Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Halkade in i tråden av en slump och ville bara säga att jag är så imponerad av din L! Han är så himla snygg och cool och det är helt fantastiskt när ni kör förbi uppe hos mig, det gör mig så himla glad att se er och fjodingarna traska förbi köksfönstret :love:

Tack :bow: :bow: Men nu blev jag väldigt nyfiken på vem du är. Kom ut och säg hej när vi kommer förbi nästa gång :)

Tack :bow: :bow: Men nu blev jag väldigt nyfiken på vem du är. Kom ut och säg hej när vi kommer förbi nästa gång :)
Det ska jag absolut :) (jag hänger i stallet hos S som har den stora grå unghästen och två små shettisar så är med henne som sällskap och fotograferar/promenerar hund med jämna mellanrum :) )

Hur som, vi går ju förbi L med jämna mellanrum och han är verkligen så himla himla snygg :love:

Det ska jag absolut :) (jag hänger i stallet hos S som har den stora grå unghästen och två små shettisar så är med henne som sällskap och fotograferar/promenerar hund med jämna mellanrum :) )

Hur som, vi går ju förbi L med jämna mellanrum och han är verkligen så himla himla snygg :love:

Aha :idea: Den lilla bruna hos er är ju också superfin :love: Lite som en L i miniatyr (skulle ju kunna vara därför som jag tycker den är fin :angel:) och ser fin ut för vagn.

Aha :idea: Den lilla bruna hos er är ju också superfin :love: Lite som en L i miniatyr (skulle ju kunna vara därför som jag tycker den är fin :angel:) och ser fin ut för vagn.
Ja han är otroligt snygg för att vara shettis :D (just för att han ser ut som en mini-nordis) och en pärla att köra.

Nåja, ska inte spamma sönder er tråd om shettisar osv. Men är du uppe runt mig (bräckan) så kommer jag definitivt ut och säger hej (så du inte blir helt chockad när det händer :D)

Ja han är otroligt snygg för att vara shettis :D (just för att han ser ut som en mini-nordis) och en pärla att köra.

Nåja, ska inte spamma sönder er tråd om shettisar osv. Men är du uppe runt mig (bräckan) så kommer jag definitivt ut och säger hej (så du inte blir helt chockad när det händer :D)

Jag ser fram emot det :up:

Igår red Lukas och jag lektion.
Det blev bra.
Vi tränade mest på travökningarna, där jag ju har ganska stora problem med takten som inte blir ren och stadig.
Jaha.
Det räckte att sänka formen ett par centimeter, så bara forsade han fram i det tempo jag bad om. Hur jag än släppte fram så blev det varken taktmissar eller springigt utan han längde ut mer och mer och mer.
Samma sak fungerade i galoppökningarna: ner med formen ett par centimeter i ökningen, och så satt det.
Nu är det hoptagningen som måste bli mer distinkt, men där får jag helt enkelt (?) göra tvärt om: upp med formen lite i en lyftande halvhalt, så ska han ta ihop sig.
Men det är ju inte så enkelt, utan vi behöver träna en del på det för att han ska hämta upp sig i stort sett i ett steg.
Nästa lektion blir imorgon; idag ska jag rida en fjording.
Just det.
Vi har en tredagarskurs här, och jag ransonerar passen mellan olika hästar.

Jag håller på att gå in mina nya, underbara, men hårda vandringskängor inför fjällvandringen om två veckor. Så har inte ridit eller kört på 1,5 vecka, utan bara promenerat långa promenader med Dacke.
Han är så trevlig att promenera med, bortsett ifrån att vi har olika grundhastigheter.
När jag motionsgår är det ett raskt tempo, men Dacke har ett lite lägre tempo så får jaga på honom nästan hela tiden då han lätt faller in i sitt sega tempo. När jag joggar har jag ett lite långsammare tempo än Dacke, så då är rollerna utbytta. Han jagar på mig och jag drar i grimskaftet..

Tur han är söt. :)

Kul med kurs @kryddelydd Intressant att läsa om resonemangen kring ökningarna. Även jag klurar lite på längningarna så jag läser med intresse.

@parellikusken Härligt med promenader :) Hoppas fjällvandringen blir härlig :)

Vi har tränat körning nu på morgonen och det gick riktigt bra :up: Vi lade en del fokus på att få upp tempot och reaktion för pisken. Han började nämligen passet med att inte reagera riktigt när jag lade på pisken och det är ju givetvis något som jag lagt grunden för tidigare, men nu är det dags att lära om (både kusk och häst). Sedan fick jag öva lite på att köra på några konor, med det nya tempot, och det gick ganska bra faktiskt. Fick lite nya insikter om min egen kropp också. Jag är vänsterhänt och uppenbarligen mer ojämnt stark i sidorna än vad jag tidigare trott, så nu vet jag om det och kan jobba med att åtgärda det. Jag insåg också att mina ögon och min känsla för när jag ska svänga mot en port lurar mig, jag måste vänta längre än jag tror med att köra an mot portarna. Gillar när jag lär mig nytt och får nya insikter :up:

Nu börjar det närma sig "komma igång igen". Maja kommer bli körd till stallet förmodligen nästa helg, sen har det lugnat sig på jobbet då också så vi kan komma igång regelbundet igen.
Tror det behövs, häromveckan när hovis kom fanns det inte längre något som heter "stå still i gången och samarbeta" :angel:
66E55717-1154-4C07-9D85-9D79AA1739E7_zpsp28my2oh.jpg
9AC75010-3C33-4C2A-909B-97A803E8AD92_zps9jwewcys.jpg

Det drar ihop sig. På torsdag åker vi på tävling igen. Idag har vi laddat upp med långa rundan och joggat på ganska friskt. Imorgon tänkte jag nog köra ett dressyrpass på banan för att jobba igenom honom och på torsdag förmiddag blir det nog enklare jogging. Håller tummarna för en rolig tävlingshelg :)

Det drar ihop sig. På torsdag åker vi på tävling igen. Idag har vi laddat upp med långa rundan och joggat på ganska friskt. Imorgon tänkte jag nog köra ett dressyrpass på banan för att jobba igenom honom och på torsdag förmiddag blir det nog enklare jogging. Håller tummarna för en rolig tävlingshelg :)

Skickar massor med lyckönskningar!

Idag har jag ridit lite för ovanlighetens skull. Det var ett tag sedan. Började med att rida ut en kortare sväng och gick sedan in på banan och dressyrade lite. Det gick bra och han kändes avspänd, men ändå framåt och samarbetsvillig. Har även packat inför avfärd imorgon. Insåg också (igen) vad mycket grejer man ska ha med sig bara för att vara borta några dagar. Det känns lite som att man packar för en polarexpedition :cautious::D:p

Idag har jag ridit lite för ovanlighetens skull. Det var ett tag sedan. Började med att rida ut en kortare sväng och gick sedan in på banan och dressyrade lite. Det gick bra och han kändes avspänd, men ändå framåt och samarbetsvillig. Har även packat inför avfärd imorgon. Insåg också (igen) vad mycket grejer man ska ha med sig bara för att vara borta några dagar. Det känns lite som att man packar för en polarexpedition :cautious::D:p

och körning är ju så mycket värre än ridning.
Själv sitter jag och "laddar" för att åka på tävling idag. Starttid 10.28, 45 minuters restid (högt räknat). Om jag åker halv nio så är jag ute i god tid.
Så om jag går ut och börjar göra i ordning vid halv åtta så är jag ute i jättegod tid och hinner tvätta benen på lortgrisen.
MSV C:1 igen, denna gången på en jättestor tävling (där även lag-SM i dressyr avgörs).
Får se om jag lyckas undvika de grövsta missarna efter lektionerna i helgen, och vilka andra grova missar jag kommer att hitta på att göra för att sänka resultatet...

Det var den tävlingsdagen, det.

Jättetrevlig häst på framridningen, fick inte igenom just något på själva tävlingsritten.
uppenbarligen stör jag hästen mer på tävlingsbanan än vid framridningen.
Jaja.
57.8% tror jag det blev, har inte hämtat protokollet men är nyfiken på kommentaren för den ökade traven där vi fick en fyra (visst, det var långt från felfritt, men fyra innebär ju att vi gjort någon ganska grov miss).
Överraskande snällt dömt i vänstergaloppen, där jag fick fatta om två gånger - men han hann inte ramla ner till trav utan det blev väl "bara" orytmiskt, misstänker jag.

Imorgon ska jag göra ett nytt försök. ¨Då är det min ena tränare som dömer, och hästens uppfödare kommer att komma och titta (hon har två hopphästar med i 130-klassen så hon skulle ändå vara på plats, precis som jag misstänkte).

Det har varit blåsväder en tid och då blir Tolle alltid lite stökig. Både i hantering och ridning, även i hagen. Dessutom har hösthungern satt in, alla hästar blir av ngn anledning vrålhungriga i augusti-september och ger intrycket att vara utsvultna hur mkt mat dom än får. :p Det är inte lätt att vara Tolle nu. Men han är så fin och känns bättre för varje gång jag rider. Pigg och lite ur form men liksidig och positiv.

Jaha, då var vi hemma igen. Ytterligare en helg med mycket intryck och lärdomar. Bjudningen och tempot har varit bättre under hela helgen :up: I dressyren fick jag upp tempot och bjudningen. Hade bytt till tränsbett och då blev han tung, stark och lång som en följetong, så även om vi skippade de riktigt låga poängen så fick vi heller inte de höga poängen så vi fick två poäng lägre än sist. I maraton hade vi friskt tempo och god bjudning på sträckorna mellan hinder, men lite långsamma i hinder. I vattenhindret skulle han stanna och smaka på vattnet :D:p Inga straff på tiden, men ganska många straff för tiden i hinder (dock bättre än sist). Idag i precisionen hade vi bara en boll ner (det tar sig från gång till gång :up:), men tyvärr 6 sekunder över maxtid. Det här var vår sista körtävling för i år. Nu ska vi träna hela hösten och vintern och komma igen starkare nästa år :banana:

Hur gick det i fredag @kryddelydd ?

Gott att ni är igång igen @tintilar :)

Jaha, då var vi hemma igen. Ytterligare en helg med mycket intryck och lärdomar. Bjudningen och tempot har varit bättre under hela helgen :up: I dressyren fick jag upp tempot och bjudningen. Hade bytt till tränsbett och då blev han tung, stark och lång som en följetong, så även om vi skippade de riktigt låga poängen så fick vi heller inte de höga poängen så vi fick två poäng lägre än sist. I maraton hade vi friskt tempo och god bjudning på sträckorna mellan hinder, men lite långsamma i hinder. I vattenhindret skulle han stanna och smaka på vattnet :D:p Inga straff på tiden, men ganska många straff för tiden i hinder (dock bättre än sist). Idag i precisionen hade vi bara en boll ner (det tar sig från gång till gång :up:), men tyvärr 6 sekunder över maxtid. Det här var vår sista körtävling för i år. Nu ska vi träna hela hösten och vintern och komma igen starkare nästa år :banana:

Gott att ni är igång igen @tintilar :)

Så kul att läsa, härligt! Vad blir det att träna på nu? :)

Var ute och sprang med hästen idag. :D jättehärligt! Hon var jätteduktig, sprang bredvid mig och försökte öka ibland men höll sig fint i skinnet, saktade in på kommando och blev inte busig utan joggade bara med spetsade öron. Hur gött som helst! Trött häst sen som fick komma in för natten, mysigt när hästen är trött mentalt och fysiskt tycker jag. :) de ser så nöjda och tillfreds ut.

Slutpoäng 58.7%.
En del positiva överraskningar som en sjua i ena öppna, lite hjärnsläpp (får jag ibland) gällande ridvägen så jag fick en felridning inför de enkla bytena, hittade ändå tillbaka till något så när flyt så de enkla bytena blev faktiskt OK och gav sexor.
Krasch i travökningarna: vi har hittat dem hemma men jag får inte till dem ordentligt på tävling där man ju bara har en chans och då ska det sitta. Det beror ju på att ökningarna egentligen inte är befästa ännu.

Det som ändå var kul var att Lukas uppfödare kom och tittade, och filmade.
Förutom de missar jag var väldigt medveten om, såg det inte så illa ut.

Dessutom en snäll person som var där tillsammans med annat ekipage, som kom i rask och målmedveten takt för att uttrycka att hon var imponerad.
Kul att få beröm - alltid kul när folk säger snälla saker.
Och det är väl så: man behöver inte göra en fantastisk ritt på en travare på en jättestor dressyrtävling för att folk ska bli positivt överraskade. De flesta förväntar sig verkligen ingenting så fort de ser frysmärkningen - mer än möjligen katastrof.

Men visst, jag vill högre i poäng.
Det jag kan säga så här långt in på årets tävlingssäsong är att jag ju hoppats på bättre siffror eftersom jag vet att hästen har kapacitet. Problemet är ju som sagt att lyckas visa upp det.
Jag har hittills fått sjuor i nästan alla moment: alla utom sluta, faktiskt. Och sluta har jag fått 6 eller någon 6.5 för.
Så den dag jag faktiskt får ihop helheten så kan vi få ganska fina poäng även i den här klassen (nej, jag vet, resonemanget håller möjligen inte).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka