Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fortsätter bomba tråden :D Här kommer två bilder också
13724071_1233265220031453_2763130708220324318_o.jpg

13641089_1233266426697999_5743732406458810631_o.jpg

Gött med bildbomb :D @Lazer09 Ni är så fina!

Och ja hon är positiv till det mesta. :) Det är väldigt härligt! Idag tränade vi för hand på ridbanan. Testade på lite longering och sprang med henne för att öva inför visningen. Kollade på filmer sen och inser att jag kanske ska springa ännu snabbare. :p Tyckte jag satte rejäl fart men det såg lite långsamt ut... Sen tog vi en skön promenad och det var nog första gången som hon inte saknade hästkompisarna en enda gång. :) Skrittade på så nöjt och fint och njöt av en fin kväll tillsammans.

@Chili Det är skitsvårt att springa i ett bra visningstempo! När ska du visa?

Vi tränade körning idag. Till en början fick jag testa att köra med enhandsfattning under framskrittningen. Fick göra det eftersom tränaren såg att jag inte höll händerna jämt framför mig och det gjorde (gör) att L inte är rak. Utöver att det var lättare att hålla rakt gjorde det också att jag blev fri att jobba mer med pisken utan att störa kontakten med bettet. Det gick rätt bra faktiskt :up: Men sedan skulle vi börja jobba med konor och följsamhet. Då gick jag tillbaka till tvåhandsfattning och det gick väl inte sådär värst lysande. Hade lite problem med ojämn kontakt med bettet, från både min och Ls sida vilket gjorde det väldigt svårt att vara precis och komma rätt på konorna. Utöver det gick han inte fram riktigt heller, så vi hade ingen styrfart att tala om heller. Efter en del jobbande, med min hand och blick (det underlättar om man tittar vart man ska :banghead:) och Ls framåtanda, så gick det helt okej på slutet :up:

Imorgon blir det nya skor till L inför tävling till helgen och på onsdag är det dags att börja packa. På torsdag åker vi :nailbiting::nailbiting::bump:

Domaren gillar verkligen ordet "ganska" :angel:

Jag är en komplett outsider i tråden men det är så kul att se dia filmer med kommentarerna inlagda :bow: Snygg häst!

Tack så mycket! Vad glad jag blir :) Jag gör filmerna mycket för min egen skull, så att jag kan se vad vi behöver jobba på.

@Lazer09 Ja jag märkte det efter att ha sett filmerna. :D Först är jag nöjd att hon springer, för det har vi inte gjort innan. Nu har hon fattat grejen och är superduktig, börjar trava direkt som jag börjar springa, håller sig på mattan utan luftsprång eller att dra och stannar fint när jag ber om det. Nu ska vi bara öka tempot lite också. :p Ska visa i slutet av augusti. :nailbiting: Kommer vara dödsnervös!

Men å ska ni tävla igen! Ska ni bo borta och allt? Låter spännande! Håller för övrigt med om att det är kul att se filmerna med kommentarerna inlagda. :)

@Lazer09 Ja jag märkte det efter att ha sett filmerna. :D Först är jag nöjd att hon springer, för det har vi inte gjort innan. Nu har hon fattat grejen och är superduktig, börjar trava direkt som jag börjar springa, håller sig på mattan utan luftsprång eller att dra och stannar fint när jag ber om det. Nu ska vi bara öka tempot lite också. :p Ska visa i slutet av augusti. :nailbiting: Kommer vara dödsnervös!

Men å ska ni tävla igen! Ska ni bo borta och allt? Låter spännande! Håller för övrigt med om att det är kul att se filmerna med kommentarerna inlagda. :)

Det kommer säkert att gå jättebra :) Till och med jag har sprungit med L för en 7a :D

Vi ska tävla körning i tre dagar :nailbiting: Bo borta och hela kittet. Packlistan känns som den är en mil lång ungefär :D Men det ska bli så kul :bump:Tävlar fredag - söndag, men åker redan på torsdag för att slippa åka supertidigt på fredag morgon.

Det kommer säkert att gå jättebra :) Till och med jag har sprungit med L för en 7a :D

Vi ska tävla körning i tre dagar :nailbiting: Bo borta och hela kittet. Packlistan känns som den är en mil lång ungefär :D Men det ska bli så kul :bump:Tävlar fredag - söndag, men åker redan på torsdag för att slippa åka supertidigt på fredag morgon.

Det är tur att de inte kommer bedöma min löpning. :D

Gud så kul och pirrigt! Vilken grej. :) då hinner man ju verkligen landa lite mer, kul att se om prestationen förändras över dagarna! Lycka till!

Mysig skogspromenad ikväll med fyrhjulsdriven häst. ;) Mina stigar är det visst ingen som nyttjar och skogen växer ju obönhörligen. Det är bara att satsa, blunda och gå rakt genom granarna. ;) Så härligt att vara ute på såna här promenader, precis det jag velat göra länge! Hästen var nöjd och frustade glatt många gånger.

Detta har absolut inget med mig att göra.

Men visst är det jättekul att Karin Söderqvist och Lukas är uttagna att köra VM i sport-körning!

Är inte insatt i sporten men har sett någon bild fladdra förbi, kul!

Kl

Den här damen trivs här på landet. Världens bästa tjej just nu. Tränat själva igår och idag, idag drog vi svängeln inne på ridbanan. Försöker avdramatisera då hon är pigg och otålig när man ska börja tömköra, så jag leder istället men bytte till tömköring idag efter en stund då det gick så himla bra. Lugn och fin dam som kunde vänta tills jag backat och ordnat med tömmarna innan vi gick. :heart bild från sista halten när vi avslutade.
image_zpsbguinsd0.jpeg

Usch och fy för värmen och alla flugor den tog med sig! Stackars hästar just nu. Min har vi fått ta in i tre dagar då hon sprungit så svetten sprutar i panik över flugorna, i denna värmen... Har aldrig varit med om något sådant innan. Idag fick alla hästarna komma in då de också sprang i panik och de som inte sprang svettades fastän de bara stod stilla. Vi har aldrig haft sådana problem här förut. Nu är hon inpackad i flugtäcke, luva och en massa spray, går ut på natten och in hela dagen. Spray har hon haft hela tiden men det har ju hjälpt föga. Ingen träning just nu, bara ett ständigt vakande öga mot hagen.

Usch och fy för värmen och alla flugor den tog med sig! Stackars hästar just nu. Min har vi fått ta in i tre dagar då hon sprungit så svetten sprutar i panik över flugorna, i denna värmen... Har aldrig varit med om något sådant innan. Idag fick alla hästarna komma in då de också sprang i panik och de som inte sprang svettades fastän de bara stod stilla. Vi har aldrig haft sådana problem här förut. Nu är hon inpackad i flugtäcke, luva och en massa spray, går ut på natten och in hela dagen. Spray har hon haft hela tiden men det har ju hjälpt föga. Ingen träning just nu, bara ett ständigt vakande öga mot hagen.

Ja, det är olidligt varmt. Mina hästar verkar dock väldigt obesvärade - förutom då att man hittar hela gänget inne i ligghallen som de knappt använder under vintern men nu är den tydligen behaglig.
Jag har semester och har varit iväg på fjordhäst-SM och lekt (inga bra placeringar förutom andraplatsen i sexårschampionatet i dressyr - jag var inte ens i närheten av vinnaren och det var väldigt rättvist) men nu är jag ledig i tre veckor och ska hinna träna lite mer.
Lukas är anmäld till nästa dressyrstart på söndag, hoppas kunna träna mig på att rida honom bättre fram tills dess så jag kan visa honom på ett mer rättvist sätt.
Vad sjutton, jag har ju flera dagar på mig...
Jag har 20 minuters körtid till den tävlingen, vilket är lagom.
Dessutom anmäld till en annan större tävling i mitten av augusti (sammanfaller med lag-SM i dressyr) så nu dyker vi upp på de lite större tävlingarna och gör förhoppningsvis inte bort oss alldeles även om jag räknar med att hamna i stort sett sist i resultatlistorna.
Jag är - som ni säkert märkt - jättenöjd med min fina häst, men jag är också realist och vet att vi inte hör hemma i de stora sammanhangen utan vill halka över de där 62 procenten framöver.
Och som sagt: det hänger på att jag ska kunna presentera honom väl.

Nu har vi premiärkört vår nye herre här hemma. Vi har tyvärr ingen inhägnad så fick bära eller brista. (Vi provkörde honom innan köp så vi visste att själva körningen var ok).

Han blir lite osäker när han är "själv" där framme. Han gick o smågnäggade lite en bit i början, men vi hade flyttat på kompisarna också så kan vara så att han ville ha koll på dem. Och vi fick jobba lite för att kunna hålla en rak linje och inte sicksacka oss fram. Men efter en stund blev han säkrare och verkade nöjd och gilla att dra. Vi travade lite smått en bit och han gick otroligt fint när han hittade stödet och jag hittade hur lätt jag skulle vara på hand, så hittade vi en takt o tempo vi båda gillade. Så fin! Han kommer bli så himla fin, men behöver muskla sig och få bättre självförtroende. Men det hänger ju ofta ihop.

Vi är anmälda till en Pay and Drive Precision i september och på torsdag får han träffa körtränaren för första gången. Ska bli så kul!

91A937DD-C991-4337-AB81-332F29326528.jpg

6A803843-22FF-4BC3-85F7-028A2F37D8DB.jpg

Samma för oss, helt sjukt vad flugor och broms det har varit!! Varit extremt vissa dagar!
Hästarna har kommit svettiga i full galopp till grinden när dom fått syn på oss så dom har oxå fått vara inne dagtid.
Åker förbi på ett ställe ett gäng som står ute dygnet runt, och dom hästarna har inte haft det så roligt de dagarna, syns lång väg..

Idag kommer hovis och fixar nya skor, och om 2-3 veckor kör vi dom ifrån betet, då jobbar jag mera normalt igen så nu är jag riktigt sugen på att få komma igång med fröken igen :) dock har vi lite basic saker att gå igenom igen, då hon verkar ha "glömt bort" hur man står på stallgången ^^

I måndags hade vi en massör ute för att känna igenom lite. Hon sa som alla alltid sagt att han är väldigt mjuk och inte har ont nånstans. Han var lite spänd på två ställen pga hur han rör sig med bakbenet, han sätter det lite under sig, och den rörelsen förklarade också varför han känts så tung i vänster varv. Precis varför jag tog ut henne, hon redde ut mina frågetecken. Och så fick han skön djupgående massage på köpet. Det var inga svåra spänningar och hon tyckte att han var fin. Jämn och mjuk, inga smärtor eller, snedheter eller muskelära problem.

Idag åkte vi till kliniken. Ville kolla upp benet då han fortfarande är tjock i det. Han visade ingen hälta så veterinären tyckte att det såg riktigt bra ut. Han misstänkte att han trampat ner i en svacka så att böjsenan fått en törn och ultraljud bekräftade att det var där problemet satt. Mycket lindrigt och god prognos. Ut och rid med förnuft men räkna med iaf ett halvårs läketid innan den är riktigt återställd. Fin häst tyckte han, inget att oroa sig över, behövde inget antiinflammatoriskt eller så. Han var väldigt positiv så det kändes som att jag kommit dit med en kärnfrisk häst. :p

Kul att läsa om allt ni tar er för!

Härligt att Tolle är på bättringsvägen @tintilar

Fin häst och det ska blir roligt att följa er resa @minimal

Håller också med om att det är jobbigt med värmen. L instämmer också och understyrker att man absolut inte kan springa fort när det är varmt :D Vi har kommit hem och hunnit landa efter en hel helg med körtävling och nya lärdomar och intryck. Inga superresultat i någon gren, även om dressyren var bäst, men vi tar med oss tonvis av nya lärdomar och träningstips. Det största vi behöver jobba med är att få upp ett högre tempo och en bättre bjudning framåt. Min plan är att vara noga med att lägga upp ett bra tempo från början och jobba med snabba övergångar.

Två bilder
13882303_1240008209357154_2986231482514330113_n.jpg

13754541_1240008266023815_3277994079380182437_n.jpg

Film från dressyren

Film från maraton

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka