Roligt är även alla de föräldrar som säger att "man blir så låst av att ha hund". Sedan när jag försöker komma med förslag på att hitta på något efter jobb eller så, då är det ALLTID jag som är ensam med två stora (hyfsat aktiva) hundar som kan hitta på något när som helst.
Föräldrarna måste ordna kring barnen först, måste kolla med eventuell partner om det går med allt och om de ska iväg så behöver de åtminstone komma hem till middagstid (eller sticka ut efter middagen) för att alla ska kunna äta tillsammans, få bra lagad mat osv. Mina vänner och bekanta som är föräldrar, de får i 99% av fallen säga till mig när de råkar ha möjlighet att ses, just för att de är så låsta till allt och alla.
Det är ju inte på något sätt konstigt att föräldrarna måste anpassa sig så, det ingår ju i föräldrarollen, men hundar verkar onekligen vara långt mycket mer anpassningsbara än vad barn är... Jag har börjat rabbla upp allt sådant varje gång någon förälder pratar negativt om hundägande. För ja, jag får regelbundet kommentarer om hur låst jag måste bli av mitt hundägande... Inte så att de tar upp det för att de undrar om de själva kan skaffa hund eller så, utan det är mer kritik mot mitt val att ha hund och det gör mig galet less.
Alltså tänk om jag skulle dumpa en unge på pensionat för att jag vill åka på semester. Eller lämnar en ettåring ensam hemma för att jag ville handla/se på bio.