nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

*delvis knapplån*

Är det inte Bent som sagt att vi inte behöver köpa oss en massa dyra andalusier och pre hästar för vi har vår egen inhemska vackra ras, nordsvensken...

(inget illa om PRE eller andalusier eller andra raser, de är underbara).

Knapplån

Ni som säger att Nordsvensken eller kallblodtravaren är så lika PREs, ha ni erfarenhet personligen av PREs? Jag är lite nyfiken.:)

Jag påstår inte att kallblodstravare och PRE är lika, och jag har ingen egen erfarenhet av PRE.

Men BB, som ju gör jämförelsen mellan raserna, har ju erfarenhet av båda.:)

Immer

Jag har hittat ett underbart sto som både jag och mina döttrar trivs utmärkt med!!! Hon är ca 1.57 brun utan tecken mkt bra ben, hals och bog, ngt lång i ryggen.. hon har mkt motor men lyssnar bra samt är en ängel på marken!! Kommer semineras med Zagal!!!
Tack för alla tips och råd!! Nästa år blir det nordsvensk hingst!

Jag har aldrig hört honom säga något om det. Så jag är nyfiken.
Säger han att de är liknande i kroppstyp, temperament, känslighet, rörelser eller säger han enbart att båda typer kan ha lätt för samling?

Gör han ofta paraleller mellan dessa?
Hävdar han några skillnader mellan raserna?
Eller har han sagt något någon gång, och sen har det gått från mun till mun?

Jag håller med Evis du tog verkligen orden ur min mun då du skrev ditt inlägg!
Kallblodstravaren denna underbara ras får vi bara inte förlora!!

De exakta ordavalen minns jag inte.

Men jag glömmer aldrig när han på en kurs sa att mitt kallblodstravarsto är som de spanska hästarna var, innan man började förstöra dem (avla fram sporthästar):)
Senare samma dag sa han att mitt sto hade betydligt mer temperament än en PRE-hingst som var med på samma kurs.

Immer

Menar du att dessa ord från BB skulle betyda att han tycker att PRE och Kallblodstravare är väldigt lika hästar?
Jag för min del (har erfarenhet av båda raserna) kan visst se likheter. Ungefär lika många som mellan PRE och halvblod, eller PRE och welsh...:confused: :confused:
Men kombinationen PRE/kallblodstravare är mycket lyckad. Just för att PRE-hästen kan förstärka vissa egenskaper hos kallblodet som man kanske eftertraktar.

Nej, inte de orden han sa till mig angående mitt sto.
Men han har uttalat sig i andra sammanhang om likheterna mellan PRE och kallblodstravare.

Jag tror säkert att PRE:n kan tillföra en del i aveln, men själv föredrar jag att betäcka med en kallblodstravarhingst.

Immer

*delvis knapplån*

Jag har mig veterligt aldrig varit på samma kurs som Immer och även jag har hört att Bent anser att vi "Går över ån för att hämta vatten" när vi köper PRE när vi har denna otroligt fin ras, vår underbara nordsvensk...

butterfly_effect, du har PM!
PRE-uppfödarnas arbete de senaste århundradet har ju gått lite mer åt att skapa en utställningshäst av fullblodstyp. Det är väl en fråga om tycke och smak antar jag.

Her er jeg ikke helt enig. P.R.E. er jo en svært allsidig brukshest :) En ting er at de kan hevde seg i Grand Prix dressur, men også innen alta escuela og kjøring er de helt i topp. Visst finnes det oppdrettere av rasen som endast benytter avlsston og hingstar med utstillingsmeriter, uten at de har vist sin verdi som brukshester. Men den gode P.R.E.-hesten er både sterk og elastisk, i tillegg til et mycket bra gemytt. Og de tåler meget hard trening, som f eks alta escuela. Det er ikke lett for en häst å utføre f eks caprioler eller courbetter, verken fysisk eller psykisk...
Jeg tror nok at resultat kaldblods/P.R.E. er en lyckat korsning, fordi P.R.E. forbedrer avkommet. Det blir jo rimeligere enn å kjøpe en renrasig P.R.E., og mest sannsynligvis bedre enn en renraset kaldblods/nordsvensk.
I Spania har jeg sett mange P.R.E. korsninger av forskjellige raser, og mitt inntrykk er at P.R.E. korser utrolig bra med det meste, alt fra fullblods til ardenner.

Har inte ridit någon pRE.. men synintrycket är ofta ganska lika det jag ser av kallblodstravarna. och kanske även bruksnordisar.
Den lättare bruksnordis som utbildare mig som barn hade en obeskrivlig rörlighet och mjukhet och temperament, som inte gick att hitta bland någon av ridskolehästarna.

Då man kom på hans planhalva och han bjöd på sitt allra bästa, då trodde jag att jag drömde där ute på skogsstigarna. Ett sådant muskelberg som kan flytta fötterna med sån precition och lätthet, och vara så uppmärksam och lyhörd det var något nytt.

Den hästen väckte intresset av att hitta lätthet i all ridning. Mitt intryck är att alla raser inte har samma talang för den lättheten och rörligheten, eller snarare, vissa individer tillåter att man rider utan lätthet, och det är lätt att bli kvar i det grova.
det är svårare på en kallblodstravare än tex ett halvblod att rida med handbromsen i, mindre tolerans för dålig ridning, då blir det riktigt dåligt.
Vissa hästar kan man bara inte fuska på, och jag bara gissar att både PRE´s och kallblodstravare hör dit.
Och mycket tror jag sitter i mentaliteten och energin. Och rörligheten.
Vid fusk: pannkaka och skit. Då man hittar knapparna: som en dröm!

Det man kanske vill ha och premierar i AR är mkt rörlighet o energi, vilket ger bra förutsättningar för samling.
På tävlingsbanan kanske lite mer stabilitet i rörelsemönstret är att önska för att kunna visa upp mer konsekvent ridning och jämna uppvisningar.. bara gissar..

Jag har hittat ett underbart sto som både jag och mina döttrar trivs utmärkt med!!! Hon är ca 1.57 brun utan tecken mkt bra ben, hals och bog, ngt lång i ryggen.. hon har mkt motor men lyssnar bra samt är en ängel på marken!! Kommer semineras med Zagal!!!
Tack för alla tips och råd!! Nästa år blir det nordsvensk hingst!

Kul att du har hittat häst!
Har läst tråden och har en reflektion.
Man "varnar" för att korsa kallblodstravar ston med hingstar från andra raser för att det ökar risken för att en ras med redan liten avelsbas ska förlora individer och få en ännu mindre avelsbas. (Med tanke också på att det är ganska få hingstar som ger större delen av en årskkull kallboldstrvföl = kontinuerlig utarmning av genbasen även om det föds många individer)

Tänk om resultatet blir precis tvärt om av korsningsavel. Man kanske tar ett föl med PRE pappa till sig själv, sedan ett renrasigt föl. Om man därtill väljer att ta ett kallblodstrvföl med fokus på att bli ridhäst kanske man väljer en annan kallblodshingst än de som blir "avlesmatadorer" inom travet = hjälper till att bevara en bredare genbas vilket också i framtiden kan vara travet till nytta.

Tänk om dessa korsningshästar kallblodstravare/Iberisk häst ökar avlesintresset för rena kallblodstravare och därmed hjälper till att bibehålla rasen och inte det motsatta?

Jag anser (min personliga tanke) att det är väldigt svårt att avla på kallblodstravare, eftersom dessa hingstar endast kan bli godkända om de presterat på banan.
Det är ju bra ur travsynpunkt men AR-folk har fått upp ögonen för denna underabra ras och våra behov är inte alltid samma som den travintresserades.

/Måste sluta sitter på jobbet spinner vidare senare.

Ja, vi kan ju söka efter lite olika saker, men om man går rent efter prestation och hur en häst ska se ut så tror jag att samma individ kan passa både ridning o trav.

Ett okunnigt öga skulle säga, oj vilken bra exteriör, om vår långeman, -vilken bra längd för en travare. Men problemet är just längden. Längden ska ju sitta i hela kroppen, bogar och kors, inte bara en transportsträcka mellan manke och kors.

Så den hästen har trots grym talang och exeptionell aktion då det flyter, svårt att hålla ihop kroppen.

Den lille, med supertalang som pappa, han har fin ridhästexteriör och trevligt psyke, men inte samma extarordinära gång som den långe.
Men lättare för att hålla aktionen och lätt att bära.

Så vilken skulle man välja som ridhäst, den långe svåre som har det lilla extra, eller den korta som kan bära men inte är lika showig? Den ena är kanske bättre nybörjarhäst och den andre något att glida runt och glänsa på?!
Den korta okomplicerade hästen kan trava riktigt bra, men är inte unik, kommer nog inte att sticka ut som den andra har gjort.

Vi har alltså två exemplar med helt skilda utseenden men både positivt och negativt både ur trav och ridhästsynpunkt. Det beror ju på vad man vill ha, och hur långt man kommit.

Jag skulle inte vilja ha skilda grenar, en för godkända ridhästar och en för travare. För i grund o botten tror jag den perfekta kallblodstravaren har allt!

Ja det tycker jag är verkligt synd för det finns fina kallblodstravar hingstar som inte gått på banan och därmed inte blir godkända. De hade kunnat bidra till rasen på många sätt.
Det sättet att godkänna hingstar stoppar upp hela rasen. :crazy:

Ja det tycker jag är verkligt synd för det finns fina kallblodstravar hingstar som inte gått på banan och därmed inte blir godkända. De hade kunnat bidra till rasen på många sätt.
Det sättet att godkänna hingstar stoppar upp hela rasen. :crazy:

Håller med till 100%!
Som framhållits tidigare, det är en liten ras och matadoraveln gör det inte direkt bättre. Tar man en icke-giodkänd hingst är det strulet med var man registrerar den, vill man ha i "rätta" stamboken är det ju lite pyssel runt det, vem som står som ägare osv.
Jag tror vi kommer att se mer och mer ridhästavel på kbt sidan, men då letar många hingst med bra ridegenskaper och "risken" för korsningsavel ökar, eftersom man då vet att man får en hingst som är bra att rida.

hur är det (har tänkt kolla) men nu när det finns en rasbeskrivnign, får man visa kbt hingstar för avelsvärdering (ej godkännande, men en värdering) på de visningar som är öppna för alla raser?

Jag hade gärna hållt mig med en godkänd avelshingst inom den rasen och några ston, men jag tänker inte ha en häst som måste gå på travet eller som gått på travet för detta. Det är emot alla principet jag har.

hoppsan! Såg att det uppfattades som stötande att jag skrev nordis istället för nordsvensktravare i en annan tråd...
Jag hoppas att ni som läst här inte blivit allt för stötta och ber om ursäkt för mitt klavertramp!:angel:
/Mimmi

Det heter inte nordsvensk travare.

Det heter svensk kallblodig travare lr något sådant.
De har inget som helst att göra med nordisar, och ska inte heller kallas så. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 208
Senast: Monstermom
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 268
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25