Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som sagt packade jag in L i transporten och åkte till @parellikusken för en uteritt. En härlig långtur var vi ute på. Den bjöd på både skritt offroad och högre hastigheter på fina vägar. Svettiga men inte trötta hästar kom vi hem med. Det var skönt att känna att L inte blev trött utan trots att han var varm och svettig ändå tuffade på glatt :up:

Red en sväng ut igår. Han har lite svårt att hålla galoppen på hårt underlag fortfarande, han är också fortfarande lite gallig ovanför kotan. Galopperade på en kurvig stig i skogen och då höll han den bättre, om än lite obalanserat för att vara han. Höll den bra på gräs sen. Gick i bra form i skogen, inte så framtung som han varit sen han gjorde illa sig.

Efteråt red vi några varv på planen. Han kändes mycket bättre än tidigare. Lite stel på voltspår i höger varv fortfarande men inte halt. Gick i bra form i traven i båda varven och fattade fint galopp i vänster varv - höger provade jag inte men han tog den i hagen tidigare på dan såg jag. Öppna och sluta fungerar fint nu igen, så han är helt klart bättre i hoven. Han har tappat en del muskler och kondis av vilan, så han är nog lite knackig pga det.

Sköt att höra att ni är på gång igen @tintilar :)

Jag och L gjorde ett dressyrpass på banan idag. Fokus på grunder, framförallt igångsättningar och avsaktningar. Inte ett av våra bästa pass, men vi har inte varit på banan och tränat (dressyr) sedan tävlingen för två veckor sedan så det får vara okej. Imorgon tänkte jag bygga vidare på dagens arbete, men kanske också jobba lite med den förvända galoppen för att stärka balansen. Sedan ska vi ägna hela helgen åt ute-mys :love:

Sköt att höra att ni är på gång igen @tintilar :)

Jag och L gjorde ett dressyrpass på banan idag. Fokus på grunder, framförallt igångsättningar och avsaktningar. Inte ett av våra bästa pass, men vi har inte varit på banan och tränat (dressyr) sedan tävlingen för två veckor sedan så det får vara okej. Imorgon tänkte jag bygga vidare på dagens arbete, men kanske också jobba lite med den förvända galoppen för att stärka balansen. Sedan ska vi ägna hela helgen åt ute-mys :love:
Ja övergångar tycker jag kan vara ett bra facit ibland! Det kan kännas som att dom jobbar väldigt fint och sen ska man göra en övergång från trav till halt och inser att det var inte alls så samlat och balanserat som man trodde. :p Jag jobbade faktiskt också med just det igår - mellan trav och halt då. Han har känts tung att rida sen han gjorde sig illa och det är absolut raka motsatsen till hur han brukar vara, han är väldigt lätt och flyttbar för handen. Så jag började med lite övergångar och jäklar va illa det var. Men efter lite jobb med det blev det jättefint och han blev mindre framtung i traven. Tyvärr hade vi en anabol broms efter oss så vi fick till slut avbryta och ta skydd i stallet.

Fö kändes han bra igår. Något lite stel i höger varv, han tar lite kortare steg i det varvet tycker jag men det blev inte sämre ju mer vi red och han jobbade fint i både öppna och sluta i båda varven så nu kände jag att jag kunde rida ett vanligt dressyrpass på 15 minuter utan anpassning.

Det här var svårt för Tolle förr. Han rusade ut så fort han fick chansen. Numera står han alltid lös. Igår var han lite sugen på gräset utanför men matte sa nej från sadelkammaren. Äsch då.. Jobbigt när hon läser tankar sådär.
13631558_1784885741742082_4076868009437296970_n.jpg

@tintilar Duktig han är!

Vi tränar också mycket på att stå still nu. :) Inte det lättaste för fröken! Men hon börjar få koll på läget nu när jag blivit mer tydlig, mer bestämt och framförallt med konsekvent. Hon är ingen slappis som tänker "Najs, vila! :D" utan snarare tusen tankar som uppstår när själva momentet "skritt" inte längre upptar åtminstone delar av hennes uppmärksamhet. :p

Igår betade vi lite längs grusvägen. Körde förbi bil och moped, den sistnämnda lite snabbt för vi var skymda ute på en åkerkant bakom en buske. Hon reagerar verkligen ingenting på sånt. Så härligt. :)

@tintilar Duktig han är!

Vi tränar också mycket på att stå still nu. :) Inte det lättaste för fröken! Men hon börjar få koll på läget nu när jag blivit mer tydlig, mer bestämt och framförallt med konsekvent. Hon är ingen slappis som tänker "Najs, vila! :D" utan snarare tusen tankar som uppstår när själva momentet "skritt" inte längre upptar åtminstone delar av hennes uppmärksamhet. :p

Igår betade vi lite längs grusvägen. Körde förbi bil och moped, den sistnämnda lite snabbt för vi var skymda ute på en åkerkant bakom en buske. Hon reagerar verkligen ingenting på sånt. Så härligt. :)
Härligt med trafiksäkra hästar. :) Låter som att du har hittat en toppentjej. Påhittighet verkar vara ett signum för rasen. Det är inte lätt att bara vara sas. Man måste alltid fippla med nåt. Finns inget att göra hittar man på ngt - och humor har dom! I förrgår stod Tolle i stallgången och höll sällskap åt kompisen som skulle skos. Först hittade han getternas havreskålar i fönstret, han petade på dom tills dom gled ner från fönsterbrädan och alla förberedde sig på en smäll men han hade ett ess i rockärmen och höll fast dom med mulen mot väggen, tills ungefär en halv sekund innan min syster hann fram och kunde ta emot dom, då släppte han dom i golvet så att både han och vi fick en hjärtattack. Kul tyckte han! Efter det gick han bort till kompisen och roade sig med att bita tag i hans grimma och lyfta upp huvudet på honom, så höll han bara kvar tills han tappade greppet av tyngden, då gjorde han om det tills kompisen till slut tappade fattningen och sa åt honom att ge fan i det där. :cool:

Härligt med trafiksäkra hästar. :) Låter som att du har hittat en toppentjej. Påhittighet verkar vara ett signum för rasen. Det är inte lätt att bara vara sas. Man måste alltid fippla med nåt. Finns inget att göra hittar man på ngt - och humor har dom! I förrgår stod Tolle i stallgången och höll sällskap åt kompisen som skulle skos. Först hittade han getternas havreskålar i fönstret, han petade på dom tills dom gled ner från fönsterbrädan och alla förberedde sig på en smäll men han hade ett ess i rockärmen och höll fast dom med mulen mot väggen, tills ungefär en halv sekund innan min syster hann fram och kunde ta emot dom, då släppte han dom i golvet så att både han och vi fick en hjärtattack. Kul tyckte han! Efter det gick han bort till kompisen och roade sig med att bita tag i hans grimma och lyfta upp huvudet på honom, så höll han bara kvar tills han tappade greppet av tyngden, då gjorde han om det tills kompisen till slut tappade fattningen och sa åt honom att ge fan i det där. :cool:

Japp, min får man stoppa innan hon vält ner allt från hyllan på stallgången. Så fort hon ser något nytt, främmande måste hon gå fram och smaka, peta, välta, krafsa på... Om saker skramlar och smäller gör inget. Toppentjej som behöver mycket av det klassiska 'fasta hand'. ;)

En sak jag tänker mycket med henne är att hon är precis som en hund av en mer arbetande ras. Det märks att hon är avlad för att jobba. Gjorde man på ett sätt förra gången har hon stenkoll på exakt vad, var och hur. Det innebär ju dock även att hon lär sig olater på en halv sekund. Så, på gott och ont. ;)

Japp, min får man stoppa innan hon vält ner allt från hyllan på stallgången. Så fort hon ser något nytt, främmande måste hon gå fram och smaka, peta, välta, krafsa på... Om saker skramlar och smäller gör inget. Toppentjej som behöver mycket av det klassiska 'fasta hand'. ;)

En sak jag tänker mycket med henne är att hon är precis som en hund av en mer arbetande ras. Det märks att hon är avlad för att jobba. Gjorde man på ett sätt förra gången har hon stenkoll på exakt vad, var och hur. Det innebär ju dock även att hon lär sig olater på en halv sekund. Så, på gott och ont. ;)
Det har du rätt i. Det dom lär sig kan dom så in i norden bra. Och dom vill alltid prestera. Ger man dom ett uppdrag gör dom sitt allra bästa - om dom bara förstår och inte blir uttråkade. Fasta handen instämmer jag också med. Men man får inte bli arg, orättvis eller pressa när dom inte kan eller förstår, då har man betongklumpen bengtsson att jobba med.

Tog en härlig tur i skogen idag med grannen. Hon visade lite nya vägar och så fick hästarna plaska en stund nere vid fjärden. Tolle var på bushumör och fattade galopp lite när som helst. Han börjar kännas som vanligt igen. :) Bockade lite lätt några gånger tom. Han tyckte nog att jag höll igen honom när vi inte gick i täten som vi brukar. Men han var glad. Min tjockhäst.

Gott att läsa att Tolle börjar bli sig själv i gen @tintilar

Gjorde som planerat och gick till paddocken med L idag. Började med att fortsätta jobba med avsaktningar och igångsättningar, först mellan skritt och trav (de fungerar bra :up:) och sedan mellan trav och galopp. De fungerar också bra, men inte lika bra som mellan skritt och trav, eftersom galoppen i utgångsläget är jobbigare för honom (han är ju de facto inte byggd för att galoppera sådär värst mycket). Det kräver mer förberedelse, balans och fokuserad ridning från mig för att sätta en riktigt bra galoppfattning, eller avsaktning från galopp (vilket i och för sig kanske inte är fel :p). Sedan tog vi lite skrittjobb med fram- och bakdelsvändningar. Det är lite svårt att hålla bjudningen uppe då och jag skulle nog behöva lite tränarhjälp för att få till det riktigt, men det får bli senare i sommar. Sedan jobbade vi med galoppen igen och då att samla den lite och förvänd galopp. Det går framåt och han förstår nu att han ska hålla galoppen trots att vi är i "fel" varv, men det är lite jobbigt för honom trots att det är bättre än sist vi jobbade förvänt. Som avslutning övade vi på halt från trav, på medellinjen, och det gick bra. Nästan ingen tendens att gå emot handen och ställde upp sig jämnt :up: Imorgon blir det en kortare uterunda med vagnen.

Idag har vi hoppat!

Eller ja.. Markarbete skulle väl en hoppryttare kalla det. Men vi gymnastikhoppade låga studs-serier idag. Dacke var pigg och hade en fin galopp och jag kände att han drog mot bommarna.
I början var han mindre bra på att lyfta på hovarna och fick inte riktigt till rätt avstånd till bomarna. Men efter några gånger så blev det bättre.

Vi hade det väldigt roligt och jag tror detta är en träning Dacke behöver mer av.

Var ute på en kortare runda med vagnen idag. I sällskap med en bekant och hennes häst på släp. Det blev en lugn skrittrunda, med en kortare sträcka i trav, där L bara fick mysa (och jag med :love:).

Har äntligen fått mitt paket från Drive Out :banana:
2016-07-08%2015.41.15.jpg

Två däckelunderlägg, ett huvudlag och ett bett. Beställde huvudlaget i str full och tycker nog att det ser väldigt stort ut :confused: Ja, vi får se imorgon hur det är i storleken. Hoppas också att bettet ska funka bra och att L slutar lägga tungan över bettet när det inte är någon port som slår honom i gommen.

Lite besviken på Schenker bara. Beställde mina grejer i början på förra veckan och fick meddelande om att de skulle skickas på onsdagen och att jag skulle få sms-avisering när de kommit fram. Så långt allt väl. Så jag väntade. Och väntade. Igår började jag ana ugglor i mossen och mailade Drive Out lite undrande. Fick svar nu på förmiddagen att paketet var framme och att jag skulle fått avisering. Paketet har alltså legat och väntat på mig sedan i torsdags förra veckan :arghh::banghead:

Var ute på en kortare runda med vagnen idag. I sällskap med en bekant och hennes häst på släp. Det blev en lugn skrittrunda, med en kortare sträcka i trav, där L bara fick mysa (och jag med :love:).

Har äntligen fått mitt paket från Drive Out :banana:
2016-07-08%2015.41.15.jpg

Två däckelunderlägg, ett huvudlag och ett bett. Beställde huvudlaget i str full och tycker nog att det ser väldigt stort ut :confused: Ja, vi får se imorgon hur det är i storleken. Hoppas också att bettet ska funka bra och att L slutar lägga tungan över bettet när det inte är någon port som slår honom i gommen.

Lite besviken på Schenker bara. Beställde mina grejer i början på förra veckan och fick meddelande om att de skulle skickas på onsdagen och att jag skulle få sms-avisering när de kommit fram. Så långt allt väl. Så jag väntade. Och väntade. Igår började jag ana ugglor i mossen och mailade Drive Out lite undrande. Fick svar nu på förmiddagen att paketet var framme och att jag skulle fått avisering. Paketet har alltså legat och väntat på mig sedan i torsdags förra veckan :arghh::banghead:

Vad fint den turkosa däckelunderlägget är!
Kommer vara snyggt på Lazer. :)

Lite synd att jag inte kan byta underlägg, måste ha mitt gelunderlägg för att däckeln ska ligga som jag vill. Finns så många fina färger att köpa, speciellt om en går till en travshop.

Idag packade jag in hästen och åkte fyra timmar söderut. :) Skickade in henne och förutom att det var massor med hö i den andra spiltan som hon försökte sno ;) så gick hon rätt in. Här nere fick hon backa ut själv och har varit så duktig med allt! Verkligen en pärla! Hade sällskap men det känns som om jag lika väl skulle kunna åka med henne själv. Nu ska vi ha semester på landet i fyra veckor. :love:

Vad vet vi om hästar efter belltino? Var på premiering idag och såg många tilltalande hästar efter honom. Skulle nog gärna betäcka med honom eller någon liknande hingst nästa eller nästnästa år. Hur länge brukar de vara aktiva inom aveln...? Han är ju 20 i år.
Tänkte till stona som är efter rapid eller malte.

Vad vet vi om hästar efter belltino? Var på premiering idag och såg många tilltalande hästar efter honom. Skulle nog gärna betäcka med honom eller någon liknande hingst nästa eller nästnästa år. Hur länge brukar de vara aktiva inom aveln...? Han är ju 20 i år.
Tänkte till stona som är efter rapid eller malte.
Bildsköna hästar, ganska ädla. Mkt arbetsvilja och energi.. Är det som jag ser efter Bellman som ju är Belltinos far. Stammen i sig är bevarandevärd. Belltino har en son... Esperuds Bruno som också är väldigt fin. Betäck säger jag! Det bästa för den nordsvenska aveln är att använda hingstar som är lite udda och bevarandevärda. De får sällan många ston tyvärr även om det artar sig för just Belltino.

Nästa avelsfråga: får alla malte-avkommor kort hals? Har ni sett några med lite längre halsar?
Halsen kan jag inte uttala mig om, men en faktor att ta hänsyn till gällande Malte-avkommor är att det är ganska nära linjeavel...Morfar och farfar är helbröder. Det är extra viktigt att spä ut dessa anlag för att bredda avkomman.
En Malteavkomma som inte har kort hals iaf... http://www.fnhskane.se/?page_id=282 Hästen Zimra!

Ja, det är snyggt @parellikusken Det är egentlige ljust grönt, men drar lite åt det turkosa hållet.

Idag har vi varit ute på vår långa runda (ca 1 mil) och höll ett relativt friskt tempo. Det vill säga travade där det gick, förutom den första och sista biten som vi skrittade, och galopperade också lite grann. Imorgon har jag bokat in en träning med tränare. Vi ska träna dressyr och lite konkörning :up:
13600294_1227543110603664_2231080039690530837_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka