nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

PRE:n är avlad för ridning, bärighet, samling & körs även
Dom är jättetrevliga att rida, har gjort det x antal gånger hos en vän hos mig som har PRE uppfödning.

Kallblodet (bruks) är avlad för arbete, ploga åkrar, dra vagnen till kyrkan, ta hand om vindfälle i skogen allmänt som forntidens traktor.

Kallblodet (trav) är en ferrari version av bruksnordsvensken. Dom har korsat in varmblodstravaren för att få lättare & snabbare hästar. Nu är det dock förbjudet & dom har samma premisser som varmblodstravarna att avkomman blir endast godkänd om föräldrarna är travhästar & registrerade x antal led tillbaka. Det är inte längre tillåtet att förbättra rasen.

Ingen av hästarna är avlade för ridning från början, utan människan hr specialicerat sig på vilket användningsområde dom vill använda rasen till.

Spanjorerna ville ha en explosiv, vacker & lättriden häst
Norden ville ha en vettig brukshäst.

Man kan inte jämnföra äpplen & päron.

Det Bent menade var att vi i norden behöver inte importera dyra 60-800.000 kr PRE hästar.
När vi har en fullgod inhemsk ras som med rätt träning kan utföra samma saker som PRE:n för en betydligt billigare peng.

Man kan inte jämnföra gångarterna då PRE är flaschigare men tyvärr biljaderar väldigt många.

Men våra nordiska raser kan utföra rörelserna men kanske inte lika spektakulära som PRE hästen.

Jag vet kallblodstravare som utför Terre à Terre & courbetter. Fransocen på levade har en Perscheron hingst som gjorde Caprioler, levader mm
Visst inte lika elegant & med samma lätthet som en PRE, men dock får han sin 1000 kg tunga kropp upp i luften & utför rörelsen.

Om nu PRE:n är så fantastisk, varför använder Spanska ridskolan i Wien uteslutande nästan bara Lippizzanare & inte PRE om nu rasen är så fantastisk & den enda rätta om man vill rida dom höga skolorna???

ALLA hästar kan göra ALLT med rätt kunskap & träning, sen HUR dom gör det är oväsentligt så länge dom gör det efter sin bästa förmåga oavsett ras !!!

En bra häst har varken ras eller färg, så länge den uppfyller dom kriterier man har som ryttare.

Senast ändrad:

Då menar jag hästar som har större svårigheter pga si exteriör eller stora störningar pga dålig/stressande hantering, de kan vara/bli fina individer ändå men jag personligen vill inte lägga några år på att få en någorlunda ridbar häst.
Ska man bara ha en häst åt gången så har jag hellre en häst som inte har så mycket emot sig en ägnar år åt att försöka få hästen att börja bära sig. Som sagt livet är för kort. Och det är ROLIGT att rida när hästen tycker att saker inte är så förbaskat svåra. Det är knappast så att en PRE rider sig själv...
Varför skulle det ta flera år att få en kallblodstravare/nordis någorlunda ridbar? Det kan man med rätt träning ordna på någon månad. De har mycket fin bärighet, den ska aara plockas fram.

Det tar absolut inte flera år att få igång en kallblodstravare på dressyrbanan tex, dock är det så att många som väljer en rasen inte har de ambitionerna, utan kanske hellre hobbyrider lite, eller bara skogen.

Jag provred en kallblodstravare som va riden av en vuxen rutinerad ryttare i endast 2 månader. Han bar sig superfint och kunde sidvärtes, galoppbyten m.m. Riktigt läcker häst som det tyvärr begärdes lite för mycket pengar för för mig, just då.

Du verkar inte ha någon som helst erfarenhet av kallblodstravare, det märks iaf tydligt att du inte har kunskapen till dem.

ALLA hästar kan göra ALLT med rätt kunskap & träning, sen HUR dom gör det är oväsentligt så länge dom gör det efter sin bästa förmåga oavsett ras !!!

En bra häst har varken ras eller färg, så länge den uppfyller dom kriterier man har som ryttare.
Det där håller jag helt med om.

Och sen uppskattar vi alla olika hästar.
Jag vill inte ha en häst med på tok för mycket flash i steget osv.

Men vissa vill det.
Osv osv.

Det där tror jag mycket väl ett av våra kallblod kan lära sig.

*Lycanthrope tar på sig uppdraget att hitta någon som kan lära ut detta till sin nordis flicka*

Sen tycker jag det är mycket trist att skaffa en häst som är byggd och framavlad för att trampa under sig och ditten och datten.
Kunskap och utmaning ligger i att ta sig dit tillsammans med sin häst.
Det är ju som att köpa ett färdigt modellflygplan, neej tack. :D

Du skriver att det är trist att köpa en häst som är byggd för att trampa under sig. Sen i nästa inlägg menar du att kallblodstravarna har en bra grundbärighet. Om du då köper en kallblodstravare så har du ju enligt din utsago i så fall köpt en häst som är byggd för att trampa under sig... eller hur.

Du nämnde inte kallblodstravare från början utan pratade om hästar (i största allmänhet vad man kunde utläsa av inlägget) som inte är byggda eller avlade för att trampa under sig.
Om det tar en månad för en häst med de kriterierna att börja bära sig väl så undrar jag vilka kriterier du sätter på en häst som är avlad och byggd för samling, att de ska piaffera i hagen? :confused:

Senast ändrad:

.

Du verkar inte ha någon som helst erfarenhet av kallblodstravare, det märks iaf tydligt att du inte har kunskapen till dem.

Jag känner att jag måste försvara henne lite.
Hannaz & jag rider för samma tränare & jag har en Kallblodstravare, hon har sett dom problem som jag brottas med som är kopplat till just rasen. Dom problem hon slipper för hon rider en häst av "normal" ridhästras

Jag förstår henne, varför köpa en ras där du har mer jobb istället för köpa en ras där du har mycket "gratis"??
Jag gillar lösa problem men det får stå upp till mig.

Du skriver att det är trist att köpa en häst som är byggd för att trampa under sig. Sen i nästa inlägg menar du att kallblodstravarna har en bra grundbärighet. Om du då köper en kallblodstravare så har du ju enligt din utsago i så fall köpt en häst som är byggd för att trampa under sig... eller hur.

Du nämnde inte kallblodstravare från början utan pratade om hästar (i största allmänhet vad man kunde utläsa av inlägget) som inte är byggda eller avlade för att trampa under sig.
Om det tar en månad för en häst med de kriterierna att börja bära sig väl så undrar jag vilka kriterier du sätter på en häst som är avlad och byggd för samling, att de ska piaffera i hagen? :confused:
Jag är värdelös på att formulera mig, tyvärr. :o

Jag skulle (fast vem vet :eek: ) aldrig köpa en häst som har så naturligt att bära sig så det inte blir samma utmaning för mig.
Jag anser att lättare kallblod (kanske även rejäl ardenner? vem vet.. ej sett så många..)mycket väl kan bära sig bra med rätt ryttare.
Men man måste hitta detta inom dem.
Det ploppar inte bara fram hux flux.

Men att påstå att det tar flera år att få en någorlunda ridbar häst, det anser jag är fel.

Jag kräver ingen piaff i hagen nej :D

Men självklart kan en häst, återigen med rätt ryttare och kunskap, inte 12 åringen som luffsar i skogen (som exempel!) hitta undertramp på någon månad! Självklart i unghäst form och inga stora krav. Man ska inte kräva högre skolor direkt, men det tycker jag inte man ska av någon häst om den vart riden en månad. :crazy:

Jag känner att jag måste försvara henne lite.
Hannaz & jag rider för samma tränare & jag har en Kallblodstravare, hon har sett dom problem som jag brottas med som är kopplat till just rasen. Dom problem hon slipper för hon rider en häst av "normal" ridhästras

Jag förstår henne, varför köpa en ras där du har mer jobb istället för köpa en ras där du har mycket "gratis"??
Jag gillar lösa problem men det får stå upp till mig.
Okey, möjligt att det finns vissa kallblodstravare med mer jobb än andra. Men jag menar att i stort sett vilken häst som helst, med rätt träning kan hitta bärighet inom en kort period, men utan stora krav såklart!

"Jag gillar lösa problem men det får stå upp till mig."
Samma här. Vill ha något rejält att jobba med. Som min ragata till nordis :o

Det där tycker jag var mycket bra skrivit om kallblodstravaren och PRE!
Du lyckades i alla fall sätta det på "pränt" som jag också tänkte.

KL
Gick här o filosoferade..
Tänker att det här vi lyfter fram som underbara egenskaper, det får vi väl se och uppleva då vi kommer nära hästens själ.
Och vissa hästar har "sin själ" djupare inbäddad än andra. Vissa människor kanske inte ser själen i vissa hästar, för att de stirrar sig blind på något de inte vet hur de ska tolka.
Och vissa hästar kanske har utsatts för så mycket, att de sällan eller aldrig får chansen att visa sitt sanna jag.

Vi har ett stort exempel på häst som kommit ur sitt skal, då krämpor släppt och förståelsen och lugnet ökat, då kom det fram en så vacker individ som vi aldrig gissat fanns där. Kanske gissat, men inte vetat hur vi ska plocka fram.
Skalet var stenhårt o tjockt, och alla i omgivningen såg hästen som en dum, istadig, hård, men dock talangfull häst. Någon som älskar det mjuka skulle förmodligen inte ens se åt den hästen. Men nu har det kommit ut det mjukaste av mjuka. med enorm kärlek och vänlighet till alla.

Provade med ridteknik och hanteringsteknik. men det som behövdes var nya glasögon, bort med pretantioner och prestationer, för att börja om och lita på magkänslan.

Så den som säger sig älska en viss ras och se den som bättre än andra, den personen kanske har talang för att plocka fram själen i just sin häst..?!

Hm, stod i hagen och beundrade de spontana galoppiruetterna, slutorna och terre á terrerna som valacken bjöd på då han skulle sätta lillen på plats.
En halvtimmes intensivt skolarbete, helt utan mänsklig inverkan.. Vad ska de med mig till egentligen?:rofl:

ja, ibland undrar man... Vad ska de med oss till? Min vbl.travare som inte kan bära sig med ryttare för 5 öre, gör piaffer som får vem som helst att tappa hakan när han är fri och leker...

Vad ska de med oss till?

/Migo
En häst är alltid en häst, men en ryttare utan en häst är bara en människa...

Ja :D
Hingstbetessläpp igår och i den situationen tycker jag alltid det känns larvigt när folk i allmänhet vill mäta hur lämpade en viss typ av häst är för ridning & bärighet.... Jag undrar då om det inte handlar om begränsningar i vår egen hantering & ridning, egentligen. (fullt förståeligt, man ska inte ha en svårare häst än man klarar av!!! - och ej heller sätta hästen i arbete som den ej trivs med - men det skulle nog sällan kosta på att ha lite självrannsakan & insikt...)

Samtliga - från varmblodstravare, till halvblod med tip-top dressyrstam, kallblodstravare, gotlandsruss - bjöd på levader, piruetter, diverse skolor ovan mark :D , och jag har flertalet bilder där de ser ut att piaffera hela högen (själva piaff-rörelsen används ju mest bara i ytterst korta ögonblick i såna här situationer, som en sorts uppladdning inför levaden, eller piruetten, eller inför kraftmätningen mellan två ganska ranghöga hingstar).
Visst är de vackra, de här djuren? :love:

Så den som säger sig älska en viss ras och se den som bättre än andra, den personen kanske har talang för att plocka fram själen i just sin häst..?!

:bow:

Jag brukar alltid hävda att det handlar om "personkemi"......
Jag har sett sambandet så ofta i min omgivning - en häst & en människa som funkar superbra ihop och utvecklas därför.

:bump: :banana:

Ja, man blir aldeles bensvag och tårögd! Har kommit på mig själv med att ALLTID börja gråta lite då det visas en på TV eller live. Det rör vid något inuti! Fånigt, men där någonstans måste väl svaret finnas varför man håller på egentligen!

Kanske man kan säga, att de som är mest lämpade för ridning, är de som är mest mentalt genomsläppliga. För en supertalang som sätter sig till motvärn hela tiden, det gör ju ingen glad.

Utmaningen måste ligga i att locka fram det bästa ur varje häst, det som redan finns där. och att kunna bedöma om det finns tillräckligt för det man tänker sig pyssla med.

Men huruvida man bör korsa PRE och kallblod, det ska jag låta vara osagt. En inte helt lätt fråga. Än är jag iaf nöjd med de rena kallbloden. Eller kanske med en ren PRE.. Känner något visst för rena raser ändå. Ett arv på något sätt.. Fast det kanske är lite "rasistiskt" tänkt?

a/Min hingst kan ridas av 14 åriga tjejer.

b/Kallblodshingstar har, om de är rätt hanterade, minst lika fint psyke som en PREhingst.

a/Min nordsvenska brukshingst kan ridas av ALLA Som ar gamla nog att halla i en tygel och na ner till stigbyglarna.

( Den yngsta som ridit honom pa "riktigt" var nog en sadar 6 ar gammal eller sa).

b/ och detta beror faktiskt pa att bagge raserna i manga hundra ar ar avlade enligt korvmetoden, dvs de hastar som varit jobbiga att handskas med har inte gatt i avel utan blivit korv! Detta efterom man maste ha arbetsvilliga och palitliga hastar om man for sin forsorjning ar beroende av sin hast!

/KT

Jeg skulle gjerne ville se et kaldblod/norsvensk som klarar av øvelser som f eks capriole og courbette på et bra sett... Inte mange hastar har fysikken til dette, og av de som har, så er det enda färre som har psyken. Det midtre bildet, er tatt før hesten sparker ut tyvarr.
...................

Jag har sett bagge mina nordsvenska brukshingstar gora klockrena caprioler nar dom varit losa i hagen. Da har dom definitivt fysiken och styrkan till att gora detta rent generellt.

Sedan ar det en annan sak att fa dom tillrackligt valgymnastiserade sa att dom klarar av att gora det pa kommando vid langa tyglar eller under ryttare.

/KT

Tvärtom, ju mer det tar emot, desto värre måste hästen dra. Det gjorde inte så mycket om hästen var onödigt het, när den drar tungt så skenar den aldrig :p
Spinner man vidare på egenskaper som man kan se hos kallblodstravarna, som i alla fall fascinerar mej, är det denna "pump"-förmåga där de tar i så de nästan spricker - men aldrig exploderar och kan stå på lång tygel sekunden efter - den gode skogshästen var ju exakt sådan - ena stunden skulle den dra för allt vad tygeln höll, nästa måste den stå och vänta en lång stund. .

Sadar ar ju aven de riktigt bra bruksnordisarna. Vi brukar ibland dra upp tradrotter med varan Tor. Han bara lagger sig i selen och drar och drar och drar...och sa ser man marken langsamt resa sig kring roten och man kan saga till honom att bara sta!

Och da star han stilla tills man man fixat loss drag kedjan kring roten och man ska kora ivag och gora nasta grej.

De flesta hastar skulle bara sta och rycka ett par ganger och sedan ge upp efterom dom inte kommer nagonstans.

Att dra upp rotter ar ett verkligt test pa en hasts arbetsvilja!

/KT

Maste bara tillagga att bade PRE och nordsvenksarna ar trevliga raser. Kanns ratt onodigt att behova forsvara dem infor varandra.

Det blir ju garna litet pajkastning typ MIN ras kan minsann gora 300 caprioler per timme och din kan bara gora 150...HA HA!!!

Eller MIN ras gor minsann vackrare piaff an DIN med mindre traning! ( pekar finger).

MIN ras ar tusen ganger snallare an DIN ras! Sa det sa!!!! Etc.

Sjalvklart kan man ocksa korsa raserna men liksom vid annan avel galler det att noga valja avelsdjur som KOMPLETTERAR varandra sa att avkomman blir battre an vad foraldradjuren ar.. ( Eller atminstone likvardiga).

/KT

Sen beror ju en hasts prestation inte bara pa rasen utan pa ryttaren ocksa och personkemin mellam ryttare och hast..

Ett ekipage kan tex komma mycket langt for att "allt" stammer.... men med en annan ryttare presterar hasten inte halften ens.....
Samma ryttare kanske inte ens kan gora de enklaste saker pa en annan hast av samma ras som ryttaren gor med sin egen hast etc etc.

Det ar ju forbaskat mycket som ska klaffa for att fa ihop ett sa perfekt ekipage som mojligt.

Det har med rideriets svara konst ar som ett jattepussel dar alla bitar ska passa ihop!

Vore tex kul att vid nagot tillfalle tex buketraff se folk skifta runt med varandras hastar och sen sitta och kolla pa hur det gar da liksom :).

Sjalv kanner jag mig sjalv sapass som ryttare att jag rider manga hastar ratt sa passabelt, men det ar bara VISSA hastar som passar mig som handen i handsken och dar allting gar latt som en platt med en gang just pga av att personkemin stammer.

Vissa hastar foredrar jag att bara hantera fran landbacken tex. ( hellre framsta som en fegis an att bryta nacken bara for att man ska BEVISA saker :) )

/KT

Liknande trådar

Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 208
Senast: Monstermom
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 268
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama