Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har varit dålig på att uppdatera men är här inne och "smygläser" ^^ . Inte blivit så mycket ridning nu mer än lite uteritter utan krav.

Efter betet kommer fröken få flytta med beteskompisen till "hans" stall då det blev en ledig box. Massor med fina sandvägar och skogsvägar där , då jag rider mest ute så är det högt prioriterat med bra omgivning så jag tror och hoppas att vi ska trivas :)

Jag har varit dålig på att uppdatera men är här inne och "smygläser" ^^ . Inte blivit så mycket ridning nu mer än lite uteritter utan krav.

Efter betet kommer fröken få flytta med beteskompisen till "hans" stall då det blev en ledig box. Massor med fina sandvägar och skogsvägar där , då jag rider mest ute så är det högt prioriterat med bra omgivning så jag tror och hoppas att vi ska trivas :)

Fördelen med den här stan är ju verkligen sandvägarna! :) Har ridit eller stått i några olika nu med sandvägar och det är ju ljuvligt!

Äntligen kan jag hoppa in här!

Idag kom han hem till oss, vår kallblodstravare Magnus. Jag dök på honom av en slump på en intressekoll på Facebook, fick en magkänsla att jag borde svara trots att det egentligen var för tidigt för oss att skaffa en häst till. (Vi hade planer på att göra det efter flytt till vårt nya hus där vi har hästarna hemma, så vi kan rida ihop och inte bara köra/rida ihop) Men jag svarade, detta var i april, vi fick komma och hälsa på och vi gjorde det ett par ggr, provade bl.a. att köra honom. SÅ trevlig kille! Ägaren var så snäll som lät honom gå kvar ända tills nu då vi kunde ta hem honom.

Jag har längtat så efter kallblod, alltid haft dem nära hjärtat, och framför allt kallblodstravare, tänkt att efter halvblodsdamen så... (hon är 24 nu)... men nu får jag ha båda två, bättre kan det inte bli!

Han är en nyfiken typ som kommer fram så fort han märker att man är i närheten. Inte bortskämd med så sociala hästar. :love:

Nu ska han få landa här några dagar och bekanta sig med oss och sina nya småkompisar (halvblodsstoet får gå kvar på sitt bete sommaren ut), innan vi får bekanta oss mer med honom i ridning och körning.

Han är e Tand Troll och inte startad själv.

8C3E100B-F6F2-4474-964F-D4B95241BB92.jpg
8BF49A43-2A7E-4F6A-9FE4-14C9BF951DDC.jpg
Välkommen! :) Bild vill vi ha!

Nu har tjockhästen skor på alla fyra igen. Jag fick även lite övningar av hovis också. Jag longerade honom lite i grimman för att se hur han rörde sig före och efter skoning och det blev bättre ffa efter stretchingen efteråt. Han har gått och spänt sig såklart.

Jag insåg nu när jag longerade vilken nytta vi har av att ha att jobbat med groundwork under våren. Jag longerade honom en gång i våras och kunde på ett enda pass (15 minuter) lära oss att hålla rätt voltspår, byta tempo på kommando - skritt, trav galopp. Göra halt på spåret. Byta varv på spåret med en enkel vink. Nu när hovis var ute var andra gången han longerades hos mig nånsin (och jag vet inte om han longerats innan, det verkade inte så) och det var klockrent. Han fattade precis vad han skulle göra - och jag med. :p Tack groundwork! Jag blev nästan lite sugen på att börja med longingen men vi har lite kvar innan vi kommer dit. Men jag ska nog börja jobba med sluta på longen iaf.

Hur som helst ska jag börja rida som vanligt nu. Nu är han inte öm i foten tack vare skorna så nu kan vi köra på ute på grusvägarna och hålla högre tempo igen. Så jag räknar med att han är helt bra om ett par veckor ungefär.

Ja, verkligen :D vi kommer stå alldeles intill fälttävlansbanan o de skogarna :)

Ah, där ute har jag ridit en del fast inte precis vid banan. Aldrig sett den faktiskt. :p men superfint område! Hoppas ni kommer trivas. :) Vi har också fantastiska vägar men det är ju lite outnyttjat när man varken kan rida eller köra. :p Saknar att bara gå ut på lite stigar som slingrar och man får lyfta på fötterna, så det ska jag njuta av i sommar när vi är iväg på semester. :)

Ah, där ute har jag ridit en del fast inte precis vid banan. Aldrig sett den faktiskt. :p men superfint område! Hoppas ni kommer trivas. :) Vi har också fantastiska vägar men det är ju lite outnyttjat när man varken kan rida eller köra. :p Saknar att bara gå ut på lite stigar som slingrar och man får lyfta på fötterna, så det ska jag njuta av i sommar när vi är iväg på semester. :)

Ja, jättefint är det. Och man kan ju rida milsvid om man känner för det. Tror det kommer passa oss jättebra :D
Hahah ja , ni får ta igen det när den tiden kommer :D
Det gör du helt rätt i , man får passa på när man får tillfälle till sånt :)

Välkommen @minimal :)

Välkommen tillbaka @Darkie

Härligt att ni är på G igen @tintilar

Varit ute och kört idag i sällskap med en fjording i stallet. Mycket trevligt :) Vi pratade också om att slå våra påsar ihop imorgon och köra lite precision i paddocken :up: Vore bra om vi kunde får till det med tanke på hur mycket jag behöver träna inför kommande tävlingar :D Går också och väntar på lite nya körgrejer som jag beställt. Hade hoppats att de skull kommit idag, men jag får snällt ge mig till tåls till nästa vecka.

Varit på ridlektion i regnet och blåsten idag (fast jag hade tur, när jag red var det i stort sett uppehåll).
Lukas och jag har slitit. Jag var dum och beställde jobb med skolorna i trav, och med byten i språnget. Tränaren tyckte att vi skulle börja med galoppen.
Uff, det var jobbigt!
Nästan 45 minuters galopparbete, vet inte om Lukas eller jag var svettigast. Vi fick visserligen inte riktigt till bytena, men galoppen blev bra och jobbades igenom på ett bra sätt så det var ju inte bortkastat på något sätt.
Men det är som vanligt: jag inser att jag behöver bli bättre på att rida (dressyr).

Jo, jag vet.
Jag har en kallblodstravare som jobbar kanonbra, är jätteduktig. Han rör sig bra, har dressyrmässig gång och vi är och nosar på MSV dressyr vilket egentligen är rätt kaxigt.
Så jag borde väl vara nöjd?
För själv är jag ju en ren skogsmulle som själv har ridit in min fd travare och tränat honom dit där vi är idag (dock, med hjälp av bra instruktörer) och lärt mig tillsammans med hästen. Jag har aldrig ridit en häst som är mer utbildad än Lukas.

Men.
Min målsättning på långt sikt är att kvala upp till PSG (Prix Saint-George) och då är det lämpligt att jag inte är nöjd med det jag gör för närvarande.
Min tränare, som är dressyrdomare upp tom Intermédiaire, och jag är eniga om att Lukas kan "duga" till omkring 65% ända upp till PSG - men att jag förstås måste träna mig själv och hästen.
Hade tränaren tyckt att jag var helt ute och cyklade med mitt långsiktiga mål så hade hon upplyst om det.

Varit på ridlektion i regnet och blåsten idag (fast jag hade tur, när jag red var det i stort sett uppehåll).
Lukas och jag har slitit. Jag var dum och beställde jobb med skolorna i trav, och med byten i språnget. Tränaren tyckte att vi skulle börja med galoppen.
Uff, det var jobbigt!
Nästan 45 minuters galopparbete, vet inte om Lukas eller jag var svettigast. Vi fick visserligen inte riktigt till bytena, men galoppen blev bra och jobbades igenom på ett bra sätt så det var ju inte bortkastat på något sätt.
Men det är som vanligt: jag inser att jag behöver bli bättre på att rida (dressyr).

Jo, jag vet.
Jag har en kallblodstravare som jobbar kanonbra, är jätteduktig. Han rör sig bra, har dressyrmässig gång och vi är och nosar på MSV dressyr vilket egentligen är rätt kaxigt.
Så jag borde väl vara nöjd?
För själv är jag ju en ren skogsmulle som själv har ridit in min fd travare och tränat honom dit där vi är idag (dock, med hjälp av bra instruktörer) och lärt mig tillsammans med hästen. Jag har aldrig ridit en häst som är mer utbildad än Lukas.

Men.
Min målsättning på långt sikt är att kvala upp till PSG (Prix Saint-George) och då är det lämpligt att jag inte är nöjd med det jag gör för närvarande.
Min tränare, som är dressyrdomare upp tom Intermédiaire, och jag är eniga om att Lukas kan "duga" till omkring 65% ända upp till PSG - men att jag förstås måste träna mig själv och hästen.
Hade tränaren tyckt att jag var helt ute och cyklade med mitt långsiktiga mål så hade hon upplyst om det.

Kanske finns det längre bak i tråden, men finns det några bilder på din fining? :)

Härligt att läsa om din träning och tanke kring upplägg och mål :up: @kryddelydd

Idag gick vi ut i paddocken och tränade att köra på konor. Ställde upp ett par olika linjer och kan konstatera att det är mer träning som gäller för oss. Upplever att L inte riktigt har kopplat grejen med konorna och blir lite vinglig. Jag skulle vilja ha känslan av att han söker portar, på samma sätt som en hopphäst söker hinder. Tänker att det blir bättre med mer träning. Sedan känns det lite som att han inte är på bettet helt och hållet, för det blir lite "fördröjd styrning" emellanåt. När jag vill byta riktning dröjer reaktionen lite och kommer sedan med nästan överreaktion. Det tror jag dels beror lite på betslingen, som jag inte är helt nöjd med, och den bristande rakriktningen i dressyren. Nästa vecka ska jag se om vi inte kan få lite tränarhjälp och testa det nya bettet.

Jag lånade in en ryttare från stallet som fick hoppa Dacke igår. Så roligt att se honom från marken!
Han är ingen mästare på att hoppa, mest för att vi gör det någon gång per år bara. Men oftast tycker han det är roligt, igår var en sån dag. :)

Jag lånade in en ryttare från stallet som fick hoppa Dacke igår. Så roligt att se honom från marken!
Han är ingen mästare på att hoppa, mest för att vi gör det någon gång per år bara. Men oftast tycker han det är roligt, igår var en sån dag. :)

Klippet är privat. Jag som ville se :arghh:

Kanske finns det längre bak i tråden, men finns det några bilder på din fining? :)
Tyvärr inga färska. Har några filmsnuttar från gårdagens ridlektion, ganska fint galopparbete, men de ligger i kameran som i sin tur ligger en mil härifrån för jag åkte ifrån både den och bilen när jag åkte hem i natt...

Var ute och red i sällskap med fjording och ägare nu på förmiddagen. Skrittade först en god bit i skogen och kunde verkligen njuta av omgivningen :love: Sedan kom vi ut på en grusväg och kunde trava och galoppera lite sida vi sida. Mycket trevligt att kunna rida med sällskap och hålla högre tempo utan att hästarna hetsar varandra :up:

Idag kom @Lazer09 till mig med sin häst och vi tog en ridtur på 2,5 timmar. Var riktigt härligt!
Hästarna var pigga och blev svettiga men inte trötta, de hade nog orkat en timme till. :)

Dacke var väldigt nöjd när han kom ut i hagen igen. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar