nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Jag tycker det är rätt så tramsigt att betäcka ett sto av en ras som i sig själv har många goda kvaliteter med en hingst av en ras som råkar vara populär för tillfället!

Just nu alltså PRE, för ett par år sedan var det frieser som alla skille "ha".

Problemet är att många då bara tar nästan vilken som helst hingst av den populära rasen utan att tänka sig för. Gärna en billig att betäcka med, eller den som råkar stå nära där man bor.

Det som är viktigast inom all avel är hur hingsten och stoet kompletterar varandra. Målet är att få en bättre avkomma enligt det avelsmål som man har.

Det vore trevligt om folk slutar att avla på det som är populärt just i "år" och itsället planerar litet långsiktigt.

Missförstå mig rätt nu, jag har inget mot PRE. Har bla träffat Tesoras hingst som är oerhört trevlig och ger fina föl. Men jag är mot den hysteri som blir med jämna mellanrum efter vissa raser.

Är det inte bättre att avla inom respektive raser?

/KT

Hej där!

Du har en poäng gällande korsning med icke goda, men billiga, individer.. Tror dock inte att det är aktuellt bland de som svarat i denna tråd?
Personligen räknar jag med en hingstkostnad kring 10000-15000 och då endast för språng och levandeföl.. Jag vill givetvis att han ska vara godkänd samt kunna visa upp både goda resultat vid visning samt ha en hög ridbarhet.. Han ska vara kompatibel med mitt sto, inte bara " ha bra kors för det har inte min dam men han biljarderar".. Då kanske jag får en avkomma som har dåligt kors OCH biljarderar!
Men jag ska inte göra en lång utsvävning här, ämnet är ju så intressant bara, för då kanske vi får hoppa över till ett annat forum. Måste äta lite fukost och ta en kopp kaffe!

Men men många raser vi har idag är just resultatet av korsningsavel.. sen är det hemskt tråkigt och en stor förlust när en genuin ras får stryka på foten.. Men tror nog inte att ngr personers önskan att korsa P.R.E/kallblodstravare är enda anledningen till att rasen håller på att utarmas!
Vi har ju vår lilla ölandshäst som idag är helt borta, ersätts av baltiska ponnies "den nya ölandshästen"... men det är ju dock inte samma häst...trist trist...men underbart med eldsjälar som försöker återskapa.. En stor eloge till dem!
-KT: du verkar ha goda historiska kunskaper, kanske du vet mer om denna lilla häst och kan pm: mig och berätta lite mer alt har länkar?

Mina planer på betäckning ligger ju längre fram i framtiden.. men vill ha tid på mig för att kunna utvärdera och se vad andra har fått för hästar med denna korsning!

Återigen, tack för att ni tar er tid och skriver!

Det var under 500. ;)
Räknar man att Faxen hade 80 av dessa så är det skrämmande...

Har hört att det finns planer på att ta fram en helt ny ras genom att korsa dessa två raser. Jag tror att det var Eva Hjälmbrant + ngn fler som tänkte det. Är inte helt säker dock..

Betänk att det vanliga manskapet red hästar som var ungefär i storlek med ett stort kraftigt russ och att det under hela den karolinska tiden nästan inte alls gick att uppfylla de krav man ställde storleksmässigt på officershästarna. Dessa skulle var ca 140-145 cm - men på den tiden mätte man bakom sadeln så det torde motsvara 150-155 cm i mankhöjd litet beroende på hur utpräglad manke hästarna hade på den tiden. Men man fick ofta acceptera hästas som var betydligt mindre om de i övrigt vore fullgoda.

Denna typen av häst kanske, denna är ca 145-150 cm.
100_0169.jpg

Har hört att det finns planer på att ta fram en helt ny ras genom att korsa dessa två raser. Jag tror att det var Eva Hjälmbrant + ngn fler som tänkte det. Är inte helt säker dock..

Det är stuteri Cavera (Christina Drangel) som satsar på vad de kallar "Karolinerhästar" (PRE/kallblodstravare). Stuteriet har fått två,tre sådana föl i år. Ska bli spännande att se vad Eva och Christina kan göra med dessa hästar och hur de kommer att bli!;)

Nedan en bild på Once Celestial e. Zagal XI (PRE) u. Alva (Nordsvensk brukshäst). Mycket högrest, snygg häst med luftiga rörelser, knälyft och ett underbart temperament. 1 år på bilden.
Once.jpg

Denna typen av häst kanske, denna är ca 145-150 cm.
100_0169.jpg

Eller kanske så här:

Bracke gotlandsruss, valack som var ca 130 cm i yngre dagar, på bilden ca 25 år gammal.

BrackepbetetiVollsj.jpg

Eller kanske så här:

Victor, nordsvensk hingst ur Benuslinjen. Av den äldre lättare och mindre lantrastypen. 146 cm i mankhöjd. ca 16-17 år på bilden.

0002.jpg

/KT

pepinopre [IMG skrev:
http://www.pepinopre.com/C1256E3E0038B975/0/72D31C6FAC9C55F4C125716E005D5028/$file/Once.jpg[/IMG]

Ser mkt trevlig ut! Spännande att se vad det månde bliva av denna lilla häst! Har ni fler avkommor undan nordsvensk el kallblodstravare?

Bilden är nästan ett år gammal, så jag ska se om jag kan få en ny! I år har Zagal betäckt en nordsvensk brukshäst och Alferez en kallblodstravare så det blir ett par sådana föl till våren. Alferez har dessutom betäckt en ardenner:o ! Det blir intressant...

Hej!
Om du är intresserad av att rida enligt de akademiska principerna är både PRE och Nordsvensk bra alternativ. Det är lite olika vilken tränare du pratar med, dom tycker lite olika och har lite olika tänk.

Det finns en kvinna som heter Eva Jälmbrant som jag tycker är en av de duktigaste inom akademisk ridning. Jag har ridigt för lite olika tränare, även bent och jag tycker än så länge att Eva är den person som är duktigast. Självklart måste du skaffa dig en egen uppfattning om det men om du kontaktar henne kan hon berätta jättemycket om de olika rasernas fördelar och nackdelar inom denna ridkonst.

Kortfattat anser jag grundat på vad jag har lärt mig av diverse tränare att båda raserna är väldigt lika varandra. Däremot så kostar en PRE mer än dubbelt så mycket som en fin nordsvensk. Samt att om man köper en nordis/kallblodstravare som är lite travtränad har man såå mycket gratis när man ska börja jobba med dom. Dom är oftast väldigt välhanterade, hållbara, vältränade samt har en fantastisk energi och är väldigt ambitiösa.

Bent sa på en kurs, bor man i sverige och köper en PRE är man korkad. Ni har ju en "svensk PRE" som kostar en bråkdel så mycket. Han menar alltså nordsvensken.

Själv tycker jag inte att man är korkad om man köper en PRE. Vill man ha en PRE ska man köpa det, men vill man ha en häst som fungerar utmärkt till akademisk ridning och det egentligen inte spelar någon roll vilken ras det är så tycker jag att man ska fundera på att köpa en kallblodstravare.

Men hör dig gärna för med lite olika tränare så blir du nog mycket klokare.

LYCKA TILL

men vill man ha en häst som fungerar utmärkt till akademisk ridning och det egentligen inte spelar någon roll vilken ras det är så tycker jag att man ska fundera på att köpa en kallblodstravare.

En kallblodstravare är i snart 100 år avlad på att förflytta sig snabbt framåt utan större bärighet. Dessutom är den lynnesmässigt nästan helt inställd på att vara HET!

Jag skulle alla gånger hellre välja en LÄTT och liten nordsvensk BRUKS för historisk ridning / akademisk ridning då denna har mer förutsättning för att bära sig och har ett lynne som är mer inriktat på att samarbeta med ryttaren samtidigt som det är en modig häst.

Väldigt många som köper en kallblodstravare köper sig problem då hästrasen ofta inte är helt lätt lynnesmässigt.

( Vilket även personen jag tränat mest AR för som själv har kallblodstravare anser).

( Min nordsvenska brukshingst rids tex även av barn och funktionshindrade och det går alldeles utmärkt).

Det finns en hel del nordsvensk bruks som är små och lätta och lämpar sig mycket väl för dressyrridning. Man ska dock inte köpa en av det största tyngre bruks"traktornordsvenskarna" som närmast liknar ardennerhästar för dom är litet för tunga för att röra sig med lätthet.

Det är just det faktum att nordsvensk bruks är en extrem brukshäst, dvs dom som inte har arbets och samarbetsvilja har i flera hundra år blivit hundmat, som gör att rasen rent temperamentsmässigt är en bra dressyrhäst, den VILL till VARJE pris vara till lags om den behandlas väl. Detta gör den mycket lik P.R. E hästen som också traditionellt har en stark utslagning på hästar med dåligt lynne.

/KT

Senast ändrad:

En kallblodstravare är i snart 100 år avlad på att förflytta sig snabbt framåt utan större bärighet. Dessutom är den lynnesmässigt nästan helt inställd på att vara HET!

/KT

Just för att den har det så har man så mycket gratis, dom har redan väl utvecklade musker för att använda bakdelen. Det gäller bara att få dom att använda sin energi och sina muskler till att bära också. Detta brukar absolut inte vara några problem om man jobbar på rätt sätt. Det brukar inte ta länge så har hästen förstått att han inte bara ska skjuta på utan även bära. Sen behöver man bara jobba med att bygga upp detta.
Att vara het kan man tolka på olika sätt, men jag tolkar det som att du menar att dom har mycket energi och vill gärna springa på framåt. Detta brukar vara till fördel när man rider akademiskt just för att dom har så mycket egen motor att man kan koncentrera sig på bärkraften och slipper driva fram dom. Lär man dom att bära kommer dom inte att gasa på så mycket.

Tydligen så har lite olika tränare olika uppfattningar om hästrasen, men alla fyra jag har ridit för har förklarat ungefär detta för mig.

Jag tyckte själv att kallblodstravaren var het och bara skjöt på tills jag började rida akademiskt och lära mig hur jag skulle använda det. Nu är min uppfattning helt annorlunda.

Vad jag fattar är väl bruksnordisen avlad för att dra tungt, vilket medför att dom också skjuter mer än dom bär. Jag ser inte detta som en nackdel, utan en fördel.
Det är väldigt svårt med vissa hästar som inte skjuter på nästan något, för dom har ofta inte mycket framåtbjudning.
Utan någon skjutkraft alls kommer man inte framåt, det kan vi väl alla vara överens om?

Hej!

Jag fick i våras en hingstunge e:PRE (Califa) och mamma är min kallblodsmärr, 16 år e: Lappnils.
Varför jag valde PRE var helt enkelt att få en lättare typ, men samtidigt behålla ridbarheten samt rörelserna som mitt sto har, men behöver bättras på.
Jag rider ej AR.

Califa är en högställd, lättare typ av PRE med ett rakt och snyggt huvud, fin hals, bra vinklar och ganska bra rörelser.

Resultatet blev över förväntan. Zacke fick proportionella vinklar, fina, rena gångarter och BRED och strak rygg och bra bredd i bringan. Läs BRA - inte fyrkantig *s*

Jag kan varmt rekommendera denna korsning, men allt kan ju slå fel.
Jag skulle inte använda en grov PRE på min märr, inte heller någon kötthals.

Angående temperamentet så är det svårt att hitta ngt mer hetlevrat blod är Lappnilsarna. Min märr är het som gröten och lika tjurig som matte.
Zacke blev så himla cool och bra i huvudet att jag törs säga att han är perfekt.
Nyfiken och framåt, följde tidigt med mamma ut i skogen och hoppade träd, träffade andra hästar, med på tillställningar osv.
Har svårt att se att det skulle slå fel på ngt sätt.

Sen tycker jag det är BRA att det kommer nya influenser till Sverige.
Kommer frieser, så klart vill folk pröva! Samma med PRE som dessutom är klart lämpad till både korsningsavel och renrasigt.

Jag ska betäcka om mitt sto till våren. Tilltänkt make är Alfarez, som verkar ha en mkt bra typ och kan lätta upp, snarare än tynga ner.
Läs mer på min hemmis: www.waldorff.se
under föl

Ha det!
Li

Roligt att höra. Han såg hemskt fin ut på hemsidan men så hade han väldigt snygga föräldrar också må jag säga.

Jag känner till många som blandar nordis/P.R.E. Jag tycker själv att de är mycket lika varandra till utseendet, men kan inte uttala mig om hur P.R.E är till psyket. För mig verkar det som en vettig kombination om man vill ha en lite lättare/mer långbent nordis.

Apropå AR: med nyfikenhet kommer man långt! Jag kämpar själv på med träning, och läser det mesta jag kommer över. Du får gärna PM:a om du vill utbyta idéer! Mvh

Plockar upp den här igen;

Läste tråden och undrar - var/är tanken att använda ett kallblodstravarsto endast för att ha en billigare häst att betäcka med en PRE-hingst eller ville/vill Du även åt kallblodstravarens egna egenskaper?

Lite nyfiken på hur det gick med Din plan eftersom jag tror att om Du hittade ett kallblodstravarsto är risken/chansen stor att Du hittar så mycket positivt i stoet att Du kanske känner att Du har hittat Din häst redan där. Antingen innan Du hunnit betäcka eller om Du arbetar med henne när hon är betäckt i väntan på fölet. Det kan vara en del jobb med framåtandan och viljan att gå innan man får dem att använda den på rätt sätt, men det är underbara hästar.

Jag har ett sto och hoppas få möjlighet att ta föl på henne någon gång. Har funderat på kallblodstravare, PRE eller Lusitano. De båda senare pga att stoet är rektangulärt och ganska kortbent och jag ville betäcka med en hingst som inte ger mer av det. Fast ju mer jag funderar desto mer känner jag att det känns onödigt att "slösa bort" en betäckning på en hingst av annan ras när det finns så mycket gott i både henne själv som individ och i rasen. Det finns ju även där mer kvadratiska, långbenta varianter.

När man ser min pålla i hagen ser hon lång och låg ut, men vid arbete kommer hon både ihop och upp sig så då varken ser hon lång ut eller känns lång. De har lätt för att samla sig de små rackarna. Nästan för lätt ibland...

Jag måste pusha lite för den rena kallblodsrasen!
Håller med föregående att vissa hästar kan synas vara mindre bra exteriört för ridning då de hänger i hagen, men då de rids rätt gör dom ett förvandlingsnummer utan dess like!

Även vår superlånga häst kan använda kroppen rätt och är urläcker. Vad jag kanske skulle akta mig för är för platta kors, men det vill man väl sällan ha på någon ridhäst o det ser jag sällan på fungerande travare...

En pRE kan kanske glänsa lite mer vid sidan av ett kallblod, men då de rör sig vet jag inte om jag skulle välja något annat!!

Har ägt ett sto med Lappnils som farfar... ojojoj.. Inte roligaste att få till det med, men nuvarande ägarinnan har fått henne att komma till ro och har nu en häst som det talas om! Jag tog henne från slaktbilen pga av att hon bara skenade... Numera är hon den vackra svarta, jobbar hur fint som helst och med energi som sprutar ur öronen men på ett positivt sätt. Rätt kanaliserat.

Många kallblod stressas enormt på banan o i travträningen i allmänhet och behåller den stressen då de hamnar hos en ryttare. Men med kunskap och känsla kan man lätt lotsa dem ur stressen och få dem att använda energin till arbete.

Jag tycker att den nuvarande aveln sorterar bort bra mycket dåliga lynnen. Se bara på min fd märr, hon skulle bort pga dåligt lynne men blev en enormt fin ridhäst.
Har hört historien om de gamla nordsvenskarna och hur farliga och grisiga de kunde vara. Det kommer ju någon ibland som det talas om som inte fungerar och är aggressiva och heta. Men över lag är de mycket trevliga hästar.
Våra tagna som föl har varit helt okomplicerade i inkörning o träning. Har aldrig någonsin kunnat hantera vanliga ridhästar på det sätt vi gör med kallbloden. Aldrig än jag rädd för starka reaktioner eller olyckor bland de här hästarna.

De är lugna och kloka i hanteringen och springer som vinden på banan. Samtidigt som de jobbar koncentrerat och fint i ridningen och markarbete.
Bär sig naturligt och lätt med uttrycksfulla rörelser.
drömhästar! Har tänkt tanken att betäcka arabstoet med en nordis för att förbättra rasen!!:D Synd att lillen är kastrerad! han skulle ha kunnat bidra med stabilitet, perfekt rygglinje, kors och en stark o tålig kropp.

Liknande trådar

Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 208
Senast: Monstermom
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 268
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25
  • Hemlösa hundar ökar