Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så kul att läsa, härligt! Vad blir det att träna på nu? :)

Allt! :D:p I dressyren behöver jag få till en lätthet för hjälperna och en bättre form. I maraton behöver vi träna på att hålla tempo i hinder och att hitta trevliga vägar. I precision behöver vi bli mer precisa :D och att hålla igång tempot.

Men visst, jag vill högre i poäng.

Jag förstår vad du menar. Det känner jag nästan alltid att jag vill. På alla tävlingar hittills så har jag alltid åkt hem med känslan av att vilja mer och bättre. Ville man inte det skulle det ju knappt vara lönt att tävla. Jag försöker använda det som en drivkraft, men ibland blir jag nedslagen när det inte gått så bra som jag vill.

Heja dig! Du kommer att nå dit så småningom :)

Jag förstår vad du menar. Det känner jag nästan alltid att jag vill. På alla tävlingar hittills så har jag alltid åkt hem med känslan av att vilja mer och bättre. Ville man inte det skulle det ju knappt vara lönt att tävla. Jag försöker använda det som en drivkraft, men ibland blir jag nedslagen när det inte gått så bra som jag vill.

Heja dig! Du kommer att nå dit så småningom :)

Helst sant.
Jo, jag kommer att nå dit "bara" vi får ihop programmet rätt.

Enda gången hittills som jag inte "ville högre" var en LC-start på sexårige fjord-fjanten på Dressyrallsvenskan i våras.
Efter ritten tänkte jag "runt 60%-strecket".
Döm om min förvåning när resultatet blev drygt 66% och en trettonde placering av 33 startande. Bland storhästar.

Allt! :D:p I dressyren behöver jag få till en lätthet för hjälperna och en bättre form. I maraton behöver vi träna på att hålla tempo i hinder och att hitta trevliga vägar. I precision behöver vi bli mer precisa :D och att hålla igång tempot.

Gillar den peppiga känslan! Vi har haft så fina promenader det sista så jag är också väldigt entusiastisk just nu. :D Promenad kanske låter fjuttigt men att vara ute ensamma och bara knalla runt utan maktkamper eller annat, vilken grej! Hade aldrig kunnat tro vi skulle ha så mycket problem med det men så är det. Nu är vi på en helt annan plats och det känns såååå skönt! Är på jobbresa just nu men längtar hem till stallet. :D

Det låter som jättehärlig promenad @Chili :)

L har fått en dags vila och en dag med skritt, så idag var det tillbaka till verkligheten igen. Började med att rida ut en sväng och gick sedan in i paddocken en stund. Fokuserade på galoppfattningar från trav och avsaktningar från galopp till trav . Han kändes riktigt lätt och smidig idag :up: Imorgon blir det eventuellt körträning :)

Vi har tränat körning för tränare nu ikväll :banana: Vi jobbade igen med halvhalter och att förbereda varje hörnpassering/volt/etc. Jag fick också insikt i att jag måste vara aktiv hela tiden när jag kör (i alla fall när vi arbetar aktivt) och inte kan "sitta och njuta av utsikten" (fast det är en himla trevlig utsikt från kuskbocken :love::D:p). Blev också ombedd att förbereda och göra tiometers volter (och insåg att det var svåårt :arghh:) och när det gick ganska bra så gick vi ut i hinder (:bump:) och testade samma . Insåg då vad som krävs för att vi ska bli bättre i maraton. Grymt peppad på en höst och vinter med träning :banana:

Vi har tränat körning för tränare nu ikväll :banana: Vi jobbade igen med halvhalter och att förbereda varje hörnpassering/volt/etc. Jag fick också insikt i att jag måste vara aktiv hela tiden när jag kör (i alla fall när vi arbetar aktivt) och inte kan "sitta och njuta av utsikten" (fast det är en himla trevlig utsikt från kuskbocken :love::D:p). Blev också ombedd att förbereda och göra tiometers volter (och insåg att det var svåårt :arghh:) och när det gick ganska bra så gick vi ut i hinder (:bump:) och testade samma . Insåg då vad som krävs för att vi ska bli bättre i maraton. Grymt peppad på en höst och vinter med träning :banana:

Otillräckligt insatt och orkar inte tänka och väljer snabbvägen att fråga någon som vet...
Är det hästen som ska gå på 10 m volt och så hamnar vagnen där den hamnar (eventuellt också på en lika liten volt)?

Ja, det är hästen man mäter efter, men vagnen följer ju hästens spår.
Tack.
Borde begripa men orkade liksom inte försöka mana fram en mental bild på hur det blir. Men det är egentligen ganska självklart eftersom skaklarna ändå är stela: att vagnen inte sladdar eller genar. Utom i hörn, förstås, där vagnen ju borde hamna något innanför hörnspåret.

Tack.
Borde begripa men orkade liksom inte försöka mana fram en mental bild på hur det blir. Men det är egentligen ganska självklart eftersom skaklarna ändå är stela: att vagnen inte sladdar eller genar. Utom i hörn, förstås, där vagnen ju borde hamna något innanför hörnspåret.

Du har fattat rätt :up:

Du har fattat rätt :up:
Du ser, snart är jag ute på körtävlingsbanorna...
inte.
Fast det vore kul att se vad som skulle hända om jag satte Karin S bakom min kbl-travare och körde dressyr.
Jaja.
Jag ska fortsätta träna dressyr - har ett högst eventuellt projekt på gång men det blir antagligen inte av, och i så fall måste jag träna intensivt en tid framöver.
Men som sagt, det blir nog inte av.

Och ja, jag vet att jag slängt ut en sådan där cliffhanger men nej, jag tänker inte säga mer. Förutom om det möjligen blir av.

Låter spännande @kryddelydd Hoppas det går i lås :)

Vi har hoppat lite idag :banana:Gjorde sällskap med en tjej i stallet och byggde en lite studs och ett par enkelhinder. Det var riktigt kul och det var länge sedan vi hoppade sist. L känns i riktigt bra form just nu, stark och smidig :up: Är det någon mer här som hoppar lite ibland? Vad brukar ni träna på i så fall?

Så var vi hemma från premieringen! Slutade med 41 p (av 50), klass 1 och etta i tvåårsringen för ston. :love: Så glad och stolt! Var jättenervös men allting gick så himla bra. Fick jättefina kommentarer, bland annat Utmärkt rastyp. Nu hoppas vi på diplom nästa år. :)
image_zpsfc4hau8l.jpeg

Så var vi hemma från premieringen! Slutade med 41 p (av 50), klass 1 och etta i tvåårsringen för ston. :love: Så glad och stolt! Var jättenervös men allting gick så himla bra. Fick jättefina kommentarer, bland annat Utmärkt rastyp. Nu hoppas vi på diplom nästa år. :)
image_zpsfc4hau8l.jpeg

Grattis! :banana::banana:

Idag var det vaccination och vet fick titta på benet - skadar inte att fler tittar. Han trodde det var en ansträngning/inflammation i senskidan, eller ännu lindrigare, och sa som tidigare veterinärer att undvika voltspår ett halvår men annars skulle det nog inte påverka honom. Han har inte ont. Gallan kommer nog att vara kvar men eftersom att den inte verkar påverka honom är det bara ett skönhetsfel, och ett ganska vanligt sådant.

Hovis var ute igår. Efteråt provade jag några varv på banan för att känna hur han kändes på volt och han är så fin. :love: men vi håller oss från banan som ordinerats. Bara provar lite ibland några varv gör att kolla läget. :)

image_zpsfc4hau8l.jpeg
Åh wow! Grattis! :love:

Idag var det vaccination och vet fick titta på benet - skadar inte att fler tittar. Han trodde det var en ansträngning/inflammation i senskidan, eller ännu lindrigare, och sa som tidigare veterinärer att undvika voltspår ett halvår men annars skulle det nog inte påverka honom. Han har inte ont. Gallan kommer nog att vara kvar men eftersom att den inte verkar påverka honom är det bara ett skönhetsfel, och ett ganska vanligt sådant.

Hovis var ute igår. Efteråt provade jag några varv på banan för att känna hur han kändes på volt och han är så fin. :love: men vi håller oss från banan som ordinerats. Bara provar lite ibland några varv gör att kolla läget. :)

Sorry, men:
om veterinär rekommenderat att du ska undvika volt i sex månader, varför inte helt enkelt följa den rekommendationen?
Jag kan tänka mig att läkningen går fortare om du gör så.

För övrigt: jätteskönt att det är bättre!

Sorry, men:
om veterinär rekommenderat att du ska undvika volt i sex månader, varför inte helt enkelt följa den rekommendationen?
Jag kan tänka mig att läkningen går fortare om du gör så.

För övrigt: jätteskönt att det är bättre!
Jag behöver bara två varv åt varje håll på lång tygel för att känna om han känns liksidig och mjuk. ;) det klarar han ett par ggr i månaden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka