanden, utan man kan väl lyssna på motpartens berättelse också.
Annars blir det ju så typiskt låsta positioner där var och en känner sig lika kritiserad och ifrågasatt.
Varken norm-följaren eller norm-brytaren gör ju mer rätt i ett objektivt perspektiv; i det subjektiva perspektivet gör ju rimligen båda lika rätt.