nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

*delvis knapplån*

Jag har mig veterligt aldrig varit på samma kurs som Immer och även jag har hört att Bent anser att vi "Går över ån för att hämta vatten" när vi köper PRE när vi har denna otroligt fin ras, vår underbara nordsvensk...

Även jag!

Och håller med.
Vi har gudomligt vackra kallblod i sverige, varför inte ta vara på dem istället för att shoppa mode för på tok för mycket pengar.

De har inget som helst att göra med nordisar, och ska inte heller kallas så. ;)

Det är kanske att ta i så man kräks.. ;) Stamboken var gemensam till mitten på -60-talet.. Min hingsts morfar är född innan delningen (som fö är ett av de sämre dragen i historien)..

Det är kanske att ta i så man kräks.. ;) Stamboken var gemensam till mitten på -60-talet.. Min hingsts morfar är född innan delningen (som fö är ett av de sämre dragen i historien)..

Jo men jag menar nuuuu :p

Vissa ser ju inte ut som nordisar längre.. :crazy:

Även jag!

Och håller med.
Vi har gudomligt vackra kallblod i sverige, varför inte ta vara på dem istället för att shoppa mode för på tok för mycket pengar.

Jag bara undrar stilla om ni som tycker så här har erfarenhet av båda raserna? Jag tycker det är en utmärkt korsning, men att det skulla vara samma sak med en PRE & en kallblodstravare, det tycker jag är rena skämtet!
Så, nu fick jag sagt det.
GALERIA021.jpg

P2015387.jpg

DSC_0135.JPG

De menar inte att det är samma sak. De menar dock att kallblodstravaren är en minst lika bra häst som PRE att rida på.
Men det är skillnader på raserna helt klart.
Det är många som anser att varför importera dyrt från annat land när vi har en riktigt bra ras i Sverige.

Sen att jämföra bild på en travare på banan och två skolade hästar är inte riktigt rättvist.

Jag är inge PRE-expert, verkligen inte. Jag har bara ridit en regelbundet. Så jag kan inte påstå att jag har stor erfarenhet. Dock har jag sett en hel del. Och även sett en del till vardags i mitt stall.

Och jag skulle vilja säga att det är helt olika hästar.
Ja, det kan finnas ett par likheter mellan raserna. Men det är inte i mina ögon samma typ av häst.

Även om båda raserna kan vara fina.

De menar inte att det är samma sak. De menar dock att kallblodstravaren är en minst lika bra häst som PRE att rida på.
Men det är skillnader på raserna helt klart.
Det är många som anser att varför importera dyrt från annat land när vi har en riktigt bra ras i Sverige.

Sen att jämföra bild på en travare på banan och två skolade hästar är inte riktigt rättvist.

Håller med.
Helt orätt att visa en kallblodstravare på travet. :/

Bättre såhär:
hfpesad.gif

harfagre.jpg

Jag tycker det är sällan man ser PRE gå riktigt bra, oftast på tok för hopdragna, självklart finns det undantag men de är ju avlade för att trampa under sig och jag tycker oftast det blir att de drar ihop sig.

Kallblodstravare och även bruksnordis kan vara precis lika bra, och så mycket vackrare ridhästar, för en bättre peng.
Jag tycker vi ska satsa på våra svenska raser så de inte försvinner.

Att PREs sällan går bra beror ju mer på hur de rids än på deras ras. Det är en helt annan sak att rida andra raser mot att rida PREs. Dessvärre verkar folk inte veta det och rider dem fel. Vilket resulterar i att de går illa.
PREs är känsliga. Och då syns dålig ridning mer.
De har enormt mycket styrka i bakdelen. Men de sitter inte ihop på samma sätt som de flesta andra raser gör, är mer rörliga. Och därför går kraften lättare av på mitten på dem om man inte rider dem rätt.

Det är få människor i dagens sverige som klarar av att rida PREs. Men desto fler som äger dem/rider dem.

Jag tycker dock inte de är så mycket mer svårridna än andra hästar.

Visst är det skillnad på pre och halvblod, enorm skillnad!
Men jag kan tycka att en kallblodstravare har samma känslighet, tom min bruksnordis kräver sitt för att inte svaja runt.
Hon kräver rejäl noggrannhet och balans.

Jag är övertygad om att det inte är något som är unikt för rasen pre.

Jag har ridit pre, jag har sett en del rida pre.
Har goda vänner i tyskland som har pre och frieser.

Jeg kan ikke helt forstå at noen kan påstå at et kaldblod/norsvensk er like bra ridehest som en P.R.E. Visst har enkelte kaldblods visse egenskaper/trekk som kan påminne om P.R.E., men det er absolut ikke samme sak.
Jeg har vokst opp med kaldblods, og har varit så heldig at få ri og trene noen som har varit mycket bra. Dom har vunnit over halvblods i dressyrtavlinger i LA og Middels, samt konkurert i Glava-cupen for ponni her i Norge. Men dette er undantag innen rasen. De kan fortsatt overhodet ikke sammenlignes med P.R.E., ikke ens de middelmådige innen rasen. Aldri skulle et kaldblod kunne gå Grand Prix-dressyr, og hevde seg internasjonelt som en P.R.E kan.

Og selv den snilleste og herligste kaldblodshingst, har ikke samme spesielle gemytt som en P.R.E. har (skal ha, det finns jo alltid unntak)

Muligens kan en sensasjonelt bra kaldblod være bedre enn en dårlig P.R.E., men da er det ikke snakk om rasen i seg selv.
Jeg syns det blir lite som å sammenligne lada og ferrari...

Men jeg tror nok at rasene krysser bra

Varför så övertygad om att PRE har så mycket bättre temperament än andra hästar?
Om det var det du menade, du får ursäkta men jag förstår inte norska så jättebra. :o :o

Det tycker jag bara är snack av såna som har raser/favoriserar den.
Varför skulle de ha så mycket bättre temp än andra hästar?

Självklart har araber sitt temp, och halvblod sitt , fjordingar likaså.
Men att påstå att just en ras är världens trevligaste, knappast.

Självklart har araber sitt temp, och halvblod sitt , fjordingar likaså. Men att påstå att just en ras är världens trevligaste, knappast.

men är ju det du gör med nordsvenskarna i var o varenda tråd.
alla har ju sina favoriter...
tråkigt om alla gilla samma ;-)

Varför så övertygad om att PRE har så mycket bättre temperament än andra hästar?
Om det var det du menade, du får ursäkta men jag förstår inte norska så jättebra. :o :o

Det tycker jag bara är snack av såna som har raser/favoriserar den.
Varför skulle de ha så mycket bättre temp än andra hästar?

Självklart har araber sitt temp, och halvblod sitt , fjordingar likaså.
Men att påstå att just en ras är världens trevligaste, knappast.

Det ÄR skillnad på PRE:s temperament än på andra raser. Det är svårt att beskriva, det måste upplevas. Och det räcker inte med att man har en i sitt stall eller har sett några på träning osv. Man måste ha PRE:n som sin egen för att verkligen förstå hur annorlunda de är. För att förstärka min uppfattning kan jag då berätta att jag, förutom PRE även haft araber, oxå hingstar, som jag älskat, halvblod, engelskt fullblod, haflinger, korsningar, travare, mm. Jag har dessutom stor erfarenhet inom djursjukvården (häst), driver seminstation, och arbetat i tävlingsstall. Så jag tror att jag träffat, hanterat, behandlat och skött om väldigt många flera hästar än de flesta. Även i olika svåra situationer. Jag kan med säkerhet konstatera att det är STOR skillnad på en PRE (kanske även andra iberiska hästar?) och övriga "vanliga" raser.
Men som sagt, det måste upplevas på riktigt nära håll...
Viarpmm040.jpg

Att PREs sällan går bra beror ju mer på hur de rids än på deras ras. Det är en helt annan sak att rida andra raser mot att rida PREs. Dessvärre verkar folk inte veta det och rider dem fel. Vilket resulterar i att de går illa.
PREs är känsliga. Och då syns dålig ridning mer.
De har enormt mycket styrka i bakdelen. Men de sitter inte ihop på samma sätt som de flesta andra raser gör, är mer rörliga. Och därför går kraften lättare av på mitten på dem om man inte rider dem rätt.

Det är få människor i dagens sverige som klarar av att rida PREs. Men desto fler som äger dem/rider dem.

Är helt enig med dej...

men är ju det du gör med nordsvenskarna i var o varenda tråd.
alla har ju sina favoriter...
tråkigt om alla gilla samma ;-)

Min nordsvensk är inte trevlig, hon är en bitch :eek: :devil:
Så nej, det gör jag inte. ;)

Men alla hästar har sitt temperament, som jag skrev.
Jag tror knappast att en viss ras (som det just nu råkar vara mode på) har super temperament.
Det finns araber med supertemp, likaså shettisar med supertemp.
Sen gillar vi ju olika temperament.

Jag gillar min ständigt brunstiga surkärring, jag vill inte ha någon robot. :rofl:

KL
Håller med om att det inte säger så mycket att slänga in en bild på faksen med sänkt rygg i en inbromsning, säkert efter ett lopp...

fram med mer bilder på ridna -skolade kallblod!

Var just ute och förundrades över den fantastiska lillkillen(?!)! bara fungerar, ser färdig ut och travar bärigt och med otroligt lyft och takt, ca fjärde gången på lina. (är travtränad två år)
Rund galopp i båda varven och avslutar mjukt med längd överlinje och fint undertramp.:banana: -och lysande svarta ögon..:love:

Jag känner mig ganska nöjd att fortsätta ett tag till på kallisarna innan jag börjar ev spara till en PRE!:) Men den dagen kanske jag inser vad jag missat under alla år! Man vet aldrig!

Då jag tänker efter, varför blanda dessa två fina raser eg? Det är ju ändå något speciellt med långtgående blodslinjer som medvetna människor arbetat för under massor av år. Varför inte sträva efter att förbättra inom rasen i stället. Mitt arabsto skulle jag nog kunna tänka mig korsa in något med ridkvalitéer, men aldrig korsa bort den rena kallblodsstammen. Dessutom skulle uppfödaren till hästarna lyncha oss!! :o

..Fast jag förstår de som sitter med ett medelmåttigt sto, som inte heller kunnat prestera som travare, och vill ha en bättre häst att rida på som avkomma. Och ser de vackra PRÉ-hingstarna glänsa under ryttare. Men kolla då in exteriören hos en del av kallblodshingstarna, och tänk vad de vore utan en lång travkarriär.

Kan du inte beskriva hur de skiljer sig!?
Ärligare?
Klokare?
Intensivare?
mer eller mindre nerv?

Har nästan varje vecka sagt till sambon, att så här har jag aldrig upplevt hästar o hästhantering förut. Aldrig tidigare har jag kunnat lite så starkt på hästarna och få så mycket tillbaka, som med våra kallblod.
rent igenom äkta arbetsvilja, respekt och omtanke för människor och hanterar kriser utan att bli farliga pånågot sätt.

Araben däremot...:eek: :eek: :eek: Och halvbloden..:eek: Säkerhetstänket idag är lika med: välj rätt mentalitet på din häst och njut resten av tiden!

Araben däremot...:eek: :eek: :eek: Och halvbloden..:eek: Säkerhetstänket idag är lika med: välj rätt mentalitet på din häst och njut resten av tiden!

Lite det jag menar.
Alla uppskattar olika temperament.
Så att säga att en viss ras har perfekt temperament går ju inte.
Jag uppskattar bångstyriga hästar som visar att de lever.

Vissa uppskattar robot hästar som lystrar till minsta lilla och svarar endast: "yes master". :p

Vissa gillar araber som är på tårna osv.

Och vissa fjordingars envishet.

Därför kan man inte säga att en viss ras är så mkt bättre än alla andra.

(menar inte här att dra vissa raser över en kant, det finns individer inom alla)

Men snälla vännen.
DU kan inte lägga in en bild på en PRE som rids och en kbl travare som körs och påstå att de inte är lika.

Menar du då att det inte finns kbl som rids?

Du försöker påvisa att det inte finns likheter mellan två helt olika sporter.

För att det ska gå att jämföra måste du använda dig av en bild på en kbl travare som rids på någorlunda liknande sätt som en PRE, och tro mig det finns.

Liknande trådar

Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 208
Senast: Monstermom
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 268
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt