nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Helt enig, hvorfor skal man sammenligne forskjellige raser :)
Det viktigste er uansett å finne en hest som man passer sammen med, og kan nyte og ha det moro med i hverdagen :)

Utgår från huvudfråga, Nordsvensktravare/P.R.E. hur blir det?
för mig är det en mycket intressant fråga, för jag har mitt travar Nordissto hos en P.R.E. hingst nu. Valet av hingst har jag gjort utifrån att jag vill ha en trevlig ridhäst och gillar P.P.R.:)

Christina Drangel bedriver en sådan avel för att få fram forntidens sk karolinerhäst.

Tror det står lite info på hennes hemsida. Tror den ligger under stuteri Cervera
eller googla på Christina drangel

Christina Drangel bedriver en sådan avel för att få fram forntidens sk karolinerhäst.

Tror det står lite info på hennes hemsida. Tror den ligger under stuteri Cervera
eller googla på Christina drangel

1600/1700
-talet ar inte forntid precis.:)

Dessutom borde hon inte basera den aveln pa kallblodstravare. Detta pga av kallblodstravarens inslag av varmblodstravare.

Skulle jag sjalv bedriva en liknande avel skulle jag basera den pa latta nordsvenska bruks och stora gotlandsruss samt aven anvanda mig av lampliga individer av ovriga nordiska och baltiska ponnyer. Plus sedan anvanda PRE och Lusitano sparsamt i aveln for att fa ca 10-25% spanskt blod i den rekonstruerade hasttypen.

Karolinerhasten som hon verkar beskriva den rent typmassigt ar vad jag sjalv skulle kalla officershast av "karolinertyp" dvs en BALTISK lantras med relativt stort inslag av spanskt blod. I mankhojd mellan ca 140-155 cm.

Klipparen dvs den hast som anvandes av beridet manskap och lagre officerare var mindre ( ca 120-140 cm) ansags vara mycket hardigare an den storre officershasten det hade i vissa fall ett par droppar spanskt i sig, men var till storre delen en ren lantrastyp.

Sedan fanns ju ocksa rena spanska hastar eller sadana med till storsta delen spanskt blod i sig och de anvandes bara av de absolut rikaste manniskorna pa den tiden.

/KT

Och så märker man när man rider och tränar med dessa fantastiska hästar, att VAD skulle egentligen bli bättre om jag korsade ut dem?
Kallblodstravarna är mäktiga hästar, med mycket talang och ridbarhet kombinerat med fysik och sundhet anpassat till vårt klimat. Utöver det finns både "atletism", urkraft, integritet och utstrålning hos dem. Stora personligheter.

Just pa deta viss skulle jag villja beskriva pre, eller mera Lusitanon eftersom jag inte haft nagon kontakt med pre. (ta bort annpassat till vart klimat da)
Jag har jobbat med lusitanos i Portugal och de ar de mest inteligenta hastarna jag har traffat. Inte for att jag vet ett smak om avel men det ar mina tva favorit raser och tror absolut pa din ide.

Alltid lika intressant att läsa när du skriver om "hästhistoria"! :bow:

Alltid lika intressant att läsa när du skriver om "hästhistoria"! :bow:

Tack.

Jo jag har ju forskat en del i amnet de senaste 15 aren eller sa. Arligt talat skulle det vara annu trevligare om jag nagon gang far tummarna loss och skriver fardigt min magisteruppsats :).

Sen har jag aven litet tankar pa att skriva ett par popularvetenskapliga bocker i amnet hasthistoria ocksa.

Fast sana bocker ar det antagligen ingen som vill lasa.....

Under tiden far ni sta ut med mig har pa buke som nan sorts hasthistorisk ganska odraglig besserwisser.

/KT

ps/ Sjalv har jag funderat pa att forsoka fa fram en hast som liknar den sk klipparen. Jag har ju tva lampliga latta nordishingstar. Men det ar ju inte helt latt att hitta ett eller tva aldre ston som jag skulle vilja betacka med dom. Har ungefar ett ars tid hallit utkik efter storre gotlandsrussston. Men som sagt det ska vara RATT ston, till pris som jag har rad med. Sen ska man ju ha rad med att behalla lite fol ocksa.

Ja vi far val se....tanken vore ju mest att ha lite lampliga unghastar som kan "ta over" som ridhastar har hemma nar Tor blir for gammal att ridas, han ar ju 20 ar nu. Och eftersom jag gillar relativt sma hastar ( Tor ar 146 cm hog) sa vore det ju lampligt att betacka med ett stort russto for att fa fol i liten d-ponnystorlek. Det ar ju lattare att fa fatt i ett sant sto an ett litet nordsvenskt bruks sto som ar obeslaktat med mina hingstar.

Senast ändrad:

Sen har jag aven litet tankar pa att skriva ett par popularvetenskapliga bocker i amnet hasthistoria ocksa.

Fast sana bocker ar det antagligen ingen som vill lasa.....

Jag tror nog att marknaden för den sortens böcker blir större och större, åtminstone upplever jag det som att intresset för hästhistoria ökar!
Jag skulle iaf köpa en bok direkt! :D

jag skulle köpa böckerna direkt, är grymt intresserad!!

Senhar jag en lätt, ganska liten bruksnordisdam här hemma... som kanske inte är släkt? ;)

ALLA hästar kan göra ALLT med rätt kunskap & träning, sen HUR dom gör det är oväsentligt så länge dom gör det efter sin bästa förmåga oavsett ras !!!

En bra häst har varken ras eller färg, så länge den uppfyller dom kriterier man har som ryttare.

:bow::bow::bow:

Jag har gjort en sådan korsning som blev otroligt lyckad - inte bara i mina ögon utan av alla som sett honom.
Han var en "vända på huvudet häst" - mycket vacker, välbyggd och karismatisk.
Mer finns att se på min hemsida www.waldorff.se
Han finns under hästar - Guldlock och avkommorna där.

Jag rekommenderar alla som funderar på det - underbar korsning! Men som vanligt gälller det att vara kräsen och verkligen titta på stoet och hingsten. Defekta djur ska man aldrig avla på och individerna måste passa ihop. Stoets svagheter ska vägas upp med hingsten osv.
Ställ krav på hingsten.

MVH Linda

Puttar upp denna tråd! Nyfiken på om det blivit någon?

Jag har min underbara Nordis/PRE Lilja hon är 6 månader och ett mycket trevlig och lätthanterlig föl. Tyvärr så blev det komplikationer, stoet ville inte veta av sitt föl så efter 1 veckas dygnet runt vaka fick vi tag på en amma till henne. Ett Islandssto som mist sitt föl. Jag fick låna hem stoet så dom gick här 1 månad, sen har dom gått i 4 månader i Hemavan och nu är hon hemma igen min Lilja.:rofl:
[url=http://www.pixbox.se/pic24089078][/URL]
Fler bilder finns här.
http://www.pixbox.se/alb_show_id798925_page1.html

Bilden är nästan ett år gammal, så jag ska se om jag kan få en ny! I år har Zagal betäckt en nordsvensk brukshäst och Alferez en kallblodstravare så det blir ett par sådana föl till våren. Alferez har dessutom betäckt en ardenner:o ! Det blir intressant...

Jag kommer få skit för att skriva detta men vad är syftet med att kors avla på en massa andra raser och blanda upp blod på det sättet? PRE är en relativt ny ras i landet, varför i h-te vill man ha en hingst och låta den betäcka med en ardenner? jag förstår inte syftet faktiskt, förklara gärna. Har sett så många vidriga exempel på gatukorsningar där hästen ser ut som den är hop plockad av femtielva olika ej passande delar. tycker det är hemskt. grunden i avel är väl att har man en korsning så korsar man främst in raser som redan finns i blodet på den, alternativt man korsar i ett led, och då med ngt som är rätt etablerat redan att vara en korsning som ger en trevlig brukshäst av bra exteriör och model, utan för mycket odokumenterad chansning?

Säg till när du är klar ska jag köpa ett ex! :D

Säger som Lilahnee; alltid lika intressant att läsa!

Ang. ursprungsämnet hörde jag lite rykten för något år sedan om PRE/kallblodskorsningar. Var något kbl travarsto som betäckts med en PRE hingst, men efter det hörde jag inte så mycket mer om det.
Tror det skulle kunna bli en trevlig ridhäst, men som en del andra i tråden tycker jag att man hellre ska avla på renrasiga hästar.
Eller ännu hellre: avla mer på bruks, än på kallblodstravaren

Jag kommer få skit för att skriva detta men vad är syftet med att kors avla på en massa andra raser och blanda upp blod på det sättet? PRE är en relativt ny ras i landet, varför i h-te vill man ha en hingst och låta den betäcka med en ardenner? jag förstår inte syftet faktiskt, förklara gärna. Har sett så många vidriga exempel på gatukorsningar där hästen ser ut som den är hop plockad av femtielva olika ej passande delar. tycker det är hemskt. grunden i avel är väl att har man en korsning så korsar man främst in raser som redan finns i blodet på den, alternativt man korsar i ett led, och då med ngt som är rätt etablerat redan att vara en korsning som ger en trevlig brukshäst av bra exteriör och model, utan för mycket odokumenterad chansning?

Hur tror du dagens hästraser har kommit till??

Dom har inte poppat upp som svampar ur jorden färdiga i dem raser som vi har idag.

Utan kommit till genom målmedveten avel under lång tid.
Man har idag kommit på att korsa halvblod med Welsh får en otroligt trevlig häst av det, Arab - Fullblod, Fullblod - halvblod, halvblod korsas hejvilt med oldenburgare, gelderländer, trakhenare, KWPN, fullblod & förbli ändå "ren"??

Ridponnysarna är oxå ett riktigt hopkok, fullblod, halvblod korsat med en lämplig ponnyhingst av en bra ras, ofta welsh & kallas då ridponny...

Ska man korsa får man välja hingst & sto efter förutsättningarna så det finns störst chans att avkomma blir så bra & vettig som möjligt. Men ibland spelar trots allt naturen oss spratt.

Jag har sett ardenner korsningar som faktiskt har varit trevliga, grova, men lätta & säkra på foten, en supertrevlig ponny/häst till någon som inte satsar så högt.

Men visst, jag förstår inte riktigt själv varför man tvunget ska avla på "smulan" som har skruttat runt med dåliga ben & knän & lilla "lisa" vill ha ett gulligt föl efter sitt lilla sto.
Ska man avla så ska man välja bra individer, inte fortsätta föra vidare dåliga egenskaper som kan ge framtida avkomma problem längre fram.

Mackan, din teori spricker, alla hästar är blandraser från början & hör & häpna, PRE& iberiska raser har ofta använts som föräldlare av dagens hästraser :idea:
Visst finns dom i våra hästar.

*kl*

Hur många PRE ston betäcks med kallblodstravar eller nordis-hingstar?

Har du läst vad jag skrivit över huvud taget? :confused:

jag skriver att grundregeln i avel brukar vara att man inte avlar in mera korsningsblod i redan korsade raser, utan man använder en ras som redan ingår. samt att man om man ska korsa, gärna använder sig av lite etablerade lyckade kombinationer av blod/raskombinationer som underlag, och inte ger sig på att korsa alltför extremt mellan typer. Jag undrar bara vad man får ut som uppfödare av att mixtra med det på den nivån det beskrivs här? Det påminner mig tyvärr om avel som tex usa är förtjusta i att syssla med, där man ofta korsar de mest extrema varianter och skiter i dokumenterat underlag hur det tenderar bli, och får fram en massa obrukbara hästar titt som tätt.

tycker du att sån avel kan bedömas som "målmedveten" planerad avel?

Dom har inte poppat upp som svampar ur jorden färdiga i dem raser som vi har idag.

Ska man korsa får man välja hingst & sto efter förutsättningarna så det finns störst chans att avkomma blir så bra & vettig som möjligt. Men ibland spelar trots allt naturen oss spratt.

Men visst, jag förstår inte riktigt själv varför man tvunget ska avla på "smulan" som har skruttat runt med dåliga ben & knän & lilla "lisa" vill ha ett gulligt föl efter sitt lilla sto.
Ska man avla så ska man välja bra individer, inte fortsätta föra vidare dåliga egenskaper som kan ge framtida avkomma problem längre fram.

jag håller med.

och, jag är helt övertygad om att dessa korsningar uppkommer av rent sentimentala och egoistiska skäl, utan någon form för avelsplanering whatsoever... man har ett varmblod/kallblod/ponny etc som man gillar och sen får man syn på en snygg pre hingst och tänker åh vilken gullig och fin fölunge jag skulle få efter mitt travarsto och den hingsten..

man vill eg ha en pre men har inte ekonomi för en renrasig så man betäcker sitt befintliga sto. vilket är förståligt och jag kan inte säga 100% säkert att jag inte skulle göra samma sak om jag hade ett sto, men någon planerad avel är det knappast...

Vilket mål har man om man korsar tex. som någon sa en travare och en PRE?
Vad tillför de varandra?

Liknande trådar

Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 208
Senast: Monstermom
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 268
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna