nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Att PREs sällan går bra beror ju mer på hur de rids än på deras ras. Det är en helt annan sak att rida andra raser mot att rida PREs. Dessvärre verkar folk inte veta det och rider dem fel. Vilket resulterar i att de går illa.
PREs är känsliga. Och då syns dålig ridning mer.
De har enormt mycket styrka i bakdelen. Men de sitter inte ihop på samma sätt som de flesta andra raser gör, är mer rörliga. Och därför går kraften lättare av på mitten på dem om man inte rider dem rätt.

Det är få människor i dagens sverige som klarar av att rida PREs. Men desto fler som äger dem/rider dem.

Kallblodstravaren har även den mycket mer rörlighet än andra raser.
Jag har stora problem med att min hingst är "överrörlig" i sitt kors.

Jag är itne säker på att jag förstod ditt inlägg.

Men att påstå att PRE hingstar har bättre psyke än ett kbl tycker jag påvisar på antingen att du haft mycket otrevliga hingstar runt dig, pga avel eller hantering.

Min hingst kan ridas av 14 åriga tjejer.
Han älskar barn och skulle jag sätta grimslaftet i stallägarens 4 riga dotters hand skulle hon utan problem kunna leda honom.

Visst har han en mängd problem med osäkerhet sedan travet men det är inte samma häst som han egentligen är.

Du får tänka på att en häst är två hästar. Den häst den skulle varit om den hanterats bra, och den häst den blev. Förhoppningsvis ser man ingen skillnad, vilket tyder på att hästen behandlats bra. Men ibland ser man skillnaden och denna skillnad ses ofta på travhästar.
Jag säger inte att travfolk är elaka mot sina hästar utan att livet på tävlingsbanorna kan ge riktigt dåliga erfarenheter.
Sedan finns det en mängd travtränare som ska köra ut dte bästa ur hästen. Detta skapar en spänd och rädd häst och det tar år om det ens är möjligt att få de dåliga erfarenheterna ur hästen.

Kallblodshingstar har, om de är rätt hanterade, minst lika fint psyke som en PREhingst.

Men snälla vännen.
DU kan inte lägga in en bild på en PRE som rids och en kbl travare som körs och påstå att de inte är lika.

Menar du då att det inte finns kbl som rids?

Du försöker påvisa att det inte finns likheter mellan två helt olika sporter.

För att det ska gå att jämföra måste du använda dig av en bild på en kbl travare som rids på någorlunda liknande sätt som en PRE, och tro mig det finns.

Det var alltså lite ironi i bildvalet. Men jag vill fortfarande hävda att PRE och kallblodtravare inte kan jämföras. Inte mer än tex welsh & PRE, eller ett välbyggt halvblod för den delen. Det finns säkert undantag, men om man jämför raser så måste det ju vara generellt. Inte den bästa mot dens sämsta eller vice verca.
Sen om Hårfagre/Eva Jälbrandt är det bästa och är det kallblod som ska representera hur lika raserna är så blir jag ännu mer övertygad om att ni har fel. Har sett dem in action och jag står på mej. PRE & kallblodstravare kan inte jämföras..

Kan du inte beskriva hur de skiljer sig!?
Ärligare?
Klokare?
Intensivare?
mer eller mindre nerv?

Som jag tydligt skrivit så är det svårt att beskriva. Vad jag än säger så skulle ni säga att preciis så är min arab eller mitt kallblod.. Fråga Tabitha som brukar skriva här. Hon är nybliven PRE-ägare till ett mer eller mindre ohanterat sto. Hon har skrivit i andra trådar om denna sak.
Som sagt tidigare, det måste upplevas på nära håll. Men jag kan nämna några ord. (inte unika för er säkert)
Trygga, känsliga, intelligenta, öppna, inbjudande, förstående, förlåtande, positiva osv...

Det är ingen som vill jämföra raserna!
Bara säga att vi har riktigt bra ridhästar (för det klassiska syftet) i en egen inhemsk ras.

Jag är itne säker på att jag förstod ditt inlägg.

Men att påstå att PRE hingstar har bättre psyke än ett kbl tycker jag påvisar på antingen att du haft mycket otrevliga hingstar runt dig, pga avel eller hantering.

Min hingst kan ridas av 14 åriga tjejer.
Han älskar barn och skulle jag sätta grimslaftet i stallägarens 4 riga dotters hand skulle hon utan problem kunna leda honom.

Visst har han en mängd problem med osäkerhet sedan travet men det är inte samma häst som han egentligen är.

Du får tänka på att en häst är två hästar. Den häst den skulle varit om den hanterats bra, och den häst den blev. Förhoppningsvis ser man ingen skillnad, vilket tyder på att hästen behandlats bra. Men ibland ser man skillnaden och denna skillnad ses ofta på travhästar.
Jag säger inte att travfolk är elaka mot sina hästar utan att livet på tävlingsbanorna kan ge riktigt dåliga erfarenheter.
Sedan finns det en mängd travtränare som ska köra ut dte bästa ur hästen. Detta skapar en spänd och rädd häst och det tar år om det ens är möjligt att få de dåliga erfarenheterna ur hästen.

Kallblodshingstar har, om de är rätt hanterade, minst lika fint psyke som en PREhingst.

Jeg har varit rundt mange kaldblod, og dom har varit "hur trevliga som helst". Unnskyld min dårlige svenska :)
Det er jo gjerne slik, at har man en hest som er harmonisk og snill, man føler man kan gjøre "alt" med sin hast, og elsker den högt. Så tror man at, bedre kan det ikke bli.
Men P.R.E. skiller seg uansett ut. Jeg hadde hørt mycket om P.R.E. før jeg kjøpte min første, hvor utrolig bra gemytt den har osv. Det er jo slikt man tar med en klype salt, for jeg har aldri hatt problemer med noen av mine haster tidligere, dom flesta har alla varit mycket snalla og personliga på sitt eget vis.
At en ras skal ha et bedre gemytt en andre, er jo gjerne slikt man sier for markedsføring osv.
Men det er altså sant, og jeg tror nok ingen kan forstå hvor spesiell en P.R.E. er, før de har eid en og blitt godt kjent med et individ. Man skal jo inte glemme, at innenfor P.R.E. må både ston og hingstar godkjennes for avl. Selvom det inte blir stilt så strenge krav til feks bevegelser og eksteriør ved basisbedømmelsen, så har alltid gemytt varit utrolig viktigt. Når man har avlat en rase på gemytt i flere hundre år, så er det selvklart at dette har preget rasen på et mycket positivt sett.
Mange av de voksne som eier P.R.E. har eid mange andre raser og korsninger forut, som dom også har varit utrolig nöjda med og glad i. Men etter å ha fått P.R.E. inn i sitt liv, så seier dem alikevel, at dom aldri skal bytte ras igjen, heretter er det kun P.R.E.
Det er ikke så enkelt, at alle disse menneskene bare har vært uheldige med alle sine tidligere hester...

Jeg er inte i tvil om at kaldblod kan være egnet innenfor den ridekunsten som f eks BB bedriver, men det kan nok de fleste raser være. Er det inte BB som selv sier, at alle hester kan trenes slik, og at de trener dressyr for hastens skyld, og inte for dressyrens skyld?
Det er jo klart, at om ens eneste mål med treningen er at trena og mjukgjøra sin hast til det bettre (alle haster kan jo bli bettre enn utgangspunktet) og inga tavlingsambisjoner alls, så kan man jo lika gjerna rida et kaldblod eller f eks en fjordhast.
Men det betyr inte at disse raser kan konkurere mot P.R.E. når det gjelder dugelighet på høgre nivåer, enten det er i dressyr, kjøring, alta escuela eller doma vaquera.

Men jeg sier ikke at alle skal grave i plånboken og kjøpe en dyr P.R.E., inte alls! For mange så er en nordsvensk perfekt, og for andre er en varmblodstravare perfekt. Men rasene i seg selv, kan inte sammenlignes med P.R.E.

Her er en bild jeg tok på SICAB, 2005. Det viser en P.R.E. hingst som vann sin dressyrklass, tror han er fem år. For dere som inte har varit på SICAB, der er det UTROLIG mange folk og haster, både hingstar og ston, mycket trangt. Absolutt ingen kjent hjemmemiljø. Enda så er hingsten så her rolig, og får være barnevakt... :love:
barnevakt.jpg

Jeg skulle gjerne ville se et kaldblod/norsvensk som klarar av øvelser som f eks capriole og courbette på et bra sett... Inte mange hastar har fysikken til dette, og av de som har, så er det enda färre som har psyken. Det midtre bildet, er tatt før hesten sparker ut tyvarr.
corbeta.jpg

capriola.jpg

cabriola_zaire.jpg

Det där tror jag mycket väl ett av våra kallblod kan lära sig.

*Lycanthrope tar på sig uppdraget att hitta någon som kan lära ut detta till sin nordis flicka*

Sen tycker jag det är mycket trist att skaffa en häst som är byggd och framavlad för att trampa under sig och ditten och datten.
Kunskap och utmaning ligger i att ta sig dit tillsammans med sin häst.
Det är ju som att köpa ett färdigt modellflygplan, neej tack. :D

Irene, du älskar din ras och har uppenbarligen hittat rätt. Gratulerar! DEt är underbart att rida hästar som man älskar alla aspekter av. En ras är inte rätt för alla.
Men att såga andras val och hävda att "de kan aldrig bli så bra som en PRE" eller "ett bra kallblod kan inte ens mäta sig med en dålig PRE" är att förhäva sig lite väl.. Då är man blind, för att uttrycka sig diplomatiskt.

===============================================

Vad gäller att jämföra PRE och kbt rakt av som vissa verkar göra förstår jag inte. Vad är poängen med det? Det är två olika raser, bägge med många bra egenskaper och bägge ypperliga hästar att arbeta med. Därmed inte sagt att de är identiska.
Kbt är en utmärkt ridhäst TROTS att de inte varit/är avlade för ridning. Däremot är de avlade på styrka, smidighet, samarbetsvilja och intelligens. Det är (i min åsikt) det som gör mycket av deras utmärkta ridegenskaper, plus att de har lätt att samla sig. Men att rida en kbt är inte samma som att rida en lusitano, PRE eller halvblod (då jag jobbat med dessa hästar så har jag gjort jämförelsen..), och varför skulle det vara det? Olika raser är (och kanske bör) vara lite olika.

Personligen är jag emot korsningsavel för att jag anser det vara viktigt att bevara rasen. De ston som betäcks bör betäckas inom rasen, och helst inte med "modehingstar" för att bibehålla en god genbas.

Senast ändrad:

*knapplån*

Varför jämföra två olika raser på detta vis - för att utröna vilken som är bättre? Självklart kommer vardera sida tycka att just ens egen ras är "bäst", det är ju så det funkar. Larvigt?!

Jag gillar PRE eller ännu hellre lusitano, utav de jag träffat, men jag gillar också mina kallblodstravare. De har sina likheter som jag ser det, och sina olikheter. Vad gäller rörligheten är den för mej en av de större likheterna, PRE & Kallblodstravare har ganska lika bäcken & ryggar enligt min erfarenhet och det ger en del likheter i ridbarheten och känsligheten.

Men för att spinna vidare på en del grejer i tråden - det här med varför man skulle vilja betäcka ett kallblodstravarsto med en spanjor.
För mej är det skitsvårt detta. Jag vill verkligen inte utarma kallblodstravarrasen som sådan. Stoet jag äger är ett helt ok sto med meriter från travbanan, så hon hör ju hemma i renrasiga aveln.

Men för mej går det mej över huvudet, jag har inte tillräcklig kunskap för att kunna utröna vilka ridegenskaper hingstarna skulle ha haft och vad de nedärver för ridegenskaper, som det är idag. Det är som att spela på lotto, känns det som.
Kanske har jag för höga krav på ridegenskaperna, men det tror jag inte, jag tror absolut att en hel del av hingstarna VISST kan lämna riktigt riktigt bra ridhästar - problemet är att när jag ser dem på travbanan eller utifrån deras godkännande/travmeriter, vet jag inte vad som är framtränat, vad som är borttränat, och jag vet ej heller vad som är medfött, jag vet ej heller vad som kommer nedärvas.
Det mesta jag kan gå på är typ hur hingsten ser ut och rör sej i hagen, och hur hans avkommor ser ut och rör sej i hagen. Det är väl fint om man kunde nöja sej med detta men jag känner att jag vill veta exakt vad jag betäcker med - jag vill veta hur denna hingst skulle ha klarat av ridning & skolning, jag vill veta just denna hingsts egenskaper i ridningen - det är ju en stor skillnad på en "capriolör" och en "levadör" liksom :angel: :D , jag vill veta hur den hade utvecklats som ridhäst. I enklare grunder skulle jag också vilja veta hur hingstens galopp är, naturligt, och hur han hoppar.
Det är omöjligt på kallblodstravarna. Om hingsten hade en bra galopp som ung så är den ändå söndertränad, med den sortens travträning så behåller ingen häst en BRA naturlig galopp (obs; min erfarenhet)... :crazy: Som sagt, som att spela på lotto, att försöka hitta kallblodstravarhingst som kan få fram en bra ridhäst med mitt sto.

Då ser jag det bra mycket ...enklare... för mej att betäcka med en iberisk av någon typ, där jag kan undersöka ridegenskaper noggrannt i flera led.

Men som sagt....Det är svårt. För jag vill ju bevara rasen.
Å andra sidan, man gör ju vad som krävs. Om jag måste korsa ut med spanjacker för att få fram mina ridhästar ur rasen, så får man väl bygga vidare därifrån sedan. Det blir en ny ras men med kallblodstravarna som en del i grunden. Varför inte.... (problemet med kallblodshingstarna kvarstår dock, som jag ser det, om man vill fortsätta kunna korsa ut med kbl-hingstar i nästa led)

Senast ändrad:

Hihi också ser den ut att grisepassa, hingsten alltså. (på tal om det, finns tölt hos spanjacker?)
Angående hanterbarheten så är det nog en hanteringsfråga också.
I Sydeuropa har de en härligt avslappnad syn på hingsthållning. Här i Sverige är hingstar i många hästmänniskors ögon samma sak som Monster. Men gå tillbaka till gamla hästgubbar med den kunskap de har, och det såg - och ser - likadant ut även med nordsvenskarna. Men här i Sverige låter vi den kunskapen försvinna nu.

Angående temperament så är ju kallblodstravarna först skogsbruksavlade och därefter prestationsavlade på trav.
Jag roar mej ibland med att läsa lite i min Timmerhästens bok och får därifrån en liten förklaring till varför många kallblodstravare älskar att ta i, och kanske ibland har en tendens att bli heta.
En häst som drar timmer får inte vara en sådan som lägger av när det tar emot. Tvärtom, ju mer det tar emot, desto värre måste hästen dra. Det gjorde inte så mycket om hästen var onödigt het, när den drar tungt så skenar den aldrig :p
Spinner man vidare på egenskaper som man kan se hos kallblodstravarna, som i alla fall fascinerar mej, är det denna "pump"-förmåga där de tar i så de nästan spricker - men aldrig exploderar och kan stå på lång tygel sekunden efter - den gode skogshästen var ju exakt sådan - ena stunden skulle den dra för allt vad tygeln höll, nästa måste den stå och vänta en lång stund. Och när man drar tungt i oländig mark, mark som kräver smidighet, så lär man utnyttja varenda liten muskelfiber optimalt.... :D

Läser man om de hingstar som lagt grunden i kallblodstravarna, så är det ena hetingar som knappt någon kunde hantera men som sprang fort och utförde mycket bra jobb på gårdarna. Så har aveln fortsatt att se ut, de flesta av matadorhingstarna har ju också "rykte" om sej att kanske inte vara de snällaste hästarna, men springa kunde de. Prestationsavel funkar ju så. Självklart måste de vara hanterbara OCKSÅ, för annars kan de inte heller prestera, så det handlar ju om en viss gråzon.
Man ska väl också komma ihåg att kallblodstravarna är "avlade i människans tjänst" länge, de skulle arbeta tillsammans med människor långa hårda pass hela veckorna - och då premieras ju hästar som har en vilja att arbeta tillsammans med människorna, och nog märker man av det med i många av individerna i rasen.

Jag kan inte påstå att jag tycker det är ENBART negativt med den sortens avel... Det är ju lite det som ger kallblodstravarna deras utmärkande personlighet & arbetsbarhet, att aveln sett ut sån så länge.
Heta blir dom ju bara om man ger dem övermäktiga uppgifter, om man får chans att forma en kallblodstravare utan att sätta den i sådana situationer, kan man ha ett under av energi & arbetsbarhet att jobba utifrån. Jag njuter när jag sitter på min kallis, av just detta faktum - urkraft men känsligt, känsligt. :love:

Spanjackerna är ju mer formade av människans hand, som jag ser det. Om man nu hos kallblodstravarna hela tiden velat bevara något vilt, så är ju de iberiska hästarna snarare avlade för att vara nobla, kungliga djur under väldigt lång tid. Inte djuriska, utan mer raka motsatsen....:angel: De PRE jag träffat har varit närapå mänskliga. Fascinerande, men självklart annorlunda.
Men nödvändigtvis inte "bättre", beror på vad man söker? Alla är vi ju olika.

Sådär... då har jag ändå gjort en jämförelse, även fast jag inte hade tänkt det...

Ja, jag håller med om problemet med kallbodshingstarna och hur de godkänns.
Frågan är hur man kan komma bort från det?
Förra året gick betäcknignssiffrorna lite uppåt för kbt, det vore faktiskt intressant att veta hur många av de nya uppfödarna som avlar för trav och hur mågna som avlar med ridning i sikte. I min värld borde de bägge kunna samsas.

*kl*

Jag skulel vilja tillägga att många kallblodstravare idag är både framavlade och tränade från början med till att trava framför vagnen.

Många av dessa hästar har varit hos tränare och i (tyvärr) många (men tack och lov inte alla) fall så är de dåligt hanterade/stressigt tränade.

Visst vet de var gränserna ska gå. Men tyvärr har detta i väldigt många fall kommit till av att det inet funnits tid till att "krångla" och det använts bryska tillrättavisningar.

Framförallt så undrar jag om PREhästen rids in vid 1 års ålder? Eller börjas arbetas vid hand vid 1 års ålder. Såsom travarna ofta görs. Vid 2 år har de gått otaliga lopp.

Min personliga åsikt är att det itne är bra att börja arbeta en häst vid den åldern och det påverkar hästarnas psyke.

Jag ser fram emot att ta del av och uppleva de kbl som idag börjar avlas fram i enbart syfte att användas som ridhäst för att se på dessa och nästa generation om mina tankar kring huruvida travlivet påverkar travare negativt verkligen är korrekta elelr inte.

Jag vill också påpeka att de travare jag mött som hanterats bra, och som inte behövts köras in så tidigt och inte behövts tränas under stress till 99% är mycket positiva hästar med ett lungt och stabilt psyke.

Jag är inte någon travhatare, jag har inte förutfattade meningar. Jag har jobbat inom trav på mer än ett ställe och mött travtränare av varierande kvalite.
Jag har både idoler och personer jag rent av föraktar för att det de utsätter sina hästar för (fysiskt våld i form av hammare, slag, sparkar med stålhätta, ligegr ner och sluiter i munne i sulkin osv).

Jag tycker inte vi ska bedömma ras, utan utifrån individ till individ.
Och att vi sedan måste i beaktning är att varje individ, oavsett ras skall bedömmas efter hur den fötts upp och hanterats, inte efter vilken ras de är.

Min då 13 åriga hingst (vid inköp) var stressad och lite speciell.
Jag kan idag rida honom med en rem runt halsen och ha "kontroll" på honom. jag kan ännu inte rida dressyr på detta vis efetrsom båda jag och hästen itne är nog skolade.
Inte alla hingstar skulle gå med på det.
Fö. rider vi barbacka. Alltid.
Ute i skogen som på plan.
Med elelr utan sällskap.
Under sommaren och brunstid som mitt i smällkalal vintern då kärleken inte är så "markant".

På sin höjd kan Max prata med stona när de kommer men jag kan rida brevid dom och stå sida vid sida med dom.

Vad vi inte kan är att åka bort till ett nytt ställe utan att han blir orolig. han behöver van miljö men det har inte och göra med något annat än hans tro att ett nytt ställe innebär att tävla= stressa.
Men det blir bättre för varje år som går.

Med detta saht inte menat att alla som håller på med trav är dumma i huvudet eller hanterar sina hästar dåligt.
Jag skriver om min erfarenhet från den Dåliga sidan (jag har sett den bra med). och menar på varför en travare kan vara så speciell.

lite flummigt inlägg men jag sitetr på jobbet.

KL
Mera flumm.
Ska förtydliga att inte jag heller vill jämföra raserna rakt av!
Jag har mest en stark känsla för kallblodstravarrasen, och vill använda det fina material som finns här uppe i norrr. Det ger en viss stolthet att kunna tillfredställa sin ridlust på en häst som är kommen ur och hör hemma här i skogarna.

Det är synd att så många knäcks och förstörs fysiskt och psykiskt av travlivet! Helt klart. Mne det går faktiskt till och med att kombinera god travträning och ridning. och sådana gånger kan jag inte se att travet skulle vara ett så stort problem för rasen och ridning.

Om hemska hingstar!
Ta LappNils, var tydligen en :devil: att hatera. men då han kom till melander som har känsla för hästar och en naturlig pondus, då vände det och han kunde ridas i grimma o grimskaft.

Bodbäckspålle. (har en avkomma, känner till hårdheten!) Han gick i hage i ca fyra år innan han togs i träning. Kanske pga dålig hästkänsla och full styrka hos hästen vändes hårdheten mot tränaren och även han blev en :devil: !! Hos Lindmark, som även han har "det där", fungerade han.

Dessa hästar kräver känsla både i träning och ridning. Annars får man en svår nöt att knäcka! Alla goda kvaliteer kan då vändas till något otrevligt!

Våra kan köras ett snabbjobb. selas av och sedan longeras lite i lugn o ro. eller promenera och "följa john" lugnt o fint runt stallarna med full rush överallt. Det sitter inte i speedträningen i sig, utan hur man hanterar hästen, och hur den mår inombords.
De kan som någon sa, ösa på max och sedan koppla ur turbon och filosofera en stund.

Kanske nog med lovord om kallbloden nu! :D

Jeg tror nok at du har misforstått meg litt, for det er ikke jeg som begynte å sammenligne disse to rasene. Jeg selv er mycket glad i både P.R.E. og kaldblod, men tycker inte at dem kan sammnelignes, da de blir avlet for to veldig forskjellige ting. Men når noen sier: "hvorfor kjøpe P.R.E., vi har jo kaldblod", da må det jo være lov å kommentere, for det er alls inte samme sak.

Jeg har som skrevet tidligere hatt et flertal travare, både som ridhastar, og løpshastar.

Og for at svara deg som spør om P.R.E. blir innridet/temt som 1-åring, nei det blir dom inte. Men du skriver at traverne allerede som 2-åringer har gått et utall med lopp. Hur kan det stemma? I USA er det visserligen manga 2-års-lopp, men det er for varmblod. I Sverige har ni også muligheter at tjena manga penger som 2-åringer, men det er vel også mest for varmblod?

Jeg tviler på at det er så mange kaldblod som går lopp som 2-åringer, de fleste går vel bare premie-lopp, og noen få evt 1-2 starter til, fordi de fleste kaldblod inte er så tidlig utveklat som varmblodet.

I Norge er det mycket sjelden at 2-åringene går lopp, utenom premieloppen. Vi har nesten ingen toårsløp.

Alle får jo velge den ras de tycker best om, men det er uansett så at traverne blir avlade for at trava, og at ridhestene blir avlade på andre egenskaper.

Jeg er helt enig i at kaldblodet burde ha andre kriterier for hvilke hingstar som skal kunne gå i avl, for slik det er nå mister vi mange gode hastar, bare for at dem inte har vunnit mange penger som 3- og 4-åringer.

Det är ingen som vill jämföra raserna!
Bara säga att vi har riktigt bra ridhästar (för det klassiska syftet) i en egen inhemsk ras.

Jag uppfattade flera inlägg som en direkt jämförelse mellan raserna och att BB har uttalat att det i princip är samma häst! Det känns främmande.:confused:

Allt talat och skrivet tolkas i åhörarens öga eller öra.
Jag har också hört Bent säga att vi går över ån efter vatten, men då gällde det snarare jämförelse frieser och kallblodstravare. (en jämförelse som jag anser håller rätt bra, likheterna mellan historia & avel på frieser, welsh cob och kallblodstravare är stora)
Att han flertalet gånger påtalat likheter mellan individer inom kallblodstravar-rasen och iberiska hästar i överlag - kanske som en sorts biomekanikinslag i kurserna för att förklara varför dessa hästar använder sina bäcken annorlunda än halvbloden, har jag också hört. Att Bent gillar kallblodstravarna har väl ingen som varit på en kurs undgått att märka :bump:

Den episod när det gäller kallbloden & BB jag minns mest är första gången Hårfagre var med på kurs - jag har detta på film :D - BB får sitta upp och rider en stund, och gör en hel långsida terre-a-terre och BB spricker upp i värsta leendet - när de kommer förbi publiken sedan så säger han bara "Det finns leksaker i Sverige också".
Oavsett vad man tycker om BB & kallblodstravarna, så kan det ju ha inneburit en ny våg för dem - kallbloden alltså, som räddar en kulturskatt för oss i Sverige - och jag anser det mest missunnsamt eller bittert att "hmpfa" sej över detta.... :D

Det där tror jag mycket väl ett av våra kallblod kan lära sig.

*Lycanthrope tar på sig uppdraget att hitta någon som kan lära ut detta till sin nordis flicka*

Sen tycker jag det är mycket trist att skaffa en häst som är byggd och framavlad för att trampa under sig och ditten och datten.
Kunskap och utmaning ligger i att ta sig dit tillsammans med sin häst.
Det är ju som att köpa ett färdigt modellflygplan, neej tack. :D

Nu blir jag säkert lynchad...

Det här låter lite som räven och rönnbären om du ursäktar. Jag har svårt att förstå varför man vill köpa en häst som har det mer besvärligt för sig om man har råd att köpa en som är avlad för att ha det lättare för sig. Visst kan det vara givande att se hur hästen utvecklas, lösa problem etc. Men jag hävdar att livet är för kort för att rida "dåliga" hästar. Då menar jag hästar som har större svårigheter pga si exteriör eller stora störningar pga dålig/stressande hantering, de kan vara/bli fina individer ändå men jag personligen vill inte lägga några år på att få en någorlunda ridbar häst.
Ska man bara ha en häst åt gången så har jag hellre en häst som inte har så mycket emot sig en ägnar år åt att försöka få hästen att börja bära sig. Som sagt livet är för kort. Och det är ROLIGT att rida när hästen tycker att saker inte är så förbaskat svåra. Det är knappast så att en PRE rider sig själv...

Och jag förstår inte varför man jämför raserna rakt av, för det upplever jag görs av flera i den här tråden.

Tur att vissa vill ha hästar avlade för ridning till just ridning...

Senast ändrad:

Jag kan ingte mkt om avel, och definitivt igenting om kallblodstravar-avel men det skulle vara mkt intressant om en falang började avla på kallblodstravare med goda ridegenskaper, det hade säkert kunnat bli superbra, men jag har förstått att det inte är så populärt. Uppfödare/avelsförbund som sätter sig emot?

Och som Evis säger, då hade man kunnat få ett hum om VAD som kommer att komma ut om 11 månader.

För för de flesta av oss är hästeriet en hobby och vi äger max två hästar åt gången, då vill man inte chansa hej vilt med tanke på hur mkt pengar och jobb det innebär att ta föl.

Hej! (detta är ett s.k. "knapplån")

Jag har en fråga eftersom flera i denna tråd har pratat om priser på kallblodstravare och PRE. Vad kostar en högt utbildad kallblodstravare? Vad kostar en högt utbildad PRE? Med högt utbildad menar jag Grand Prix dressyr eller motsvarande (är ej så insatt i akademisk ridkonst).

Och nej, jag har inte tänkt köpa någon kallblodstravare och ingen PRE, jag har sååå roligt med mina haflinger ... ;) Att jag undrar beror på att jag just fått tips om en haflinger som går GP dressyr sedan några år (med runt 65 % på tävling) så jag blev lite nyfiken när ni pratade om billiga respektive dyra hästar. Allt är ju som bekant relativt.

Liknande trådar

Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 208
Senast: Monstermom
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 268
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Evolve