Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?
Mitt kallblodssto ligger mig varmt och hjärtat.
Det var min 1:a EGNA häst.
Med henne har jag tävlat, kursat, busat, gråtit, skrattat och bara LÄRT MIG DET MESTA.
Tyvärr är det inga avelskriterium.
som avelssto har hon dock visat sig bra.
Jag vet ju hennes svagheter.
Jag vill inte förstärka dem och jag tycker hon är ett bra avelssto ur många synvinklar. Hon är inget ovärdeligt avelssto för mig då jag inte riktigt heller vurmar för rasen. Jag vurmar för hästen.
Men. Nu skulle jag välja hingt åt henne.
Det finns inte många kallblodiga travhingstar som har det hon behöver det vill säga LÅNGA ben, högställdhet, lång väl ansatt hals och RÖRELSER.
Det var inte så svårt att tänka sig att en PRE kan vara det optimala.
Som jag tidigare skrivit så blev det en sann lyckoträff.
Hon har sammanlagt 4 avkommor vara 2 är renrasiga 1 är med PRE och 1 med en brukshingst. Ingen blev så läcker, korrekt och spännande som PRE korsningen. Han har fått mycket beröm av veterinärer och hästfolk.
I år väntar hon föl e: halvblodshingst
Så visst - jag håller med om att det kan se ut hursomhelst med korsningar men det kan det verkligen göra med renrasiga också.
Nyckeln ligger mycket i att SE på sitt sto och veta svagheter, se på hingsten och vad han lämnat. Bara för att han har en lång hals behöver han inte nedärva den.
I mitt fall chansade jag lite då han inte hade några avkommor, men jag såg på hingsten och gjorde min bedömning.
Varför man inte betäcker en kallblodshingst med en PRE. Det var en bra fråga.
I mitt fall skulle det inte komma på tal, i och med att jag vill ha MER ridbarhet efter stoet och det tvivlar jag på att en kallblodshingst kan ge en PRE, fast som är bra ridhästar dom med.
Man vill ju förädla, förbättre sin avel. I alla fall jag.
Titta på arabhästarna - hur många reser har dom inte förädlat?
Hur mycket har dom inte tillfört många raser? Man ska inte sitta med pekpinnar och kräkas på korsningar - hur tror ni nya raser uppkommer?
Det finns många favoritkorsningar som fått sina smeknamn som "nya raser"
som morarab (morgon+arab) trarab (travare+arab - utmärkta distanshästar)
och kallblod/PRE har det åxå fast nu kommer jag inte på det.
Kunskap och insikt kan ge riktigt trevliga avkommor, men visst...det kan se galet ut sånt kan man aldrig gardera sig mot. Inte i den renrasiga aveln heller.
Förresten jag har sett MÅNGA läckra halvlod/arab korsningar.