Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul att läsa om allt ni tar er för!

Härligt att Tolle är på bättringsvägen @tintilar

Fin häst och det ska blir roligt att följa er resa @minimal

Håller också med om att det är jobbigt med värmen. L instämmer också och understyrker att man absolut inte kan springa fort när det är varmt :D Vi har kommit hem och hunnit landa efter en hel helg med körtävling och nya lärdomar och intryck. Inga superresultat i någon gren, även om dressyren var bäst, men vi tar med oss tonvis av nya lärdomar och träningstips. Det största vi behöver jobba med är att få upp ett högre tempo och en bättre bjudning framåt. Min plan är att vara noga med att lägga upp ett bra tempo från början och jobba med snabba övergångar.

Två bilder
13882303_1240008209357154_2986231482514330113_n.jpg

13754541_1240008266023815_3277994079380182437_n.jpg

Film från dressyren

Film från maraton

Tack! Vad kul att du var i Vaggeryd, har flera körvänner som var där. Vi var o tävlade(med shettisen) i Eskilstuna i början av juli men semestern är slut så bidde inget Vaggeryd.
Planen för framtiden är att köra shettispar(har en på tillväxt ;)) och så då nytillskottet Magnus.

Kanske man vågar sig på någon uppsutten tävling sen också? Jag har aldrig varit intresserad sv ridtävling men i körning blev jag meddragen på tävling typ direkt. Inte lika mkt prestationsångest då jag känner mig mer grön där. :)

Tråkiga med körningen är alla avstånd och det är ju ett litet företag att ta sig iväg. Med shettisen får vi ju plats med maratonvagn och shettis i samma transport. Blir ju annat med Magnus. Tur att maken delar intresse. :)

Tack! Vad kul att du var i Vaggeryd, har flera körvänner som var där. Vi var o tävlade(med shettisen) i Eskilstuna i början av juli men semestern är slut så bidde inget Vaggeryd.
Planen för framtiden är att köra shettispar(har en på tillväxt ;)) och så då nytillskottet Magnus.

Kanske man vågar sig på någon uppsutten tävling sen också? Jag har aldrig varit intresserad sv ridtävling men i körning blev jag meddragen på tävling typ direkt. Inte lika mkt prestationsångest då jag känner mig mer grön där. :)

Tråkiga med körningen är alla avstånd och det är ju ett litet företag att ta sig iväg. Med shettisen får vi ju plats med maratonvagn och shettis i samma transport. Blir ju annat med Magnus. Tur att maken delar intresse. :)

Klart du vågar dig ut och ridtävla så småningom! Dressyren är ju bra på det viset att man kan tävla med sig själv, utan att behöva bry sig om de andra. Fast jag ska nog erkänna att min inre tävlingsdjävul har lite svårt med det :cautious::D:p Å andra sidan ska man göra det man själv vill och har lust med, så ta det som det kommer och faller andan på så ger du dig ut och tävlar :up:

Vad kul med shettispar! Hoppas det blir bra :)

Igår var vi på vår första körträning, vi är väldigt nöjda.
Magnus tycker det är jättejobbigt när han inte bara behöver gå rakt fram utan måste svänga lite ibland också, det märks att han är mest körd och riden ut i skogen. Man måste rama in honom tydligt och svänga med mycket bibehållet stöd på ytter.

Tränaren tyckte att han var schyst och bussig, att det kanske kan bli något men han kan inte lova. ;) Men han är inte den mest positiva typen, dock gillar jag honom, han är väldigt direkt och är också duktig på det han gör.
Han sade också att Magnus lär sig fort, och det har vi också märkt.

Magnus är bussig, han backade när han tyckte det var för jobbigt men inga konstigheter annars. Nyttigt att se hur han reagerar vid press. Tränaren kan ju sätta mkt mer press än vi klarar och vet när han ska bryta och ser direkt skillnad på vad som är vad i hästens beteende, en annan kan ju fega ur lite lätt vid körning om det händer för mycket.

Vi bokade in nästa lektion på tisdag. :)

Lastningen har snabbt gått framåt. Första gången vi skulle köra iväg honom var när vi fortfarande provade honom, tog ett tag av att bara stå still utanför tills han gick på. När vi hämtade hem honom tog det också en stund, men sen gick han på. Vi lasttränade en gång för några veckor sen, det gick också sådär, tog en stund innan han gick på, då använde vi vår carrotstick och uppmuntrade lite ;) så gick han på. Igår tog det 30 sek, han stannade, jag sa till maken att hämta carrotstick, men hann bara säga det och ta något steg närmre Magnus så gick han på, ska nog akta mig för att ha för sträckt grimskaft. På vägen hem igår lastade han sig själv halvvägs in, men sen ville han ha stöd så då gick jag med in. Det som är väldigt skönt är att när han väl står där, så har han inga som helst tendenser att backa ut igen. Han har bankat en del när vi stängt förut, men det har också lugnat sig nu. Och då är det bara andra gången vi är ute och åker sen han kom till oss. Duktiga häst!
Jag är inte så bortskämd med lättlastade hästar, väldigt skönt när de är det!

Liten bild från igår; bitvis gick han väldigt fint, men han behöver ju mer styrka:
(Maken körde igår, den med tömmarna i hand nu är dock tränaren. :))
85DC6676-1699-4A83-9EAD-E7382370592C.jpg

Vad roligt med träning @minimal Han ser jättefin ut på bilden :love:

Vi tränade också igår :up: Vi jobbade med att jag skulle få koll på halvhalter för att förbereda hörnpasseringar och volter.Vi jobbade också med min allmäna hantering av tömmar och pisk. Det var nyttigt, jag behöver hjälp med körningen och hur man kommer till arbete där. Det är kul att utvecklas :bump:

@Lazer09 Ja väldigt nyttigt med träning. Det känns som det är så mycket att hålla reda på i körning. Jag har jättesvårt för detta med piskföring och töm. Men lär mig förhoppningsvis till slut.:D

Nu har Lukas och jag varit på dressyrtävling, igen.
MSV C:1, igen.
Den här gången lyckades jag sitsmässigt bättre i skolorna, och bjudningen var halvskruttig men inte katastrofal så med lite bättre ridning från min sida så kommer han mer till sin rätt.
Ett par grova missar i galopp-programmet igen, ganska mycket taktproblem i travlängningarna, igen.
Hjärnsläpp från min sida, höll på att rida fel väg och korrigerade på ett rätt fult sätt och fick förstås avdrag för det.

Snäll bedömning från domarens sida, tror jag, med 58.2% som slutresultat och sammanfattande kommentaren "Gullig häst. Hade lite mkt missar i traven.".
Jag blev åtminstone inte ned-dömd för frysmärkningen.

Min häst håller på att bli uppäten av knott. Har aldrig varit med om att inte kunna ha hästarna på bete dygnet runt pga knott. Den andra som i övrigt har så känsligt skinn sitter det inte ett enda knott på.

Har i övrigt mest longerat kallblodet och funderar nu på om jag kan få henne presentabel till lördag när det är en tävling med in hand-klasser. Anmälningstiden går ut på torsdag så kanske, kanske.

Idag har vi tömkört och dragit själva! Hade ingen hjälp så vi höll till på ridbanan och jag hängde på grej efter grej tills vi drog en bom. :D Sen gick vi ut en sväng på vägen också och själva dragandet gick toppen. Gräs och hästkompisar lockade så det gick i lite snigelfart men överlag skötte hon sig jättefint. :love:

Åh nej.. Rejält stressad och ledsen nu. Min stallägare lägger ned vår lösdrift och alla har två månader på sig att hitta något nytt och flytta hästarna. Vi som trivdes så bra!
Så nu letar jag efter något lika bra i närheten, men är svårt. Ska ringa två ställen idag.

När allt annat börjar ordna upp sig kommer såklart något nytt som skapar stress och oro.

Åh nej.. Rejält stressad och ledsen nu. Min stallägare lägger ned vår lösdrift och alla har två månader på sig att hitta något nytt och flytta hästarna. Vi som trivdes så bra!
Så nu letar jag efter något lika bra i närheten, men är svårt. Ska ringa två ställen idag.

När allt annat börjar ordna upp sig kommer såklart något nytt som skapar stress och oro.
Åh nej va tråkigt. :( :( Varför lägger dom ner? Det är inte lätt att hitta lösdrift heller. Kanske ni kan starta upp ngt eget annars.

Åh nej va tråkigt. :( :( Varför lägger dom ner? Det är inte lätt att hitta lösdrift heller. Kanske ni kan starta upp ngt eget annars.
Av olika skäl. Jag förstår henne, ingen bitterhet alls mot henne. Men känns väldigt trist då vi äntligen hittat ett så bra ställe.

Men ska iväg om en timma och titta på ett stall i samma område, så hoppas på att det är bra.

Stall är alltid svårt! Hoppas du hittar något bra!

Nu går det framåt! Idag började vi med att dra en stock och träna på tömkörningen. Pappa gick framme och höll i grimman som stöd och så gick vi en sväng på skogsvägen och vände hem igen. Gick förbi hästkompisar som blev något skärrade över ljudet och sen vände vi i en korsning, jätteduktig med allting. Väl hemma hade vi förberett med skaklar, så vi gick in på ridbanan och hängde på en skakel. Jag gick då över till att leda medan pappa höll i skakeln som vi sedan släppte ner så hon fick dra den. Första gången med skaklar. Ingen reaktion. Fortsatte och hängde på en skakel till. Det gick så bra, och för det scenariot hade vi förberett så vi kunde sätta ihop skaklarna till en släpa. :)

Vi drog släpan något varv åt båda hållen utan någon reaktion överhuvudtaget. Det var nog lite motstånd och jösses vad det lät om den, vi kunde inte riktigt göra oss hörda till varandra. :p Men pålle bara traskar på med spetsade öron. :love: Nu ska vi öva vidare på lydnanden när jag tömkör, men annars hade det nog gått att låta henne dra en liten rockard eller kälke likväl som släpan. Nästa gång ska vi nog bara gå en runda rakt fram i skogen för hon tycker ridbanan är tråkig och det kan jag förstå, man går ju bara runt runt i dagsläget (om man bara tömkör eller när hon känns trygg med sin last kan man däremot bygga en bana med olika hinder vilket hon nog tycker är roligare). Men det är skönt att introducera vissa saker där inne. Nu får vi gå vidare ut i skogen, det är mer skoj. :) Så stolt över henne idag!
13879406_10153618479975163_2911565970849445006_n.jpg

Idag har vi varit ute på vår långa runda och joggat. L kändes pigg och fräsch hela vägen runt och då höll vi ändå ett friskt tempo hela vägen runt. Det känns bra att han känns pigg och att han har bra flås. Imorgon blir det träning. Uppladdning pågår inför tävling nästa helg. Det blir sista tävlingen för säsongen och jag hoppas att vi kan minska antalet fel i maraton och precision.

@Lazer09 Låter härligt! Lycka till på tävlingen. :)

Idag tog vi andra vändan med skaklar. Hon är verkligen hur duktig som helst. Vi började på grusvägen men det lät så hiskeligt och hon kändes inte avslappnad, så vi spände av och gick in på ridbanan istället. Där drog vi släpan utan problem och avslutade med att dra upp den till stallet på grusvägen. Då var hon mycket mer avslappnad och helt tillfreds när vi spände från. Så grymt stolt!

Fick precis det avslutet jag ville på semestern, vi har introducerat skaklar och allt gick med bravur. Nu blir det välförtjänt ledigt ett tag för henne! Många andra tvååringar har ju vilat på betet men det passade oss bättre att jobba mer intensivt nu och så får hon vila mer i höst.
3_zps61cf486j.jpg

@Lazer09 Låter härligt! Lycka till på tävlingen. :)

Idag tog vi andra vändan med skaklar. Hon är verkligen hur duktig som helst. Vi började på grusvägen men det lät så hiskeligt och hon kändes inte avslappnad, så vi spände av och gick in på ridbanan istället. Där drog vi släpan utan problem och avslutade med att dra upp den till stallet på grusvägen. Då var hon mycket mer avslappnad och helt tillfreds när vi spände från. Så grymt stolt!

Fick precis det avslutet jag ville på semestern, vi har introducerat skaklar och allt gick med bravur. Nu blir det välförtjänt ledigt ett tag för henne! Många andra tvååringar har ju vilat på betet men det passade oss bättre att jobba mer intensivt nu och så får hon vila mer i höst.
3_zps61cf486j.jpg

Så fin! Och så duktig :)

Idag har vi varit ute på vår långa runda och joggat. L kändes pigg och fräsch hela vägen runt och då höll vi ändå ett friskt tempo hela vägen runt. Det känns bra att han känns pigg och att han har bra flås. Imorgon blir det träning. Uppladdning pågår inför tävling nästa helg. Det blir sista tävlingen för säsongen och jag hoppas att vi kan minska antalet fel i maraton och precision.
Halkade in i tråden av en slump och ville bara säga att jag är så imponerad av din L! Han är så himla snygg och cool och det är helt fantastiskt när ni kör förbi uppe hos mig, det gör mig så himla glad att se er och fjodingarna traska förbi köksfönstret :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka