nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Jag tror att man hoppas på att få en bra häst. Man har inte råd att köpa en men tror att man men hjälp av en hyfsad hingst och ens rätt usla sto ska få nån slags drömhäst med superkapacitet

Jag är inte emot korsningsavel rent generellt men jag tycker att den ska vara lite genomtänkt.
Jag kan tex. absolut tänka mig ett riktigt bra halvblodssto med mycket bra gång och en PRE hingst med bra ridbarhet och bra gång till det. Eller vice versa. Men då tror jag att bägge parter har något att tillföra varandra

Har redan svarat här:
Ska man korsa får man välja hingst & sto efter förutsättningarna så det finns störst chans att avkomma blir så bra & vettig som möjligt. Men ibland spelar trots allt naturen oss spratt.

Men visst, jag förstår inte riktigt själv varför man tvunget ska avla på "smulan" som har skruttat runt med dåliga ben & knän & lilla "lisa" vill ha ett gulligt föl efter sitt lilla sto.
Ska man avla så ska man välja bra individer, inte fortsätta föra vidare dåliga egenskaper som kan ge framtida avkomma problem längre fram

Jag har sett Travare-PRE kombinationer & dom har varit riktigt trevliga, dock är dom inte så gamla ännu att dom blivit inridna. Väntar spänt att se hur det utvecklar sig.

Jag tror att man hoppas på att få en bra häst. Man har inte råd att köpa en men tror att man men hjälp av en hyfsad hingst och ens rätt usla sto ska få nån slags drömhäst med superkapacitet

Jag är inte emot korsningsavel rent generellt men jag tycker att den ska vara lite genomtänkt.

Jag håller med! Det värsta inom aveln är nog dessa halvdana ston som det avlas på, av sentimentala skäl, när dom inte håller av olika skäl så nog ska det avlas på älsklingen nästan hur olämpligt det än kan tyckas vara - för den mer "neutrala" betraktaren.:crazy:

Håller även med mackan om att inte korsa hit och dit "bara för att prova...."....

Har redan svarat här:

Jag har sett Travare-PRE kombinationer & dom har varit riktigt trevliga, dock är dom inte så gamla ännu att dom blivit inridna. Väntar spänt att se hur det utvecklar sig.

Jag tvivlar inte på att det KAN bli trevliga exemplar, dock kvarstår min fråga varför man som ägare till en renrasig PRE hingst och bedrivare av avel på seriös nivå, vill betäcka med ett ardenner sto eller travarsto. eller annan udda korsning ö.h.t. När det framför allt inte finns särskilt mycket dokumenterade material att sådana korsningar främjar en av raserna eller framställer en särskilt utmärkande bra korsning ö.h.t.

Som PRE-hingstägare kan jag bara svara för mej. Jag säger inte nej till ardennerston, varmblodstravare eller övriga mystiska raser. Jag skulle i såfall besluta att jag bara använder mina hingstar till renrasiga PRE-ston. MEN eftersom det finns så få sådana ston, och PRE-hingstar är mycket, mycket dyra, har jag valt att även låta dem betäcka andra raser. Dels för att jag i många fall anser att PRE-hästen är en utmärkt ras att korsa med, dels av rent ekonomiska skäl. Att säga att tex halvblod går bra, men inte kallblod, det tycker jag är fel. Antingen tar men övriga raser eller oxå inte alls. Som parantes kan nämnas att även tex Flyinges hingstar betäcker alla raser...
DSC01048.JPG

PRE/kallblodstravare född 2008

Verkligen vackert föl!!

Att man ids bli upprörd över en sådan sak.. Låt folk få betäcka lilla Skruttan med en fin PRE om lilla Lisa gärna vill ha en häst att rida på undan sitt sto.
I många sådana fall är det väl redan bestämt att lilla Skruttan ska bli betäckt, för upplevelsen att få ett eget föl, även om det inte är ett femstjärningt avelssto som har presterat i någon viss gren.
-och att avkomman ska behållas, inte direkt säljas för att tjäna pengar. och då har det väl rimligtvis liten betydelse för aveln i stort om stoet betäcks med en hingst av samma ras "bara för att" eller om Lisa får sin dröm förverkligad med en fin PRE?!

Lite tråkig attityd och obefogad ilska i den här frågan kan jag tycka..

Som PRE-hingstägare kan jag bara svara för mej. Jag säger inte nej till ardennerston, varmblodstravare eller övriga mystiska raser. Jag skulle i såfall besluta att jag bara använder mina hingstar till renrasiga PRE-ston. MEN eftersom det finns så få sådana ston, och PRE-hingstar är mycket, mycket dyra, har jag valt att även låta dem betäcka andra raser. Dels för att jag i många fall anser att PRE-hästen är en utmärkt ras att korsa med, dels av rent ekonomiska skäl.

tack för ett ärligt och rakt svar, det är uppskattat! :bow:

Jag är lite rädd för arga människor och konflikträdd. Gömmer mig ofta då ilskan flödar på Buke.. Då är det tryggare att säga "man":)

Är man så konflikt rädd brukar man snarare låta bli att skriva något alls, i detta fallet var det ju uppenbart att du riktade dig till mig, blir snarare mer fjantigt att prata i "man" termer då. Vem är arg eller ilsken ö.h.t förresten?

Instämmer! Kul med ett rakt och ärligt svar! :bow:

Verkligen vackert föl!!

Att man ids bli upprörd över en sådan sak.. Låt folk få betäcka lilla Skruttan med en fin PRE om lilla Lisa gärna vill ha en häst att rida på undan sitt sto.
I många sådana fall är det väl redan bestämt att lilla Skruttan ska bli betäckt, för upplevelsen att få ett eget föl, även om det inte är ett femstjärningt avelssto som har presterat i någon viss gren.
-och att avkomman ska behållas, inte direkt säljas för att tjäna pengar. och då har det väl rimligtvis liten betydelse för aveln i stort om stoet betäcks med en hingst av samma ras "bara för att" eller om Lisa får sin dröm förverkligad med en fin PRE?!

Lite tråkig attityd och obefogad ilska i den här frågan kan jag tycka..

Förlåt att du uppfattande det som tråkig attityd, vill Lisa betäcka så varsegod för mig, men jag rekomenderar det inte. Oavsett om man gör det till sig själv med avsikt att båhålla. Så tycker jag för avkommans skull att man använder ett sto som inte nedärver grova fel som kan göra att Lisa antingen aldrig kommer kunna rida sin "nya" häst & får dyra veterinär räkningar & om hon i framtiden säljer avkomman & berättar inte stoets fel & använt grannens söta hingst.
Köparen riskerar få en häst som även den bara kommer få problem med pga aveln var kanske inte riktigt genomtänkt. Hästen blir säkert jättesöt ändå & trevlig att rida, men så avlar nästa på den & nästa avlar på dess föl osv.

Vi är tillbaka på ruta 1 igen med dåligt avelsmaterial, för människor inte tar lite ansvar för vad dom avlar på. Och ingen vet var i stammen det slog fel.

Jag har själv skaffat ett sto (ingen tip top prestations sak, men så korrekt som möjligt & framförallt trevlig) & betäckt henne för jag vill själv ha ett "eget" föl från början. Jag har tagit tid på mig att leta upp först ett lämpligt sto & en passande hingst åt henne.
Och jag har inte några stora pengar alls, utan har fått leta sto & hingst runt max 10.000:- klassen. (denna gången har jag avlat rent, men planerna ligger på frieser, welsh eller PRE nästa gång.)

Mitt kallblodssto ligger mig varmt och hjärtat.
Det var min 1:a EGNA häst.
Med henne har jag tävlat, kursat, busat, gråtit, skrattat och bara LÄRT MIG DET MESTA.
Tyvärr är det inga avelskriterium.
som avelssto har hon dock visat sig bra.
Jag vet ju hennes svagheter.

Jag vill inte förstärka dem och jag tycker hon är ett bra avelssto ur många synvinklar. Hon är inget ovärdeligt avelssto för mig då jag inte riktigt heller vurmar för rasen. Jag vurmar för hästen.

Men. Nu skulle jag välja hingt åt henne.
Det finns inte många kallblodiga travhingstar som har det hon behöver det vill säga LÅNGA ben, högställdhet, lång väl ansatt hals och RÖRELSER.
Det var inte så svårt att tänka sig att en PRE kan vara det optimala.
Som jag tidigare skrivit så blev det en sann lyckoträff.
Hon har sammanlagt 4 avkommor vara 2 är renrasiga 1 är med PRE och 1 med en brukshingst. Ingen blev så läcker, korrekt och spännande som PRE korsningen. Han har fått mycket beröm av veterinärer och hästfolk.
I år väntar hon föl e: halvblodshingst :cool:

Så visst - jag håller med om att det kan se ut hursomhelst med korsningar men det kan det verkligen göra med renrasiga också.

Nyckeln ligger mycket i att SE på sitt sto och veta svagheter, se på hingsten och vad han lämnat. Bara för att han har en lång hals behöver han inte nedärva den.
I mitt fall chansade jag lite då han inte hade några avkommor, men jag såg på hingsten och gjorde min bedömning.

Varför man inte betäcker en kallblodshingst med en PRE. Det var en bra fråga.
I mitt fall skulle det inte komma på tal, i och med att jag vill ha MER ridbarhet efter stoet och det tvivlar jag på att en kallblodshingst kan ge en PRE, fast som är bra ridhästar dom med.
Man vill ju förädla, förbättre sin avel. I alla fall jag. :crazy:

Titta på arabhästarna - hur många reser har dom inte förädlat?
Hur mycket har dom inte tillfört många raser? Man ska inte sitta med pekpinnar och kräkas på korsningar - hur tror ni nya raser uppkommer?
Det finns många favoritkorsningar som fått sina smeknamn som "nya raser"
som morarab (morgon+arab) trarab (travare+arab - utmärkta distanshästar)
och kallblod/PRE har det åxå fast nu kommer jag inte på det.
Kunskap och insikt kan ge riktigt trevliga avkommor, men visst...det kan se galet ut sånt kan man aldrig gardera sig mot. Inte i den renrasiga aveln heller.

Förresten jag har sett MÅNGA läckra halvlod/arab korsningar. :d

Varför man inte betäcker en kallblodshingst med en PRE. Det var en bra fråga.
I mitt fall skulle det inte komma på tal, i och med att jag vill ha MER ridbarhet efter stoet och det tvivlar jag på att en kallblodshingst kan ge en PRE, fast som är bra ridhästar dom med.
Man vill ju förädla, förbättre sin avel. I alla fall jag. :crazy:

Men nu förstår jag inte.
Det är ok att betäcka ett kallvlodssto med en PRE hingst .. men tvärtom är inte ok eftersom kallblodet inte skulle ha nåt att tillföra?

:confused:

Då borde man väl inte korsa tex. kallblod och PRE öht?
Eller hur menar du?

Du skriver att du vill att avkomman till ditt sto med hjälp av en PRE ska bli mer högställd med längre ben och med bättre gång. Varför inte köpa den häst du vill ha istället? Om ditt sto inte är varken högställd, långbent eller rör sig bra så kanske det inte är så bra att avla på henne då du är ute efter nåt helt annat uppenbarligen?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett sto som jag vill betäcka och förbättra.
Med en hingst rimligtvist. Så jag vill förbättre med en PRE.
Det blir föl.

Om jag har ett PRE sto som jag vill förbättre så använder jag inte en kallblodshingst av den anledningen att jag anser inte att det tillför stoet något den inte redan har.
Jag kanske utrryckte mig klumpigt.

att "man" orkar kommentera det hela. :angel: Du får gärna säga DU till mig!

hmmm.... känslig?
jag läste inte alls in någonstans att det var riktat till dig. och jag har läst hela tråden.

å ja förstårt inte heller varför man ens orkar bry sig om att bri upprörd. som sagt, vill lilla Lisa ha et för från sitt sto, så låt henne betäcka med vilken hingst hn vill. avkomman kommer ju knappast ingå i nån "förädlingavel" dså va spelar det för roll? alla föl behöver inte ingå i några avelsprogram, utan kan fylla sin funktion som ridhäst/hobbyhäst utan excellent stam.

Jag har ett sto som jag vill betäcka och förbättra.
Med en hingst rimligtvist. Så jag vill förbättre med en PRE.
Det blir föl.

Om jag har ett PRE sto som jag vill förbättre så använder jag inte en kallblodshingst av den anledningen att jag anser inte att det tillför stoet något den inte redan har.
Jag kanske utrryckte mig klumpigt.

Jag tyckte jag kände igen fuxstoet på en av dina bilder är det kallblodet som du har utbildat ganska högt? Som du kallar för K***a ?

hmmm.... känslig?
jag läste inte alls in någonstans att det var riktat till dig. och jag har läst hela tråden.

å ja förstårt inte heller varför man ens orkar bry sig om att bri upprörd. som sagt, vill lilla Lisa ha et för från sitt sto, så låt henne betäcka med vilken hingst hn vill. avkomman kommer ju knappast ingå i nån "förädlingavel" dså va spelar det för roll? alla föl behöver inte ingå i några avelsprogram, utan kan fylla sin funktion som ridhäst/hobbyhäst utan excellent stam.

Vem är upprörd?

Lusidor har i övrigt redan kommenterat att hon föredrog att använda "man" istället för att skriva du till mig, så riktat var det, om du nu vill tjafsa om det.
När det gäller korsningsaveln så kan du läsa min motivering till att korsa hej vilt, oavsett vad man tror man ska använda avkomman till eller inte använda den till. Jag tycker att det är en etisk aspekt av det hela och det har jag redan skrivit då jag drog liknelsen till en del USA avel som begås och som resulterar i rakt ut sagt, rena missfoster.

Liknande trådar

Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 208
Senast: Monstermom
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 268
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna