Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Chili Tack! Jag förstår också vad du menar om att ha unghäst. Men lugn, din kommer också växa upp en dag. L gjorde ju det till slut :D

Ja min förra gjorde ju också det men man har liksom glömt vad evighetslång den där tiden känns som. :p Just nu dessutom massor med jobb så träningen har inte kunnat prioriteras. Men snart semester! Då blir det nya tag och jag hoppas det går framåt då vi kommer ha mkt bättre träningsmöjligheter under semestern. :) Känner mig lite stressad över det här med frivilligt körprov som 3 och körbarhetsintyg som 4. Jag vill hemskt gärna ha det där intyget, och då vill jsg hemskt gärna öva på körningen året innan. Dvs om ett år. Men får nog försöka ta det som det kommer, jobba mot det och är vi inte där när hon är 4 ja, då är det så. Inkörd kommer hon att bli, men det känns stressigt att komma så långt tills dess. Men vem vet, allt kanske bara släpper och så funkar det hur bra som helst. Inkörning är nog inget problem i sig men hon har ju otroligt starkt behov av andra hästar, och det är vad som nog kommer ta tid att öva på.

Ja min förra gjorde ju också det men man har liksom glömt vad evighetslång den där tiden känns som. :p Just nu dessutom massor med jobb så träningen har inte kunnat prioriteras. Men snart semester! Då blir det nya tag och jag hoppas det går framåt då vi kommer ha mkt bättre träningsmöjligheter under semestern. :) Känner mig lite stressad över det här med frivilligt körprov som 3 och körbarhetsintyg som 4. Jag vill hemskt gärna ha det där intyget, och då vill jsg hemskt gärna öva på körningen året innan. Dvs om ett år. Men får nog försöka ta det som det kommer, jobba mot det och är vi inte där när hon är 4 ja, då är det så. Inkörd kommer hon att bli, men det känns stressigt att komma så långt tills dess. Men vem vet, allt kanske bara släpper och så funkar det hur bra som helst. Inkörning är nog inget problem i sig men hon har ju otroligt starkt behov av andra hästar, och det är vad som nog kommer ta tid att öva på.

Ja, den där långa väntan är lätt att glömma bort i efterhand. Det där första året jag hade L och det kändes som att ha en väldigt dyr hamster känns väldigt avlägset just nu.

Det där med FKP och KBI lade jag ner på ett tidigt stadium, eftersom jag inte ville stressa mig själv. Men om du gärna vill ha ett KBI till din vore det kanske dags att kontakta någon erfaren körmänniska att lägga upp en plan med.

Red en kortis i förmiddags i skogen, provade trav och galopp och det gick bra. På em red vi en längre tur, skog mest men lite väg också. Tog en längre galopp på en gräsväg och det gick jättebra. Underlaget påverkar hältan och han blir inte bättre/sämre oavsett om han rids eller står. Nästa vecka blir det skor bak om hovis kan komma ut. Han ömmar i inner trakt, visar inget när jag böjer kotan. Hoppas att hovis har rätt.

Igår hade jag med mig Lukas på nationell och regional dressyrtävling.
Vi gjorde en start i MSV C:1, första dressyrstarten (förutom ett inhopp i div III allsvenskan för tre veckor sedan) på tre år.
Han kändes helt fantastisk på framridningen. God energi, oerhört lydig i allt jag bad honom om.
Så kom vi ut på tävlingsbanan och fick soppatorsk.
Trögdriven, ingen bjudning, ingen gång.
Gjorde en OK halt ur galopp vid inridningen men vägde bak ett steg i halten (vilket dock inte straffades av domaren).
Den ökade traven ojämn i takten, fick inte alls till det. Fick femmor för ökade traven, öppnorna och slutorna och första enkla bytet, där han taktade lite i travinslag. Fyror där han gjorde avbrott i galoppen resp bytte galopp och därmed halkade ner i trav innan jag fick rätt galopp.
Sexor i de flesta moment, sjuor för samlade högergaloppen, förvända högergaloppen, andra enkla bytet, samlade vänstergaloppen (tills han bytte till höger och vi därmed åkte rakt ner i en fyra) och sista halten.
Landade på 59.36% i årets andra tävling, och plats 11 av 15 startande.
På´t igen idag.

Ja, den där långa väntan är lätt att glömma bort i efterhand. Det där första året jag hade L och det kändes som att ha en väldigt dyr hamster känns väldigt avlägset just nu.

Det där med FKP och KBI lade jag ner på ett tidigt stadium, eftersom jag inte ville stressa mig själv. Men om du gärna vill ha ett KBI till din vore det kanske dags att kontakta någon erfaren körmänniska att lägga upp en plan med.

Ja, jag ville gärna göra det för att "ligga i fas" och för att jag har ett visst avelsintresse. Men, jag tror jag får revidera planen. Är det så viktigt? För mig har alltid relationen och det dagliga livet med hästen varit det viktiga, inte vad vi presterar inför andra. En anledning är att jag blir så otroligt nervös och spänd på tävling, även på träning faktiskt. Nu blev jag superintresserad av att ha en härlig körhäst både för vagn och redskap. Jag hade min förra i 12 år men han var inget körämne, Jag vurmar mycket för våra lantraser och deras bevarande. Jag tycker det är en bra grej att man strävar efter att få igång aveln hos nordsvenskarna rejält och att behålla goda köregenskaper, åtminstone hos hingstarna, och ta fram fler väl inkörda individer. Samtidigt som ridningen också ska få ta stor plats. Men jag har ju min häst för min skull och inkörd ska hon bli, men det kan jag faktiskt även utan KBI.

Fröken är en väldigt bråttomhäst och jag känner att vi måste jobba mycket på den punkten och det är inte värt att stressa dit. Hon har många andra jättefina kvalitéer för en blivande körhäst och vi kommer nog dit tids nog. Det är nog först nu när jag sätter det på pränt som jag känner för att strunta i FKP/KBI och att det känns som rätt beslut.

Jag fick tre böcker om körning av min fantastiska sambo som letat rätt på dem på olika ställen för begagnade böcker. Fick tips om dem från sadelmakaren som jag lånar sele av, för att få mer kunskap om selning och körning. Så nu läser jag dem och blir inspirerad, istället för att känna mig stressad över vissa tidsramar. Hittade ikväll av en slump filmer från när jag var och tittade på fröken och hon tömkördes, och oj så långt vi kommit ändå. Det har jag förstått men vad häftigt att se film på den otåliga, vinterpälsiga 1 ½-åringen mot sommarpälsiga 2-åringen, lilleplutt jämfört med nästan vuxen!

Älskar den här bilden, synd på stolpen! Som alltid ivrig vid grinden om man är i närheten. Älskar att vara med och vill väl helst hoppa upp i knäet på en.
IMG_2442_zpsn3vijn8n.jpg

Gårdagens insats på dressyrbanan blev platt fall.
Jag försökte rida lite mer aktivt för att få upp energin som ju saknades i lördags.
Men det blev definitivt inte bättre av det: totalbroms. Skruttig ritt i största allmänhet, "belönades" med 56% på MSV C:1.
Inget vidare, men kanske inte allra mest skämsiga resultatet för en skrutt-ritt.

Gårdagens insats på dressyrbanan blev platt fall.
Jag försökte rida lite mer aktivt för att få upp energin som ju saknades i lördags.
Men det blev definitivt inte bättre av det: totalbroms. Skruttig ritt i största allmänhet, "belönades" med 56% på MSV C:1.
Inget vidare, men kanske inte allra mest skämsiga resultatet för en skrutt-ritt.

Trist att det blir sån skillnad på tävling! Är ni båda orutinerade på tävling kanske? Med rutin blir det kanske annorlunda. :) ni är ju grymt duktiga i vilket fall som tävlar på den nivån tycker jag.

Spammar tråden :angel:
Trägen vinner! Bytte från lusernpellets till hackad strå tidigare men nej, det var inte gott. Fick lägga det på höet för i krubban åt hon inte. Hon verkar dock ha ätit det och nu testade jag att lägga i krubban igen. Och nu är det poppis, verkar verkligen gilla det nu! Så skönt för det tar ju lite tid att tugga och är ett trevlig foder tycker jag, skönt att kunna ha ett stabilt grovfoder när man måste byta ordinarie grovfoder. Provar en ny rutin nu med lite mat när jag tar in henne för att hon ska få fler mål mat och vara mindre matfokuserad när vi tränar. Idag blev det bara att kliva upp på lastpallen några gånger. :)

Äntligen hemma igen efter en vecka i hemstaden!

For direkt från tåget ut till Dacke, tog en kortare skrittur. Fint att träffa honom igen. :)
Dagens mest spännande händelse var att nya flickvännen fick träffa Dacke för första gången. Det gick bra, Dacke skötte sig och var en allmänt trevlig häst som visade sig ifrån som väluppfostrade sida.
Nästa gång ska hon få testa rida honom! (jobbar på att göra henne till en hästtjej.. ;) )

Imorgon blir det en körtur med Dackes medryttare som kommit hem efter sin resa, så skönt att ha henne tillbaka igen.

Välkommen hem @parellikusken !

@Chili Hon är vansinnigt fin din tjeja :) Ett KBI är säkert inte omöjligt, om du vill det. Men om du känner att det stressar dig kanske det är klokt att bolla det med någon bra körmänniska nära er som har sett hur körningen funkar för er :)

@kryddelydd Vad synd att dag två inte blev bättre. Hoppas att ni inte tänker sluta med tävlandet. Det är inspirerande för oss andra (läs mig) att läsa om dina satsningar :)

Jag och L har ägnat förra veckan åt att rida och köra ute och vilat oss från banan. Nu är jag dessvärre sjuk :( Så vi vilar lite till. Sedan har jag tänkt mig att vi ska ägna oss åt lite stärkande arbete, framförallt galoppen. Tänkte jobba med lite gymnastikhoppning, t.ex. studs, för styrkans skull.

@Chili Ja, det är skit. Men, det är inte allvarligt. Endast en förkylning och den går snart över. Idag tog jag in L och borstade lite och gav honom lit kraftfoder. Det var lite mysigt och imorgon tror jag att jag kanske ska köra honom en liten stund :)

Trist att det blir sån skillnad på tävling! Är ni båda orutinerade på tävling kanske? Med rutin blir det kanske annorlunda. :) ni är ju grymt duktiga i vilket fall som tävlar på den nivån tycker jag.

Jag har tävlat en del western med vinster tom nationell nivå men är inte bra på att presentera en dressyr-häst.
Lukas är rätt obrydd i största allmänhet, försöker förstå varför han blev så mycket sämre på själva tävlingsritten men tror att jag i söndags ville för mycket och därmed blev konstig i hjälpgivningen när jag skulle korrigera en del poängavdrag från lördagen. Misstänker att det hade gått bättre om jag "åkt häst" i stället.

@kryddelydd Vad synd att dag två inte blev bättre. Hoppas att ni inte tänker sluta med tävlandet. Det är inspirerande för oss andra (läs mig) att läsa om dina satsningar :)
.

Nejdå, ska inte sluta försöka tävla. Kval till MSV B ligger ju inte ouppnåeligt långt bort, så visst ska jag försöka. Hästen är född -05 så vi har rimligen rätt många år kvar att tävla.
Men nu ska jag träna fjordingar lite extra under några veckor, fram tills SM för fjordhästar där jag har
med en häst i SM-klassen i dressyr och i bruksridningen, och en annan i 6-årschampionatet.
De hästarna får lite extra fokus nu ett tag.
Sedan ska jag kolla när det kan finnas någon ny lämplig tävling med MSV C för Lukas; det är den klassen jag tänker rida med honom i år.
Nästa år får vi se: helst vill jag ju kvala så jag får starta MSV B och i så fall behöver vi förbättra bytena (för närvarande på nivå för femmor enligt en domare jag tränat sporadiskt för) under vintern.

Jodå, jag vill försöka lära mig så mycket som möjligt, och det vore ju väldigt roligt att visa den lokala dressyrvärlden att det går att komma med en kallblodstravare också.

@Lazer09 skönt med bara förkylning, hoppas den inte blir långdragen!

@kryddelydd verkligen lätt hänt att vilja för mycket så det slår tillbaka istället. Jag kan absolut inte vara avslappnad och normal på tävling, beundrar er alla i tråden som vågar er ut på tävlingsbanorna. ;)

Äntligen kan jag hoppa in här!

Idag kom han hem till oss, vår kallblodstravare Magnus. Jag dök på honom av en slump på en intressekoll på Facebook, fick en magkänsla att jag borde svara trots att det egentligen var för tidigt för oss att skaffa en häst till. (Vi hade planer på att göra det efter flytt till vårt nya hus där vi har hästarna hemma, så vi kan rida ihop och inte bara köra/rida ihop) Men jag svarade, detta var i april, vi fick komma och hälsa på och vi gjorde det ett par ggr, provade bl.a. att köra honom. SÅ trevlig kille! Ägaren var så snäll som lät honom gå kvar ända tills nu då vi kunde ta hem honom.

Jag har längtat så efter kallblod, alltid haft dem nära hjärtat, och framför allt kallblodstravare, tänkt att efter halvblodsdamen så... (hon är 24 nu)... men nu får jag ha båda två, bättre kan det inte bli!

Han är en nyfiken typ som kommer fram så fort han märker att man är i närheten. Inte bortskämd med så sociala hästar. :love:

Nu ska han få landa här några dagar och bekanta sig med oss och sina nya småkompisar (halvblodsstoet får gå kvar på sitt bete sommaren ut), innan vi får bekanta oss mer med honom i ridning och körning.

Han är e Tand Troll och inte startad själv.

8C3E100B-F6F2-4474-964F-D4B95241BB92.jpg
8BF49A43-2A7E-4F6A-9FE4-14C9BF951DDC.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?

Omröstningar