Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Christina Drangel bedriver en sådan avel för att få fram forntidens sk karolinerhäst.
Tror det står lite info på hennes hemsida. Tror den ligger under stuteri Cervera
eller googla på Christina drangel
Alltid lika intressant att läsa när du skriver om "hästhistoria"!
Sen har jag aven litet tankar pa att skriva ett par popularvetenskapliga bocker i amnet hasthistoria ocksa.
Fast sana bocker ar det antagligen ingen som vill lasa.....
ALLA hästar kan göra ALLT med rätt kunskap & träning, sen HUR dom gör det är oväsentligt så länge dom gör det efter sin bästa förmåga oavsett ras !!!
En bra häst har varken ras eller färg, så länge den uppfyller dom kriterier man har som ryttare.
Bilden är nästan ett år gammal, så jag ska se om jag kan få en ny! I år har Zagal betäckt en nordsvensk brukshäst och Alferez en kallblodstravare så det blir ett par sådana föl till våren. Alferez har dessutom betäckt en ardenner ! Det blir intressant...
Sen har jag aven litet tankar pa att skriva ett par popularvetenskapliga bocker i amnet hasthistoria ocksa.
Jag kommer få skit för att skriva detta men vad är syftet med att kors avla på en massa andra raser och blanda upp blod på det sättet? PRE är en relativt ny ras i landet, varför i h-te vill man ha en hingst och låta den betäcka med en ardenner? jag förstår inte syftet faktiskt, förklara gärna. Har sett så många vidriga exempel på gatukorsningar där hästen ser ut som den är hop plockad av femtielva olika ej passande delar. tycker det är hemskt. grunden i avel är väl att har man en korsning så korsar man främst in raser som redan finns i blodet på den, alternativt man korsar i ett led, och då med ngt som är rätt etablerat redan att vara en korsning som ger en trevlig brukshäst av bra exteriör och model, utan för mycket odokumenterad chansning?
Hur tror du dagens hästraser har kommit till??
Dom har inte poppat upp som svampar ur jorden färdiga i dem raser som vi har idag.
Utan kommit till genom målmedveten avel under lång tid.
Ska man korsa får man välja hingst & sto efter förutsättningarna så det finns störst chans att avkomma blir så bra & vettig som möjligt. Men ibland spelar trots allt naturen oss spratt.
Men visst, jag förstår inte riktigt själv varför man tvunget ska avla på "smulan" som har skruttat runt med dåliga ben & knän & lilla "lisa" vill ha ett gulligt föl efter sitt lilla sto.
Ska man avla så ska man välja bra individer, inte fortsätta föra vidare dåliga egenskaper som kan ge framtida avkomma problem längre fram.
Hur tror du dagens hästraser har kommit till??
Dom har inte poppat upp som svampar ur jorden färdiga i dem raser som vi har idag.
Utan kommit till genom målmedveten avel under lång tid.